کد خبر: ۴۰۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: سخنان رهبری درباره برخی از گفته‌های وزیر امورخارجه به معنای این نیست که آقای ظریف مهره سوخته است.

یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: سخنان رهبری درباره برخی از گفته‌های وزیر امورخارجه به معنای این نیست که آقای ظریف مهره سوخته است.

به گزارش ایلنا محمدصادق جوادی حصار در تحلیل سخنان رهبر انقلاب در خصوص فایل صوتی وزیر امور خارجه و در واکنش به این موضوع که برخی این سخنان را پایان عمر سیاسی محمدجواد ظریف تلقی کرده‌اند، گفت: از سخنان رهبری این گونه برنمی‌آمد که آقای ظریف دیگر یک مهره سوخته است؛ ایشان یک اظهار تأسفی کردند و این به معنای آنچه مخالفان سعی دارند درباره پایان آقای ظریف، به زعم خود القا کنند، نیست.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان این که سخنانی مانند فرمایشات اخیر رهبری در سابقه مدیریتی ایران فراوان وجود دارد، یادآور شد: زمانی در مجلس شورای اسلامی به هنگام حیات امام چندین تن از نمایندگانی که امروز هم از مقامات عالی کشور هستند درباره دولت میرحسین موسوی حرف‌هایی را زدند؛ امام به آنها تشر زد و گفت « فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ؟ کجا می‌روید؟ این صدایی که از مجلس برمی‌آید صدایی است که از اسرائیل شنیده می شود!» بنابراین اظهار تأسف رهبری درباره یک موضوع هم در همین مسیر است.

وی تاکید کرد: معتقدم باید ریشه یابی شود که چرا آن چیزی که برای ثبت در تاریخ بیان شده است در این مقطع زمانی که در آستانه انتخابات قرار داریم افشا می‌شود؟ همچنین باید پیگیری شود که چه انگیزه‌ای پشت افشای این سخنان بوده است؟ چه افرادی از بودن ظریف در عرصه دیپلماسی کشور متضرر می شوند و چه کسانی از نبودنش سود می‌برند؟

این فعال سیاسی اصلاح بیان کرد: صحبت‌هایی که آقای ظریف در تعارض بین دستگاه دیپلماسی و میدان بیان کرد؛ اعتراض به مجموعه‌های فرادستی نبود، چرا که همه عقلای عالم می‌دانند دستگاه دیپلماسی دستگاهی است که به دولت پیشنهاد می‌دهد؛ دولت هم آن‌ها را بررسی و بعد با مقامات مربوطه مانند شورای عالی امنیت ملی، رهبری و مجلس مطرح می‌کند و پس از مشورت‌ها، تصمیم‌گیری می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در مذاکرات دوره قبل برجام و یا همین مذاکراتی که در حال حاضر در جریان است، آقای ظریف یا آقای عراقچی چندین روز پیاپی به گفت‌وگو می‌پردازند و در نهایت می‌گویند که ما باید به تهران برویم و با مقامات ایران هماهنگی‌هایی را انجام دهیم؛ بنابراین هنگامی که می‌گویند باید به تهران بازگردیم و بامقامات مربوطه صحبت کنیم معنی‌اش این است که مقاماتی فراتر از دکتر ظریف و تیم وزارت امور خارجه در جریان تصمیم گیری در حوزه دیپلماسی وجود دارند که باید با آن‌ها هماهنگی صورت گیرد و بعداز آن توافقنامه‌ها و معاهدات بین المللی انعقاد شود؛ لذا این حرف بسیار بدیهی است که در عرصه دپیلماسی نهادهای بالاتر از وزیر امور خارجه و فرماندهی عالی سپاه در منطقه تصمیم گیری کنند.

جوادی حصار گفت: سخنانی مانند این که ظریف مهره سوخته است و از این دست را مخالفان آقای ظریف راه انداختند؛ هدف‌شان هم کاملا مشخص است که می‌خواهند وی را سیبل کرده و بسوزانند.

