کد خبر: ۴۱۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مباحثی مانند وضعیت کرونا در کشور، وضعیت رعایت پروتکل‌ها و جرایم، دستورالعمل‌های انتخاباتی در شرایط کرونایی، نحوه برگزاری آزمون‌های مدارس، وضعیت ویروس‌های جهش‌یافته، روند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور و...توضیحاتی را ارائه داد.
دستورالعمل‌ ضدکرونایی برای انتخابات/ ابتلای قطعی ۶۰ مورد به ویروس‌های جهش یافته در کشور/اتمام واکسیناسیون کرونا در کشور قبل از پایان ۱۴۰۰/لزوم مراقبت ویژه در استان‌های جنوبی و شرقی/
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مباحثی مانند وضعیت کرونا در کشور، وضعیت رعایت پروتکل‌ها و جرایم، دستورالعمل‌های انتخاباتی در شرایط کرونایی، نحوه برگزاری آزمون‌های مدارس، وضعیت ویروس‌های جهش‌یافته، روند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور و... توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رییسی، درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: خوشبختانه وضعیت کشور رو به بهبود است و بعد از خیز بسیار بلندی که از بیماری به عنوان موج چهارم بیماری داشتیم، اکنون خوشبختانه روند نزولی شده و اکثر استان‌ها از وضعیت قرمز خارج شدند. اکنون فقط سه شهر ما وضعیت قرمز دارند و اکثر شهر‌ها نارنجی هستند و باید توجه کرد که همچنان در معرض خطر هستند و کوچکترین غفلت باعث می‌شود که ۲۶۳ شهر نارنجی ما مجددا قرمز شوند. اکنون شهر‌های سلماس در آذربایجان غربی، پارسیان در هرمزگان و قلعه‌گنج در کرمان قرمز هستند.

وی افزود: باید هم از مردم و هم کادر بهداشت کشور تشکر کنیم. در موج چهارم ویروس غالب سوش انگلیسی بود. در کشور ما هم این موج سنگین بود و کار‌های خوبی با توجه به درس آموخته‌هایی که داشتیم انجام شد. شروع روند واکسیناسیون هم به ما کمک کرد. از این جهت که بالای ۹۶ درصد از کادر بهداشت و درمان واکسینه شدند و کسانی هم که واکسن نزدند که بعید می‌دانم اینطور باشد، اگر هم هست تقاضا می‌کنم که واکسیناسیون‌شان را انجام دهند. این واکسیناسیون باعث شد که با خیال راحت‌تر به مقابله با ویروس رفته و در برابر سیل عظیم بیماران مقابله کنند.
 
چند اقدام موثر در موج چهارم کرونا
 
رییسی ادامه داد: در موج چهارم اتفاقات خوبی در کشور افتاد. قبل از سال جدید در اسفند ماه بود که پیش‌بینی کردیم که این موج بسیار بلند خواهد بود. زیرا رفتارشناسی این ویروس را داشتیم، انگلیس را پیگیری می‌کردیم، قدرت سرایت بسیار بالا بود و حدس می‌زدیم که میزان ورودی بیمارستانی ما بالا رود. بر همین اساس چند اقدام اساسی انجام شد؛ اول که خود این پیش‌بینی بسیار مهم بود، دوم اینکه اعمال جراحی غیر اورژانس کنسل شد که باعث شد تخت‌های بیشتری در بیمارستان بماند، سوم اینکه حوزه بهداشت و درمان سرپایی بسیار فعال شد. به طوری که روزانه ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار بیمار را در سطح یک ویزیت می‌کردیم. اقدام بسیار مفید دیگری که انجام شد در قالب بستری موقت بود که توانستیم بسیاری از بیماران را که وضعیت خوبی قرار داشتند و در مراحل ابتدایی بودند، دارو می‌گرفتند و می‌رفتند و توانستیم یک تخت را برای تعداد زیادی از افراد استفاده کنیم. مجموع این موارد کم کرد.
 
