کد خبر: ۴۰۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳
ارسال به دوستان
ذخیره
سه واکنش به سخنان اخیر ظریف
یک تحلیلگر اصلاح‌طلب به تشریح عوامل افزایش اهمیت انتشار فایل صوتی از وزیر امور خارجه و تاثیرگذاری احتمالی آن در انتخابات آینده پرداخت.

ظریف باید زودتر حرف می‌زد

یک تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب به تشریح عوامل افزایش اهمیت انتشار فایل صوتی از وزیر امور خارجه و تاثیرگذاری احتمالی آن در انتخابات آینده پرداخت.

به گزارش ایلنا غلامرضا ظریفیان درخصوص واکنش‌ها نسبت به فایل صوتی منتشره شده از گفت‌وگوی وزیر امور خارجه و علت اهمیت، گفت: شاید بتوان گفت بخشی از حرف‌هایی که از جانب آقای ظریف در این مصاحبه بیان شده، پیش از این هم در محافل سیاسی وجود داشته و حرف تازه‌محسوب نمی‌شود اما طبیعی است که وقتی این مسائل توسط کسی که سکاندار وزارت امور خارجه کشور است، مطرح می‌شود اهمیت پیدا می‌کند و حجم بسیار زیاد بازتاب‌ها و واکنش‌های داخلی و خارجی که نسبت به این فایل صورت گرفت، نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد آن است.

وی افزود: همین بازتاب‌های بسیار گسترده، حکایت از این دارد که وقتی نکاتی با این صراحت مطرح می‌شود آن هم در شرایطی که عموماً اهالی سیاست که آقای ظریف را می‌شناسند، می‌دانند که ایشان از نظر ادب، رفتار، گفتار و در نوع احترامی که نسبت به افراد قائل می‌شوند، چه شخصیتی دارند. اما خب همین موضع‌گیری‌ها از زبان آقای ظریف آن هم در این شرایط که در آستانه انتخابات هستیم و مذاکراتی که در حال انجام است، یک فضای دیگری رقم زد و به یکباره به صدر اخبار آمد و منجر به بازتاب های بسیار گسترده شد.

ظریفیان در ادامه بیان داشت: هنوز زود است که بتوانیم علت و چرایی انتشار این فایل در این مقطع زمانی را تحلیل کنیم، چرا که اول باید منشاء این اتفاق شناسایی شود. علت هم این است که چنین حرف‌هایی یا شاید شبیه به آن پیش از این هم از سوی آقای ظریف مطرح شده بود اما این بار صحبت‌های خود برای ثبت در تاریخ شفاهی بیان کرده بودند و طبیعتاً هم قرار نبوده که این صحبت‌ها به این زودی منتشر شود و آن برای ثبت در تاریخ گفته است. اینکه در این شرایط که بحث احیای برجام مطرح است و این احتمال می‌رود که برخی تلاش کنند که این مساله را برهم بزنند و مشکلاتی برای آن به‌وجود بیاورند، اهمیت این مواضع و صحبت‌ها را دوچندان می‌کند.

وی افزود: ضمن اینکه برای حضور آقای ظریف در عرصه انتخابات یک نوع اقبال جدی در حال شکل‌گیری است و فاصله اندکی که با انتخابات داریم. در نتیجه همه این موارد در کنار یکدیگر باعث افزایش میزان اهمیت این صحبت‌ها و اصل مساله انتشار این فایل شده است. در نتیجه اینکه چه کسانی این کار را انجام دادند، نیازمند موشکافی بیشتری است.

این تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شاید تیمی در درون دولت قصد تخریب ظریف را داشته‌اند و این فایل با همین هدف منتشر شده است، اظهار داشت: در این رابطه باید قدری با احتیاط تحلیل و صحبت کرد به این دلیل که دولت این را می‌داند که دوره‌اش تمام شده و احتمال خیلی کمی وجود دارد که اعضای این دولت در دولت بعدی مورد استقبال قرار گیرند. بنابراین من این احتمال را خیلی کمرنگ و بعید می‌دانم که به‌دنبال تخریب ظریف و تضعیف موقعیت او باشند تا برای خودشان آورده‌ای داشته باشند.

ظریفیان همچنین درباره سواستفاده شبکه فارسی‌زبانی که اقدام به انتشار این فایل کرده در جهت ایجاد دلسردی میان مردم برای حضور در انتخابات، ابراز داشت: آن شبکه انگیزه خاص خود را دارد و تلاش می‌کند بهره‌برداری به مطلوب کند. آن‌ها اساساً به دنبال آشوب و برهم زدن جامعه ما هستند و از هر فرصتی سوءاستفاده می‌کنند.