وی با بیان این‌که صحبت‌های رهبری کلی است و مصداقش به معنای خاص نمی‌تواند دکتر ظریف باشد، عنوان کرد: از جنس اتفاقاتی که به آن‌ها اشاره شد، در کشور ما به فراوانی افتاده است؛ برای مثال رهبری خطاب به مجلس نهم گفت بحث‌ها بین آقای احمدی نژاد و خانواده آقای لاریجانی و رئیس مجلس را ادامه ندهند؛ بنابراین چنین امر و نهی‌هایی در جایگاه رهبری است که باید تذکرات را بدهند اما تذکر دادن به معنای نادیده گرفتن یک ظرفیت نیست چرا که بسیاری از این ظرفیت‌ها در گذشته تذکراتی گرفتند و مقرب‌تر از گذشته کار خودشان را انجام دادند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد: آقای ظریف به عنوان یک ظرفیت قابل اعتنا باید حفظ شود و باید از امکانات و پتانسیل‌های تجربه‌ای ایشان استفاده شود؛ بارها و بارها مقام معظم رهبری در صداقت، دلسوزی و امانت‌داری آقای ظریف به فراوانی سخن گفتند. حال یک اظهار تأسف که نمی‌تواند همه آن سوابق درخشان را از بین ببرد. قطعا رهبری نظرشان بر این نخواهد بود که آقای ظریف نادیده انگاشته شوند زیرا در سابقه مدیریتی کشور ما به هیچ عنوان چنین چیزی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بسیاری از فرماندهان جنگ ما در میادین، اقداماتی کردند که در برهه‌ای تمامی مسئولان کشور از عمق جان‌شان متأسف شدند. به طور مثال در عملیات‌هایی شاهد بودیم که با یک اشتباه، عده زیادی قربانی و شهید شدند یا نقشه‌ای لو رفت؛ آن جا بود که تأسف می‌خوردیم چرا نقشه لو رفته است؟ چرا بهتر عمل نکردیم؟ بنابراین تأسف خوردن نسبت به یک اقدامی به معنای آن نیست که تمام نقاط مثبت و برجسته یک کار نادیده گرفته شود؛ تأسف برای این است که ای کاش کار بهتر انجام می‌شد؛ از همین رو تصورم این نیست که آقای ظریف تمام شده است

جوادی‌حصار در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که ظریف گزینه اصلی اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات است، حال اگر در انتخابات حضور پیدا نکند اصلاح طلبان چه راهی را باید در پیش بگیرند که مانند سال ۸۴ که از هم دور شدند و شخصی مانند احمدی‌نژاد رئیس جمهور شد دیگر تکرار نشود، گفت: بعید می‌دانم اصلاح‌طلبان به انسجام نرسند چرا که هنوز ۳ الی ۴ کاندید دیگر وجود دارند که تائید صلاحیت شوند، درثانی، خود آقای ظریف رد صلاحیت نشدند و هنوز هم می‌توانند کاندیدا شوند اما اگر اتفاقاتی از جنس ۸۴ بخواهد پیش بیاید باید بگویم «چو فردا شود، فکر فردا کنیم» فعلا که چیزی پیش نیامده است و امیداورم دوستان تدبیری کنند و این اتفاق نیفتد.

وی تاکید کرد: نباید بگذارند شرایط به گونه‌ای پیش برود که دوستان در جریان اصلاحات بگویند ما کاندیدا و فهرست انتخاباتی نداریم چرا این امر مطلوب جریان رقیب است زیرا آنان به هر طریقی که شده می‌خواهند اصلاح‌طلبان را از حضور عرصه و میدان رقابت دور نگه دارند و دلسرد و ناامید کنند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد: معتقدم دوری جستن از انتخابات راهکار جریان اصلاحات نخواهد بود؛ بنابراین باید تلاش کنیم اولاً ظرفیت خودمان حفظ شود، ثانیاً باید از اتفاقاتی که منجر به عدم مشارکت آفرینی می‌شود جلوگیری کنیم و نگذاریم چنین چیزی رخ دهد.

