کد خبر: ۴۰۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
در ایران، تاکنون دست‌کم دو نفر بر‌اثر نوع جهش‌یافته ویروس کرونا که به ویروس انگلیسی هم مشهور است، جان خود را از دست دادند و گستردگی جغرافیایی مبتلایان هم حکایت از انتشار این ویروس در کشور دارد. دیروز همچنین مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد ۱۷ بیمار قطعی مبتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی تاکنون در ایران شناسایی شدند و خطر گسترش سریع این ویروس جدی است.

ایرانیان ۱۱ ماه سخت و دشوار را پشت‌سر گذاشتند و همچنان ویروس کرونا در فضای کشور می‌چرخد؛ تاکنون سه بار آمار سر به سقف نمودار گذاشت و با همکاری مردم، تلاش کادر درمان و قرنطینه‌های رسمی، هر بار تعداد مبتلایان و جان‌باختگان کاهش یافت و حالا همه اخبار از رسیدن موج شدید دیگری حکایت دارد.

به گزارش شرق؛ در ایران، تاکنون دست‌کم دو نفر بر‌اثر نوع جهش‌یافته ویروس کرونا که به ویروس انگلیسی هم مشهور است، جان خود را از دست دادند و گستردگی جغرافیایی مبتلایان هم حکایت از انتشار این ویروس در کشور دارد. دیروز همچنین مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد ۱۷ بیمار قطعی مبتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی تاکنون در ایران شناسایی شدند و خطر گسترش سریع این ویروس جدی است.
مرگ ۸۹ نفر؛ آماری که رو به افزایش دارد
همین دیروز این روند صعودی در آمار بار خود را نشان داد و ۸۹ نفر جان باختند؛ اما تعداد مبتلایان بیشتر از هر آماری میزان گستردگی ویروس جدید را نشان می‌دهد؛ رسیدن آمار ابتلا به بالای هشت هزار نفر. روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دراین‌باره گفت: تاکنون یک‌میلیون‌و‌۵۳۴‌هزار‌و ۳۴ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۹ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران به ۵۹‌هزار‌و ۱۱۷ نفر رسیده است. سیما‌سادات لاری با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر ۲۸ بهمن ۱۳۹۹، بر‌اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هشت‌هزار‌و ۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۶۹۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک‌میلیون‌و‌۵۳۴‌هزار‌و ۳۴ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک‌میلیون‌و‌۳۱۰‌هزار‌و ۸۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه‌هزار‌و ۶۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۰‌میلیون‌و‌۱۶۱‌هزار‌و ۴۹۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. لاری گفت: بر‌اساس آخرین تحلیل‌ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. او درباره شرایط شهرهای کشور هم گفت: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت‌آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند. لاری گفت: همه گروه‌های سنی از‌جمله کودکان و نوجوانان در معرض خطر کرونا هستند؛ بنابراین استفاده از ماسک برای محافظت از کودکان ضروری است، البته برای کودکان باید از ماسک‌های مناسب با اندازه صورت استفاده شود. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: باید به کودکان آموزش داده شود که تحت هیچ شرایطی ماسک خود را با کسی تعویض نکنند، به بخش جلوی ماسک دست نزنند و برای خارج‌کردن ماسک از بندهای آن استفاده کنند. کودکان باید بیاموزند که در صورت مرطوب‌شدن ماسک، باید آن را در سطل در‌دار بیندازند. او گفت: در‌صورتی‌که کودک اختلال شناختی یا تنفسی یا بیماری نقص ایمنی دارد یا به بیماری‌هایی مثل سرطان مبتلاست، برای استفاده از ماسک حتما باید با پزشک مشورت شود. لاری ادامه داد: اگر کودکان مهارت لازم برای استفاده از ماسک را ندارند، مانند کودکان دچار اختلال تکاملی، ناتوانی یا کم‌شنوایی یا معلولیت، بهتر است به‌جای ماسک از محافظ صورت یا شیلد استفاده شود و محافظ‌های چند‌بار‌مصرف نیز باید هر چند وقت یک‌بار به‌درستی با آب و مواد شوینده شست‌وشو یا با الکل ۷۰ تا ۹۰ درصد ضدعفونی شوند.
۱۷ مبتلای قطعی به ویروس کرونای جهش‌یافته در ایران
