کد خبر: ۴۰۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
ارسال به دوستان
ذخیره
با نزديك‌تر شدن به انتخابات به ‌جاي جدي‌تر شدن احتمال كانديداتوري گزينه‌هاي اصلي جريان اصلاحات هر روز يكي از گود بيرون مي‌رود. سيدحسن خميني كه با توصيه رهبري كنار رفت و درحالي كه اين مهم به جاي آنكه اصلاح‌طلبان را درگير بلاتكليفي كند، آنان را به سوي كانديداتوري محمدجواد ظريف سوق داد اما طي 48 ساعت گذشته با انتشار فايل صوتي از يك گفت‌وگوي جنجالي او، برخي معتقدند كه شايد بهتر باشد او آن‌ طور كه بارها گفته وارد ميدان نشود. در همين حال صف كانديداهاي اصولگرايان هر روز بلندتر شده و رقابت ميان آنان جدي‌تر؛ هر چند همگي منتظر ورود يا عدم ورود چهره اصلي يعني سيدابراهيم رييسي هستند!

از اردوگاه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان در آستانه انتخابات 1400 چه خبر؟

با نزديك‌تر شدن به انتخابات به ‌جاي جدي‌تر شدن احتمال كانديداتوري گزينه‌هاي اصلي جريان اصلاحات هر روز يكي از گود بيرون مي‌رود. سيدحسن خميني كه با توصيه رهبري كنار رفت و درحالي كه اين مهم به جاي آنكه اصلاح‌طلبان را درگير بلاتكليفي كند، آنان را به سوي كانديداتوري محمدجواد ظريف سوق داد اما طي 48 ساعت گذشته با انتشار فايل صوتي از يك گفت‌وگوي جنجالي او، برخي معتقدند كه شايد بهتر باشد او آن‌ طور كه بارها گفته وارد ميدان نشود. در همين حال صف كانديداهاي اصولگرايان هر روز بلندتر شده و رقابت ميان آنان جدي‌تر؛ هر چند همگي منتظر ورود يا عدم ورود چهره اصلي يعني سيدابراهيم رييسي هستند!
معماي ظريف
به گزارش اعتماد، آنچه در اين ميان منجر به بالا گرفتن صحبت از احتمال عدم كانديداتوري ظريف شده شايد در 2 رويداد خلاصه شود. نخست نامه‌اي كه او خطاب به رهبري درباره كانديداتوري خود و مذاكرات وين نوشته و دومي انتشار فايل صوتي جنجالي اوست. بسياري با استناد به اين دو معتقدندكه ديگر امكان حضور ظريف در انتخابات 1400 نيست. اما اسماعيل گرامي‌مقدم از چهره سياسي اصلاح‌طلب ديروز به پايگاه خبري- تحليلي نامه نيوزگفت:«آقاي ظريف مقبوليت و محبوبيت بالايي در بين مردم دارد و در پيشبرد مذاكرات چه در دوره اول مذاكرات برجام و چه حالا مرد اول مذاكرات بوده است. اينكه او به رهبر انقلاب گفته به دليل دور شدن هر گونه انگيزه انتخاباتي در مذاكرات تعهد مي‌دهم نامزد نشوم، منافاتي با اين ندارد كه اگر مردم از او درخواست كردند كه در انتخابات نامزد شود پا به ميدان بگذارد؛ بنابراين هنوز اين احتمال وجود دارد كه آقاي ظريف در انتخابات نامزد شود.» فارغ از كانديداتوري ظريف اين روزها بخشي از اصلاح‌طلبان به ويژه اعضاي حزب اتحاد ملت با حمايت ازكانديداتوري تاجزاده اين اقدام را اقدامي مثبت توصيف كرده و معتقدند او مي‌تواند به عنوان يك محور مطالبه‌گري اصلاح‌طلبان وارد گود شود.