ظریف شناخته‌شده ترین رقیب جدی جریان اصولگرا است

یک کنشگر سیاسی اصوگرا فضای انتخاباتی جریان‌‌های سیاسی کشور را مورد بررسی قرار داد و میزان مشارکت را وابسته به عملکر شورای نگهبان دانست.

به گزارش ایلنا ابوالقاسم رئوفیان در ارزیابی مشارکت‌زا بودن آرایش سیاسی نامزدهای جریان‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا، با بیان اینکه این موضوع به میزان تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان بستگی دارد، اظهار داشت: اینکه از میان افرادی که برای انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند، چه تعدادی از نظر شورای نگهبان می‌توانند در عرصه رقابت و تبلیغات حضور پیدا کنند و اینکه این افراد تا چه حد می‌توانند افکار عمومی را با توجه به شرایط مختلف در عرصه انتخابات نمایندگی کنند، در میزان مشارکت، تعیین کننده و مهم است.

وی درباره دوقطبی بودن انتخابات در ادوار گذشته و اینکه اینبار دو قطبی بین چه کسانی خواهد بود، گفت: این موضوع نیز بستگی به تصمیم شورای نگهبان دارد که از جناح‌های مطرح در کشور به چندین نفر اجازه تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی داده می‌شود. اگر افرادی که از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار می‌گیرند بتوانند این پتانسیل و ظرفیت را ایجاد و در یک رقابت کاملاً سنگین و چالش‌برانگیز شرکت کنند، در آن صورت می‌توان گفت که ما یک انتخابات دو قطبی خواهیم داشت اما اگر افرادی که به انتخابات ورود می‌کنند از ادبیاتی که چالش برانگیز نیست استفاده کنند، طبیعی که انتخاباتی متفاوت پیش‌رو خواهیم داشت.

دبیرکل حزب ایران زمین افزود:‌ دوقطبی شدن به چند عامل دارد؛ یک عامل به خود شخص باز می‌گردد یعنی این اشخاصی که به عنوان دو رقیب جدی با یکدیگر رقابت می‌کنند چه کسانی هستند و دوم اینکه نحوه رقابت و شیوه مواجه شدن با رفتار رقیب چگونه است؛ اینجاست که بیشتر تعیین می‌کند چه شود.

وی ادامه داد: البته در برخی دوره‌های گذشته با روش تخریبی و این نگاه که بخواهند آبروی طرف را در جامعه ببرند و به قیمت بالا کشیدن خودشان با آبروی رقیب بازی کنند، رفتار شد که این کار درستی نیست.

این تحلیل‌گر حزبی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا جریان اصولگرایی می‌تواند به یک ائتلاف دست یابد و یک نفر را برای انتخابات کاندیدا کند، تصریح کرد: با توجه به حال و هوای کنونی و فضای حاکم بر سپهر سیاست کشور و همچنین نامزدهایی که در عرصه انتخابات حاضر شده‌اند، می‌توان گفت که وحدت و اجماع مطلق پدید نمی‌آید؛ یعنی در حال حاضر نمی‌توان گفت که طیف‌های متعدد اصولگرا روی یک نامزد اجماع می‌کنند تا آن فرد در عرصه رقابت حاضر شود. در حال حاضر نمی‌توان چنین پیش‌بینی را داشت که این اجماع به وجود بیاید و از یک نامزد حمایت شود اما اینکه در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد را باید دید.

وی در واکنش به این سوال که آیا حضور رئیس قوه قضائیه در انتخابات اجماع به وجود می‌آورد، اظهار داشت: حضور آقای رئیسی شاید اجماع نسبی را پدید بیاورد اما اجماع مطلق را پیش‌بینی نمی‌کنم.