دیروز همچنین رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار تازه‌ای از مبتلایان قطعی ویروس جهش‌یافته در کشور ارائه کرد و گفت: ۱۷ بیمار قطعی مبتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی تاکنون در ایران شناسایی شدند و خطر گسترش سریع این ویروس جدی است. کیانوش جهانپور روز سه‌شنبه در توضیح این خبر گفت: هفت نفر از این افراد که به‌طور قطعی به ویروس کرونای جهش‌یافته انگلیسی مبتلا شده‌اند، در استان قزوین هستند؛ به همین علت مقررات ویژه‌ای برای شناسایی و کنترل شیوع این بیماری در استان قزوین اجرا می‌شود. او که با ایرنا سخن می‌گفت، درباره این ویروس هم توضیحاتی ارائه داد: ویروس جهش‌یافته انگلیسی سرعت انتقال بیشتری نسبت به ویروس قبلی کرونا دارد؛ به همین علت رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و پرهیز از هرگونه دورهمی و تجمع بسیار ضروری است؛ زیرا نشانه‌هایی از خطر خیز چهارم کرونا در برخی استان‌ها مشاهده شده که بسیار خطرناک‌تر از خیزهای قبلی کرونا در ایران است. علاوه‌ بر این، دو روز پیش سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز به قزوین سفر کرد و با هشدار نسبت‌به خیز جدید کرونا و خطرات نگران‌کننده ویروس جهش‌یافته انگلیسی گفت: اعتقاد ندارم که فقط همین چند مورد از ویروس جهش‌یافته در قزوین وجود دارد. حتما باید جلسات مشترک بین استان زنجان، قزوین، البرز و تهران تشکیل شود و کل این منطقه باید تحت نظارت مستمر باشد و اولین پیک بیماری از هر کجا پیدا شد، باید بلافاصله خاموش شود. او گفت: اولین کاری که برای مقابله با کروناویروس جهش‌یافته در استان قزوین باید انجام دهید، اطلاع‌رسانی گسترده و صحیح به مردم، افزایش تست‌های آزمایشگاهی و ارسال نمونه‌های تست‌ها به تهران برای بررسی جهش‌یافته‌بودن ویروس است. همه اطرافیان بیماران مبتلا به ویروس جهش‌یافته را بیمار مبتلا فرض کنید و تخت‌های بیمارستانی را آماده‌تر کنید. نمکی هشدار داد: راهی که دو هفته با ویروس قبلی می‌رفتید، با این ویروس ۷۲‌ساعته می‌روید. اگر از زمان افزایش موارد سرپایی تا بستری، دو هفته وقت داشتید، در این ویروس ۷۲ ساعت وقت دارید؛ به همین دلیل بیمارستان‌ها را باید کاملا برای هجمه احتمالی ویروس آماده کنید. کانون‌های بیماری را باید زودتر شناسایی و شعله‌های بیماری را در نطفه خفه کنیم. او درباره اسفند پیش‌رو هم گفت: اسفند سختی در پیش خواهیم داشت؛ اگر سخت نگیریم و محکم نایستیم، پایه‌های دستاوردهای به‌دست‌آمده به‌شدت لرزان خواهد شد؛ اگر این ستون‌های سخت‌گیرانه رعایت پروتکل‌ها را محکم نگیریم، اعلام خطر می‌کنم.
خوزستان در کنترل تیم‌های واکنش سریع
علاوه ‌بر استان قزوین، خوزستان هم این‌روزها در شرایط قرمز کرونا به‌سر می‌برد و نگرانی‌ها درباره میزان شیوع ویروس در این استان افزایش یافته است. درباره وضعیت این استان «حمید سوری»، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، با اشاره به آخرین وضعیت اپیدمی کووید‌19 در کشور گفت: به‌دنبال اجرای اقدامات مؤثر در کنترل اپیدمی از‌جمله طرح محله‌محور مقابله با کرونا و همچنین اعمال محدودیت‌های سخت کرونایی، در سه ماه گذشته شاهد روند چشمگیر کاهش موارد ابتلا، بستری و مرگ‌های ناشی از آن بودیم؛ با‌این‌حال متأسفانه شواهد اخیر نشان‌دهنده تحرکات و تغییرات روند اپیدمی در برخی از مناطق کشور است. او که با ایسنا سخن می‌گفت، با بیان اینکه این تغییرات از چند جهت قابل توجه و بررسی است، عنوان کرد: مسئله اول اینکه بروز جهش در ویروس و به‌تبع آن اپیدمی طبیعی بوده و به‌طور مرتب رخ می‌دهد؛ با‌این‌حال برخی جهش‌ها روی قابلیت بیماری‌زایی ویروس، برخی روی شدت بیماری‌زایی و برخی بر هر دو اثرگذار است. در این شرایط طبیعتا جامعه آسیب‌پذیری بیشتری نسبت‌به بیماری پیدا می‌کند. این استاد اپیدمیولوژی با اشاره به راهکارهایی برای پیشگیری از اثرگذاری جهش‌های ویروس بر طغیان اپیدمی در جوامع اظهار کرد: شناسایی سریع کانون‌های آلودگی و واکنش سریع نسبت به کنترل اپیدمی در این مناطق اولین راهکار است. این واکنش می‌تواند با توجه به شرایط اپیدمی از اعمال محدودیت‌های شدید و جدی، یعنی قرنطینه