کد خبر: ۴۰۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
ارسال به دوستان
ذخیره
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که رویکرد اصلاح‌طلبان در دو انتخابات سال‌های ۹۲ و ۹۶ سلبی بود؛ به این معنا که هدف اولیه این بود که دولت و پس از آن مجلس از دست جریان تندرو خارج شود.

علی صوفی در تحلیل فضای انتخاباتی کشور و فعالیت‌های جبهه اصلاحات ایران، در کمتر از سه ماه باقیمانده به انتخابات و در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه «نظارت استصوابی» همواره سدی در مقابل کاندیداتوری اصلاح طلبان در انتخابات بوده است، آیا جبهه اصلاحات باید پیش از بررسی صلاحیت ها کاندیدای مورد نظر خود را اعلام کند یا پس از آن، گفت: علی‌القاعده باید منتظر باشیم و ببینیم نهایتا کاندیدای نهائی خود را چطور می‌توانیم انتخاب کنیم چرا که ما نسبت به اصولگرایان همیشه این محدودیت زمانی را داریم و موانعی همچون تیر نظارت استصوابی شورای نگهبان فقط برای اصلاح‌طلبان است و برای طرف مقابل معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: البته جبهه اصلاحات قطعا کانداهایی را که در طراز اداره قوه مجریه هستند، چه آن‌هایی که اعلام کانداتوری کرده‌اند و چه آن‌هایی که هنوز چنین اعلامی نداشته اند مورد بررسی قرار خواهد داد و احتمالا بخواهند روی نامزدها کار ویژه‌ای انجام دهد.

این عضو جبهه اصلاحات ایران در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان اعلام می‌کنند که دیگر از آنچه «نامزد اجاره‌ای» نامیده می شود حمایت نخواهند کرد؛ آیا گزینه‌ای مدنظر اعضای جبهه است که همزمان هم قابلیت اجماع‌سازی داشته باشد و هم بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند،  گفت:  اصلاح‌طلبان با توجه به عملکرد آقای روحانی و حمایتی که از وی داشتند و همچنین ترکیب لیست امید در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی مورد انتقاد افکار عمومی هستند اما باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که رویکرد اصلاح‌طلبان در دو انتخابات سال‌های ۹۲ و ۹۶ سلبی بود؛ به این معنا که هدف اولیه این بود که دولت و پس از آن مجلس از دست جریان تندرو خارج شود. 

وی افزود: جریان اصلاحات در آن مقطع مجبور بود تا ریسک کرده و از ضوابط و اصول اصلاح‌طلبی عدول کند و در انتخابات از شخصی حمایت کند که هیچ‌گاه خود را اصلاح‌طلب ندانست و در لیست مجلس نیز تعدادی اصولگرا حضور داشتند.

وی ادامه داد: بنابراین اصلاح طلبان در یک شرایط خاص مجبور شدند چنین کاری را انجام دهند و همه اعتبار و حیثیت خودشان را پای این سیاست گذاشتند و اگرچه نتیجه گرفتند، پیروز شدند و رقیب را کنار زدند اما پس از آن شرایطی از نظر تحریم و اوضاع اقتصادی به وجود آمد که نتوانند از عملکرد دولت دفاع کنند و این عملکرد نیز به پشتوانه‌ای برای جریان اصلاحات تبدیل نشد. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه بدنه اصلاحات و جامعه دیگر چنین تصمیمی را از سوی جبهه اصلاحات نمی‌پذیرد، گفت: منطقی است که اصلاح طلبان با توجه به نتیجه منفی که حاصل شد، دیگر  دست به چنین اقدامی نزنند و پای عملکرد یک اصلاح‌طلب صد در صد، ولو ضعیف‌تر بایستند. 

وی ادامه داد: البته این رویکرد در انتخابات سال ۹۸ نیز نمود پیدا کرد و دیدید که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کرد که فقط با کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شرکت می‌کند و طی بیانیه‌ای هم بر این مساله تاکید کرد. در حال حاضر نیز در بند نخست اساسنامه جبهه اصلاحات آمده است که کاندیدای این جریان باید اصلاح‌طلب باشد و بعید می‌دانم که بخواهند از این راهبرد عدول کنند. 

صوفی در پاسخ به این سوال که همین رویکرد سلبی اصلاح‌طلبان باعث شد بخشی از بدنه اجتماعی این جریان، از آن دلزده و رویگردان شوند و همین موضوع نیز نگرانی‌هایی را در خصوص میزان مشارکت به وجود آورده است؛ حال چه کسی می‌تواند مجددا باعث حضور حامیان اصلاحات پاس صندوق‌های رای شود، گفت: گزینه ریاست جمهوری باید ویژگی‌هایی داشته باشد؛ کارآمد باشد و این کارآمدی به رزومه و سابقه آن فرد متکی است که از کجا به کجا آمده و چه تجربیاتی را توانسته کسب کند. دومین ویژگی این است که بتواند رأی مردم را کسب کند و این هم یک قابلیت است که شخص کاندیدا باید از آن برخوردار باشد و سومین ویژگی نیز مقبولیتی است که باید در میان اصلاح طلبان داشته باشد؛ پس دست روی هر گزینه‌ای می‌گذاریم باید واجد این ویژگی‌ها باشد.  

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات همچنین در پاسخ به این سوال که آخرین برنامه‌های حزب پیشروی اصلاحات برای انتخابات چیست و آیا قرار است افرادی را برای لیست شورای شهر به جبهه اصلاحات معرفی کنید، گفت: ما الآن عضو یک جبهه هستیم و تمام اقدامات ما جبهه ای است و به صورت تکی و منفرد، حزب هیچ اقدامی را صورت نخواهد داد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)