این کنشگر سیاسی اصولگرا درباره حضور قالیباف و شروط سه گانه او، گفت: با توجه به اینکه آقای قالیباف به دفعات در گذشته در انتخابات ثبت‌نام کرده، تایید صلاحیت شده و در مناظره‌ها شرکت کرده است؛ به نظر می‌رسد از نظر طیف‌های اصولگرا نسبت به این گزینه رویکرد مثبتی وجود نخواهد داشت. طبیعی است یکی از دلایلی که آقای قالیباف مطرح کرده این است که در صورت آمدن آقای رئیسی، نخواهد آمد؛ این موضوع به این دلیل است که می‌داند رای آقای رئیسی نسبت به او بیشتر است و رئیسی بیشتر مورد اقبال عمومی قرار دارد.

وی افزود: آقای قالیباف و دیگر نمایندگان مجلس مثل آقای قاضی‌زاده هاشمی، فریدون عباسی، نیکزاد و برخی از آنها که اعلام آمادگی کردند؛ اگر در زمان تبلیغات انتخابات مجلس به مردم می گفتند که ما در نظر داریم برای انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو نامزد شویم و این رایی که مردم به آنها می‌دهند برای چهار سال نیست و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این امانت شما را زمین می‌گذاریم و به دنبال انتخابات می‌رویم، معلوم نبود که مردم به آنها رای می‌دادند.

وی افزود: مردم وقتی به یک فردی که اعتماد آنها را نسبت به خودش جلب کرده است و آن را به به مدت چهار سال عنوان نماینده خودشان می‌شناسند، طبیعی است که اگر نیمه راه مسئولیت را رها کند و در پی مسئولیت دیگری باشد حرکت قشنگی نیست. همه حرف‌ها این است که ما می‌خواهیم در مسیری که مردم قبول دارند و رضایتمندی آنها حاصل شود، حرکت کنیم؛ بنابراین اینکه نمایندگان مجلسی که حدود یک سال از مجلس گذشته، در یک سوم راه امانتی را که مردم به آنها سپرده‌اند رها کنند. نادرست است. به همین جهت چه آن نمایندگانی که اعلام کاندیداتوری کرد‌ه‌اند و چه آنهایی که بنا دارند اینکار را انجام دهند، تجدید نظری داشته باشند واین امانت چهار ساله را که مردم به آنها سپرده‌اند حفظ کنند. مجلس جای کمی نیست و نقش ریل‌گذاری دارد. به طریق اولی رئیس مجلس نیز بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد و انتظار بیشتری از او می‌رود.

این سیاستمدار اصولگرا در پاسخ به سوالی در خصوص تحرکات تیم احمدی نژاد و چقدر می‌تواند به پایگاه جریان اصولگرا آسیب بزند، با بیان اینکه باید دید تصمیم شورای نگهبان در مورد ایشان چیست، خاطر نشان کرد:‌ ژستی که ایشان به معنای تصمیم به ثبت‌نام و آمدن در عرصه رقابتی گرفته است تا به ‌حال در بخشی از جامعه ما یک شور و نشاط ایجاد کرده است. او طرفداران خودش را دارد اما فکر نمی‌کنم در حال جامعه اصولگرایی مضر باشد. احمدی نژاد در گذشته اعلام کرده که عضوی از این مجموعه اصولگرایی نیست و این موضوع را نیز بارها مطرح کرده و همواره خودش را برخاسته از متن جامعه دانسته است، در حالی که اینگونه نبود و او در دو تشکل اصولگرایی عضویت داشت اما در عین حال آسیبی به جبهه اصولگرایی نخواهد زد؛ یا به عبارت دیگر جبهه اصولگرایی از این نوع اقدامات یا تصمیم آقای احمدی نژاد برای حضور در انتخابات آسیب پذیری نخواهد داشت.

وی در پایان درباره اینکه کدام شخصیت در جریان اصلاح‌طلب، رقیب جدی اصولگرایان خواهد بود، تاکید کرد:‌ شناخته‌تر از همه افراد محمد جواد ظریف است. او با عنوان مسئول دیپلماسی و وزیر خارجه کشور تعاملاتی را به واسطه جایگاهش با دنیا داشته و دارد، بنابراین به نظر می‌آید او نسبت به دیگران رقیب جدیدتری برای جبهه مقابل خودش باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)