کد خبر: ۳۹۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
ارسال به دوستان
ذخیره
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطرح کرد
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص این که واکسن کرونا  وارد بازار آزاد شده و موجب تقاضای کاذب در خصوص این واکسن شده است، گفت:  این واکسن برای ۶۰ میلیون نفر به صورت کاملا رایگان تزریق می‌شود و برای این واکسن قرار نیست کسی مبلغی را بپردازد. ضمن آن که شرایط نگهداری واکسن‌هایی که الان تولید شده با واکسن‌هایی که در آینده تولید می‌شوند تغییر خواهد کرد.

برای واکسن کرونا جایی ثبت نام نمی شود/سودجویان ممکن است چیز دیگری را به اسم واکسن کرونا بفروشند/واکسن کرونا برای ۶۰ میلیون نفر به صورت کاملا رایگان تزریق می‌شود/برخی از داروهای وارداتی شامل تحریم‌ها است/ انسولین قلمی به زودی در کشور تولید می شود/افراد زیر 18 سال شامل واکسیناسیون نمی شوند

گفتارنو/گروه جامعه:

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص این که واکسن کرونا  وارد بازار آزاد شده و موجب تقاضای کاذب در خصوص این واکسن شده است، گفت:  این واکسن برای ۶۰ میلیون نفر به صورت کاملا رایگان تزریق می‌شود و برای این واکسن قرار نیست کسی مبلغی را بپردازد. ضمن آن که شرایط نگهداری واکسن‌هایی که الان تولید شده با واکسن‌هایی که در آینده تولید می‌شوند تغییر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گفتار نو ، مهدی شفیعی که در جلسه شورای اطلاع رسانی استان کرمان سخن می گفت، افزود: واکسن‌های فعلی باید در شرایط منفی ۱۸ نگهداری شوند که عملا شرایط نگهداری آن در هیچ کجای بخش خصوصی و خارج از مراکز خاص ما فراهم نیست بنابراین این واکسن حتما با شرایط خاص در داخل کشور با نظارت دانشگاه علوم پزشکی حمل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در کشور در خصوص این بیماری، حساسیت‌های ویژه‌ای وجود دارد و همه نهادهای انتظامی، نظامی و امنیتی درگیر وضعیت سلامتی واکسن هستند، ضمن این که ما در استان کمیته‌ای متشکل از بازرسی استان، بازرسی کل کشور، حراست دانشگاه علوم پزشکی تشکیل داده‌ایم و واحدهای واکسنی که وارد استان می‌شوند دقیقا مشخص می‌شود که بر اساس دستورالعمل چگونه و در چه هدفی قرار می‌گیرد همچنین سهمیه هر بیمارستان و نحوه توزیع و تزریق آن مشخص می‌شود.
شفیعی با بیان این که ساز و کارهای لازم پیش‌بینی شده است، یادآور شد: تنها امکان دارد که بازار شایعات داغ شود و یا سودجویان چیز دیگری را به اسم واکسن کرونا بفروشند و در واقع به دلیل نا آشنا بودن مردم عادی در خصوص این واکسن مشکلاتی به وجود آورد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: واکسن‌هایی که در داروخانه‌ها در حال حاضر وجود دارد و در دسترس است واکسن‌های آنفلوآنزا می‌باشد که مقداری برای بخش خصوصی توزیع شد و هنوز تا پایان فصل سرما گروه‌های آسیب‌پذیر می‌توانند آن را تهیه کنند و تزریق کنند که امکان دارد برخی آن را به جای واکسن کرونا اشتباه بگیرند و افراد سودجو هم آن را به اسم واکسن کرونا به مردم بفروشند بنابراین بهتر است برای آگاهی مردم این موارد اطلاع رسانی و شفاف سازی شود.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص نحوه دریافت سهمیه واکسن کرونا در سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی استان گفت: در رابطه با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی که همه سهمیه داشتند و این سهمیه دیروز همزمان با هم بوده و امروز بنا به بعد مسافت این واکسن به دانشگاه‌های سراسر استان می‌رسد.
وی در خصوص تزریق واکسن به خبرنگاران اذعان داشت: خبرنگاران در فاز سه تزریق واکسن یعنی در ردیف سایر کارکنان کشور قرار خواهند گرفت ولی فاز سه و چهار هنوز نهایی نشده اما بر اساس پروتکل‌هایی که وجود دارد احتمالا ممکن است در گروه‌ها تغییر ایجاد شود.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در بحث ورود واکسن از خارج از کشور و واکسن‌های وارداتی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری برخی از واکسن‌ها بنا به ملاحظاتی از چرخه واردات حذف شدند یکی دو شرکت معتبر واکسن سازی واکسن‌هایی ارائه کردند که تزریفاتی در کشورهای دیگر انجام گرفته و کشور برای وارد کردن آن‌ها اقدام کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ابراز داشت: در حال حاضر سازمان‌های بین‌المللی واکسن روسی را تایید کرده‌اند و اثربخشی واکسن را تا ۹۲ درصد تایید کردند این واکسن جزو کم عارضه‌ترین واکسن‌ها محسوب می‌شود و به لحاظ تکنولوژی تایید شده است واکسن کوبا هم تایید شده همچنین واکسن ساخت داخل هم در حال آماده شدن است.

