کد خبر: ۳۹۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
ارسال به دوستان
ذخیره
در نشست بررسی بازار خرما مطرح شد
رییس انجمن ملی خرما نداشتن اقتصاد پایدار را مانعی برای برنامه ریزی بلند مدت دانست و افزود: قوانین و مقررات دست و پاگیر، عطف به ماسبق شدن، مسائل مربوط به تعهد ارزی، عدم اعتماد بازارها به تاجران ایرانی و... باعث شده خرما 45 درصد بازارهای صادراتی خود را از دست بدهد.

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست بررسی بازار خرما با حضور اعضای انجمن ملی خرما افزود: امکان صادرات خرمای مضافتی به دلیل داشتن رطوبت زیاد و شرایط سخت نگهداری، وجود ندارد و از سوی دیگر نیز امسال به دلیل شرایط کرونا مصرف خرما در داخل کشور کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ وی ادامه داد: خرما به عنوان یک موضوع اجتماعی و اقتصادی معیشت بسیاری از افراد در سطح کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و سعی شده ستاد تنظیم بازار بدون نظر بخش خصوصی و انجمن خرما، مصوبه‌ای را نداشته باشد زیرا هزینه های بسیاری در بر خواهد داشت.

طبیب زاده، اظهار کرد: با عرضه نامناسب خرما مانند خرید تضمینی و یا عرضه مستقیم آن، ارزش این محصول کاهش می یابد، به همین دلیل باید روش های تبلیغاتی صحیح و جدید را به کار برد.

رئیس اتاق کرمان با تاکید بر اینکه بازارسازی بسیار مهم‌تر از بازاریابی است، بیان کرد: فعالان اقتصادی نیز باید در فعالیت‌های انجمن بیشتر مشارکت داشته باشد و اتاق کرمان نیز برای خروج خرمای مضافتی از این رکود کمک های لازم را انجام خواهد داد.

وی در مورد عرضه خرما در فروشگاه های زنجیره‌ای گفت: فروشگاه های زنجیره‌ای بسیار مهم هستند و برخی از آنها حاضرند به رفع این مشکل کمک کنند که باید در تهران نشستی با حضور مدیران چندین فروشگاه برگزار و 13 درصد حق قانونی مارجین (حاشیه سود برای مشتری) و نه بیشتر لحاظ شود.

طبیب زاده، ضمن تقدیر از فعالیت های خوب و تاثیرگذار انجمن خرما افزود: اتاق کرمان، فرمانداران، استانداری، صمت، کشاورزی و استاندارد محوریت فعالیت در این حوزه را به انجمن خرمای استان و کشور واگذار و از آن حمایت کنند.

رئیس انجمن ملی خرما نیز با بیان اینکه علت اصلی مشکلات به وجود آمده در بازار خرما، عرضه و تقاضاست، ادامه داد: تحریم های خارجی و خود تحریمی‌ها، شیوع بیماری کرونا، و نوع عرضه و بسته بندی خرما، کاهش تقاضا را در پی داشته است.

محسن رشیدفرخی، بهترین صادرات خرما را مربوط به سال 97 با ارزش 400 میلیون دلار عنوان و خاطرنشان کرد: مصرف داخلی خرمای کشور حدود 600 میلیون تن است به طوری که به طور میانگین هر فرد بین 7 تا 8 کیلوگرم در سال خرما مصرف می کند.

وی نداشتن اقتصاد پایدار را مانعی برای برنامه ریزی بلند مدت دانست و افزود: قوانین و مقررات دست و پاگیر، عطف به ماسبق شدن، مسائل مربوط به تعهد ارزی، عدم اعتماد بازارها به تاجران ایرانی و... باعث شده خرما 45 درصد بازارهای صادراتی خود را از دست بدهد.

رئیس انجمن خرمای استان کرمان، در رابطه با ارائه راهکار برای افزایش مصرف خرما در داخل تصریح کرد: در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ورود هر کالایی از 40 تا 55 درصد سود دریافت می‌کنند در حالی که حق قانونی آنها 13 درصد است که امیدواریم دولت در ستاد تنظیم بازار رعایت این قانون را حداقل در 3 ماه آینده مدنظر قرار دهند.  

رشیدفرخی، بیان کرد: امسال با توجه به خرمای باقی مانده از سال گذشته و همچنین افزایش تولید خرما به دلیل آب و هوای مناسب در فصل تولید، با 15 درصد افزایش محصول روبرو هستیم.

وی ادامه داد: برای تامین خرمای مورد نیاز استان های مختلف کشور هیچ مشکلی وجود ندارد و تعهد لازم را برای تامین آن می‌دهیم.

در ادامه این نشست نایب رئیس انجمن خرمای استان کرمان با اشاره به اینکه 400 هزار تن خرمای مضافتی در کشور تولید می شود که البته دیگر توجیه ندارد، اظهار کرد: خرما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ با قیمت بسیار بالا عرضه می شود که درخواست داریم اتاق ایران در مذاکره با مدیران این فروشگاه به کاهش قیمت خرما در این فروشگاه ها کمک کنند.

محمدحسین اکبری، خاطرنشان کرد: در روال عادی بیش از 80 درصد محصول خرما از زمان فصل برداشت تا پایان سال در داخل و خارج کشور عرضه می‌شد اما امسال به دلیل کرونا و تعطیلی بسیاری از مراسم های مذهبی و ترحیم ها مصرف بازار داخل به شدت کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: باید تقاضا برای مصرف خرما در داخل کشور تحریک شود که تبلیغات در رسانه ها، خرید برای پادگان ها، گنجاندن خرما در بسته های معیشتی و هدایا شاید بتواند بخشی از مشکل را حل کند.

در این نشست فرمانداران بم و ریگان و نمایندگان دستگاه های مرتبط با تولید و صادرات خرما و جمعی از فعالان اقتصادی حضور داشتند و به بیان نظرات خود برای حل مشکلات صنعت خرما پرداختند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)