رعایت خوب پروتکل‌ها در ماه رمضان

وی ضمن تشکر از رعایت پروتکل‌ها در ماه رمضان، گفت: واقعا ماه رمضان برای ما یک فرصت بود. انصافا نظم خیلی خوب بود. رعایت برگزاری مراسم شب‌های احیا و قدر بسیار خوب بود و نماز عید فطر با نظم خوبی برگزار شد. همکاران ما در تمام این مراسم‌ها حضور داشتند و انصافا نظم خوب بود. البته در جا‌هایی ممکن است که به نظر برسد تراکمی در ورود و خروج ایجاد شود، اما در اکثر مناطق در فضای باز برگزار شد. در شهر‌های آبی یا زرد در فضای بسته و با تعداد محدود برگزار شد. ضمن اینکه مدت زمان را رعایت کردند، تهویه مناسب بود و و در مجموع فکر می‌کنم، بسیار عالی بود. ضمن اینکه مردم ما نیاز دارند الان دو سال شده که اکثر مراسم‌های معنوی با محدودیت و به صورت مجازی برگزار شد.
 
خیز چهارم کرونا هنوز تمام نشده است
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: هنوز نمی‌توانیم بگوییم که خیز چهارم کرونا تمام شده است، بلکه اکنون بازوی بالارونده این خیز بسیار بلند بود و یکی از نگرانی‌های ما این بود که در آغاز خیز چهارم وقتی نمودار‌ها را نگاه می‌کردیم، می‌دیدیم که به صورت آسانسوری بالا می‌رود و نمی‌دانستیم انتهایش کجاست. در اکثر استان‌های ما قله‌ای که ایجاد شد، نسبت به موج‌های قبلی ارتفاع بسیار بلندتری داشت. اکنون در شاخه نزولی آن قله‌ها هستیم، اما نکته این است که می‌گوییم اکثر شهر‌های ما نارنجی است، یعنی از حدی که باید، پایین‌تر نیامده و کوچکترین غفلت باعث می‌شود که این شاخه نزولی یکجا متوقف شده و خدایی نکرده سینوسی شود.
 
کاهش ۱۶ درصدی سفر‌ها در عید فطر نسبت به سال قبل
چند چالش تابستانی کرونا

رییسی گفت: در حال حاضر چند موضوع را پیش‌رو داریم. اگر بخواهیم تحلیل بلندتری داشته باشیم چند عامل خطر را پیش‌رو می‌بینم؛ یکی از عوامل خطر بسیار نزدیک ما سفر‌هایی بود که می‌توانست در تعطیلات عید فطر اتفاق بیفتد، اما مردم بسیار خوب عمل کردند و تردد جاده‌ای نسبت به سال قبل ۱۶ درصد کاهش یافته بود. نکته دوم درباره تعطیلات تابستانی است که اگر سفر‌ها شروع شود، قطعا دورهمی و تردد و... می‌تواند منجر به شیوع بیماری شود. عامل خطر دیگر به ویژه برای شهر‌های جنوبی و شرقی کشور، این است که با گرم شدن هوا، روشن شدن کولر‌ها و بسته شدن درب و پنجره، گردش هوا در یک فضای بسته می‌تواند بسیار در دورهمی‌ها خطرناک باشد و اگر یک نفر در دورهمی بیمار باشد، باعث می‌شود، بسیاری از افراد مبتلا شود.
 
