کد خبر: ۴۰۶۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
ارسال به دوستان
ذخیره
یک چهره اصلاح‌طلب گفت: تقریبا همه گروه‌ها و شخصیت‌های جبهه اصلاح طلب، تعیین کاندیدای نهایی را توسط "جبهه اصلاح طلبان ایران”پذیرفته اند و اگر احیانا کسی خارج از این چارچوب عمل کند مورد حمایت واقع نمی‌شود.

 یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب  گفت: در خرداد ماه سال جاری گرچه انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا و مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد، ولی آنچه که بیشتر توجه‌ها را به خود جلب کرده و حساسیت برانگیز شده است، انتخابات ریاست‌جمهوری است.

به گزارش نواندیش، محمد سلامتی بیان داشت: این حساسیت صرفا در داخل کشور نیست که ظاهر شده بلکه نگاه خارجی‌ها هم بنا بر تحلیل‌های خود نیز به این انتخابات دوخته شده است. در داخل، این حساسیت بیشتر از سوی احزاب سیاسی و جناح‌ها بروز کرده است.”

وى افزود: جناح اصولگرا بدون توجه به آثار مخرب یکپارچگی قدرت در دست اصولگرایان در دولت های نهم و دهم، باز هم در جهت یک کاسه کردن قدرت، و در اختیار گرفتن همه امکانات، تلاش بی وقفه خود را ادامه می‌دهد. از سوی دیگراصلاح‌طلبان که به دلیل حمایت از آقای روحانی، و وجود فضای غالب پذیرش بیلان کار ضعیف وی (البته غیرمنصفانه و جهت‌دار)، موقعیت خود را برخلاف انتخابات‌های سال های ۹۲ ،۹۴ و ۹۶ درخطر می‌بینند، برای اعاده حیثیت و برگشت اعتبار خود تلاش می‌کنند.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: ظاهرا اصولگرایان در درون جریان خود، کمافی السابق دچار مشکل تعدد کاندیدا شده‌اند. این مشکل برای آن‌ها به راحتی قابل حل نیست. چون هرکدام از آن‌ها خود را امتی می‌داند. علاوه بر این آن‌ها، هنوز راه ایجاد تشکیلاتی برای وحدت را پیدا نکرده اند، اما خوشبختانه در جبهه اصلاح‌طلبان ساز و کار وحدت و شیوه انتخاب کاندیدای جناح طراحی و تعیین شده است. اما مهمتر از همه این‌ها ضرورت حضور گسترده مردم در انتخابات است که هنوز نشانه‌های آن ظاهر نشده است. حضورگسترده مردم در انتخابات تضمین‌کننده رأی‌آوری اصلاح‌طلبان است.

سلامتى در پاسخ به این سوال که برخی اصولگرایان معتقدند بازگشت بایدن به برجام و همچنین گشایش‌های اقتصادی، احساس خطری برای اصولگرایان و در سوی دیگر به نفع اصلاح‌طلبان است و در عین حال اصلاح‌طلبان مانند چند دوره گذشته زودتر به اجماع و وحدت می رسند، نظر شما چیست؟ تشریح کرد: سازوکاری که اصلاح طلبان برای اجماع و وحدت فراهم کرده اند، آن ها را سریع‌تر به وحدت نظر، می‌رساند. لذا نظر این اصولگرایان مقرون به صحت است. در مورد بازگشت آمریکا به برجام و به تبع آن گشایش‌های اقتصادی، از آنجاکه برخلاف اصولگرایان، اصلاح طلبان همان خواست اکثریت جامعه را تایید و پیگیری می‌کنند، بنابراین تحقق این امرتاکید مجددی بر درستیِ دیدگاه اصلاح‌طلبان و اعتبار بیشتر آنان خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا تعدد کاندیداهای ریاست‌جمهوری در جریان اصلاح طلب به ضرر اصلاح‌طلبان است؟ تصریح کرد: در جبهه اصولگرایی چون هنوز به ساز و کار وحدت تصمیم‌گیری دست پیدا نکرده‌اند، تعدد کاندیداها ناشی از مراکز تعدد تصمیم‌گیری است و به تبع آن، هر کاندیدا از جایی حمایت می‌شود. اما با سازوکاری که اخیرا برای تعیین کاندیدای نهایی ریاست‌جمهوری در”جبهه اصلاح طلبان ایران”تعیین شده است، تعدد کاندیداها هیچ مشکلی در این جبهه ایجاد نخواهد کرد. به عبارت دیگر تقریبا همه گروه‌ها و شخصیت‌های جبهه اصلاح طلب، تعیین کاندیدای نهایی را توسط "جبهه اصلاح طلبان ایران”پذیرفته اند و اگر احیانا کسی خارج از این چارچوب عمل کند مورد حمایت واقع نمی‌شود.