وی افزود: اما بیانات منتشر شده نه‌تنها موقعیت آقای ظریف را در افکار عمومی تضعیف نمی‌کند بلکه موجب تقویت آن هم خواهد شد. البته ممکن است برخی بگویند اگر آقای ظریف قصد حضور در انتخابات را داشته باشد، ممکن است این سخنان منجر به ردصلاحیت ایشان می‌شود اما در عرصه افکار عمومی به نظر من آقای ظریف از موقعیت بهتری برخوردار شده است.

عضو شورای سیاستگذاری حزب مجمع ایثارگران در پاسخ به این سوال که؛«در واقع معتقد هستید حملات تندروها منجر به افزایش محبوبیت آقای ظریف می‌شود؟» گفت: در این مساله تردید نکنید که در میان افکار عمومی شرایط آقای ظریف بهتر از گذشته خواهد شد. تا پیش از این در نظرسنجی‌هایی که درباره مساله انتخابات انجام می‌شد آقای ظریف همواره از موقعیت خوبی برخوردار بود ولی کم و بیش آراء منفی هم داشت؛ اما این اتفاق منجر به تقویت جایگاه ایشان خواهد شد.

ظریف باید زودتر حرف می‌زد

ظریف‌ چیزهای را که مردم می‌دانستند، صادقانه و شفاف بیان کرد
یک فعال سیاسی گفت: وزیر امورخارجه بخش‌هایی از واقعیت را مردم می‌دانستند به صورت کلامی صادقانه، شفاف و دلسوزانه بیان کرد.

به گزارش ایلنا اسماعیل گرامی‌مقدم درباره انتشار فایل صوتی مصاحبه وزیر امور خارجه کشورمان و صحبت‌های وی درخصوص برخی از مسائل گفت: مباحثی که آقای ظریف مطرح کردند، پشت صحنه مذاکرات و وزارت خارجه ما است و همچنین واقعیت حاکم بر نظام دیپلماسی را نشان داد.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به سخنان ظریف در مورد روسیه و تلاش این کشور برای به ثمر نرسیدن مذاکرات برجام، عنوان کرد: فعالان سیاسی در گذشته نظرات خودشان را درباره روسیه بیان کرده‌اند؛ من هم در سال‌‌های دور مقاله‌ای تحت عنوان «چنبره روسیه بر پرونده هسته‌ای ایران» و همان مطالبی که امروز آقای ظریف گفتند را به صورت نوشتاری منتشر کردم.

وی ادامه داد: فعالان سیاسی مطالبی را پیرامون رفتار روسیه با کشورمان عنوان کردند، مردم جامعه هم به زبان خودشان گفته‌اند، در واقع امروز همان سخنانی که در گذشته مطرح بوده است را یک فرد از نظام به زبان آورده است. قطعاً پرواز جنگنده‌های روسی از پایگاه نظامی کشور ما چیزی تازه‌ای نیست که آقای ظریف تاره کشف کرده باشد. ایشان فقط نکاتی را گفتند که در اعماق روستاهای ایران هم می‌دانند؛ روسیه آمده و از پایگاه‌های نظامی ما استفاده کرده است.

گرامی‌مقدم افزود: حتی برخی در آن روزها مصاحبه کردند و گفتند قرار نبود روسیه افشارگری کند که هواپیماهای جنگنده‌اش از پایگاه‌های نظامی ما استفاده کرده است.

وی خاطر نشان کرد: ادعا می‌کنیم روسیه با ما هم‌پیمان است اما این کشور به تمامی قطعنامه‌ها علیه ما رأی مثبت داده و آنها را وتو نکرده است آن هم در صورتی که بارها شده است مواردی را در خصوص دیگر کشورها وتو کرده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: روسیه در دوره اوباما اجازه داد تمامی تحریم‌هایی که ذیل فصل هفتم سازمان ملل بود به تصویب برسد و آن‌ها را وتو نکرد. بشخصه اعتقاد دارم باید هنگامی که این رفتارها را مشاهده کردیم، رویکردمان را نسبت به این کشور تغییر می‌دادیم.

وی گفت: به نظرم می‌رسد امروز روس‌ها از مذاکره ایران با غرب و آمریکا خوشحال نیستند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران مشترکاتی با غربی‌ها به ویژه آمریکا دارد؛ مثلا این کشور در سیاست بسیار روشن و شفاف است، جمهوری اسلامی هم در سیاست بسیار شفاف و روشن است. جمهوری اسلامی در مواقع خاص قاطع است، آمریکایی‌ها هم قاطع هستند. جمهوری اسلامی هیچ گاه پشت دوستانش را خالی نمی‌کند آمریکا هم نشان داده هیچ گاه این کار را انجام نمی‌دهد.