لزوم مراقبت ویژه در استان‌های جنوبی و شرقی

وی ادامه داد: نکته بعدی شروع فصل انتخابات است که ما باید به عنوان فرصت به انتخابات نگاه کنیم و ان‌شاءالله انتخابات بسیار پر شور و شعوری داشته باشیم. البته فقط هم انتخابات ریاست جمهوری نیست، بلکه چندین انتخابات اعم از انتخابات شورا‌ها و ... را هم در پیش داریم. تبلیغات و تجمعات می‌توانند مشکل‌زا باشد. خطر دیگر ویروس جهش‌یافته است که می‌تواند استان‌های جنوبی و شرقی ما را به شدت تهدید کند. کمااینکه مواردی هم شناسایی شده است. ما باید بسیار مراقبت کنیم. اکنون استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان استان‌هایی هستند که روند نزولی چشمگیری ندارند و در حدی متوقف شدند. در عین حال استان بوشهر و حتی خوزستان، خراسان جنوبی و کرمان و سیستان و بلوچستان استان‌هایی هستند که به ویژه در زمینه ویروس جهش‌یافته هندی و انگلیسی باید بسیار مراقبت کنند.
 
تشکیل ستاد ملی کرونا؛ مهمترین اقدام ضدکرونایی در کشور

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره وضعیت تخلفات کرونایی و عدم رعایت پروتکل‌ها، گفت: هیچ یک از دستگاه‌ها به تنهایی نمی‌توانند در پیشگیری از تخلفات موثر باشند. باید توجه کرد که مهمترین کاری که در کشور برای مقابله با کرونا انجام شد، تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا بود. زیرا ساختاری است که همه ارکان نظام را در یک جا می‌نشاند و با تفویض اختیاری که برایش شده، مصوباتش مانند قانون است و همه قوا و دستگاه‌ها در آن حضور دارند و بصورت مشترک تصمیم‌گیری می‌شود. در کنار آن قرارگاهی هم تشکیل شد که نقطه عطف بود.
 
۸ میلیون جریمه از ابتدای کرونا تاکنون

وی ادامه داد:، اما چند موضوع هم وجود دارد؛ اگر نگاه کنیم زمانی که می‌گوییم در جایی ۷۰ درصد پروتکل رعایت شده، از یک سو یعنی ۳۰ درصد رعایت نکردند و تخلف کردند، اما از طرفی ۷۰ درصد هم کسانی بودند که طی این مدت طولانی همواره رعایت کردند. نسبت به کل جامعه درصدی هم هستند که تخلف می‌کنند و ما همیشه با آن‌ها مشکل داریم. با اینکه جریمه گذاشتیم، اما باز هم تخلف می‌کنند. از ابتدای کرونا تاکنون هشت میلیون جریمه اتفاق افتاده که کم نیست. در عین حال گزارش داریم که فردی بیش از ۵۰ بار مرتکب تخلف شده و نقض قرنطینه کرده است. درعین حال تاکنون ۴.۵ میلیون مورد بوده که می‌خواستند وارد شهر‌های قرمز و نارنجی شوند که برگشت داده شدند. مجموع این نکات را که کنار هم بگذاریم، می‌بینیم که اولا طولانی شدن این وضعیت هم که در همه دنیا است، موثر است. البته چاره‌ای جز رعایت پروتکل هم نیست. باید توجه کرد که ویروس هست، ضعیف‌تر نشده و اگر در معرض آن قرار بگیرید، مبتلا می‌شوید.
 
عدم اجرای طرح ترافیک تاثیر زیادی در کنترل کرونا ندارد
مشکل‌مان متروست/واگن‌ها زیاد شوند

رییسی زمینه اجرای طرح ترافیک در تهران نیز گفت: اگر بپرسیم چرا باید در تهران طرح ترافیک باشد، می‌بینیم که این طرح ترافیک بر اساس یک منطق بوده است. زیرا تهران یکی از کلان‌شهر‌هایی است که در زمینه ترافیک و مصرف انرژی و آلودگی هوا، مشکل دارد. باید توجه کرد که برداشتن و گذاشتن طرح ترافیک چندین بار بررسی شده است. عدم اجرای طرح ترافیک اثر دارد، اما اثر خیلی زیادی ندارد. تا زمانیکه مشکل مترو تهران حل نشود، واقعا نمی‌دانم چه باید کرد. ایده ما این است که باید ظرفیت ناوگان را بالا برید. جایی مانند مترو که بسیار شلوغ است و قطعا افرادی که رفت و آمد می‌کنند، بسیار خطرناک است. در مترو باید ظرفیت ناوگان را بالا ببرید. فکر می‌کنم گذاشتن یا برداشتن طرح ترافیک درست است که می‌تواند کمک کننده باشد، اما آنقدر موثر نیست که بگوییم با این اقدام می‌توانیم کرونا را کنترل کنیم.
 
