کد خبر: ۴۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
ارسال به دوستان
ذخیره
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: امروز ما وارد مرحله ای از انتخابات ریاست جمهوری شده ایم که شبیه به ۹۲ است و تکثر کاندیدا داریم و چون نمی توان چهره شاخصی را بین این افراد شناسایی کرد موجب می شود، جبهه اصلاحات ایران یا نهاد اجماع ساز امروز موفق به ایفای نقش نشود. باید منتظر باشیم تا کاندیداها ثبت نام کنند و ببینیم کسانیکه امروز مدعی هستند، از ارزیابی های شورای نگهبان بیرون می آیند یا نه. حال اصلاح طلبان چند کاندیدا داشته باشند یا اصلا نداشته باشند همه این موارد تعیین کننده است.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با نامه خاتمی و بیان ترمیم رابطه اصلاح طلبان با رهبری گفت: مرحله بسیار سرنوشت سازی است. متاسفانه باید زنگ های هشدار به صدا دربیاید و از هر جایی هر کسی که این امکان را دارد اقدامی صورت بدهد. نه امروز که خاتمی این نامه را نوشته است بلکه از مدت ها پیش شرایط ما شکننده است. ما از نظر اجتماعی و بین المللی مشکل داریم. از منظر اجتماعی با دو اعتراض مردمی سخت که در کشور پراکنده بود روبرو بودیم.

به گزارش برنا، او افزود: اعتراض ۹۶ در نوع خود بی نظیر بود و برخلاف اعتراض های گذشته سیاسی نبود. اعتراض ۸۸ سیاسی بود اما اعتراضات دی ماه ۹۶ از طرف اقشار پایین جامعه بود و جنبه معیشتی داشت این ها خصوصیاتی بود که ما قبلا با آن روبرو نبودیم.

صوفی ادامه داد: وضعیت خارجی کشور نیز با وجود ترامپ و فشار حداکثری رو به وخامت گذاشت. در چنین شرایطی وضعیت جامعه حساس شد و هر لحظه امکان ایجاد موجی اجتماعی که قابل کنترل نیست وجود داشت و نظام در خطر جدی بود. آن سوی قضیه زنگ خطر بعدی در انتخابات ۹۸ بود که با مشارکت حداقلی برگزار شد و بی سابقه بود. این موارد باعث شد موسوی خوئینی ها بعد از مدت ها سکوت و انزوا نامه ای مستقیم به رهبری بنویسد که بازتاب های گسترده ای داشت. در واقع موسوی خوئینی ها و خاتمی نگران نظام هستند.

صوفی تاکید کرد: اقتصاددان ها و اساتید دانشگاه نیز هر کدام به نوعی هشدار می دهند و در فضای مجازی نیز وضعیت را می دیدیم. خاتمی نامه ای طولانی در ۳۷ صفحه نوشت که دربرگیرنده همین نوع نگرانی ها است.

این چهره اصلاح طلب تصریح کرد: تکلیف برای انتخابات آتی روشن است. انتخابات ما تا اینجا دو وضعیت داشته است یا از ابتدا یک کاندیدا شاخص وجود داشت مثل دوره هایی که رهبر معظم انقلاب یا آقای هاشمی کاندیدا بودند یا زمانی که در سال ۷۵ خاتمی کاندیدا شد و اینها چهره های شاخصی بودند. در آن دوره تک کاندیدایی بود و معلوم بود که همه می روند و پشت سر این افراد قرار می گیرند ولی از سال ۸۴ ما با تکثر کاندیداها روبرو بودیم و این وضعیت تا اینجا تغییر نکرده است.

او ادامه داد: امروز ما وارد مرحله ای از انتخابات ریاست جمهوری شده ایم که شبیه به ۹۲ است و تکثر کاندیدا داریم و چون نمی توان چهره شاخصی را بین این افراد شناسایی کرد موجب می شود، جبهه اصلاحات ایران یا نهاد اجماع ساز امروز موفق به ایفای نقش نشود. باید منتظر باشیم تا کاندیداها ثبت نام کنند و ببینیم کسانیکه امروز مدعی هستند، از ارزیابی های شورای نگهبان بیرون می آیند یا نه. حال اصلاح طلبان چند کاندیدا داشته باشند یا اصلا نداشته باشند همه این موارد تعیین کننده است.

صوفی با بیان اینکه تکثر کاندیداها به نفع اصلاح طلبان نیست، اضافه کرد: اگر باز هم با تکثر کاندیدا روبرو باشیم میزان اقبال عمومی مردم خواهند بود. امروز وضعیت اصلاح طلبان در بین مردم مانند سال ۹۲ و ۹۶ نیست.

او افزود: اعتراض ۹۶ در نوع خود بی نظیر بود و برخلاف اعتراض های گذشته سیاسی نبود. اعتراض ۸۸ سیاسی بود اما اعتراضات دی ماه ۹۶ از طرف اقشار پایین جامعه بود و جنبه معیشتی داشت این ها خصوصیاتی بود که ما قبلا با آن روبرو نبودیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)