کد خبر: ۴۰۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲
ارسال به دوستان
ذخیره
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: واکسن کرونا برای هیچ یک از افراد و بیماران منع مصرف ندارد، مردم نباید برای زدن واکسن نگرانی داشته باشند، همه واکسن های تایید شده ای که در ایران و جهان استفاده می شود، علیه کرونا ایمنی ایجاد می کنند،

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: واکسن کرونا برای هیچ یک از افراد و بیماران منع مصرف ندارد، مردم نباید برای زدن واکسن نگرانی داشته باشند، همه واکسن های تایید شده ای که در ایران و جهان استفاده می شود، علیه کرونا ایمنی ایجاد می کنند، البته ممکن است میزان ایمنی زایی برخی واکسن ها از برخی دیگر بیشتر باشد اما با توجه به محدودیت تعداد واکسن ها، هر واکسنی که به گروه های اولویت دار معرفی شد، بزنند و منتظر نشوند یک واکسن خاص در دسترس آنان قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، داود یادگاری روز چهارشنبه ادامه داد: اکثر جامعه پزشکی و پرستاری و افرادی که در بیمارستان ها یا مراکز بهداشتی و درمانی مشغول فعالیت هستند یا واکسن کرونا زده اند یا واکسیناسیون آنها در حال انجام است و این گروه پر خطر که در تماس نزدیک با بیماران هستند، بر اساس اولویت بندی انجام شده واکسن کرونا را دریافت می کنند. ممکن است طبقه بندی و اولویت بندی افراد برای دریافت واکسن در کشورهای مختلف تفاوت هایی داشته باشد اما عمدتا بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند در اولویت قرار می گیرند.

سرعت واکسیناسیون در کشور کُند و این مساله نگران کننده است

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بعد از کادر درمان، افرادی که بیماری زمینه ای خاصی مثل دیابت یا بیماری های خاص دارند و سالمندان به ترتیب در اولویت تزریق واکسن قرار می گیرند.

وی ادامه داد: امیدواریم به تدریج این گروه ها به واکسن دسترسی پیدا کنند اما متاسفانه سرعت واکسیناسیون در کشور کُند و این مساله نگران کننده است.

یادگاری افزود: واکسن کرونا به طور نسبی برای درصد بالایی از افرادی که این واکسن را تزریق می کنند، ایمنی ایجاد می کند. کسانی که واکسن می زنند هم خود ایمن می شوند و هم اطرافیان آنها کمتر در معرض خطر بیماری قرار می گیرند و اگر دامنه واکسیناسیون در کشور گسترش پیدا کند می تواند به قطع زنجیره انتقال بیماری کمک کند.

وی گفت: همه بیماران از جمله بیماران خاص، افراد مبتلا به سرطان، کسانی که شیمی درمانی می شوند یا کورتن مصرف می کنند نیز باید واکسن تزریق کنند و واجب است که به همه این گروه ها واکسن تزریق شود. تاکنون ثابت نشده که واکسن کرونا برای هیچ یک از بیماری ها ضرری داشته باشد یا ایمنی ایجاد نکند، البته ممکن است بعد از تزریق واکسن یکی دو روز علائم خفیفی مثل تب یا درد باشد که رفع می شود. واکسن های موجود تا حد زیادی علیه ویروس های کرونای موجود در کشور از جمله ویروس انگلیسی مصونیت ایجاد می کنند.

فوق تخصص بیماری های عفونی ادامه داد: افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده اند به هیچ عنوان بعد از تزریق، بیماری را به دیگران منتقل نمی کنند. نکته بسیار مهم دیگر این است که برخی افراد برای کاهش درد پس از واکسن یا ترس از لخته شدن خون بعد از تزریق واکسن به مصرف قرص استامینوفن یا آسپرین یا داروی دیگری مصرف می کنند که کار خطرناکی است و اصلا توصیه نمی شود. نباید همزمان با واکسن، دارویی برای کاهش عوارض موقت واکسن استفاده شود زیرا عوارض این کار از عوارض خفیف واکسن به مراتب بیشتر است.

یادگاری گفت: در مجموع هیچ منعی برای زدن واکسن وجود ندارد مگر افرادی که به واکسن حساسیت دارند که تعداد آنها بسیار معدود و اندک است. فقط در مورد زنان باردار توصیه می شود که با مشورت پزشک واکسیناسیون انجام شود. البته زنان بارداری که سیستم های بهداشتی و درمانی کار می کنند و در معرض خطر هستند، جزو گروه های اولویت دار واکسیناسیون هستند، زنان شیرده نیز هیچ منعی برای واکسن زدن ندارند و می توانند واکسن بزنند و به راحتی همزمان با واکسیناسیون به فرزند خود شیر بدهند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)