کد خبر: ۴۰۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: اعلام کرده ام در دفاع از امام انقلابی عمل خواهیم کرد. در واقع دفاع از امام را فدای مصلحت های سیاسی، خطی و جناحی نخواهیم کرد؛ انتظار هم از مؤسسه همین است.

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با تأکید بر اینکه در دفاع از امام انقلابی عمل خواهیم کرد، گفت: ما اعلام کرده ایم از این به بعد نسبت به تحریف امام حساس خواهیم بود. البته تأکید تولیت مؤسسه هم جایگاه حضرت امام است.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری در نشست «خوانش امروزین از منشور روحانیت» در حسینیه جماران گفت: به نظر من منشور روحانیت سه محور اصلی دارد. یکی اینکه فکر می کنم بهترین منشوری که می توانیم سطح زندگی طلاب و روحانیون را درآوریم، منشور روحانیت است. یعنی برای زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی ما نکاتی در آن هست.

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تصریح کرد: امام در منشور روحانیت نحوه زندگی و زیست طلبگی را مطرح می کنند. آن جایی که تأکید می کنند روحانی به خون زالو صفتان و سرمایه داران تشنه است و چشم طمع به آنها ندوخته و آن جایی که به زهد، تقوا و درس خواندن با ریاضت تأکید می کنند؛ کسب مقامات علمی و معنوی با شیوه زاهدانه، دقت و مطالعه در زندگی علمای سلف را مطرح می کند. در واقع مجاهدت، مبارزه و بودن در مسیر جهاد و شهادت و مباهات کردن مکرر به اینکه خون روحانیت بر تارک فقه و اجتهاد ما می درخشد.

وی با بیان اینکه شاید منشور روحانیت یکی از ادیبانه ترین متونی است که امام نوشته است، افزود: متن ادبی وقتی زیبا بروز می کند که از عمق جان و حس و حال برآید. این نشان می دهد که امام واقعا از عمق دل این را نوشته اند و شاید تنها متنی است که امام در آن گلایه می کنند و شکواییه و درد و دل دارند. گویی امام مخاطبان همدل، همراه و هماهنگی را پیدا کرده اند و بعد از سال ها تلاش علمی، مجاهدت و مبارزه سیاسی در واپسین روزهای عمرشان دارند درد و دل می کنند.

کمساری تأکید کرد: یکی از نکات منشور روحانیت بحث «سبک زندگی» است که می شود روی آن کار جدی تری انجام داد. در واقع در منشور روحانیت می توان به سیره عملی زندگی حضرت امام دسترسی پیدا کرد و روی آن کار علمی انجام داد و هرکدام از موارد ذکر شده در آن را به تکنیک های سبک زندگی طلبگی با تراز اندیشه امام تبدیل کرد.

وی اظهار داشت: فرق امام با بقیه همین است که امام فقط در ساحت معرفت و فقاهت و فکر و فلسفه حضور و بروز و برجستگی ندارند و مایه امتیاز امام این است. البته من اعتقاد دارم امام یک مکتب تلفیقی دارد. شاید الآن برای ما طلبه ها آسان باشد؛ چون الآن به طور مثال همزمان بر سر کلاس فقه و اصول و فلسفه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رفتیم و هیچ کس به ما فحش نمی داد و اصلا هم چیز عجیبی نبود. ولی امام با آن تراز علمی می گوید فرزندم مصطفی از کوزه آب نوشید و کوزه را آب کشیدند؛ چون من فلسفه می گفتم. از این می فهمیم که مکتب تلفیقی امام چقدر آن وقت سخت بوده است.

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ادامه داد: به اعتقاد من امام در میانه همه علوم حوزوی حضور دارد و شخصیت علمی و معرفتی امام ساخته می شود و البته چیزی که امام را امام می کند، «امامت» امام است. یعنی وجه مبارزه، جهاد و تمدن سازی، انقلاب سازی و امت سازی امام است. با امام اتفاقاتی افتاده که بعد از دوران کوتاه امامت حضرت علی(ع) سابقه و نظیر نداشته است.

