کد خبر: ۴۰۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی:
وقتی‌که بحث سند همکاری برنامه مشترک ایران و چین مطرح و متن ویرایش شده نهایی منتشر شد مشخص شد که به فرهنگ کهن و دیرینه دو کشور اشاره شده و سپس با به‌کارگیری مشارکت برد برد جلو می‌رود.

ساجدرحمانیان دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل برای گفتارنو نوشت:
وقتی‌که بحث سند همکاری برنامه مشترک ایران و چین مطرح و متن ویرایش شده نهایی منتشر شد مشخص شد که به فرهنگ کهن و دیرینه دو کشور اشاره شده و سپس با به‌کارگیری مشارکت برد برد جلو می‌رود.
هدف در نهایت احیای راه ابریشم و این بار با در نظر گرفتن راه دریایی است. به‌طور خلاصه قرار شده در تمامی زمینه‌ها همکاری صورت گیرد و اولویت آن انرژی تجدیدپذیر، تجدیدناپذیر و انرژی هسته‌ای غیرنظامی باشد.
نمایندگان رهبران دو کشور تصمیم‌گیر، وزارتین امور خارجه دو کشور، وزارت دارایی ایران و بازرگانی چین وظیفه نظارت را بر عهده‌دارند.

چند نکته حائز اهمیت است
اول: اینکه این ‌یک سند همکاری است و ضمانت اجرا ندارد و صرفاً یک شروع و برنامه‌ریزی است پس نیاز به تصویب در مجلس ندارد و مغایر با اصل ۱۵۸ قانون اساسی نیست.
دوم: همان‌طور که وزیر امورخارجه ایران گفت تمامی موارد با شفافیت بوده و توسط گروه مأمور بررسی آقایان آقامحمدی و لاریجانی پیگیری شده و بارها از تائید رهبری نیز سخن به میان آمده است.
سوم: به‌طور غیررسمی حجم سرمایه‌گذاری حدود ۴۰۰ میلیارد است که ۱۲۰ میلیارد آن در زمینه توسعه زیرساخت حمل نقل و ۲۸۰ میلیارد در زمینه پتروشیمی است و از آنجائی که نیروی کار در ایران ارزان است بهشتی برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌آید. 
چهارم: در ازای این سرمایه‌گذاری، ایران موظف می‌شود که نفت به‌صورت دوساله در بازپرداخت با قیمت‌گذاری شش ماهه بفروشد و چین موظف است با ارزهایی غیر از دلار وجه آن را پرداخت نماید.
پنجم: این نوع سرمایه‌گذاری چینی‌ها با کشورهای عربی و اتحادیه عرب قبلاً کلید خورده است و ۹ کشور عضو مؤسس مجمع سرمایه‌گذاری می‌باشند و این مهم باعث شده که در چند سال گذشته میزان درآمدهای آنان چندین برابر شود.
اما در تمام این بحث واژه‌ای تحت عنوان منافع ملی مطرح است و در این واژه اخلاقیات نسبی هست و اولویت هر کشور صرفاً منافع کشور خود است پس قاعدتاً در هرلحظه‌ای هر دولتی باید در راستای منافع ملی خود بکوشد.
از طرفی این سند برای ما منافعی را به دنبال خواهد داشت ازجمله‌ اینکه چین به عنوان عضو شورای امنیت حق وتو دارد و از سوی دیگر نفت را می‌توان پیش‌فروش کرد. پیش‌فروش نفت در شرایطی صورت می‌گیرد در همین زمانی که به دلیل تحریم‌ فروش نفت ما به کمتر از ۷۰ هزار بشکه نفت در روز رسید، عراق فروش ۴ میلیون بشکه‌ای را در روز تجربه می‌کند که باعث خلق ثروت می‌شود و در نهایت در صورت برنامه‌ریزی دقیق منجر به پیشرفت می‌شود.
 شاید این سند بتواند اهرم فشاری بر برجام باشد و اگر این مهم زودتر محقق شده بود یا هم‌زمان انجام‌شده بود شرایط بهتری را رقم می‌زد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)