وی ادامه داد: بعد از ۴۰ سال کاملاً روشن است روسیه چگونه رفتار می‌کند، در قدیم مرموزانه به تحریم‌ها رأی داد و این عملش هیچ فرقی با بانی تحریم‌ها یعنی آمریکا ندارد بنابراین ما بین روسیه و آمریکا فرقی قائل نیستم چرا که همواره روس‌ها در پشت صحنه موافق تحریم‌ها بودند.

سخنگوی حزب اعتماد ملی بیان کرد: شرایط جدید مذاکره نشان می‌دهد این روس‌ها هستند که سنگ‌اندازی می‌کنند چراکه توافق ایران قطعا به نفع روسیه نیست و این کشور چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد؛ بنابراین زیرکانه و در جهت منافع ملی خودش عمل می‌کند و از همین جهت بهانه‌جویانه از تحریم‌های آمریکا حمایت می‌کند. به جد معتقد هستم پیش کشیدن اقدامات روس‌ها نباید هزینه‌ای برای وزیر امور خارجه داشته باشد.

وی با تاکید بر این که ظریف یک مدیر توانمند در جهت دفاع از منافع ایران در روابط بین‌المللی است، گفت: بخش‌هایی از واقعیت را مردم می‌دانستند و وزیر امور خارجه آن‌ها به صورت کلامی؛ صادقانه و دلسوزانه بیان کردند. اعتقادم بر این است کسانی که دلسوز نظام، کشور و انقلاب هستند باید فرصت را غنیمت بشمارند و از این واقعیات و اتفاقات تلخ درس عبرت بگیرند.

گرامی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که عده‌ای معتقد هستند انتشار فایل صوتی سخنان ظریف بر روند مذاکرات تاثیرگذار است، گفت: آن‌هایی که باید کار خودشان را در مذاکرات انجام می‌دهند. به نظر من انتشار این فایل صوتی که می‌گویند مذاکرات را به شکست می‌رسانند به هیچ عنوان تاثیری نخواهد داشت چرا که با ۴ کشور به طور مستقیم و یک کشور به طور غیر مستقیم در حال مذاکره هستیم و این کشورها یک شاقول اندازه‌گیری به اسم منافع ملی دارند، بنابراین اساس هر رفتار و اقدام‌شان منافع ملی‌شان است بنابراین کاری نمی‌کنند که آن را به خطر بی‌اندازند و کاری با صحبت‌های به صحبت‌های داخلی ما ندارند.

گرامی مقدم یادآور شد: از جنگ جهانی اول تا به امروز روسیه همراه ما نبوده است؛ چرا که از یک ایران پر قدرت در کنار مرزهایش احساس خطر می‌کند.

وی با بیان این‌که من همیشه باور داشتم از منظر اقتصادی باید با شرق و غرب کار کنیم تا بتوانیم موزانه را حفظ کنیم، گفت: ما یک قرارداد ۲۵ ساله با چین بستیم چه اشکالی دارد این قرارداد را با کشورهایی همچون آلمان، فرانسه ‌و غیره ببنیدیم.

ظریف باید زودتر حرف می‌زد

ظریف باید زودتر حرف می‌زد
یک نماینده سابق مجلس گفت: قطعا برجام یکی از موهبت‌های بزرگ کشور ماست و باید برای نگهداری و پاسداشت از این جریان و توافق مهم ، آقای ظریف صحبت‌هایی که امروز مطرح کردند را همان موقع بیان می‌کرد؛ تا مردم هم می‌دانستند چه عواملی مانع این توافقنامه بزرگ شده و چرا دوباره آن تحریم‌های که در اواخر دولت قبل شاهد بودیم بازگشته است.

به گزارش ایلنا محمدرضا بادامچی  درباره صحبت‌های وزیر امورخارجه کشورمان که چند روز گذشته فایل صوتی آن منتشر شد، گفت: اتفاقا آقای ظریف بسیار شجاعانه مطالبی را بیان کردند و همانطور که می‌دانید مردم صحبت‌های وزیر امورخارجه را از قبل می‌دانستند و به شخصه اعتقادم بر این است اگر ایشان این مطالب را آن زمانی که اتفاق افتاد در اختیار رسانه‌ها می‌گذاشتند و یا حداقل در مجلس مطرح می‌کردند شاید در حال حاضر دچار مشکلات امروزی به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه بعضی از کشورها نبودیم و یا شاید با شدت کمتری اتفاق می‌افتاد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که برجام بزرگترین توافق کشورمان با کشورهای ابر قدرت دنیا است، یادآور شد: برجام شش قطعنامه ذیل منشور هفت سازمان ملل را کنار زد و کشور را که در آستانه جنگ بود از یک درگیری بزرگ دور و و تحریم‌های را رفع کرد.

