کد خبر: ۴۰۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
مسعود نیلی:
 یک اقتصاد دان با اشاره به اینکه با کمیابی سرمایه در کشور مواجه هستیم و هزینه فرصت انرژی در اقتصاد ما بالاست، بیان کرد: نسبت تعداد شاغلین به کل جمعیت در کشور ما حدود 3.6 درصد در اقتصاد است و هر یک نفر نان آور 3.6 نفر است و در دنیا متوسط این عدد 2.2 درصد است.

 با کمیابی سرمایه در کشور مواجه هستیم/هزینه فرصت انرژی در اقتصاد ما بالاست/بهره وریِ پایین، به همه واحدهای تولیدی سرایت کرده است/علامت هایی که به تولیدکننده می دهیم، با آرمان ها و ارزش هایی که شعارش را می دهیم، در تضاد هستند

گفتارنو/ گروه اقتصاد: یک اقتصاد دان گفت: بهره وریِ پایین یک بیماری فراگیر است که در همه واحدهای تولیدی سرایت کرده و سرایت این بیماری ناشی از علامت هایی است که به واحدهای تولیدی می دهیم.

به گزارش ایسنا، مسعود نیلی در ارتباط ویدئوکنفرانس با دومین جشنواره بهره وری و رقابت پذیری استان کرمان با اشاره به ورودی های زیاد و خروجیِ کم اقتصاد در ایران اظهار کرد: بهره وری کل عوامل تولید در این است که با وجود مساوی بودن همه اجزای تشکیل دهنده دو واحد تولیدی، خروجی یکی نسبت به دیگری پایین تر است در حالی که به نسبت مساوی عوامل تولید را استفاده می کند اما در نهایت کمیت و کیفیت تولید با هم متفاوت است.

وی افزود: بهره وری کل عوامل به علامت هایی مربوط می شود که به تولیدکننده داده می شود و تولیدکننده می بیند از عوامل تولید بهتر استفاده کند به نفعش است یا نه؟ اگر دومی باشد، ضایع کننده منابع کشور خواهد بود و در اینجا علامت های دریافتیِ تولیدکننده مقصر هستند.

نیلی تصریح کرد: اقتصاد ایران برخلاف کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس که با کمبود نیروی کار مواجه هستند، با مشکل اشتغال و مازاد نیروی کار مواجه است و قاعدتا انتظار داریم بنگاه های اقتصادی با استفاده بیشتر از نیروی کار تولید را انجام بدهند.

وی با اشاره به اینکه با کمیابی سرمایه در کشور مواجه هستیم و هزینه فرصت انرژی در اقتصاد ما بالاست، بیان کرد: نسبت تعداد شاغلین به کل جمعیت در کشور ما حدود 3.6 درصد در اقتصاد است و هر یک نفر نان آور 3.6 نفر است و در دنیا متوسط این عدد 2.2 درصد است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: تعداد شاغلین ما باید 35 تا 37 میلیون نفر باشد و اگر این اتفاق نیفتاده به خاطر این است تولیدکننده در زمان تصمیم گیری عوامل تولید می بیند به نفعش است کارگر کمتر و سرمایه و انرژی بیشتر مصرف کند و در این صورت به واحد تولیدی غیربهره ور تبدیل می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در اهداف اقتصاد کلان و رفتارهای در سطح اقتصاد خرد هماهنگی وجود ندارد و علامت هایی که سیاست گذار به تولیدکننده می دهد، او را به سمت بهره وری کمتر سوق می دهد.

نیلی تصریح کرد: اگردراقتصاد با خودروهای فرسوده مواجه هستیم و پدیده عجیبی است، به این معنیست برای صاحب خودرو استفاده غیراقتصادی از خودرو به صرفه است.

وی بیان کرد: علامت هایی که به تولیدکننده می دهیم، با آرمان ها و ارزش هایی که شعارش را می دهیم، در تضاد هستند و نتیجه می شود تولید به بهره وری پایین و ناچار هستیم برای رشد اقتصادی خیلی زیاد سرمایه گذاری کنیم که گاهی غیرممکن می شود.

این اقتصاد دان با اشاره به اینکه بهره وری، یک مفهوم اقتصاد خرد است که نتیجه آن در اقتصاد کلان مشخص می شود افزود: بهره وریِ پایین یک بیماری فراگیر است که در همه واحدهای تولیدی سرایت کرده و سرایت این بیماری ناشی از علامت هایی است که به واحدهای تولیدی می دهیم. وقتی علامت می دهیم با بهره وری کمتر می توانی به سود برسی، تولیدکننده به همین روش فعالیت می کند.

وی افزود: بهره وری به کیفیت سیاست گذاری مربوط می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)