کد خبر: ۴۰۶۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: امسال شهرهای شمالی استان مانند کرمان، زرند و رفسنجان با تنش آب شرب روبه‌رو هستند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: به‌سبب کاهش بارندگی‌ها و افت منابع آبی، امسال شهرهای شمالی استان مانند کرمان، زرند و رفسنجان با تنش آب شرب روبه‌رو هستند. به همین دلیل صرفه‌جویی در مصرف آب باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش همشهری آنلاین، حمید علیداد اظهار کرد: در سالی که گذشت در استان بارش کمی داشتیم و این مسأله روی منابع آبی ما تأثیرگذار بود.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای ثبتی سازمان هواشناسی، سال گذشته فقط ۴۳ میلی‌متر بارندگی داشتیم که این میزان نسبت به سال قبل‌تر ۷۵ درصد و نسبت به بلندمدت ۵۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی‌ است که نسبت بارندگی سالانه استان باید ۱۳ میلی‌متر باشد.

علیداد اظهار کرد: بارش‌های خوب سال قبل‌تر باعث شده بود که از تنش کم‌آبی کرمان که استانی کم‌آب و کم‌بارش است، کاسته شود. به‌همین دلیل در سدهای استان ذخیره‌سازی خوبی صورت گرفته بود. علاوه بر این، از آنجا که ما پیش‌بینی کاهش بارندگی در سال ۹۹ و بهار امسال را داشتیم، سعی کردیم منابع آبی را مدیریت کنیم. این مدیریت تاکنون جوابگو بوده و اکنون ذخایر آبی در ۴ سد استان نسبت به ظرفیت آنها به ترتیب در سد جیرفت ۴۸ درصد، سد سیرجان ۶۶ درصد، سد شهید سلیمانی ۸۱ درصد و سد بم ۶۹ درصد است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: این مدیریت همچنان در حال انجام است و طبق برنامه حقابه‌های کشاورزی و شرب از این سدها رهاسازی می‌شوند تا مشکلی نداشته باشیم. اما باید در نظر داشت که متولیان ذی‌ربط هم باید در مدیریت این آب‌ها همه تلاش خود را انجام دهند و جلوی مصرف بی‌رویه را بگیرند.

وی گفت: البته این مدیریت‌ها فقط برای سال ۱۴۰۰ است و در سال ۱۴۰۱ باید به بارش‌ها توجه داشته باشیم. در غیر این‌ صورت با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

علیداد افزود: برای رفع مشکل کم‌آبی برنامه‌های متعددی در دست داریم که یکی از آنها اجرای خط انتقال آب از خلیج فارس است. بخشی از این پروژه به‌منظور انتقال ۱۰ میلیون مترمکعب آب برای مصارف صنعتی و شرب اجرا شده و تفاهم‌نامه‌ای نیز در این زمینه با شرکت گل‌گهر تنظیم شده‌است.

این مقام مسئول اضافه کرد: برای حفظ منابع زیرزمینی طرح کاهش پروانه بهره‌برداری را در دستور کار داریم و برای رفع مشکل در این زمینه بهره‌برداری از قنات‌ها و آب‌های سطحی را لحاظ کرده‌ایم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان در پایان بیان کرد: صرفه‌جویی در مصرف یکی از مهم‌ترین راه‌های مدیریت آب در استان است و همه دستگاه‌های ذی‌ربط و بهره‌برداران باید در اجرای آن مشارکت کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)