کد خبر: ۴۰۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان هشدار داد
 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان نسبت به عدم تناسب سطح آلودگی و امکانات مبارزه با آفت ملخ صحرایی هشدار داد و گفت: در حال حاضر با توجه به پیش بینی که از سطح آلودگی داریم، امکانات موجود کافی نیستند،

 امکانات نداریم/ به حمایت بیشتر استاندار و مدیریت بحران کشور نیاز داریم/تجربه مبارزه با ملخ صحرایی در باغات را نداریم/جازموریان کانون تکثیر ملخ صحرایی می شود/ناوگان سمپاشی و خودروها نیاز به تجهیز و تعمیر دارند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان گفت: متاسفانه با توجه به اینکه جازموریان خُشک است، یکی از کانون های تکثیر ملخ به شمار می آید و قطعا اگر این آفت وارد منطقه جنوب کرمان بشود با امکانات فعلی، مزارع و باغات مورد تهدید جدی قرار خواهند گرفت .

به گزارش ایسنا، مجید فرخی  با بیان وضعیت رشد و هجوم دسته جات ملخ صحرایی اظهار کرد: با توجه به آنالیز وضعیت کنونی ملخ در کشورهای حاشیه دریای سُرخ و شبه جزیره عربستان، پیش بینی می شود ملخ صحرایی از پایان اسفندماه با شدت بیشتری به استان های جنوبی کشور هجوم آورد.

وی افزود: همچنین دسته جات پروازی از سمت دریای سُرخ به صورت بالغ در حال حرکت به سمت شبه جزیره عربستان هستند که در پی خشکسالی هایی که هم اکنون در این منطقه وجود دارد، این دسته جات قطعا از عربستان عبور خواهند کرد و وارد ایران می شوند.

فرخی ورود دسته جات ملخ صحرایی را به کشور ایران مشروط به جهت وزش باد دانست و افزود: وقتی دسته جات ملخ به سمت ایران حرکت می کنند، اگر جهت وزش باد به سمت کشور کویت باشد قطعا استان های بوشهر، خوزستان و جنوب فارس درگیر خواهند شد و اگر جهت وزش باد به سمت کشور بحرین باشد قسمت هایی از استان هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان مورد هجوم قرار خواهند گرفت.

وی از ورود دسته جات ملخ صحرایی به جنوب کرمان از اوایل فروردین ماه 1400 خبر داد و اظهار کرد: بر اساس پیش بینی هایی که فائو انجام داده، ما باید این آمادگی را داشته باشیم و قطعا ملخ صحرایی از فروردین ماه به جنوب کرمان خصوصا جازموریان وارد می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان جازموریان را کانون تکثیر ملخ صحرایی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه جنوب ایران و دشت وسیع جازموریان از کانون های مهم تکثیر ملخ صحرایی در کشور به شمار می آیند، قطعا دسته جات ملخی که وارد می شوند، چون به سمت عبور از مسیر اماکن تابستانه است و ملخ بعد از اینکه به حالت پروازی در آمد قطعا از استان های دیگر و هم به ناچار از سمت جازموریان حرکت کرده و به سمت امکان تابستانه در مرز هند و پاکستان مستقر خواهند شد.

وی نسبت به عدم تناسب سطح آلودگی و امکانات مبارزه با آفت ملخ صحرایی هشدار داد و گفت: در حال حاضر با توجه به پیش بینی که از سطح آلودگی داریم، امکانات موجود کافی نیستند، هرچند تا حدودی پیگیری هایی انجام شده و مقداری سم خریداری کردیم. اما ناوگان سمپاشی و خودروها نیاز به تجهیز و تعمیر دارند و باندهای شرق و غرب جازموریان نیز باید مرمت و بازسازی شوند که متاسفانه تاکنون علی رغم پیگیری های انجام شده، نتوانستیم ناوگان سمپاشی را راه اندازی کنیم و در این زمینه به حمایت بیشتر استاندار و مدیریت بحران کشور نیاز داریم.

فرخی با تشریح وضعیت فعلی آفت ملخ صحرایی ادامه داد: در حال حاضر ملخ در القصیم عربستان به حالت باندهای پوره در حال شکل گیری و هجوم به سمت کشور ایران است و دستجه ات ملخی که پرواز می کنند به دو صورت به سمت کشورمان حمله می کنند؛ ملخ های پروازی بالغ و ملخ های پروازی نابالغ.

وی افزود: ملخ های پروازی بالغ چون برای تکثیر نسل خود نیاز به طی مسافت طولانی بیش از 1000 کیلومتر دارند و براساس رصد انجام شده هم دسته جات ملخ بالغ و هم نابالغ به کشور ما هجوم خواهند کرد.

فرخی با ابراز نگرانی از وضعیت تالاب جازموریان و و عدم بارش باران در سال‌جاری گفت: متاسفانه امروز که جازموریان خُشک است یکی از کانون های تکثیر ملخ صحرایی محسوب می شود و قطعا اگر این آفت وارد منطقه جنوب بشود، مزارع و باغات را مورد تهدید جدی قرار خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که برای مبارزه با این سطح از هجوم ملخ صحرایی به چه شیوه ای باید عمل کرد و آیا سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان آمادگی و تجربه مبارزه با آفت ملخ صحرایی را در باغات و مزارع دارد و موفق خواهد شد یا خیر؟ افزود: البته ما نیازمند مشارکت و همکاری کشاورزان و باغداران هستیم که به محض رویت ملخ انتظار است مراتب را به مراکز خدمات منطقه اعلام کنند و ضمن تجهیز و آماده سازی دستگاه های سمپاشی با اکیپ های مبارزه با این آفت هم همکاری داشته باشند قطعا مشکلی پیش نخواهد آمد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان سطح مزارع، باغات و مراتعی که باید سمپاشی بشود و مورد تهدید هستند را یک میلیون 200 هزار هکتار اعلام کرد و گفت‌ :ما باید ردیابی و پایش را در کل مزارع و باغات انجام بدهیم و دیده بانی نیز صورت بگیرد، اما اینکه چه میزان از منطقه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت باید منتظر هجوم ملخ ها باشیم.

وی در پاسخ به این دغدغه‌ که با توجه به خُشک بودن جازموریان و هجوم ملخ های صحرایی به سمت مزارع و باغات آیا توان مبارزه با آفت را به این شیوه دارید، اظهار کرد: اگر ناوگان راه اندازی بشود و آمادگاه ملخ صحرایی که در شهرستان قلعه گنج مستقر است کاملا تجهیز بشود، قطعا خسارتی نخواهیم داشت اما با امکانات فعلی چندان جای امیدواری در به حداقل رساندن خسارات وجود ندارد.

فرخی تصریح کرد: تجربه مبارزه با ملخ صحرایی در باغات را نداریم چون همیشه جازموریان سرسبز بوده و دستجات ملخ مستقر می شدند و بیشتر مبارزه در سطح مراتع بوده و در مجموع اجازه ندادیم آفت به باغات برسد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان از پرداخت کل مطالبات مالی در مبارزه با آفت ملخ صحرایی سنوات گذشته خبر داد و افزود: همه مطالبات پرداخت شده است اما باز می گویم ناوگان فرسوده است و باید تعمیر شود و تعداد دستگاه های سمپاشی نیز باید افزایش پیدا کنند زیرا با این امکانات جوابگو نخواهیم بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)