سلامتی در پاسخ به این سوال که از نگاه شما مردم از چه نوع کاندیداهایی در انتخابات پیش رو استقبال خواهند کرد؟ تاکید کرد: آن چه که اکنون به عنوان مهم ترین مشکل مردم مطرح است، مشکل اقتصادی است. به نظر من مردم رئیس جمهوری می‌خواهند که این مهم را با برنامه‌ریزی و مدیریت حل کند. بدیهی است این کار از عهده کسی بر می‌آید، که مسائل اقتصادی را بهتر درک می‌کند و الزامات مناسبات اقتصادی و اجتماعی مطلوب را در داخل درک و در عرصه جهانی، قادر به تعاملات سازنده باشد. این کار از عهده کسانی که دُگم فکر می‌کنند و تصورشان این است که این مشکلات به شکل دستوری ویا امدادی حل می‌شود، برنمی‌آید.

این چهره سیاسی در پاسخ به این سوال که کدام یک از کاندیداهای مطرح در جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی را دارای برنامه قابل توجه می‌بینید؟ عنوان کرد: تا جایی که اطلاع دارم هنوز هیچ کدام ازآن‌ها، رئوس برنامه‌های خود را اعلان نکرده اند. فعلا بیشتر شعارهای خود را منعکس کرده‌اند، بدون اشاره به پشتوانه برنامه علمی. البته هنوز نباید انتظار ارائه برنامه ازسوی کاندیداها داشت.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از میزان آراء و استقبال مردم نسبت به اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات چگونه است؟ اشاره کرد: سبد رأی اصلاح طلبان به میزان شرکت واجدان حق رای مربوط می‌شود. هرچه تعداد رأی دهندگان بیشتر باشد به همان نسبت میزان رای اصلاح طلبان افزایش پیدامی کند. در شرایط فعلی متاسفانه انگیزه‌ها برای شرکت درانتخابات کم است. اما شاید با دخالت پارامترهایی که در آینده مطرح می‌شود و یا با تعدیل احتمالی که در معیشت مردم حاصل می شود، شور و شوق رأی دادن افزایش یابد.

محمد سلامتی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو با توجه با مدت زمان باقی مانده تا روز ثبت نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری، بیان کرد: به نظر من هنوز تغییر مهمی در تصمیم‌گیری مردم در خصوص شرکت گسترده در انتخابات صورت نگرفته است.اما باید توجه داشت که معمولا تصمیم گیری درمورد شرکت و یا عدم شرکت در انتخابات توسط آحاد مردم، معمولاحدود دو الی سه هفته مانده به انتخابات صورت می‌‌گیرد.

او در پاسخ به این سوال که شخص شما حاضرید به کدامیک از کاندیداهای اصلاح طلب رأی بدهید؟ ابراز کرد: از آن جا که کاندیدای اصلاح طلبان از طریق سازو کارتعیین شده در”جبهه اصلاح طلبان ایران”مشخص می‌شود، من هم به همان کاندیدایی رأی می‌دهم که این جبهه تعیین خواهد کرد.

این چهره سیاسی در پاسخ به این سوال که کاندیداهای رأی آور اصلاح طلب از نگاه شما چه کسانی هستند؟ گفت: به نظر من کاندیدایی از سوی اصلاح طلبان رای آوری دارد که: اولا مهمتر از همه برنامه‌های ضروری خود، در مورد حل معضل اقتصادی که گریبانگیر اکثریت جامعه شده است، برنامه و راه‌حل عملی داشته باشد. ثانیا در برنامه خود به دیگر مطالباتِ طبقه محروم و متوسط که مورد حمایت اصلاح طلبان اند، توجه ویژه به عمل آورده و نحوه تأمین آن‌ها را مشخص نماید.

سلامتی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان، کاندیدای جامع الاطرافی چون رئیسی، دارند که بر سر او اجماع کنند؟ اظهار کرد: اصلاح طلبان کاندیداهای جامع الاطراف زیادی برای انتخابات دارند، که کم و یا زیاد در جامعه مطرح می باشند. مشکل اصلاح طلبان مشکل تعیین کاندیدای واجد حتی حداکثر شرایط نیست، بلکه مشکل شیوه رفتار شورای نگهبان است.

این چهره سیاسی در پاسخ به این سوال که اصولگرایان، نگرانی اصلاح‌طلبان برای ردصلاحیت‌های شورای نگهبان را بهانه آنها برای امتیازگیری و یا نوعی ابزار سیاسی می‌‌دانند، نظر شما چیست؟ تاکید کرد: بالاخره برای توجیه کاری که فکر می‌کنند به نفع شان است، باید دلیلی بتراشند.

او درباره احتمال رایزنی اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان یا رهبری، تصریح کرد: "جبهه اصلاح طلبان ایران "دراین زمینه باید تصمیم بگیرد. ولی به نظر من رایزنی با شورای نگهبان بی‌نتیجه است.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه‌ها و فعالیت‌های نهاد اجماع ساز برای انتخابات و کاندیداها در حدود۳۰ روز مانده به ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: به نظر من تاکنون، این نهاد اجماع ساز یا”جبهه اصلاح طلبان ایران” (نامی که در نهایت به خود گرفت) به خوبی از تجربه‌های” شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان”و”شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلب”و نیز گروه‌های عضو، به نحو مطلوبی بهره جسته و مسیر قابل قبولی را در پیش گرفته است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)