اعمال جرایم پروتکل‌شکنان؛ به زودی

وی در زمینه منع تردد شبانه نیز گفت: در زمینه منع تردد شبانه هفته گذشته در کمیته امنیتی و اجتماعی وزارت کشور بحث کردیم و مقرر شد که این جرایم را به زودی اعمال کنند. خیلی‌ها نقض محدودیت می‌کنند، برایشان پیامک هم می‌رفت، اما دیدند جریمه نمی‌شوند، اما هفته گذشته تصمیم‌گیری شد که حتما با پروتکل‌شکن‌ها برخورد شده و جرایم را اعمال کنند. فکر می‌کنم طی هفته آینده باید اجرایی شود.
دستورالعمل‌های ضدکرونایی وزارت بهداشت برای انتخابا
 
رییسی درباره دستورالعمل‌های مربوط به انتخابات، گفت: باید فرآیند انتخابات را نگاه کنیم؛ بحث ثبت‌نام، تبلیغات و روز انتخابات. این سه قسمت در پروتکل‌های ما پیش‌بینی شده است. در زمینه ثبت‌نام تمهیداتی اندیشیده شد که اجرا شد و تشکر می‌کنیم که خوب رعایت شد. البته مواردی از تجمع هم بود، اما در مجموع در مرحله ثبت‌نام فشار کمتری بود. البته باید توجه کرد که شاید بسیاری از کاندیدا‌ها برنامه‌هایی در زمینه حوزه سلامت داشته باشند و درباره مدیریت کرونا هم بحث شود، اما باید بدانیم که یکی از مهمترین مسائل مدیریت کرونا رعایت پروتکل‌ها است و کاندید‌ها از هم اکنون باید دقت داشته باشند که طبق پروتکل کرونا تجمع نباید باشد، فاصله‌گذاری رعایت شود، تهویه مناسب باشد، فضای سربسته نباشد و فضای باز باشد، از فضای مجازی و صدا و سیما استفاده کنیم، ماسک استفاده کنیم و ... فکر می‌کنم برای یک کاندیدا بیشترین چیزی که تاثیر گذار است، افرادی که دورش جمع می‌شوند، نیست، بلکه برنامه‌هایی است که از سوی او اعلام می‌شود.
 
وی افزود: پروتکل برای روز انتخابات هم که یک روز است آماده است و تمهیداتی اندیشیده شده مانند اینکه که حداکثر حوزه انتخابیه داشته بشیم و حوزه‌های انتخابیه نزدیک افراد باشد، فضای باز باشد و اگر قرار است تجمعی هم باشد، در فضای باز باشد. پیش‌بینی شده که انگشت زدن هم نیاز نباشد، اما بحث تبلیغات بسیار مهم است. ستاد‌های انتخاباتی هم باید توجه کرده و کنترل کنند. این می‌تواند نشان دهد که کاندیدا‌ها مسئولیت اجتماعی و احترام به قوانین را از همین ابتدا به نمایش بگذارند.
 
امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضوری است

رییسی درباره وضعیت آزمون‌های مدارس و دانشگاه‌ها نیز گفت: اینکه حضوری باشد یا غیر حضوری، تصمیم وزارت بهداشت نیست بلکه کاری فنی و تخصصی است. آن قسمتی که برعهده ماست، دانشگاه علوم پزشکی داریم و امتحانات را آنلاین می‌گیریم، اما به هر حال آموزش و پرورش هم نظرات فنی خودش را دارد. نهمی‌ها به دلیل انتخاب رشته‌ای که در پیش دارند و سیستم مجازی خیلی مطمئنی وجود ندارد، نظرشان این بود که حتما حضوری باشد و پایه دوازدهم هم از آنجایی که روی کنکور تاثیرگذار است، اصرار داشتند که حضوری باشد. وقتی اصرار دارند که حضوری باشد، ما باید یک راهی برایش پیدا کنیم. وزارت بهداشت با تجمع مخالف است، اما جایی ضروری است و باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم. به هر حال اولا آزمون‌های مدارس در محله‌ها هستند و نیاز به جابجایی افراد وجود ندارد، دوم اینکه تغییر در امتحانات این دو پایه با کنکور و ... تداخل پیدا می‌کند و نمی‌توان زمان آن را تغییر داد؛ چراکه یک زنجیره و سیستم دچار مشکل می‌شود. به هر حال این آزمون‌ها سرنوشت‌ساز است و فقط برای این دو پایه امتحانات به صورت حضوری برگزار می‌شود. در عین حال به صورتی برگزار می‌کنیم که کلاس‌های زیادی را در اختیار بگذاریم که در هر کلاس چهار یا پنج نفر با فاصله بنشینند و امتحان دهند. استدلال دوستان این است که می‌توانند با رعایت این پروتکل‌ها امتحانات این دو پایه را حضوری برگزار کنند. پسر خودم هم امسال دوازدهم است و مانند همه دانش‌آموزان باید حضوری امتحان دهد.

وی ادامه داد: ما سال گذشته کنکور را هم برگزار کردیم. ما یک بانک اطلاعاتی از افراد مثبت داریم که قبل از هر آزمون بررسی می‌کنیم و اگر کسی طی ۱۴ روز گذشته مثبت بوده اعلام می‌کنیم تا جداگانه آزمون دهند. در عین حال توصیه‌هایی برای زدن ماسک، تهویه مناسب و... هم داریم. زمان آزمون کارشناسی ارشد و ... نیز در ستاد ملی مصوب شد.
 
آخرین وضعیت کرونا‌های جهش‌یافته در کشور
بیشترین نگرانی برای استان‌های جنوبی و شرقی/ابتلای قطعی ۶۰ مورد به ویروس‌های جهش‌یافته در کشور

رییسی درباره وضعیت ویروس‌های جهش‌یافته کرونا نیز گفت: اولین ویروسی که کووید در کشور ما آمد، ووهان چینی بود. باید توجه کرد که ساختار ویروس به گونه‌ای است که مدتی از عمرش که می‌گذرد دچار تغییرات و جهش‌هایی می‌شود. زیرا ویروس برای بقا می‌جنگد و تغییراتی در خود ایجاد می‌کند و سعی می‌کند طوری خودش را تغییر دهد که در مقابل دارو‌های ضدویروس مقاوم باشد. در عین حال اصولا انتقال ویروس از یک بدن به بدن دیگر و از یک قومیت به قومیت دیگر، با توجه به ژن‌های مختلفی که افراد دارند، این ویروس می‌تواند تغییراتی تحت تاثیر این ژن‌های مختلف در خودش ایجاد کند. ویروس تاکنون صد‌ها جهش داشته، اما روی قدرت سرایت و کشندگی‌اش اثری نداشته، اما جهش‌هایی که روی شاخک‌های ویروس اتفاق می‌افتد بسیار موثر بوده و قدرت سرایت و کشندگی‌اش را بالا می‌برد. این جهش‌هایی که نام برده می‌شود اعم از انگلیسی، هندی، آفریقایی و... روی این شاخک‌ها اتفاق افتاده است. برخی ازجهش‌هایی که اتفاق افتاده انگلیسی بود که در کشور خودمان واکسن کووبرکت روی سوش انگلیسی موثر بود.

