کد خبر: ۳۹۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
با صدای رسا می گویم اگر ۱+۵ به تعهداتش عمل کند، ایران بلادرنگ به تمامی تعهدات خود در برجام عمل می کند
رئیس جمهور گفت: ایران در ۴۲ سال پیش و با انقلاب اسلامی صاحب دموکراسی و جمهوریت و در چارچوب فرهنگ خود صاحب اسلامیت شد.

رئیس جمهور گفت: ایران در ۴۲ سال پیش و با انقلاب اسلامی صاحب دموکراسی و جمهوریت و در چارچوب فرهنگ خود صاحب اسلامیت شد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه در مراسم تبریک سفیران کشورها به رییس جمهوری به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: خوشحالم که در فرصت سالگرد انقلاب اسلامی باز هم برای من فرصتی فراهم شد تا با سفرای محترم کشورهای دوست در جمهوری اسلامی ایران سخن بگویم.

وی افزود: برای ما فردا ۲۲ بهمن روز بسیار مهم و تاریخ ساز است. روزی که ملت ما توانست با اتحاد و یکپارچگی و فداکاری در برابر یک رژیم تا دندان مسلح و مورد حمایت صد در صد آمریکا و برخی دیگر از کشورهای بزرگ جهان به پیروزی دست یابد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

خدمت همه سفرا و مسوولین نمایندگی‌های کشورهای مختلف در جمهوری اسلامی ایران خیر مقدم و خوش‌آمد می‌گویم و خوشحالم که در فرصت سالگرد انقلاب اسلامی باز هم برای من فرصتی است تا با سفرای محترم کشورهای دوست در جمهوری اسلامی ایران سخن بگویم.

برای ما فردا ۲۲ بهمن روز بسیار مهم و تاریخ‌ساز است، روزی که ملت ما توانست با اتحاد و یکپارچگی و فداکاری در برابر یک رژیم تا دندان مسلح و مورد حمایت صد درصد آمریکا و برخی دیگر از کشورهای بزرگ جهان به پیروزی دست پیدا کند.

این روز برای ما به خاطر استقلال مبارک است و این روز برای جهان مبارک است به دلیل اینکه ایران صاحب دموکراسی و جمهوریت در چارچوب فرهنگ اسلامیت خود شد و ندای این نظام از ۴۲ سال پیش تا امروز صلح، ثبات، مذاکره و دستیابی به دوستی با کشورهای مختلف بوده است گرچه در این ۴۲ سال دو جنگ بر ما تحمیل شد که یک جنگ توسط صدام و یک جنگ توسط ترامپ اما ما در برابر هر دو تجاوز با مقاومت و صبر ایستادگی کردیم و در هر دو جنگ به پیروزی رسیدیم.

آن کس که جنگ اول را بر ملت ما تحمیل کرد نه نامی از او هست و نه نشانی و چیزی برای او جز ننگ و عار نماند و این یکی دیگر یعنی ترامپ که جنگ اقتصادی را بر ما تحمیل کرد امروز از او هم جز ننگ و عار چیزی باقی نمانده است.

یک سال بر همه ملت‌ها با رنج و سختی به خاطر کووید-۱۹ گذشت و بر ملت ما سخت‌تر، چون همه ملت‌های دنیا اگر می‌خواستند برای تجهیزات پزشکی، برای مواد غذایی، برای دارو و برای واکسن از پول خودشان استفاده کنند، آزاد بودند به جز جمهوری اسلامی ایران که منابع مالی او با تحریم ظالمانه غیرقانونی آمریکا در اختیارش قرار نمی‌گرفت مگر با سختی‌های زیاد و گذشت هفته‌ها و گاهی ماهها.

کووید-۱۹ یک آزمایش بزرگ در سطح جهان برای انسانیت، برای همکاری و برای کمک به یکدیگر بود که در این آزمایش بزرگ هم دولت ترامپ رفوزه شد و در طول مدت برای اینکه مردم ایران از منابع مالی خودشان برای مقابله با کووید-۱۹ استفاده کنند یک بار هم اقدام مساعد انجام نداد و در دولت جدید آمریکا هم تا امروز ما اقدام مناسب و درستی را مشاهده نکردیم.