کامل منطقه تا اقدامات ساده‌تر را شامل شود. او شناسایی و رصد نقشه جغرافیایی ویروس‌ با هدف پیشگیری از گسترش ویروس جهش‌یافته را اقدام اساسی بعدی دانست و گفت: در این راستا، باید ورود مسافران از کشورهای درگیر به‌صورت جدی رصد و رهگیری شود و خود مسافران هم باید حداقل تا دو هفته در قرنطینه بمانند و با هدف پیشگیری از شیوع ویروس جهش‌یافته از حضور در جمع و دید‌و‌بازدید پرهیز کنند؛ ولی متأسفانه این مسئله به‌خاطر ورود بدون نظارت افراد از مرزهای رسمی و غیررسمی و همچنین عدم مراعات قرنطینه از‌سوی مسافران با چالش‌هایی روبه‌رو است. سوری با اشاره به اقدام مهم و اثرگذار سوم،‌ ادامه داد: علاوه‌بر بستن و رصد جدی مرزها، باید ثبت اطلاعات و رصد بیماری‌ها را از ابعاد و جوانب مختلف، یعنی مطب‌های خصوصی، درمانگاه‌ها و حتی گزارش‌های موردی نیروهای مردمی، بسیج و امثال آن گسترش دهیم.
چگونه  از  بروز  پیک چهارم  پیشگیری  کنیم؟
رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا با تأکید بر اینکه طغیان شدید اپیدمی یا بروز پیک چهارم به وسعت پیک‌های قبلی سرنوشت محتوم کشور نبوده و قابل پیشگیری است، گفت: این مسئله به رفتار مردم و اعمال سیاست‌های کنترلی از‌سوی مسئولان بستگی دارد. او دراین‌باره به تجربیات کشورهایی همچون استرالیا اشاره کرد و گفت: در این کشورها علی‌رغم گزارش موارد ویروس جهش‌یافته طغیانی رخ نداد؛ چراکه توانستند با به‌کارگیری تیم‌های واکنش سریع و شناسایی و کنترل شدید موارد اول، از گسترش اپیدمی پیشگیری کنند. در نتیجه ما نیز می‌توانیم با واکنش سریع نسبت به کانون‌های آلودگی و اعمال اقدامات کنترل، وضعیت را مدیریت کنیم. سوری ادامه داد: تجربه طغیان و خیز اپیدمی بعد از کاهش نسبی آمارها، یک‌بار در اردیبهشت تجربه شد؛ بنابراین کشور هم تجربه آن زمان را دارد و هم اطلاعات، مستندات و تجربیات بین‌المللی را در اختیار دارد؛ بر‌این‌اساس مسئله مهم شکل‌گیری سیاست‌های صحیح و متناسب با شرایط و اعمال اقدامات لازم برای اجرای این سیاست‌هاست. سوری همراهی و همکاری مردم را مهم‌ترین عامل برای توفیق سیاست‌های پیشگیرانه دانست و گفت: اگر تمام تمهیدات و سیاست‌ها به‌درستی اتخاذ شود، ولی مردم کم‌‌توجهی کرده و سایر سازمان‌ها و ارگان‌های اثرگذار همراهی نکنند، احتمال برگشت به شرایط ناگوار اپیدمی بالاست. او با تأکید بر اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از‌سوی مردم و همچنین تداوم محدودیت‌ها از‌سوی مسئولان برای پیشگیری از طغیان احتمالی اپیدمی عنوان کرد: مخصوصا بی‌توجهی به مناسبت‌های پیش‌رو مانند سفرها، تعطیلات نوروز و امثال آن می‌تواند احتمال گسترش اپیدمی را تا چندین برابر افزایش دهد. سوری در ادامه با بیان اینکه بی‌‌توجهی به خیزهای ملایم اپیدمی در مناطق مختلف کشور می‌تواند منجر به بروز پیک چهارم کرونا در کشور شود، گفت: با‌این‌حال هنوز در مراحل ابتدایی پیک چهارم قرار داریم؛ در این شرایط، واکنش سریع می‌تواند به موفقیت در کنترل تغییرات پیش‌رو منتهی شده و در مقابل، هر دقیقه تأخیر در اعمال و اجرای اقدامات مؤثر، شرایط را بسیار دشوارتر کرده و طبیعتا بازگشت به شرایط عادی را مشکل‌تر و پرهزینه‌تر خواهد کرد. رئیس تیم واکنش سریع کووید‌۱۹ در وزارت بهداشت در پایان با تأکید بر اینکه شرط اول کنترل اپیدمی مراعات مردم است، توصیه کرد: برای غلبه بر ویروس کرونا باید هوشیاری خود را بیشتر کرده و مسئله را جدی‌تر بگیریم؛ چراکه کنترل اپیدمی‌هایی مانند کووید‌19 بسیار سخت و پرهزینه بوده، ولی کوچک‌ترین بی‌احتیاطی و کم‌توجهی می‌تواند وضعیت را بسیار نگران‌کننده کند. یادمان باشد که در همین چند ماه گذشته وضعیت اپیدمی در کشور چقدر وخیم بود و بدانیم که همچنان این استعداد در جامعه وجود دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

بارش‌ها در کشور 16 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین افت بارش‌ها در کرمان

آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در مناطقی از کرمان

پیش ثبت‌نام در مدارس غیردولتی با شهریه سال گذشته

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)