کد خبر: ۴۰۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
ارسال به دوستان
ذخیره
مذاکرات وین در حال انجام است؛ ایران در شرایط سخت تحریم و اقتصادی به سر می‌برد؛ رگ‌های گردن مافیای داخلی باد کرده و از اینکه تحریم‌ها رفع می‌شود بشدت نگران و سخت در حال حمله به تیم مذاکره کننده هستند.

دو روایت تاریخی از ضربه از درون به مذاکره‌کنندگان ایرانی

گفتارنو| محمدعلی شهابی در یادداشتی نوشت: 
تاریخ این سرزمین مملو از خیانت به مذاکره کنندگان ایرانی است.
الف: وقتی که قوام در مسکو مشغول مذاکره و چانه زدن با روس‌ها بود اکثریت مجلس چهاردهم، میدان را برای مخالفت با او خالی گیر آوردند و کوشیدند تا دولت او را ساقط کنند؛ آن‌ها در تهران شایع کردند که قوام در مسکو با روس‌ها سازش کرده و برای ادامه حکومت خود به روس‌ها امتیاز داده است؛ آن‌ها از طرق چند وزیر تلاش داشتند لوایحی به مجلس بیاید تا با رد لوایح، قوام را معزول کنند. مورخ الدوله پی به این حیله برد و در جلسه هیات وزیران با تقدیم لایحه مخالفت کرد و آن را توطئه از سوی مجلس دانست و اعلام کرد تا بازگشت قوام لایحه‌ای ارسال نخواهد شد. اما زورش نرسید و ناچارا به قوام تلگراف فرستاد.
قوام گیر کرده بود هم در برابر ژست جسورانه استالین و هم توطئه داخلی؛ او سرانجام به کابینه دستور داد تا بازگشت او هیچ لایحه‌ای به مجلس ارسال نشود. بالاخره توطئه مجلس چهاردهم ناکام ماند و قوام با خیال راحت با روس‌ها مقابله کرد. با هنرمندی و سماجت او ارتش استالین از آذربایجان خارج شد و امتیاز نفتی هم به روس داده نشد/ خاطرات سیاسی قوام؛ غلامحسین میرزاصالح ص ۵۸ - ۶۳؛ انتشارات معین

ب: در ایام توقف در لاهه تحریکات بر ضد دولت بشدت جریان داشت که حتی نبی الله ضارب را تلقین کرده بودند که در دادگاه اعتراف کند که در جرم‌منتسب به او اینجانب شرکت داشته ام و منظور این بود که این خبر را مطبوعات خارجی در همه جا منتشر کنند تا دیوان بین المللی دادگستری وقعی به مدافعات نماینده ایران‌نگذارد و به جهانیان نشان دهند که مدافع دولت ایران [مدافع ملی شدن صنعت نفت] آن کسی است که در این قبیل توطئه‌ها شرکت داشته است. هدف من ملی شدن صنعت نفت بود و صلاح ندیدم با وجود جنگ در جبهه خارجی، دست به اصلاحات داخلی بزنم تا جنگ در دوجبهه را بر ملت تحمیل نکنم/ خاطرات و تالمات؛ محمد مصدق، ص ۲۱۰، انتشارات علمی

ج: مذاکرات وین در حال انجام است؛ ایران در شرایط سخت تحریم و اقتصادی به سر می‌برد؛ رگ‌های گردن مافیای داخلی باد کرده و از اینکه تحریم‌ها رفع می‌شود بشدت نگران و سخت در حال حمله به تیم مذاکره کننده هستند. آن‌ها در جدیدترین بازی خود فیلمی منتشر کرده اند که مدعی است توافق وین از قبل توسط آمریکایی‌ها نوشته و به تیم ایرانی دیکته شده است. وزارت خارجه ایران مجبور شده است ساعتی قبل بیانیه‌ای در تاسف از این رفتار‌ها منتشر کند.
اما سوال این است نقشه راه این مخالفان برای اداره کشور چیست؟ واقعا این‌ها نمی‌دانند شرایط داخلی و خارجی ما چگونه است؟ همه شواهد حکایت از آن دارد که این‌ها نگرانند چرا خودشان نتوانسته اند مذاکره کنند و برداشتن تحریم‌ها به نام آن‌ها ثبت نشده است و گرنه اگر دلسوز این کشور بودند چنین رفتار‌ها و تحرکاتی انجام نمی‌دادند. آری تحریم شکم‌هایشان را برافراشته کرده و برایشان نعمت است.
در تحریم و ناامنی و فقر مردم است که می‌توانند سرپا بمانند و جان بگیرند، رک و واضح باید به آن‌ها گفت که کمترین دانش فنی و کشورداری و حتی انتقادی ندارند. 
آن‌ها قطعا می‌دانند هیچ تیم مذاکره کنتده‌ای بدون اجازه عالی‌ترین مقام رسمی کشور نمی‌تواند در مذاکرات شرکت کند. احتمالا نمی‌دانند شرایط سیاسی و اقتصادی چگونه است و شاید کل برنامه هسته‌ای ایران در این مذاکرات تعلیق شود. احتمالا نمی‌دانند که اگر مذاکرات با شکست مواجه شود سال بعد مجبورند برنامه موشکی را هم روی میز بگذارند. تعارف نداریم. ایران ... اگر این مذاکرات را ترک کند بحران‌های بیشتری در پیش رو خواهد داشت. کاش از توهم خارج شوند. جهان با ما شوخی ندارد. تحریم‌ها کشور را فلج کرده و ذخیره ارزی به زیر ۴ میلیارد دلار رسیده است. اگر دلسوز کشورند به نفت حراج شده ایران به چین بیندیشند که برای تامین ذخیره ارزی به قدری ارزان و زیر قیمت فروخته می‌شود که همه شرکت‌ها در صف خریدش ایستاده اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)