کد خبر: ۳۹۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان درباره امکان ائتلاف اصلاحات با سایر جریان ها در انتخابات ریاست جمهوری 1400، گفت: نگاه من روشن است و اصولا اعتقاد به ائتلاف و توجه به منافع ملی دارم. در ذات توجه و اولویت به منافع ملی، ائتلاف و حرکت اجماعی وجود دارد.
عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان درباره امکان ائتلاف اصلاحات با سایر جریان ها در انتخابات ریاست جمهوری 1400، گفت: نگاه من روشن است و اصولا اعتقاد به ائتلاف و توجه به منافع ملی دارم. در ذات توجه و اولویت به منافع ملی، ائتلاف و حرکت اجماعی وجود دارد.
به گزارش  ایسنا، رئیس فراکسیون امید مجلس دهم گفت: معتقدم باید جریان های سیاسی کاندیداهای خود برای انتخابات 1400 را داشته باشند و اگر بنا بر ائتلاف شد، باید توافق‌ها روشن باشد و به اطلاع هواداران جریان‌ها هم برسد و عملا مورد تایید آنها باشد.
محمدرضا عارف با رد نکردن احتمال ائتلاف در انتخابات 1400 اظهار کرد: اگر قرار بر ائتلاف باشد، ائتلاف باید براساس سازوکار مشخصی انجام شود ؛ مثلا اگر برای تشکیل دولت بنا بر ائتلاف شد، باید از قبل مشخص شود که سهم هر جریان در فعالیت دولت چقدر است ؟مثلا رئیس جمهور از شما، معاون اول از ما یا هشت وزیر از شما و یازده وزیر از ما و... اگر قرار به ائتلاف باشد، باید آورده و دریافتی و مسئولیت ها مشخص شود تا بتوان پاسخگوی مردم بود.
رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حضورش در انتخابات ریاست ‌جمهوری تصریح کرد: ما همیشه تشکیلات امید ایرانیان را داشته و فعالیت خود را برای تهیه برنامه های راهبردی داشته ایم. رابطه من با احزاب خوب بوده و هیچ گاه این رابطه قطع نشده است و فعالیت من کمتر از قبل نشده است. برخی چهره ها از من تقاضای حضور در انتخابات داشته اند اما من تاکنون موضعی نگرفته ام.

متن گفت وگو با محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس دهم درباره فعالیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان به شرح زیر است:
عارف با بیان اینکه به استناد قانون اساسی و با استناد به دیدگاه های امام راحل و رهبری انقلاب، انتخابات نقش اصلی در تعیین حاکمیت مردم بر سرنوشت خود دارد، گفت: اصرار امام خمینی(ره) بر جمهوری اسلامی بود و مردم هم با رای بالایی جمهوری اسلامی را انتخاب کردند و بنابراین همان میزان که اسلامیت نظام برای ما اهمیت دارد، جمهوریت نظام هم بسیار حائز اهمیت است. جریان های سیاسی کشور هم قاعدتا هیچ راهی جز صندوق رای نباید در نظر بگیرند و حرف های خود را باید پای صندوق رای بزنند و باید واقعیت رقابت سالم و عادلانه را بپذیرند در غیر اینصورت همه و در راس آنها نظام دچار مشکل و گرفتاری می شود. در کنار رقابت میان جریان‌های سیاسی، در درون جریان های سیاسی و احزاب هم باید رقابت وجود داشته باشد البته به شرط اینکه قواعد رقابت سالم را بپذیریم.

شرایط یک رقابت سالم و عادلانه تامین شود
وی در ادامه اظهار کرد: ما از جریان های سیاسی انتظار داریم در انتخاباتی که قاعدتا باید سالم و عادلانه و فراگیر برگزار شود، حضور جدی داشته باشند تا با حضور فعال در عرصه انتخابات به سمت حل مشکلات پیش برویم. در کنار جریان های سیاسی، حاکمیت به مراتب وظیفه سنگین تری دارد تا شرایط یک رقابت سالم و عادلانه تامین شود نه به مانند انتخابات مجلس یازدهم که با رد صلاحیت های گسترده مواجه بودیم و به تبع آن میزان مشارکت مردم هم به شدت کاهش چشمگیری داشت. از سوی دیگرجریان اصلاحات هم به عنوان یک جریان اصیل و ریشه دار در انقلاب، باید در همه رویدادهای مهم و از جمله انتخابات پیش رو که می توانند منشا اثر باشند شرکت کنند. ما باید برای حل مشکلات و چالش های مهم کشور ،کارآمدی،شایستگی و توانایی کاندیداها را ملاک قرار دهیم و بنابراین نمی توانیم افرادی به مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر و روستا یا ریاست جمهوری بفرستیم که کارآمدی لازم و بالا را نداشته باشند و نتوانند در عمل پاسخگوی مردم باشند.

