کد خبر: ۴۱۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۶
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیر حزب کارگزاران استان کرمان در گفت‌وگو با گفتارنو عنوان کرد:
انتخابات خرداد نزدیک است، جریان اصلاح‌طلبی در ایران در یک مقطع تاریخی قرار دارد هنوز تکلیف نامزدهای آنان مشخص نشده است و مردم نیز به دلیل عملکرد دولت روحانی نگاه منتقدانه‌ای به آنان دارند و براندازان هم در خارج از کشور بر طبل عدم مشارکت در انتخابات می‌کوبند. سجاد صفاهانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی معتقد است که بزرگترین رقیب اصلاح‌طلبان براندازان خارج از کشور هستند. 

الهام همت- گفتارنو

انتخابات خرداد نزدیک است، جریان اصلاح‌طلبی در ایران در یک مقطع تاریخی قرار دارد هنوز تکلیف نامزدهای آنان مشخص نشده است و مردم نیز به دلیل عملکرد دولت روحانی نگاه منتقدانه‌ای به آنان دارند و براندازان هم در خارج از کشور بر طبل عدم مشارکت در انتخابات می‌کوبند. سجاد صفاهانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی معتقد است که بزرگترین رقیب اصلاح‌طلبان براندازان خارج از کشور هستند. 
در ادامه گفت‌وگو دبیر حزب کارگزاران استان کرمان را با گفتار نو در رابطه با انتخابات را می‌خوانیم. 

آقای صفاهانی به نظرشما نامزد مورد توافق اصلاح طلبان چه کسی خواهد بود؟
قطعا در مرحله اول شورای نگهبان باید کاندیدای مورد توافق اطلاح طلبان را انتخاب کند و بعد از اعلان شورای نگهبان اطلاح طلبان از بین گزینه‌های موجود دست به انتخاب بزنند، ولی در شرایط حاضر گزینه‌های مورد توافق اصلاح طلبان محسن هاشمی رفسنجانی، اسحاق جهانگیری و مصطفی تاج زاده که به نظر می‌رسد توافق در خصوص این ۳نفر زودتر حاصل شود.

فکر می‌کنید افراد مورد توافق شما توان قانع کردن و انگیزه بخشی به مردم برای شرکت در انتخابات را دارد؟
اصلاح طلبان نباید غیرواقعی تصور کنند. هر چند این سه نفر توان قانع کردن مردم را دارند، ولی شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم برجامعه تاثیرات متفاوتی بر رأی و نظر مردم دارند و ارائه برنامه کاربردی و مدون در ایجاد تصمیم مردم موثر خواهد بود

 وضعیت اردوگاه اصول گرایان را باتوجه به ثبت نام آقای رئیسی چگونه می‌بینید؟
اردوگاه اصول‌گرایان با حضور حجت الاسلام رئیسی شانس بیشتری برای پیروزی دارد. البته اصول‌گرایان هنوز روی ایشان به توافق و اجماع نرسیده اند. باتوجه به اینکه اصول‌گرایان دغدغه تایید صلاحیت‌ها را ندارند و از شرایط ایده آل‌تری برخوردارند. پایین بودن مشارکت هم به پیروزی آنان کمک می‌کند و طبق نظر سنجی‌های اخیر فقط ۳۵درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند که در این شرایط در صورت اجماع شرایط پیروزی آن‌ها دو چندان می‌شود البته در بدنه اصول‌گرایان برخی از بزرگانشان از جمله آقایان پورمحمدی، باهنر، ناطق، نوری از لاریجانی حمایت می‌کنند و بخشی نیر در صورت تایید صلاحیت سعید محمد حامی او خواهند بود و ثبت نام سعید جلیلی پس از آقای رئیسی بسیار معنا دار خواهد بود که این موارد را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

به نظر شما نامزد مورد توافق اصول گرایان چه کسی خواهد بود و چقدر شانس پیروزی در انتخابات دارند؟
احتمالا زیاد اصول‌گرایان روی آقای رئیسی به توافق برسند. البته این بدین معنی نیست که آن‌ها با تک گزینه در انتخابات شرکت می‌کنند. به طور معمول محسن رضایی در روند انتخابات باقی می‌ماند؛ و همچنین لاریجانی تصمیمی به ائتلاف ندارد. لذا امکان یک رقابت جدی و ایجاد سه قطبی انتخاباتی بین گزینه نهایی اصلاح طلبان لاریجانی و رئیسی وجود خواهد داشت و به هر میزان مشارکت مردم کمتر باشد شانس موفقیت اصول‌گرایان خیلی بالاتر می‌رود. دقیقا مثل مجلس که کرسی‌های مجلس بخاطر مشارکت پایین مردم در انتخابات نصیب اصول گرایان شد.

