کد خبر: ۴۰۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره
مرحوم دکتر صادق طباطبایی در خاطرات خود به فرمان امام خمینی (س) مبنی بر برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی و نبود امکانات برای این انتخابات و اصرار امام بر انجام آن، خاطره شیرین و متفاوتی نقل کرده که در ادامه مطلب آمده است:

صادق طبطبائی: امام گفتند کار تشکیلاتی کردی برو رفراندوم را برگزار کن

مرحوم دکتر صادق طباطبایی در خاطرات خود به فرمان امام خمینی (س) مبنی بر برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی و نبود امکانات برای این انتخابات و اصرار امام بر انجام آن، خاطره شیرین و متفاوتی نقل کرده که در ادامه مطلب آمده است:
آن زمان فعالیت عمده من در صدا و سیما بود و با دوستان مشغول سازماندهی آنجا بودیم که در دیداری که خدمت حضرت امام در قم رفتم ایشان فرمودند که شما به نخست وزیری بروید و به آقای بازرگان کمک کنید. ما هم اطاعت کردیم. زمان گذشت تا اینکه تا اواسط اسفند که احمد آقا از قم به من زنگ زدند. گفتند آقا می‌گویند رفراندوم را برگزار کنید. گفتم خیلی هم خوب است، اما خب من چه کاره هستم؟ گفت تو با وزیر کشور صحبت کن و بگو امام می‌گویند رفراندوم برگزار شود. پیش آقای احمد صدرحاج سید جوادی رفتم و پیام امام را رساندم. ایشان گفتند رفراندوم ابزار می‌خواهد. استاندار، فرماندار، بخشدار و .. می‌خواهد. وقتی ما هنوز چیزی نداریم، چطور می‌شود برگزار کرد؟! وزارت کشور یک اداره کل انتخابات داشته است که الان فعالیت ندارد. من هم به احمد آقا تلفن زدم و گفتم: وزیر کشور اینطور می‌گویند. یک ساعت بعد احمد آقا مجدداً زنگ زد و گفت آقا می‌گویند قصه رفراندوم به کجا رسید؟ گفتم احمد جان. خم رنگرزی که نیست. گفت صادق؛ تو آقا را می‌شناسی. من هم می‌شناسم! من دیگر برای بار دوم نمی‌روم به آقا بگویم نه! اگر می‌خواهی خودت بیا و بگو.
من بلافاصله راهی قم شدم و پیش امام رفتم، گفتم آقا رفراندوم برای چی؟ شما اعلام کنید. همه دنیا می‌دانند که همه مردم پشت سر شما هستند. من مطمئن هستم اگر شما جمهوری اسلامی را به عنوان نظام سیاسی کشور اعلام کنید هم مردم ما و هم دنیا آن را خواهند پذیرفت. رفراندوم هم می‌خواهد همین را نشان دهد. در حالی که هیچ امکاناتی هم نداریم.
گفتند: شما الان نمی‌فهمید. الان وضع همین است که شما می‌گویید. اما پنجاه سال بعد گفته می‌شود: با سوء استفاده از احساسات مردم نظام مورد نظر خود را بر مردم تحمیل کردند. عواطف مردم را تحریک کردند و آنچه مورد نظرشان بود را گفتند و مردم بازگو کردند. باید رای گیری شود و تعداد موافق و مخالف مشخص شود و رسماً اعلام شود.
گفتم این هم استدلالی است. اما شما می‌دانید الان کشور در چه وضعی است؟ بگذارید دولت مسلط شود. استاندار‌ها مستقر شوند شاید بشود تا آخر تابستان برگزار کرد. امام گفتند: چی؟! ایام تابستان؟! نه خیر، همین ایام تعطیلات عید برگزار کنید. گفتم ما الان در ۱۵ اسفند هستیم! گفتند خود تو انجمن چی هستی، سابقه کار تشکیلاتی داری و این کار را خوب بلدی. برو آنجا و سیستم رفراندوم را راه اندازی کن. در مراکز استان‌ها به آقایان روحانی می‌گویم هرجا کمک خواستید کمکتان کنند.
این خاطره و خاطرات مشابه نشان دهنده اهمیت برگزاری رفراندوم در اندیشه حکومتی امام خمینی (س) است و برای اطلاعات بیشتر درباره سیره حکومتی ایشان به زندگینامه امام خمینی (س) مراجعه کنید.
برشی از کتاب خاطرات سیاسی اجتماعی دکتر صادق طباطبایی؛ ج ۳؛ ص۲۶۹-۲۷۶؛ ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج؛ چاپ سوم (۱۳۹۲)
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)