وی با اشاره به تحصیل و اشتغال بانوان پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی این موارد نبوده است. کاری که امام کرد همین بود که دوگانه بین زن متدیّن و خانه نشین یا زن متجدد، درس خوانده و غیرمذهبی را حل کرد. لذا به اعتقاد من مشرب و مکتب تلفیقی امام وجه عمده و مهمی است. در این تلفیق جهاد، انقلاب و تحول خواهی هم هست. یعنی امام فقط احیاگر نبود و تحول آفرین و اصلاح گر دینی بود.

کمساری اظهار داشت: نکته دوم برجسته در منشور روحانیت، هشدار به حوزه ها و روحانیت در خصوص عوامل نفوذ در حوزه ها است. امام خطر سکولاریزه کردن حوزه ها و نفوذ مقدس مآب ها و متحجرین را هشدار می دهند. البته امام راهش را هم می گویند. می گویند راهش حفظ اتحاد طلاب است. اینها چیزهایی نیست که برای یک دوره باشد و الآن دیگر کارکرد نداشته باشد. ممکن است مصادیق این آسیب ها و خطرات نو شده باشد ولی راه حل، همین حفظ اتحاد و بصیرت است.

وی افزود: متأسفانه در طلبه های جوان این آسیب دارد خودش را نشان می دهد و ما به شدت نگران هستیم و از سوی دیگر دشمنان انقلاب چشم دوخته اند به حوزه جوانی که سکولار شده باشد. حوزه ای که دیگر دغدغه انقلابی و اقامه عدل و قسط ندارد و فقط به درس و بحث و مسجد و خلوت را مایه مباهات بداند. خطر این موضوع در منشور هست و امام هم خیلی تأکید دارند و از ولایتی ها و انجمن حجتیه اسم هم می برند.

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ادامه داد: اگر می گوییم «نفوذ»، سریعا ذهن ما به سمت لیبرال ها می رود چون چیزی که حساسیت ما طلبه ها را بر می انگیزد آنها هستند. ریش تراشیده خیلی زودتر از یک پیشانی پینه بسته و محاسن بلند دارای جمود و تحجر رگ غیرت ما را برآمده می کند. امام به صراحت اسم می برد ولی متأسفانه کار نشده است. بالأخره انجمن حجتیه چه شده؟ کجاست؟ چه کسانی بودند؟ آدم های آن کجا هستند و کجا نفوذ کرده اند؟ چه بلایی بر سر اندیشه امام آورده اند؟ به نظر من باید در نشست ها حتی به صورت مصداقی بحث کنند و اینها تبارشناسی شود.

وی تأکید کرد: نکته سوم توجه به عنصر زمان و مکان و فقه پویا، البته در عین پایبندی به فقه سنتی است. یعنی اگر بخواهیم اندیشه امام را جریان شناسی و تبارشناسی کنیم، قطعا خاستگاه امام فقه سنتی است؛ اما با قرائت جدید. فقه سنتی پویا، فقه جواهری که توجه به عنصر زمان و مکان دارد. به نظر می آید در حوزه فقه سیاسی این هم امتیاز امام بود.

کمساری اظهار داشت: به هر حال منشور روحانیت همچنان تعیین کننده است و می تواند مورد توجه قرار بگیرد. منشور روحانیت باید خیلی جدی توسط سازمان تبلیغات و دفتر هماهنگی مرتب در حوزه ها بازخوانی شود. امام همه سطوح حوزه را مخاطب قرار می دهند. به نظرم یکی از چیزهایی که نفوذ کلام و تأثیر کلام حوزویان را کم کرده آفتی تحت عنوان «برخوردهای گزینشی با آسیب ها و مشکلات سیاسی و اجتماعی» است.

