کد خبر: ۴۰۶۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
ارسال به دوستان
ذخیره
سيدابراهيم رييسي، محور و موضوع اصلي اخبار انتخاباتي اصولگرايان شده است. ولي با اين روش درباره او ابهام‌آفريني و سعي مي‌كنند كه به اين ترتيب فضاي انتخابات را به سود او مديريت كرده و با جهت‌دهي نگاه افكار عمومي به رييسي، حتي او را پيشاپيش، پيروز انتخابات جلوه دهند.

سيدابراهيم رييسي، محور و موضوع اصلي اخبار انتخاباتي اصولگرايان شده است. ولي با اين روش درباره او ابهام‌آفريني و سعي مي‌كنند كه به اين ترتيب فضاي انتخابات را به سود او مديريت كرده و با جهت‌دهي نگاه افكار عمومي به رييسي، حتي او را پيشاپيش، پيروز انتخابات جلوه دهند.
به نوشته روزنامه اعتماد اين روزها اصولگرايان تمركز خود را بر اين گذاشته‌اند كه از يك‌سو بگويند رييسي كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري 1400 مي‌شود و از سوي ديگر با تكذيب اين گمانه انتخاباتي، حتي مانع از قرار گرفتن او در سيبل توجه و احتمالا انتقادهاي رقبا شوند.
نگاهي به گفتار و فعاليت‌هاي تبليغاتي آنان نشان مي‌دهد كه گويا اين رفتار در انتشار اخبار ضد و نقيض درباره رييسي نه صرفا از سر بلاتكليفي كه دست‌كم از جانب برخي چهره‌ها عامدانه است؛ تاكتيكي تا به مدد آن توجه بيشتري پيرامون رييسي جلب كنند. در اين بين رييسي و نزديكانش نيز هوشمندانه سكوت كرده‌اند و با اين سكوت به اين ابهام دامن مي‌زنند. جالب آنكه برخي اصولگرايان اذعان دارند كه اين شيوه، شيوه‌اي است براي گرم كردن تنور انتخابات. چنانكه اميررضا واعظ‌آشتياني در اين رابطه با «اعتماد» گفت‌وگو كرده است. حال آنكه از طرف ديگر حميدرضا ترقي به «اعتماد» گفته كه فعلا بايد صبر كرد؛ چون تا زمان نام‌نويسي كانديداهاي انتخابات تصميم قطعي درباره رييسي اعلام نخواهد شد.

رييسي در دوراهي تصميم؟
محمدجواد عسكري، نماينده اصولگراي داراب و زرين‌دشت در مجلس ديروز به ايسنا گفته است: «پيش‌بيني من اين است كه سيد ابراهيم رييسي داوطلب كانديداتوري انتخابات خواهد شد و نامزدهاي جريان انقلابي به نفع ايشان كنار خواهند كشيد. بنده اعتقاد دارم كه به احتمال زياد رييس‌جمهوري آينده، جوان حزب‌اللهي، آيت‌الله رييسي است.» همزمان اما سيدحسين نقوي‌حسيني كه سال 92 رييس ستاد انتخاباتي سعيد جليلي در تهران بود ديروز به اعتمادآنلاين گفته است: «آقاي رييسي هنوز در اين باره (انتخابات) نظر قطعي نداده‌ و ممكن است طي روزهاي آينده تصميم نهايي خود را اعلام كند.» اما واقعيت آن است اينكه هنوز رييسي درباره كانديداتوري خود در انتخاباتي كه كمتر از 2 ماه ديگر برگزار خواهد شد، به تصميم نرسيده باشد، كمي بعيد به نظر مي‌رسد؛ چراكه تصميم به حضور در انتخابات رياست‌جمهوري در سطح سران قوا تصميم ساده و به ‌اصطلاح دقيقه نودي نيست و قطعا انتظار اين است كه دست‌كم چهره‌هايي در اين سطح و در اين جايگاه، پيش از اعلام تصميم نهايي خود با چهره‌هاي مختلف و بزرگان نظام مشورت كنند و هماهنگي‌هاي لازم را انجام دهند. چنانچه رييسي تصميم قطعي براي عدم حضور داشت، بعيد به نظر مي‌رسيد كه بخواهد جريان اصولگرا را منتظر تصميم خود بگذارد؛ چراكه اين تعلل و بلاتكليفي به‌ هر حال به زيان‌شان تمام مي‌شود و حتي ممكن است زمينه‌اي براي پيروزي رقيب ايجاد كند.

