کد خبر: ۴۰۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
ارسال به دوستان
ذخیره
آمار سخنگوی دولت از ردصلاحیت‌های گسترده:
سخنگوی دولت گفت: نکته جالب این است که براساس آمار ارائه شده ۳ هزار و ۷۴۶ نفر از ردصلاحیت شدگان در هیچ یک از مراجع چهارگانه سابقه ای نداشته اند با این حال در هیات نظارت رد صلاحیت شده اند.

۳۷۴۶ نفر از ردصلاحیت شدگان در هیچ یک از مراجع چهارگانه سابقه‌ای نداشته اند/ ۲۱ شهر به دلیل رد صلاحیت گسترده، حدنصاب لازم را برای برگزاری انتخابات و تشکیل شورا از دست داده‌اند  

سخنگوی دولت گفت: نکته جالب این است که براساس آمار ارائه شده ۳ هزار و ۷۴۶ نفر از ردصلاحیت شدگان در هیچ یک از مراجع چهارگانه سابقه ای نداشته اند با این حال در هیات نظارت رد صلاحیت شده اند.
علی ربیعی گفت: ردصلاحیت های گسترده در انتخابات شورا موجب کاهش مشارکت مردم و پایین آمدن انگیزه انتخاباتی می‌شود.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص نگرانی برخی جریان ها و احزاب از رد صلاحیت های گسترده در انتخابات شورای شهر و روستا توسط هیات های نظارت گفت: فرآیندهای مختلف انتخابات ۱۴۰۰ در حال انجام و سپری شدن است.
وی افزود: در انتخابات شورای اسلامی شهرها ۵۱ هزار و ۵۹۸ نفر ثبت نام کرده که ۱۲ درصد آن را زنان و ۸۸ درصد آن را مردان تشکیل می دهند که نسبت به دوره قبل حدود ۳ هزار نفر کاهش ثبت نام داوطلبان را مشاهده می کنیم.
ربیعی تصریح کرد: برای انتخابات شورای اسلامی روستاها حدود ۲۴۷ هزار و ۸۱۸ نفر ثبت نام کرده که شامل ۷ درصد زن و ۹۴ درصد مرد بوده که نسبت به دوره قبل ۱۳ درصد افزایش ثبت نام را مشاهده می کنیم.
سخنگوی دولت در خصوص انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۸۸ نفر برای حوزه انتخابات تهران، مازندران قم و خراسان رضوی آزمون علمی داده اند. برای میاندوره ای مجلس شورای اسلامی نیز حدود ۸۷۷ نفر برای ۶ حوزه انتخابی ثبت نام کرده اند.
ربیعی با اشاره به فرآیند تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا در هیات های اجرایی و هیات های نظارت گفت: هیات های اجرایی بیش از ۹۰ درصد داوطلبان را تایید کرده اند ولی ۱۴ درصد از تایید شدگان توسط هیات های نظارت رد صلاحیت شدند.
وی تصریح کرد: یک هزار نفر از اعضای فعلی شورای اسلامی شهرها توسط هیات نظارت رد صلاحیت شده به عنوان مثال در شهرهای تهران، رشت، کرج و سمنان بیش از ۸۰ درصد رد صلاحیت داشته ایم.
سخنگوی دولت گفت: نکته جالب این است که براساس آمار ارائه شده ۳ هزار و ۷۴۶ نفر از ردصلاحیت شدگان در هیچ یک از مراجع چهارگانه سابقه ای نداشته اند با این حال در هیات نظارت رد صلاحیت شده اند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور تصریح کرد: بنا بر گزارشهای وارده تعداد ۲۱ شهر به دلیل رد صلاحیت گسترده داوطلبان حدنصاب لازم را برای برگزاری انتخابات و تشکیل شورا از دست داده و بیش از ۵۰ شهر دیگر نیز در معرض عدم حد نصاب می باشند.
سخنگوی دولت افزود: این موضوع در یکی از جلسات دولت مورد بحث قرار گرفت. به نظر می رسد نتایج این نوع ردصلاحیت‌های گسترده موجب کاهش مشارکت مردم و پایین آمدن انگیزه انتخاباتی شود. استنادات و دلایل رد صلاحیت ها در مورد این حجم از افراد چنانچه به عنوان نمونه آماری به کل جامعه تعمیم داده شود نتیجه نگران کننده خواهد داشت.
وی تاکید کرد: وزارت کشور در حال رایزنی با مدیران ارشد مجلس در این زمینه می باشد که امیداریم با توجه به اینکه که مقام معظم رهبری همواره بر افزایش مشارکت در انتخابات تاکید فرموده اند، ریاست و هیات رییسه مجلس در خصوص عملکرد هیات نظارت تدبیری بیاندیشند تا انتخابات رقابتی که حضور همه دیدگاههای سیاسی در آن وجود داده باشد برگزار شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)