وی گفت: در حال حاضر بیشترین نگرانی‌مان در استان‌های جنوبی و شرقی است. به ویژه سیستان بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر که خوشبختانه اکنون پراکندگی زیادی ندارد. تاکنون طبق آماری که مثبت شده، مجموعا در این استان‌ها بالغ بر ۶۰ مورد مبتلا به ویروس‌های جهش‌یافته تاکنون پیدا شده که همه این‌ها اطرافیانشان هم تست شدند و خوشبختانه به مرحله‌ای رسیدیم که دیگر کسی نبوده، اما شانس ابتلا به این ویروس در استان‌های جنوبی و شرقی کشور و اگر رعایت نشود، در مناطق دیگر کشور وجود دارد.
ویروس پشت هیچ مرزی نمی‌ماند

وی ادامه داد: درباره ویروس هندی و آفریقایی هم جهش‌ها روی شاخک‌ها بوده است که وارد کشو ما هم شد و در یکی دو استان جنوبی ما و حتی یک مورد در آذربایجان غربی ویروس هندی پیدا شد. البته اولا خوشبختانه سریع شناسایی شدند و افرادی که وارد شده بودند سریع قرنطینه شدند. در جایی یک مورد که شناسایی شد، ۴۷۰ نفر از اطرافیان آن‌ها را هم تست کردند و توانستند کنترل کنند. با این حال خاصیت ویروس تنفسی این است که پشت هیچ مرز و دروازه‌ای نمی‌ماند. ویروس آفریقای جنوبی هم مهاجم‌تر است. نکته‌ای که مهم این که در مقابل همه این ویروس‌ها اعم از جهش‌یافته و ... باید همان رعایت پروتکل را پیش برد. نکته دیگر درباره واکسن خوشبختانه این امید را بدهم که دنیا به فناوری رسیده که با شناخت نوع موتاسیون و جهش‌های ویروس‌ها می‌تواند خط تولید را به گونه‌ای تغییر دهد که در مقابل آن موثر باشد.

رییسی گفت: باید توجه کرد که درباره واکسن دو موضوع و نگاه وجود دارد؛ ما یک ایمنی فردی داریم و یک ایمنی اجتماعی. فرد با تزریق واکسن در برابر ویروس ایمنی فردی کسب می‌کند، اما این به تنهایی کافی نیست و وقتی جمعیتی بالای ۷۰ درصد واکسن می‌زنند، زنجیره ویروس قطع می‌شود. اگر یک جامعه بتواند واکسیناسیون را به حد قابل قبولی برساند و اگر در برابر یک ویروس در بدن آنتی‌بادی ایجاد شود، این آنتی‌بادی می‌تواند در برابر ویروس جهش‌یافته هم موثر باشد.
 
کرونا؛ ویروسی واکسن‌پذیر

رییسی با بیان اینکه البته تا زمانیکه پاندمی وجود دارد، زدن صرف واکسن ضمانت منع انتشار ویروس را نمی‌کند و باید پروتکل‌ها را رعایت کرد، گفت: البته باید بپذیریم که ویروس کرونا یک ویروس واکسن‌پذیر است و قابلیت پیشگیری با واکسن را دارد. اخیرا هم مقاله‌ای چاپ شده که بیشتر امیدوارکننده است مبنی بر اینکه دارند روی یک واکسنی دارند کار می‌کنند که در همه انواع کرونا‌ها موثر خواهد بود.
 