وی تصریح کرد: در قطعنامه راهپیمایی های سال‌های گذشته معمولا نام امام خمینی(س) در بند اول می آمد ولی امسال نام امام خمینی(س) نیامده بود و ما هم با نوشتن یک بیانیه تذکر دادیم که ای کاش بود. البته بعد از رایزنی ها تشخیص دادیم که باید رسانه‌ای شود. چون من اعلام کرده‌ام در دفاع از امام انقلابی عمل خواهیم کرد. در واقع دفاع از امام را فدای مصلحت های سیاسی، خطی و جناحی نخواهیم کرد؛ انتظار هم از مؤسسه همین است.

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: یکی از انتقادات این بود که چرا شما موضع نمی‌گیرید. در طول این دو ماه که بنده خدمتگزار مؤسسه شده ام، دو بار موضع گرفته ایم. یکی تذکری بود به آقای رئیس جمهور که ایشان دو بار بحث آب و برق مجانی را مطرح کردند و گفتند حضرت امام در بهشت زهرا(س) گفتند و ما این را محقق کردیم. این به لحاظ تاریخی اشتباه است و به همین دلیل با حفظ حرمت‌ها ما موضع گرفتیم. رعایت جانب انصاف، ادب و احترام و ویژگی‌های یک نقد منصفانه خیلی مهم است.

وی ادامه داد: مفصل نوشتیم که چنین چیزی نیست. در بهشت زهرا(س) که امام مطلقا نگفته اند و در دولت موقت، آقای امیرانتظام اولین بار این بحث را گفته و تازه امام می‌گوید، «دلخوش به این مقدار نباشید». رسانه‌ها و شبکه‌های معاند این جمله را تبدیل به یک جمله  قطعی کردند و بهانه کردند که امام وعده ای داد و عمل نکرد. در حالی که امام بحث معرفت الله و جامعه اخلاقی را مطرح کردند و فرمودند دلخوش به اینها نباشید. ما موضع گیری کردیم و رسما اعلام کردیم که لطفا اصلاح بفرمایید.

کمساری با اشاره به اینکه موضع گیری دوم مؤسسه در خصوص قطعنامه راهپیمایی 22 بهمن بوده است، گفت: دو سه هفته است که به ما می گویند چرا این را گفته اید. ما وظیفه خود را انجام داده ایم. اینکه 20 سال پیش چه شده، من نمی دانم مؤسسه موضع گرفته یا نگرفته است. ما اعلام کرده ایم از این به بعد نسبت به تحریف امام حساس خواهیم بود. البته تأکید تولیت مؤسسه هم جایگاه حضرت امام است.

وی با انتقاد از برخوردهای گزینشی با اندیشه امام خمینی(س)، افزود: از یک خبرگزاری حوزوی انتظار انصاف و تقوا می رود، تقوای رسانه ای خیلی مهم است. مقام معظم رهبری بر رعایت تقوای رسانه ای و ادب تأکید کرده اند. ما باید التزام عملی به فرمایشات ولی فقیه داشته باشیم؛ آن هم رسانه ای که منتسب به حوزه است. این را می گویند که در آخر بگویند فلانی می خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود.

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تأکید کرد: آدم باید خیلی مراقب باشد که در نقد گزینشی عمل نکند و غرض ورزانه نباشد تا تأثیر داشته باشد. به هر حال درب مؤسسه به روی همه عاشقان امام باز است. البته اینکه امکان برآورده شدن همه خواسته ها را داشته باشیم، طبیعتا امکانات و اقتضائات محدود است و بودجه‌های ما هم بودجه‌های میلیاردی که در شبکه های اجتماعی می گویند، نیست.

وی اظهار داشت: ان شاء الله خداوند توفیق بدهد همه ما در راه نشر و اشاعه اندیشه های حضرت امام، که همان اندیشه های اسلام ناب و فرهنگ اهل بیت(ع) است، موفق باشیم.

آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)