همه رقباي رييسي
در بين اصولگرايان تب انتخابات با اعلام كانديداتوري‌هاي پي در پي داغ شده است. ديروز رستم قاسمي، وزير سابق نفت با برگزاري نشست خبري رسما اعلام كانديداتوري كرد. او با تشريح برنامه‌هاي خود از مذاكرات هسته‌اي هم سخن گفت و اعلام كرد:«اگر انتخاب شوم، خودم فرمان مذاكره را به دست مي‌گيرم و با اقتدار مذاكره مي‌كنم.» اما مهم‌تر از اين قاسمي ديروز نشان داد كه رقيب جدي رييسي هم هست. او توضيح داد:«در مجموعه اردوگاه انقلابيون نياز به اجماع است و اجماع را بايد به زمان خود بسپاريم. دو ماه پيش با رييسي ملاقات داشته‌ام و آنجا گفتند، برنامه‌اي براي حضور ندارد و از برنامه جديد ايشان اطلاعي ندارم. من برنامه دومي براي كنار رفتن به نفع كسي ندارم.» هر چند اخبار درباره رييسي همچنان با همان سبك ابهام به پيش مي‌رود وكسي خبر و اطلاع جديدي درباره او نمي‌دهد. ديروز غلامحسين اسماعيلي، سخنگوي قوه قضاييه هم براي دومين بار در نشست خبري خود درباره كانديداتوري رييسي توضيح داد و گفت:«قبلا اعلام شده و همان پاسخ قبلي است و فعلا اتفاق جديدي رخ نداده است.» در اين ميان اگرچه شواهد و قرائن از عدم كانديداتوري او حاكي است، مشخص نيست كه چرا سخنگوي قوه قضايي با استفاده از قيودي چون «فعلا» و تعابير دوپهلو حاضر به اظهارنظر صريح در اين رابطه نيست.
بازار گرم مناظره‌ها
در همين حال كه احزاب مشغول بحث درباره معرفي نامزدها هستند، فضاي سياسي در شبكه‌هاي اجتماعي رنگ انتخاباتي گرفته است. دوشنبه شب نيز مناظره‌اي بين ابراهيم اصغرزاده و حسين‌الله كرم در اتاق جبهه اصلاحات در كلاب‌هاوس برگزار شد. مناظره‌اي كه اصغرزاده در بخشي از آن گفت:«انتخابات آينده باز هم تعيين‌كننده بين دو جبهه ستيزه‌جو با دنيا و آنهايي كه در تعامل با دنيا هستند، است. شما كه اين همه به كشورهاي غربي فحش مي‌دهيد چرا نتوانستيد جامعه را طوري بسازيد كه جامعه جهاني بخواهند در ايران زندگي كنند. بخش مهمي از استدلال من درباره غلط بودن حرف‌تان اين است كه شما كجا توانستيد بهشت ايجاد كنيد؟» الله‌كرم نيز در ادامه گفت:«ايشان ما را در جريان اصولگراي راديكال جا داد كه منكر نيستيم اما با اينكه اين كلامت به جامعه اسلامي متعلق نيست. البته من اشكالي به ايشان نمي‌گيرم. حاصل تحصيل علوم انساني غربي همين مي‌شود كه به يكي مي‌گويد تندرو به يكي مي‌گويد كندرو. كسي كه تير ٧٨ آمده در خيابان، خرداد ٨٨ هم آمده با قانون آمده؟ اصلا. خيابان‌ها را بسته‌اند، ماشين‌هاي مردم را آتش زده‌اند، چادر زن مردم را از سرش كشيده‌اند خيلي خجالت دارد كساني كه سر تا پاي‌شان راديكال است به ما مي‌گويند راديكال،كساني كه اصلا قانون نمي‌فهمند، دم از قانون مي‌زنند. مگر تو كسي نبودي كه از ديوار سفارت بالا رفتي؟ ما راديكال‌ها طرفدار توايم. ما راديكال‌ها با توي آن موقع(اشغال سفارت امريكا) هستيم.» كنار اين اتاق‌هاي ديگري هم در اين شبكه اجتماعي تشكيل شده كه محور بسياري از آنان و انتخابات است. شب گذشته نيز مصطفي تاجزاده با حضور در يكي از اين اتاق‌ها به پرسش‌هاي خبرنگاران و فعالان سياسي و اجتماعي درباره كانديداتوري خود پاسخ گفت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)