وی در خصوص این که ما به چه میزان واکسن نیاز داریم گفت: به صورت خوشبینانه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت کشور باید در طول یک سال واکسینه شوند تا ایمنی مناسب در سطح جامعه ایجاد شود و زنجیره بیماری قطع شود.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد:  پیش‌بینی ما اینست که اگر ظرفیت واکسنی که قرار است وارد کشور ما شود به موقع وارد شود و واکسن‌های تولید داخل هم به تولید انبوه برسد تا پایان سال ۱۴۰۰ بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم.

وی بیان داشت: در پارت اول این واکسن ،۲۰ هزار دوز برای ده میلیون نفر وارد کشور شد این واکسن‌ها اکثرا باید در دمای ۲۰ درجه زیر صفر نگهداری شوند در حالی که که تمامی واکسن‌های دنیا نگهداریشان بین ۸ تا ۹ درجه است به همین دلیل حمل و نقل این واکسن‌ها بسیار حساس است که در هر استان باید بر اساس برنامه و میزان استفاده وارد شوند برای همین فایل بندی‌های‌ واکسن بسیار مهم است افرادی که واکسن را تزریق می‌کنند باید زمانبدی داشته باشند که در چه تاریخ و چه ساعتی واکسن را دریافت کرده‌اند و برای دوز دوم مراجعه کنند.

شفیعی افزود: قطعا هیچ کشوری در دنیا واکسن مورد نیاز خود را یک دفعه دریافت نمی‌کند و واکسن به صورت تدریجی وارد کشورها می‌شود و بلافاصله در دستور کار توزیع و مصرف قرار می‌گیرد. در کشور  چهار گروه برای تزریق پیش‌بینی شده‌اند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد: بر اساس مواجهه‌ای که افراد با ویروس کرونا دارند و شانس ابتلا به ویروس و بعد از ابتلا هم خودشان آسیب می‌بینند یابرخی از زیر ساخت‌ها در کشور. دچار آسیب به لحاظ کار کرد شود الویت بندی شده تا ۶۰ میلیون نفر در فاز اول شامل عمدتا کارکنان درمانی بهداشتی کشور در بخش‌های دولتی ، نظامی، خصوصی خیریه‌ها و ... که به نوعی با بیماران کرونایی رابطه دارند یا بنا به شغل آنها بیماران کرونایی به محل کار یا مطب آنها مراجعه می‌کنند می‌شود.
وی ادامه داد: پرسنل عملیاتی اورژانس کشور، پرسنلی که مستقیماً با تغسیل و شستشوی متوفیان کرونایی سر و کار دارند، پرسنل آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها، کسانی که در خانه‌های سالمندان قرار دارند اینها به ترتیب در ردیف واکسیناسیون قرار خواهند گرفت.
شفیعی گفت: مردم در خصوص شایعات باید دقت کنند در خصوص واکسن که جایی ثبت نام نمی‌کنند بلکه به صورت فراخوان تا پایان سال به آنها اطلاع داده خواهد شد.
وی افزود: فاز دوم جمعیت عمومی را شامل می‌شود که افراد بر اساس سن گروه‌بندی می‌شوند و واکسینه از افراد مسن‌تر آغاز خواهد شد .
شفیعی خاطرنشان ساخت: بیماران زمینه‌ای که پرونده دارند مثل افراد سرطانی و ... در اولویت‌های بعدی قرار دارند که احتمالا نوبت آن‌ها اردیبهشت سال آینده خواهد بود.
وی تصریح کرد: افرادی که در فاز سوم قرار دارند افرادی هستند که در مراکز جمعی قرار دارند مثل زندان‌ها، افرادی که در کانون‌های اصلاح و تربیت قرار دارند، پادگان‌ها، کمپ‌ها و ... و بعد به سمت کارمندان ادارات می‌روند مثل بانک‌ها، معلمین، پرسنل جایگاه‌های سوخت، پرسنلی که به درب منازل مراجعه می‌کنند برای خواندن شماره کنتور، آتش‌نشانی، شهرداری و ... را شامل می‌شوند.
وی افزود: فاز چهارم شامل بقیه افراد جامعه زیر ۵۵ سال می‌شود که فراخوان می‌شوند.
شفیعی گفت: بنابراین مردم بدانند که واکسینه شدن ۶۰ میلیون تن کار ساده‌ای نیست و مدت زمان زیادی طول می‌کشد افرادی هم هستند که شامل واکسیناسیون نمی‌شوند مثل افراد زیر ۱۸ سال و کودکان.