قول وزارت بهداشت برای واکسیناسیون سالمندان تا پایان خرداد
تزریق واکسن به ۱۵ سالمند بالای ۱۱۸ سال

وی با بیان اینکه امروز صبح هم پارت جدیدی از واکسن وارد می‌شود که یک میلیون دوز به دستمان می‌رسد، گفت: تا دو روز دیگر هم یک و نیم میلیون به دستمان می‌رسد و هفته‌های بعد هم دو میلیون دوز دیگر به دستمان می‌رسد. ما قول دادیم که تا پایان خرداد ماه بتوانیم اکثر گروه هدف فاز دوم را که سالمندان هستند واکسینه کنیم. واکسیناسیون بالای ۸۰ ساله‌ها تمام شده و اگر کسی مانده فرصت واکسیناسیون را از دست نداده‌اند و حتی تا پایان امسال هم سهمیه‌شان محفوظ است. سهمیه کسی نمی‌سوزد. افرادی که ۸۰ سال به بالا دارند و پیامک دریافت نکردند در سایت salamat.gov.ir ثبت نام کنند تا از آن‌ها دعوت کنیم. ما از دیروز هم گروه سنی ۷۵ سال به بالا را با همین شیوه آغاز کردیم. در عین حال روز گذشته هم ۱۵ نفر ۱۱۸ و ۱۱۹ ساله داشتیم که واکسن تزریق کردند.

وی تاکید کرد: باید توجه کرد که فاز دوم واکسیناسیون علیه کرونا در کشور دو قسمت دارد که یک بخش افراد سالمند و ۶۰ سال به بالا هستند و قسمت دوم افراد بیماران خاص شامل مبتلایان به سرطان، بیماران پیوندی، دیالیزی، تالاسمی، هموفیلی، ام اس و... و.. این افراد را هم در ادامه فاز دوم واکسینه می‌کنیم. البته اگر ما افراد ۵۰ سال به بالا را واکسینه کنیم، خودبه خود ۸۴ درصد بیماری‌های زمینه‌ای را پوشش دادیم. زیرا اکثر بیماری‌های زمینه‌ای در افراد ۵۰ سال به بالا است. از طرفی هم افراد ۱۸ سال تا ۶۰ ساله‌ای که دارای بیماری خاص هستند، این افراد هم واکسینه می‌شوند. تقریبا اوایل تیر ماه این افراد قطعا واکسینه می‌شوند.
وضعیت واکسیناسیون عشایر و روستاییان علیه کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واکسیناسیون عشایر و دوردست گفت: خوشبختانه یکی از بهترین نقاط قوت شبکه ما در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر است که دقیق و منظم واکسیناسیون در آن‌ها انجام می‌شود. زیرا ما خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت دارد. در زمینه عشایر هم برخی از عزیزان ساکن و نزدیک یک مرکز هستند که طبق گروه سنی به مرکز مراجعه کرده و واکسن‌شان را دریافت می‌کنند. عده‌ای هم کوچ‌رو هستند که بستگی دارد در کدام شهر یا استان باشند و می‌توانند در آنجا مراجعه کنند. برنامه‌ای هم داریم که از ۱۵ تیر ماه شروع می‌شود و از این تاریخ به بعد کل گروه سنی بالای ۵۰ سال عشایر را با حضور همکارانمان واکسینه کنیم.
 
اتمام واکسیناسیون کرونا در کشور قبل از پایان ۱۴۰۰
 
رییسی درباره برخی بی نظمی‌ها و ازدحام در مراکز واکسیناسیون، گفت: خوشبختانه روز گذشته یک رکورد ثبت شد و ۱۶۴ هزار واکسن در سطح کشور زدیم. این ظرفیت را داریم ایجاد می‌کنیم که طی اواخر هفته آینده تا ۳۰۰ هزار واکسن هم تزریق کنیم. مراکز تجمیعی را هم خواهیم داشت. به هر حال ما یکسال درگیر واکسیناسیون خواهیم بود و باید مراکز بهداشت و درمان را به سایر خدمات اختصاص داده و مراکز تجمیعی برای واکسیناسیون تعریف کنیم. مراکز خودرویی هم اضافه شده و در کشور ۴۲۶ مرکز تجمیعی هم ایجاد شده که ظرفیت ما را به روزانه ۳۰۰ هزار دوز تزریق واکسن می‌رساند. در عین حال برنامه ما این است که ظرفیت تزریق واکسن را روزانه به ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دوز واکسن برسانیم. البته به شرط تامین. من اطمینان می‌دهم که واکسیناسیون کشور را تا قبل از پایان ۱۴۰۰ واکنش وزارت بهداشت به ادعای مفقود شدن تعدادی واکسنقطعا تمام می‌کنیم. البته واکسن در سطح دنیا هم استراتژیک شده و میزان تولید هم زیاد نیست و به همین دلیل واکسن نمی‌تواند دست همه برسد.
 
