کد خبر: ۴۱۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳
ارسال به دوستان
ذخیره
فرماندار رفسنجان با بیان اینکه پیشنیه یک ملت در میراث ملموس و ناملوس هویدا است، تصریح کرد: آثار ملموس آثاری مانند خانه حاج آقا علی و دهها مکان تاریخی دیگر در شهرستان رفسنجان است و آثار ناملموس مانند مراسم، آئین های مذهبی که از گذشتگان به ما ارث رسیده است.

فرماندار رفسنجان، اظهار کرد: امروزه شاهد تبلور پیشینه تاریحی شهرستان در مکانی که قرار داریم می باشیم و امیدواریم آنچه که داریم را پاس داشته و در نگهداری آن کوشا باشیم و در توسعه و معرفی به دیگران از فعالیتی کوتاهی نکنیم.

به گزارش ایسنا مجید فصیحی‌هرندی در مراسم روز ملی موزه و میراث فرهنگی در رفسنجان که در محل خانه حاج آقا علی رفسنجان برگزار شد افزود: خانه حاج‌آقاعلی یکی از شاخص‌ترین بناها و میراث فرهنگی کشور است و پیشینه یک ملت را در میراث ملموس و ناملموس آن می‌توان دید.

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه پیشنیه یک ملت در میراث ملموس و ناملوس هویدا است، تصریح کرد: آثار ملموس آثاری مانند خانه حاج آقا علی و دهها مکان تاریخی دیگر در شهرستان رفسنجان است و آثار ناملموس مانند مراسم، آئین های مذهبی که از گذشتگان به ما ارث رسیده است.

فصیحی هرندی ادامه داد: در رفسنجان این میراث به واسطه فاصله ای که ما از این آئین ها گرفته ایم آسیب دیده است. از جمله بازی های محلی که در رفسنجان انجام می شده و الان به فراموشی سپرده شده است. این بازی ها علاوه بر اینکه مایه سرگرمی افراد بوده و اوقات فراغت آنها را به طور هوشمندانه پر می کرده نشان از فرهنگ، عواطف انسانی، ارتباطات بین افراد و همراهی و کوشش و کارهای تیمی است.

وی کشاورزی رفسنجان را یکی از میراث های بزرگ و ارزشمند دانست و بیان کرد: یکی از میراث های ناملموس مهم رفسنجان، همکاری آحاد مردم در کار کشاورزی است که یک همدلی مومنانه در کارهای کشاورزی رفسنجان وجود دارد که بزرگترین جنگل دست کاشت جهان و باغات پسته حاصل این همدلی و همراهی بوده است. جنگل مصنوعی یکی از میراث های گرانبها برای آیندگان است.

فرماندار رفسنجان خاطرنشان کرد: یکی از مسائل دیگری که در رفسنجان باید به آن توجه کرد توجه به مسئولیت اجتماعی در زمان های گذشته بوده به نحوی که در اکثر روستاها زیرساخت های مسجد، مدرسه و ... فراهم شده حتی در یکی از روستاهای رفسنجان به نام نوش آباد در زمان قدیم پروررشگاه وجود داشته است.

فصیحی هرندی همچنین به موضوع مدیریت خانه حاج آقا علی نیز اشاره و بیان کرد: طبق تفاهم‌نامه ای که بین مجتمع مس سرچشمه و اوقاف رفسنجان امضاء شده، امیدواریم طبق قول مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، موضوع مدیریت این خانه حل و درب خانه به‌طور رسمی برای بازدید علاقه‌مند از سراسر کشور و جهان گشوده شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)