دولت جدید آمریکا که مدعی است می‌خواهد با کووید-۱۹ مقابله کند و دست ملت‌ها را در مقابله با این کووید باز بگذارد یا لااقل نسبت به ملت و دولت ایران کمک کند اما اقدامی تا امروز انجام نداده است و در عین حال ملت ما در این آزمایش هم توانست با موفقیت راه خود را طی کند و ما همه وسایل لازم بهداشتی را خودمان تولید کردیم، تمام داروهای مورد نیاز که می‌توانست برای کووید موثر باشد امروز در داخل کشور تولید می‌کنیم، تمام وسایل برای اتاق‌های ویژه توسط شرکت‌های دانش بنیان ما تولید می‌شود و حتی برخی از آنها را صادر می‌کنیم و در زمینه واکسن هم تا امروز سه موسسه بزرگ ما جواز تست بالینی دریافت کرده‌اند؛ برکت، رازی و پاستور و در ماههای آینده شاهد آن خواهیم بود که مردم ما از واکسن تولید داخلی استفاده خواهند کرد.

خوشحالم که امروز صبح واکسیناسیون در ایران شروع شد و در زمینه‌های مبارزه و مقابله با این ویروس از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نکردیم. اعتقاد ما بر این است که در مسائل مهم انسانی و جهانی همه باید در کنار هم باشیم.

ما در طول زمان از سال ۲۰۱۵ تا امروز به تعهدات خودمان در زمینه توافق هسته‌ای پابرجا بودیم، در تمام مراحل آژانس بین‌المللی گزارشی که از ایران داد این بود که ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرد. آژانس ۱۵ نوبت از آغاز این تعهد گزارش داد و در همه ۱۵ نوبت اعلام کرد که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرد حتی در سال ۲۰۱۷ که دولت جدید آمریکا نغمه‌هایی علیه این توافق شروع کرد و بالاخره در ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ملت ما اعمال کرد تا یک سال صبر کردیم و به تمام تعهدات‌مان عمل کردیم و گزارش آژانس در تمام سال۲۰۱۸ و اوایل ۲۰۱۹ این بود که ایران به تمام تعهدات خود عمل می‌کند، بر مبنای اینکه کشورهای ۱+۴ به ما قول داده‌ بودند که در زمینه این توافق علیرغم اینکه آمریکا خارج شده به تعهدات خود عمل خواهند کرد.

بعد از یک سال اجرای تعهدات یک جانبه و عمل نکردن کشورهای اروپایی به تعهدات خودشان، ما کاهش تعهدات را آغاز کردیم. اولین کاهش برای مدت دو ماه و گفتیم در این دو ماه اگر شما به تعهدات عمل کنید ما به نقطه اول برمی‌گردیم و باز برای دو ماه دوم، دو ماه سوم و تا دو ماه پنجم هم همه تعهدات برجامی را کاهش دادیم تا روزی که بقیه به برجام برگردند. امروز هیچ‌کس نمی‌تواند توقعی نسبت به ایران داشته باشد که ایران چرا قدم اول را برنمی‌دارد چراکه ایران به تعهدات خود پایبند بوده حتی آن زمانی که تقریبا همه تعهدات را کنار گذاشتند یک سالِ تمام به تمامی تعهدات خود عمل کرد و امروز هم اعلام می‌کنیم هر ساعتی که ۱+۵ به کلیه تعهدات این توافق یعنی برجام پایبند شوند و عمل کنند بدانند در ساعت بعد ما به تعهدات‌مان عمل خواهیم کرد اما اجرای تعهدات ما در صورتی است که کاملا روشن و واضح باشد که ۶ کشور روبروی ما هم به همه تعهدات خود عمل کردند.

 

فکر می‌کنم جای تردید وجود ندارد که چه کسی در این راه باید آغازگر باشد و قدم را پیش بگذارد. ما از تعهد خارج نشدیم تا گام اول را برداریم و آن کشوری که برخلاف مقررات بین‌المللی از تعهد خارج شده و برخلاف تعهدی که در قطعنامه ۲۲۳۱ داشته به مدت حدود ۳ سال این همه ظلم بر ملت ما رواداشته است، امروز موظف است و البته نه امروز بلکه هر ساعتی که تاخیر کند، پا روی قانون و توافق و مقررات بین‌المللی گذاشته است. ما آماده‌ایم هر روزی که آمریکا به تعهدات کامل خود در برجام برگردد ما هم همه تعهدات برجامی خود را اجرا و عمل کنیم.

ایران ثابت کرده اگر چیزی را امضا کرد، اگر تعهدی را پذیرفت با تمام وجود پای امضا، تعهد و پیمان خود می‌ماند و این یکی از افتخارات بزرگ ملت ما در طول تاریخ و به ویژه در این ۴۲ سال است. هر جا تعهدی دادیم و چیزی را اعلام کردیم و متن و سندی را امضا کردیم پای امضا و تعهد و پیمان‌مان باقی ماندیم.