شفیعی خاطرنشان ساخت: زمان تزریق واکسن حتما افراد باید پرونده سلامت ایرانیان را داشته باشند که تزریق آنها ثبت سیستم شود ۹۵ درصد مردم کرمان در سامانه ثبت نام کرده‌اند افراد باقیمانده می‌توانند صبح‌ها به مراکز مورد نظر بروند و ثبت نام کنند.
وی افزود: یک کمیته قوی در خصوص عوارض تزریق تشکیل شده که تا یک ماه پیگیری می‌شوند و برای مجامع کشوری و بین‌المللی و شرکت‌های تولید کننده ارسال می‌شود
شفیعی گفت: واکسن یک فراورده بیولوژیکی است که عاری از عوارض نیست مثل دارو که هر دارو به موازات درمان عارضه هم دارند.
وی یادآور شد: سامانه برخی برای ثبت عوارض داریم بنابراین مردم باید بداند که واکسن ممکن است عارضه هم داشته باشند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: وقتی عملیات واکسیناسیون پایان یابد یعنی ۶۰ میلیون نفر جمعیت واکسینه می‌شوند و مطمئن می‌شویم که زنجیره انتقال در کشور قطع شده بحث پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک همچنان بر جای خود باقیست زیرا ممکن است با آغاز واکسیناسیون عده‌ای واکسن زدند مردم نباید تصور کنند که این واکسن زدن باعث ریشه‌کن شدن بیماری شده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند زیرا امکان دارد که ما درگیر موج‌های بعدی شویم خصوصاً جمعیت آسیب پذیر ما که باید به صورت ویژه این موضوع را مد نظر قرار دهند.

شفیعی ابراز داشت: در خصوص بحث داروخانه‌ها حوزه غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بر آن نظارت دارد برخی از داروهای وارداتی شامل تحریم‌ها است هر چند کشور خصوصاً در مورد انسولین دارد کار می‌کند داروی انسولین در کشور موجود است تنها تکنولوژی قلم آن که حساسیت ویژه‌ای داشت که یک مقدار در دسترس نبوده که در حال حاضر یک شرکت دانش بنیان در حال حرکت به این سمت است و بر طبق قولی که داده‌اند به زودی در داخل تولید خواهد شد و این کمبود هم به احتمال زیاد در ماه‌های آینده برطرف خواهد شد.
شفیعی یادآور شد: سیاست این بوده که داروهای که حساس هستند از طریق داروخانه‌های دولتی توزیع شود که افراد به اندازه مناسب دارو را دریافت کنند. برخی ممکن است پزشک برایشان ۵ عدد انسولین نوشته باشد اما به دلیل این که وضعیت معیشتی خوبی ندارد یک مقدار از انسولین را استفاده می‌کند و ممکن است مقداری از آن را در بازار آزاد به فروش برساند و یک منبع درآمد برای خودشان ایجاد کنند لذا این که این دارو به بیرون نشت می‌کند به همین دلیل است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)