به نظر شما روند تایید صلاحیت‌های شورای نگهبان متفاوت از گذشته خواهدبود؟
به نظرم روال شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها مثل گذشته همچنان سخت‌گیرانه خواهد بود و روند ردصلاحیت‌ها در بین نامزد‌های ریاست جمهوری افزایش خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود از اردوگاه اصول‌گرایان افرادی مثل احمدی‌نژاد به دلیل تخلفات و موضع‌گیری‌های اخیر و سعید محمد به دلیل نداشتن شرایط رجل سیاسی رد صلاحیت شوند.

کدام یک از چهره‌های اصلاح طلب را واجد شرایط رأی آوری بدون در نظر گرفتن فاکتور شورای نگهبان می‌بینید؟
به نظرم مصطفی تاج زاده تنها کاندیدایی می‌باشد که بدون در نظر گرفتن فاکتور شورای نگهبان از محبوبیت قشر خاکستری و از توانمندی در گفتمان سیاسی برخوردار است. بعد از تاج زاده اسحاق جهانگیری و سپس محسن هاشمی رفسنجانی از شرایط بهتری برخوردارند.

 مهم‌ترین راهکار شما برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات چیست؟
به نظرم تا نتایج تایید صلاحیت‌ها نیاید و مشخص نشود چه کسی در میدان باقی می‌ماند، نمی‌شود برنامه‌ای برای افزایش مشارکت اعلام کرد.
بعد از اعلام نتایج تایید صلاحیت در خصوص بالا بردن مشارکت باید با اعلام برنامه‌های نامزد مورد توافق به مردم انگیزه حضور در انتخابات بخشید، اما نباید از این نکته غافل شد که مردم ایران رفتارشان قابل پیش بینی نیست و امکان دارد اگر احساس کنند عده‌ای از سیاسیون و افراد در قدرت نمی‌خواهند آن‌ها در انتخابات شرکت کنند برخلاف این دیدگاه بخواهند بسیار پرشور در انتخابات شرکت کنند.

 آیا افزایش رد صلاحیت‌ها باعث کاهش مشارکت نخبگان اجتماعی و سیاسی نمی‌شود؟
بله قطعا با افزایش رد صلاحیت‌ها نخبگان سیاسی و اجتماعی از حضور در انتخابات دلسرد و ناامید می‌شوند و باید فضای انتخابات برای مردم امیدوار کننده باشد.

 بطور کلی در انتخابات شورا، مجلس یا ریاست جمهوری تاثیر رد صلاحیت‌ها برفضای سیاسی چگونه باشد؟.
درحال حاضر مهم‌ترین عامل سیستم انتخاباتی، کاندیدا‌ها هستند و اگر برخی از آن‌ها برای حضور در کارزار انتخابات حذف شوند انگیزه مردم برای مشارکت در این عرصه کاهش می‌یابد. نمی‌توان مردم را علیرغم حذف کاندیدای محبوبشان مکلف به مشارکت در انتخابات کرد، زیرا زمانی انتخابات معنا می‌دهد که مردم از بین گزینه‌های محبوب خود دست به انتخاب بزنند. طی سال‌های گذشته مردم به واسطه حمایت از نظام و انقلاب و علیرغم برخی دلخوری‌ها، در انتخابات شرکت می‌کردند، اما در انتخابات مجلس یازدهم شاهد آن بودیم که به دلیل رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان، طیفی از آن‌ها حاضر به مشارکت در انتخابات نشدند. متأسفانه طی هفته‌های گذشته شاهد رد صلاحیت گسترده کاندیدا‌های اصلاح طلب در انتخابات شورا‌های اسلامی شهر بودیم که این موضوع تأثیر مستقیم بر میزان مشارکت مردم در انتخابات دارد و باعث فاصله گرفتن آن‌ها از انتخابات می‌شود و این فاصله گرفتن، باعث ایجاد چالش‌های عظیمی خواهد شد.
کسانی که مدعی ایجاد نظام مردمی و پاسخگو هستند باید بدانند که این مهم زمانی تحقق پیدا می‌کند که شاهد مشارکت پرشور مردم در انتخابات باشیم.

 فکر می‌کنید رقیب اصلی اصلاح طلبان در انتخابات چه جریان سیاسی خواند بود؟
به نظر من رقیب اصلی اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو برخلاف تصور اصولگرایان نیستند؛ بلکه رقیب اصلی ما براندازان خارج ازکشور هستند. هر چند در داخل کشور نیز عده‌ای چشم به عدم مشارکت مردم دوخته اند، ولی نفع اصلی را از عدم مشارکت براندازان می‌برند. رسانه‌های همسو با براندازان بشدت به دنبال پایین آمدن مشارکت در انتخابات هستند تا از این طریق مشروعیت نظام را زیر سوال ببرند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

ابلاغ تعرفه‌های خدمات دارویی 1403 به داروخانه‌ها

۵١٢ نفر از مجرمین خطرناک و اراذل و اوباش شناسنامه‌دار در استان دستگیر شدند

آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در مناطقی از کرمان

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)