وی تاکید کرد: قطعا برجام یکی از موهبت‌های بزرگ کشور ماست و باید برای نگهداری و پاسداشت از این جریان و توافق مهم ، آقای ظریف صحبت‌هایی که امروز مطرح کردند را همان موقع بیان می‌کرد؛ تا مردم هم می‌دانستند چه عواملی مانع این توافقنامه بزرگ شده و چرا دوباره آن تحریم‌های که در اواخر دولت قبل شاهد بودیم بازگشته است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر آقای ظریف می‌گفتند چه اتفاقاتی در حال انجام است شاید سرمایه‌گذاران خارجی که بعد از برجام به کشور ما آمدند و ارتباطات تجاری برقرار کردند؛ باعث جلوگیری از بسیاری از دشمنی‌ها و همچنین تحریم‌های مجدد می‌شد و شاید بعد از آمدن ترامپ و با تحریم‌های مجدد از کشور نمی‌رفتند.

وی یادآور شد: اگر آن زمان گفته می‌شد برجام تدریجاً با حمایت مخالفان کشور مانند عربستان و رژیم صهیونیستی و تندروهای داخلی به انزوا دچار شده است امروز دچار نقصان تجاری تاریخی نمی‌شدیم. اعتقادم بر این است اگر طرفین می‌دانستند چنین جریان‌های وجود دارند که مانع توسعه کشور می‌شوند امروز بیشتر قطعاً افکار عمومی کمک می‌کرد این موانع را چه در داخل و چه در خارج از بین ببرند.

بادامچی بیان کرد: اگر افکار عمومی می دانست روسیه چه سنگ‌اندازی انجام می‌دهد قطعا برای پیشرفت‌های برجامی کمک می‌کرد و ما به توسعه بیشتری دست پیدا می‌کردیم.

وی خاطر نشان کرد: ما باید در کشورمان طوری با سیاسیون و فعالان سیاسی که به مسائل اجتماعی و سرنوشت کشور حساس هستند رفتار کنیم که بدون دلهره و لرزش زبان حرف بزنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به این که نباید از بیان مطالب تا این حد وحشت کنیم، عنوان کرد: این که یک سیاست مدار تحت فشار و محدودیت‌ها قرار گیرد و نتواند مطالب را آشکارا بیان کند، مگر این که یک جایی محرمانه حرف‌هایی بزند و دستگاهی آن را آشکار کند برای جامعه ایجاد سوال می‌کند، بنابراین باید اجازه دهیم سیاست‌مداران بدون واهمه واقعیت‌های جامعه را عنوان و آحاد مردم نظرشان را اعلام کنند.

وی ادامه داد: از شب گذشته صدا وسیما به دولت و آقای ظریف حمله می‌کند این رفتارها نامتعارف است نباید از گفتن واقعیت‌ها به مردم واهمه داشته باشیم،اگر پاسخی به انتقادات داریم مستدل بگوییم. اگر مسائل به مردم گفته شود افکار عمومی می‌تواند در بهبود عملکردها به ما کمک کند. فراموش نکنید نظام متکی به مردم و حمایت آنان است و می‌خواهیم مردم همراه‌مان باشند.

بادامچی با بیان این که این واقعیت‌ها را باید درست به مردم منعکس کنیم، گفت: رسانه‌ها باید آزادنه به این مطالب بپردازند، آنان بگویند دنیای گفت و گو و مذاکره با کشورها چیست و چه محدودیت های برای کشور از نظر اقتصادی وجود دارد و چگونه می‌توانیم این مشکلات را در جامعه با کمک مردم پیش ببریم تا مشکلات اقتصادی را از سر راه برداریم این که هیچ چیزی گفته نشود، مانند امروز می‌شود که بیان یک سری از مطالب همه چیز را به هم می ریزند .

وی در پاسخ به سوالی درباره توئیت رئیس مجلس در انتقاد از وزیر خارجه، گفت: خود رئیس مجلس این طور که رسانه‌ها می گویند بودجه سال ۱۴۰۰ را به نفع بعضی از نهادها دستکاری کرده است او باید فعلا به این اتهامات پاسخ دهد و اگر دستکاری صورت گرفته است بگوید که چرا این کار را انجام داده است آن هم درحالی که نباید این کار را انجام می‌داد. او فعلا افکاری عمومی را روشن کند نه این که آن را رها کند و بیاید خطاب به وزیر خارجه حرف بزند.

بادامچی خاطرنشان کرد: معتقدم مجلس در چارچوب طرح و لوایح خودش اوضاع آشفته کشور را سامان دهد، بهتر نتیجه می‌گیریم تا این که بخواهد وزیر خارجه را با این همه گرفتاری مورد انتقاد قرار دهد. من به هیچ عنوان منکر انتقاد معقول نیستم و مجلس هم می تواند آقای ظریف را دعوت کند سوال کند اما هنگامی که چیزی اتفاق نیفتاده افکار عمومی را مشوش کردن به نفع جامعه نیست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)