وی درباره مباحثی مبنی بر گم شدن تعداد زیادی واکسن، گفت: کل واکسن‌های ورودی کشور ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تا بوده و تا کنون هم حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واکسن تزریق کرده‌ایم. در عین حال واکسن دو دوزی است و نیمی از واکسن‌ها برای دوز دوم تزریق است. برای تک تک واکسن‌ها کد وجود دارد. باید بر اساس مستندات صحبت کنیم. هر واکسنی که وارد ایران می‌شود، بلافاصله در سامانه ثبت شده و یک کد منحصربه فرد دریافت می‌کند. در کشور روال بد این است که فردی ادعایی می‌کند ما باید ثابت کنیم که درست نمی‌گوید، در حالی که او باید ثابت کند که بر چه اساسی این ادعا را مطرح کرده است. برای ما دقیقا مشخص است که چه واکسنی با چه کدی و برای چه کد ملی و توسط چه کسی تزریق شده است. البته ممکن است تخلفاتی باشد، اما اصلا زیاد نیست.
 
پاسخ به شایعه تزریق واکسن فایزر برای مسئولان
 
رییسی درباره شایعاتی مبنی تزریق واکسن فایزر برای مسئولان کشور گفت: تا جایی که اطلاع دارم مسئولان واکسن ریافت نکردند و با اطمینان هم می‌گویم که آقای رییس جمهور هم واکسن نزدند. در عین حال باید پرسید چگونه می‌خواهد واکسن فایزر را وارد کشور کنند؟ فایزر درجه منفی ۸۰ درجه سانتی گراد می‌خواهد. حتی اگر واکسن فایزر وارد شده باشد، اصلا ارزش ندارد. زیرا زنجیره سرد آن رعایت نشده است. البته شاید فایزر واکسن خوبی باشد، اما مانند سایر واکسن‌ها است. باید توجه کرد که بهترین واکسن اولین واکسنی است که به دست‌تان می‌رسد. این اسم‌گذاری و برندسازی اصلا درست نیست.

رییسی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه خودم هم هنوز واکسن تزریق نکرده‌ام، گفت: از مردم می‌خواهم که به واکسن‌هایی که در بازار سیاه به اسم واکسن کرونا است، اطمینان نکنند. ان‌شاءالله همه مردم واکسینه می‌شوند. به این واکسن‌های بازار سیاه اطمینان نکنید و یادمان باشد که ۲۰۰ میلیون دوز واکسن کرونای تقلبی در دنیا وجود دارد. ما تا پایان خرداد ماه گروه سالمندان را واکسینه می‌کنیم و طی چند ماه آینده سایر گروه‌ها را هم واکسینه می‌کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پربازدید ها

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

مصوبه کاهش زمان خدمت سربازی تایید شد

دانش آموزان برای امتحانات نهایی فقط کتب درسی را بخوانند

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

تله کابین کرمان بالاخره مجوز فعالیت را از اداره استاندارد گرفت

اسباب‌کشی در ایام عید فقط با مجوز پلیس امکانپذیر است

2308  کلاس درس طی ایام عید در کرمان میزبان مسافران نوروز خواهد بود

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

عرضه سوخت به خودروهای پلاک مخدوش ممنوع شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)