جریان اصلاحات تجربه انتخابات 84 را دارد
رئیس فراکسیون امید مجلس دهم با اشاره به اینکه من معتقد هستم که تحقق کارآمدی در گرو اجماع سازی درون جریانی است، خاطرنشان کرد: اگر مثلا 10کاندیدا از یک جریان به انتخابات ریاست جمهوری بیاید آن جریان نمی تواند نتیجه لازم را بگیرد و پاسخگوی مطالبات مردم باشد، بنابراین با اجماع سازی و درک شرایط و منافع ملی و جریانی و تعیین سازوکار مشخص به سمت معرفی نامزدی برویم که روی آن اجماع باشد و بر اساس عملکرد گذشته و توانایی ها بتواند رای بالای مردم را جلب کند و مردم گیج و سردرگم نشوند. جریان اصلاحات تجربه انتخابات 84 را دارد که مجموع آرای نامزدهای اصلاح طلبان بیش از رقیب بود، ولی ما پیروز نشدیم.
وی درباره فعالیت تشکیلاتی اصلاح طلبان در انتخابات های گذشته، بیان کرد: ما قبول داریم که باید میدان داری اصلی احزاب در انتخابات را بپذیریم، ولی در حال حاضر حزبی فراگیر که پایگاه مردمی در کل کشور داشته باشد را نداریم و خود احزاب هم چنین ادعایی ندارند و به نظرمی رسد تا رسیدن به حزب فراگیر زمان زیادی لازم است. بنابراین تا زمان رسیدن به احزاب فراگیر باید در قالب ائتلاف و شوراهایی مرکب از احزاب و شخصیت برجسته و معتمد مردم عمل کنیم. در دهه 90 این مساله مطرح شد که با توجه وجود اشخاص حقیقی تاثیرگذار در میان اصلاح طلبان در کل کشور، آیا احزاب به تنهایی می توانند میدان دار باشند؟ گاهی این افراد حقیقی تاثیری به اندازه چند حزب در حوزه ها و مناطق خود دارند. جمع بندی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات این بود که نهاد تلفیقی تشکیل دهیم که محور اصلی با احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باشد و در کنار احزاب از ظرفیت افراد حقیقی هم استفاده شود. این روش ادمه یافت و بعد از برگزاری هر انتخابات عملکرد شورای عالی سیاستگذاری به بحث گذاشته شد. البته همزمان با فعالیت شورای عالی، گاهی بحث تشکیل پارلمان اصلاحات هم مطرح می شد. جمع بندی که از نقد و بررسی عملکر شورای عالی در دوره های گذشته بدست می آمد این بود که ترکیب تلفیقی شورای عالی حفظ شود و ما هم با این ترکیب سه دوره از فعالیت شورای عالی را ادامه دادیم.البته در هر دوره تعداد اعضای حقیقی نسبت به اعضاء حقوقی کاهش می یافت تا نقش اعضا حقوقی یعنی احزاب برجسته شود.

استعفایی در کار نبود
عارف در ادامه درباره متوقف شدن فعالیت شورای عالی سیاستگذاری و استعفای خود از ریاست این شورا پس از انتخابات مجلس یازدهم، گفت: استعفایی در کار نبود. وزارت کشور در دوره انتخابات مجلس یازدهم اعلام کرد که بر اساس قانون جدید احزاب شورای عالی سیاستگذاری جایگاه حقوقی ندارد و باید به جای آن جبهه مرکب از احزاب تشکیل شود ، جالب اینجاست که رقبای ما همیشه چنین ائتلاف هایی تشکیل می دادند و مشکلی هم پیش نمی آمد و ایراد حقوقی هم مطرح نمی شد، اما ما تا قدم برمی داشتیم، ایراد حقوقی مطرح می شد. پس از ایراد حقوقی وزارت کشور، ما ائتلافی به نام «ائتلاف بزرگ اصلاح طلبان ایران اسلامی» تشکیل دادیم که با حضور فقط احزاب بود و شخص حقیقی در این ائتلاف عضویت نداشت، زیرا با تغییر وزارت کشور ائتلاف فقط با حضور احزاب تشکیل می شد نه افراد حقیقی. انجمن اسلامی معلمان هم ماموریت یافت تا این ائتلاف جدید را در وزارت کشور به ثبت برساند و این ائتلاف تمام اختیارات و مسئولیت خود را به شورای عالی اصلاح طلبان که در عکل منتخب خود ائتلاف بود تفویض کرد و کار شورای عالی ادامه یافت.
وی تصریح کرد: پس از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم و براساس رویه های سه دوره فعالیت شورای عالی سیاستگذاری، نامه ای به آقای محمدی دبیرکل وقت انجمن اسلامی معلمان نوشتم که انتخابات به پایان رسیده است و شما یا جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را تشکیل دهید یا اگر شرایط کرونا اجازه نمی دهد، جلسه موسسین ائتلاف را تشکیل دهید و در مورد ادامه کار تصمیم گیری کنید که از این نامه من تلقی استعفا شد که صحیح نمی باشد. تفاوت این دوره با دوره های قبل این بود که در سه دوره قبل خود شورای عالی سیاستگذاری چنین ارزیابی را انجام می داد و در این دوره تقاضا شد که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که در حقیقت پایه گذار شورای عالی سیاست گذاری بود این کار را انجام دهد و با توجه به جمع بندی عملکرد سه دوره اول و نقدهایی که در این مدت به عملکرد شورا شده بود تصمیمی مناسب برای ادامه ائتلاف و ادامه حضور فعال در انتخابات اتخاذ کند.