كانديداتوري رييسي نيازمند مقدمات نيست!
اما در عين حال بخشي هم از اصولگرايان اين ماموريت را برعهده گرفته‌اند كه اعلام كنند رييسي هنوز به تصميم نهايي خود نرسيده و بايد براي ديدن نتيجه تصميم او تا روز نام‌نويسي داوطلبان يعني 21 ارديبهشت‌ماه صبر كرد. حميدرضا ترقي از اعضاي شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي در اين باره به «اعتماد» مي‌گويد: «براي اينكه بدانيم آقاي رييسي درباره انتخابات رياست‌جمهوري چه تصميمي گرفته، فعلا بايد صبور باشيم. تا روز نام‌نويسي داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري بايد صبر كنيم. بعيد است در اين مدت خبري درباره ايشان منتشر شود. آنچه هم‌اكنون در رسانه‌ها و از جانب افراد مختلف مطرح مي‌شود، صرفا گمانه‌زني است.» در اين ميان در حالي كه چنانكه اشاره شد، كانديداتوري رييسي باتوجه به رياستش بر دستگاه قضايي، نيازمند مقدماتي از جمله بحث درباره جانشين او در قوه قضاييه است، ترقي نگاهي ديگر دارد و معتقد است كه «ضرورتي ندارد كه رييسي از الان از قوه قضاييه كناره‌گيري كند؛ چراكه قانون در اين باره سكوت كرده و رييس قوه قضاييه هم مانند رييس قوه مجريه و قوه مقننه مي‌تواند بي‌نياز از استعفا در انتخابات نام‌نويسي كند.» اين عضو ارشد حزب موتلفه اسلامي همچنين درباره اينكه آيا در مدت اخير شوراي وحدت يا ديگر جريانات سياسي اصولگرا با رييسي ديدار كرده‌اند نيز پاسخ منفي داده و گفته است: «تا جايي كه من اطلاع دارم ديداري نداشته‌اند. آقاي رييسي براي اين موضوع به هيچ جريان و گروهي ميدان نمي‌دهد تا جلسه‌اي برگزار كنند. ايشان حتي حاضر نشدند با خبرگان رهبري در اين باره جلسه بگذارند. فعلا هم آقاي رييسي پيگير امور قوه قضاييه است و كساني كه دنبال اين هستند كه ايشان در انتخابات نام‌نويسي كند، بايد تلاش كنند و ايشان را قانع كنند كه حاضر شود.»

تناقض‌گويي برخط
اين دوگانگي و اعلام اخبار متناقض درباره رييسي از طريق حساب‌هاي كاربري ارزشي يا همان اصولگرايان فعال در شبكه‌هاي اجتماعي نيز دنبال مي‌شود. كاربران و البته كنشگران اصولگرايي كه اين روزها با حضور در شبكه‌هاي اجتماعي مختلف به ‌خصوص «كلاب‌هاوس» به ‌نحوي متناقض و عليه گفته‌هاي يكديگر اعلام موضع مي‌كنند. چنانكه عده‌اي با توجه به شرايط سياسي كشور با اطمينان مي‌گويند كه رييسي وارد گود انتخابات نمي‌شود و نام‌نويسي نمي‌كند يا گروهي كه معتقدند چون سيدحسن خميني از حضور در انتخابات منع شده احتمالا رييسي هم از حضور در انتخابات منع خواهد شد تا به اين ترتيب توازني در بين دو جريان سياسي برقرار شود و همزمان گروه دومي كه با استناد به منابع خبري خود مدعي شده و مي‌شوند كه رييسي در انتخابات نام‌نويسي مي‌كند و نه‌تنها همه اصولگرايان از او حمايت خواهند كرد، بلكه حتي برخي ستادهاي انتخاباتي او نيز فعال شده يا به زودي فعال مي‌شود.

تناقض به ‌نفع تنور داغ انتخابات!
اميررضا واعظ‌آشتياني، ديگر چهره سياسي اصولگرا درباره اين اخبار متناقض به «اعتماد» گفته است: «اين‌گونه رفتار، فضاسازي‌هاي رسانه‌اي است. آقاي رييسي اظهارنظري نداشته است فعلا اين رسانه‌ها هستند كه مي‌خواهند اين موضوع را به چالش بكشند. هنوز چون ايشان اظهارنظري نداشته، نمي‌شود در اين باره قضاوت كرد.» واعظ‌آشتياني در عين حال مي‌گويد: «اين گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي بالاخره هيجانات انتخاباتي ايجاد مي‌كند. اينكه كسي در انتخابات شركت مي‌كند يا خير تا زماني كه خود آن فرد، شخصا اعلام نكرده، قابل بحث نيست و قضاوت در اين باره زود هنگام است. در اين بين برخي نيز هستند كه اصلا اسم‌شان مطرح نمي‌شود ولي در روز انتخابات حضور پيدا مي‌كنند. اين رفتارها اجتناب‌ناپذير است. اما مي‌توان گفت كه اين گمانه‌زني‌ها، كمك به تشديد شور انتخاباتي است و اتفاق بدي نيست. همين كه موضوع كانديداتوري آقاي رييسي در حقيقت در هاله‌اي از ابهام مانده كه آيا مي‌آيد يا خير، مي‌تواند بخشي از هيجان انتخابات باشد. من فكر مي‌كنم كه بهترين كار اين است كه همين فضاي شاداب انتخاباتي با رعايت اخلاق سياسي برقرار باشد و گفت‌وگوها منصفانه و منطقي ادامه يابد.»
بر اين اساس احتمالا بايد براي اظهارنظر قطعي درباره كانديداي نهايي اصولگرايان تا آغاز مهلت نام‌نويسي داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري صبر كرد. هر چند به نظر مي‌رسد آنان تصميم خود را گرفته‌اند ولي مي‌خواهند با مانور تبليغاتي و رسانه‌اي بر اين تصميم، تا حد امكان جلب‌ توجه كرده و فضا را به‌ سود خود كنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)