منطقه ما بسیار حساس و تاثیرگذار در سرنوشت جهان است. معتقدیم منطقه حساس خاورمیانه باید در صلح و امنیت و ثبات باشد. در طول ۴۲ سال هر جا کشوری از ما یاری و کمک خواسته به ویژه همسایگان به آنها کمک کردیم. هرکجا تروریزم و بی‌ثباتی توسط هر کشوری در منطقه ما آغاز شده به یاری ملتی به پا خواستیم که مورد تعرض تروریست‌ها قرار گرفت. عراق یک شاهد بزرگ است، سوریه یک شاهد دیگر است، لبنان شاهدی دیگر است و افغانستان شاهد دیگر هست و هر کجا تروریزم شروع به فعالیت کرده و دولت آن کشور از ما کمک خواسته، درنگ نکردیم.

چه کسانی این منطقه را سالها در اختیار تروریست‌ها گذاشتند؟ چه کسانی به تروریست‌ها کمک کردند، چه کسانی میلیاردها دلار پول مردم خودشان را برای مداخله در منطقه ما صرف کردند؟ آنها باید در برابر منطقه و از جمله در برابر ما و در برابر همه ملت‌ها پاسخگو باشند که چرا تروریست‌ها را کمک کردند، امکانات مالی در اختیار آنها گذاشتند؟ تا تروریست‌ها نفت دیگران را در بازاری که آنها تعیین کرده‌اند بفروشند و سلاح لازم را در اختیار تروریست‌ها بگذارند و این همه جنایت در منطقه ما مرتکب شوند و چرا کشورهای بزرگ از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی به یک کشور متجاوز به مردم مظلوم یمن کمک مالی و تسلیحاتی کرده و همین امروز هم بسیاری از این کشورها به کمک‌های خود ادامه دادند. پاسخگوی این همه کشتار، قحطی و جنایت در یمن چه کسی است؟

ملت ما نباید در برابر این همه حوادثی که در منطقه شاهد بودیم پاسخ کسی را بدهد چون همیشه مدافع حق در کنار ملت‌ها و در کنار دولت‌هایی بوده که از ما کمک خواستند و همیشه ما با ترور و تروریزم مبارزه کردیم. ما قربانی تروریزم، ما قربانی سلاح کشتار جمعی و سلاح شیمیایی هستیم و جایگاه و سابقه ملت ما برای همه جهانیان روشن است.

آن کسی که از روز اول در کنار ملت عراق و ارتش عراق به کمک کشور عراق رفت و با تروریست‌ها مبارزه کرد، شهید سردار قاسم سلیمانی و در کشور عراق هم یار و دوست او ابومهدی المهندس بود. اینها با تروریزم و با داعش مبارزه و سرنگون کردند و این عزیزان به دست آمریکا با دستور صریح ترامپ ترور و کشته شدند که پاسخ این ترور را چه کسی باید بدهد؟ دادگاه‌های ایران و عراق، دادگاه‌های بین‌المللی باید در برابر این جنایت سکوت نکنند و همه توان خود را در برابر این جنایتکاران به کار گیرند.

ما باز هم در منطقه با ترور و تروریزم می‌جنگیم و مقابله می‌کنیم، باز هم معتقدیم در منطقه حساس ما مداخلات خارجی به ضرر کشورهای منطقه است. باز هم می‌گوییم جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری و WAVE و آنچه که در ۲۰۱۳ در سازمان ملل اعلام کردم جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری که این پیشنهاد را نمایندگان ملل جهان آن را به اتفاق آرا تصویب کردند و ما در سازمان ملل اعلام کردیم راه حل منطقه طرح امید و HOPE هست و طرح صلح هرمز را ارائه کردیم و گفتیم کشورهای منطقه باید دور هم جمع شوند تا مشکلات منطقه را حل کنند.

باز هم تاکید می‌کنیم ایران آماده است با تمام کشورهای منطقه و همسایگانش به ویژه کشورهای اطراف خلیج فارس از عراق گرفته تا ۶ کشور جنوبی و ایران، این ۸ کشور طبق قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد و شورای امنیت در کنار هم بنشینند، گفت‌وگو کنند و مشکلات و مسائلی را که در منطقه وجود دارد، حل و فصل کنند.

جمهوری اسلامی ایران با صدای رسا اعلام می‌کند خواهان دوستی با همه کشورهایی است که اراده آنها دوستی با ملت ایران است. جمهوری اسلامی ایران با صدای رسا اعلام می‌کند اگر ۱+۵ به تعهدات خود عمل کنند بلادرنگ ایران به تمامی تعهدات خود عمل خواهد کرد، ایران با صدای رسا اعلام می‌کند راه حل مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود.

این عید بزرگ این جشن ملی ایرانیان برای ملت ایران مبارک باشد و برای شما عزیزانی که میهمانان گرامی ما در جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از کشورهای خود هستید.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

اعضای باند جعل مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)