احساس می کردم که بعضا مطرح می شود که عارف مانع ایجاد ائتلاف است
عارف با اشاره به اینکه در دوره سوم فعالیت شورای عالی سیاستگذاری هم زمان بحث پارلمان اصلاحات یا ائتلاف جدید هم مطرح شد، اظهار کرد: من احساس می کردم که بعضا مطرح می شود که عارف مانع ایجاد این ائتلاف است و در واقع نقدها متوجه فرد است در حالیکه ما در گفتمان اصلاحات به فردمحوری اعتقادی نداریم. فرد می آید و می رود، ولی جمع فعالیت خود را ادامه می دهد. من در نامه خود نوشتم که به جای اینکه عارف نقد و ارزیابی عملکرد ائتلاف را انجام دهد، خود موسسین ائتلاف نقد را انجام دهند تا خدای نکرده عارف مانعی نباشد. خوشبختانه هم اصلاح طلبان تصمیم خوبی برای ادامه فعالیت جمعی رسیده و قرار است نهادی اجماع ساز ایجاد شود و فعلا بحث پارلمان اصلاحات هم مسکوت ماند که امیدوارم این تصمیم هرچه سریعتر عملیاتی شود و یک نهاد اجماع ساز فعال و پویا و موثرتر از دوره های قبلتشکیل شود.

اصولا اعتقاد به ائتلاف دارم
رئیس فراکسیون امید مجلس دهم درباره امکان ائتلاف اصلاحات با سایر جریان ها در انتخابات ریاست جمهوری 1400، گفت: نگاه من روشن است و اصولا اعتقاد به ائتلاف و توجه به منافع ملی دارم. در ذات توجه و اولویت به منافع ملی، ائتلاف و حرکت اجماعی وجود دارد. معتقدم در مرحله اول احزاب و جریان های سیاسی به صورت شفاف، مواضع و کاندیدای خود را باید معرفی کنند، زیرا رفتارهای پاندولی و بده وبستان ها به جریان های سیاسی ضربه می زند. در انتخابات سال 92 هم گفتم که دو جریان ریشه دار کشور در درون خود به اجماع برسند و رقابت جدی داشته باشند، البته ائتلاف با سایر جریان ها را هیچگاه نفی نکرده ام و در صورت لزوم ائتلاف با ساز و کار معین و مشخص و تعیین حقوق نهادهای ائتلافی می تواند مفید باشد. یا مثلا در انتخابات مجلس دهم در تهران به جای عرضه کردن چند صد نفر کاندیدا به مردم، دو تا لیست سی نفره معرفی شود، البته این به معنای نفی حق افراد برای حضور شخصی در انتخابات نیست. در انتخابات مجلس دهم پیشنهاد دادم که دو جریان اصلی سیاسی برای لیست تهران، افراد مشترکی را در لیست خود قرار دهند که در عمل و علی رغم صحبت های اولیه در نهایت تشکیل چنین لیستی به تایید نرسید و دو جریان اصلی با لیست های جریانی خودشان در صحنه حاضر شدند.

اگر قرار بر ائتلاف باشد، ائتلاف باید براساس سازوکار مشخصی انجام شود
عارف با بیان اینکه هر جریان سیاسی باید براساس افراد و نامزدهای خود حرکت کند، تصریح کرد: اگر قرار بر ائتلاف باشد، ائتلاف باید براساس سازوکار مشخصی انجام شود مثلا اگر برای تشکیل دولت بنا بر ائتلاف شد، باید از قبل مشخص شود که سهم هر جریان در فعالیت دولت چقدر است ؟مثلا رئیس جمهور از شما، معاون اول از ما یا هشت وزیر از شما و یازده وزیر از ما و... اگر قرار به ائتلاف باشد، باید آورده و دریافتی و مسئولیت ها مشخص شود تا بتوان پاسخگوی مردم بود. من شخصا این نگاه را قبول دارم، ولی معتقدم باید جریان های سیاسی کاندیداهای خود را داشته باشند و اگر بنا بر ائتلاف شد، باید توافق ها روشن باشد و به اطلاع هواداران جریان ها هم برسد و عملا مورد تایید آنها باشد.
رئیس فراکسیون امید مجلس دهم ادامه داد: ما برای تهیه لیست امید در مجلس دهم از افراد تعهد گرفته و حدود 150 نفر را از لیست، به مجلس آمدند ، ولی بعضی از آنها به تعهدات خودعمل نکردند. ما حتی اسم فراکسیون را «امید» گذاشتیم نه «اصلاحات» تا بحث ائتلاف دنبال شود و نتوانیم همکاری را ادامه دهیم اما یک هفته پس از تشکیل مجلس، برخی افراد به تعهدات خود عمل نکردند. آیا آنها با رای خود به مجلس رفتند یا از اعتبار اصلاح طلبان استفاده کردند و بعد به تعهدات خود پایبند نماندند؟سوالی است که باید روشن شود. برخی از راه یافتگان به مجلس دهم از لیست امید تا آخر مجلس رفتار پاندولی خود را ادامه دادند و هرجا صلاح شان بود با ما همراهی می کردند و هرجا صلاح شان نبود با رقیب ما همکاری می کردند. آنها تا آخر مواضع طلبکارانه داشتند و می گفتند اصلاح طلبان منحرف شده اند یا می گفتند عارف در مجلس تسلیم ما نمی شود، ولی مگر کل فراکسیون امید یک نفر عارف است؟ آنها بیشتر آینده نگری می کردند.

برخی چهره ها از من تقاضای حضور در انتخابات داشته اند اما من تاکنون موضعی نگرفته ام
رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به این پرسش که آیا قصد حضور در انتخابات 1400 را دارید، گفت: امروز نمی شود صریح پاسخ داد. جریان اصلاحات باید برای انتخابات حضور جدی داشته باشد و برنامه و نامزد معرفی کند و ما هم در این مسیر حرکت می کنیم. 10 سال است که در بنیاد امید ایرانیان برنامه های راهبردی برای رویدادهای مهم سیاسی کشور از جمله انتخابات تهیه می شود، زیرا اعتقاد ما این است که حتی اگر در انتخابات شکست خوردیم، برنامه های خود را در اختیار رقیب قرار دهیم. کمیته های بنیاد امید ایرانیان اکنون فعال بوده و راهبرد اصلی ما افزایش مشارکت مردم و پاسخگویی به مردم و اداره خوب و موفق کشور است.
عارف در واکنش به برخی اخبار مبنی بر فعالیت انتخاباتی‌اش اظهار کرد: ما همیشه تشکیلات امید ایرانیان را داشته و فعالیت خود را برای تهیه برنامه های راهبردی داشته ایم. رابطه من با احزاب خوب بوده و هیچ گاه این رابطه قطع نشده است و فعالیت من کمتر از قبل نشده است. برخی چهره ها از من تقاضای حضور در انتخابات داشته اند، اما من تاکنون موضعی نگرفته ام. به هر حال من یک عقبه، کارنامه و توانایی دارم که باید در خدمت کشور و مردم باشد و خواهش من این است افراد براساس شعار عمل نکنند و اگر قرار است عملکرد افراد از جمله من در موقعیت های مختلف از جمله مجلس بررسی شود، متوجه باشند که من عمل گرا و نتیجه گرا هستم و معتقدم که اکنون زمان شعاردادن نیست. اگر قرار است دو کاندیدا مقایسه شوند، در یک زمان و شرایط مشخص مقایسه انجام شود نمی شود رفتار یک مقطع زمانی یک فرد با یک مقطع زمانی فرد دیگر مقایسه شود، زیرا شرایط متفاوت است. معتقدم کسانی که در خود توانایی می بینند وارد صحنه شوند تا عملکرد گذشته آنها نقد و بررسی شود و با ارزیابی عملکردهای گذشته ،توانایی ها و شایستگی ها،جریان های سیاسی به کاندیدای مناسب خود برسند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)