کد خبر: ۴۱۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: هنوز مورد مثبتی از ویروس هندی و سویه های جدید دیگر در استان کرمان تجربه نکردیم اما با توجه به ویروس انگلیسی که کل کشور را در بر گرفت این تهدید وجود دارد که ویروس به راحتی پخش شده و بسیاری از جمعیت ها را در بر بگیرد.
مسئله خاصی بعد از واکسیناسیون کرونا رخ نداده/ مورد مثبتی از ویروس های جدید در کرمان نداریم
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: هنوز مورد مثبتی از ویروس هندی و سویه‌های جدید دیگر در استان کرمان تجربه نکردیم، اما با توجه به ویروس انگلیسی که کل کشور را در بر گرفت این تهدید وجود دارد که ویروس به راحتی پخش شده و بسیاری از جمعیت‌ها را در بر بگیرد.
به گزارش ایسنا، دکتر"حسین صافی زاده" شامگاه اول خردادماه با اشاره آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان کرمان اظهار کرد: سیر نزولی خوبی در کشور در هفته اخیر رخ داده، اما در استان کرمان این سیر کمتر است و اکنون تعداد بیماران بستری در استان بیش از ۶۰۰ مورد است و شیب چشمگیری که در سایر استان‌ها شاهد هستیم در استان کرمان مشاهده نمی‌شود.
وی افزود: متاسفانه روند بیماری در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان در برخی موارد صعودی و تحت تاثیر سویه‌های جدید ویروس است و این دو استان اخیرا درگیر پیک شده اند و به دلیل همجواری کرمان با این دو استان و مراودات شهرستان‌های ما با آنها، می‌تواند تهدیدی رای استان کرمان باشد.
صافی زاده تصریح کرد: امیدواریم با همکاری مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های ساده که بسیار کاربردی هستند، بتوانیم وضعیت را مدیریت کنیم تا در آینده مشکلات کمتری داشته باشیم.
مورد مثبتی از کرونای هندی در کرمان نداریم
وی بیان کرد: هنوز مورد مثبتی از ویروس هندی و سویه‌های جدید دیگر در استان کرمان تجربه نکردیم، اما با توجه به ویروس انگلیسی که کل کشور را در بر گرفت این تهدید وجود دارد که ویروس به راحتی پخش شده و بسیاری از جمعیت‌ها را در بر بگیرد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه گفت: طرح شهید سلیمانی دستاورد‌های بسیار خوبی در زمینه مقابله با کرونا داشت و توانستیم در قالب سه تیم مراقبتی، نظارتی و حمایتی اقدامات خوبی را رقم بزنیم و افراد مبتلا به کرونا در اسرع وقت شناسایی، رهگیری و ایزوله شوند.
وی افزود: گام چهارم طرح شهید سلیمانی در راستای مقابله با بیماری کووید ۱۹ تا یک ماه قبل اجرا شد و اکنون گام پنجم را در دست اجرا داریم و محور اصلی در این گام واکسیناسیون گروه‌های هدف است و تاکنون دستاورد‌های خوبی داشته و توانستیم تا حد قابل قبولی گروه‌های هدف را پوشش بدهیم.
صافی زاده تصریح کرد: فاز دوم واکسیناسیون شامل گروه سالمندان است که ابتدا گره بالای ۸۰ سال بود و در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان حدود ۱۸ هزار نفر داشتیم و در مرحله بعد واکسیناسیون گروه سنی ۷۵ سال آغاز شد که ۱۲ هزار نفر در حوزه دانشگاه کرمان داشتیم و از هفته گذشته واکسیناسیون آغاز شده و ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه از امروز واکسیناسیون سالمندان بالای ۷۰ سال آغاز شده، بیان کرد: در حوزه علوم پزشکی کرمان بیش از ۳۶۰۰ نفر سالمند بالای ۷۰ سال داریم که از طرق مراقبین سلامت پایگاه‌های بهداشتی و مراکز جامع خدمات سلامت برای واکسیناسیون فراخوان می‌شوند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: سامانه سلامت نیز برای ثبت نام واکسن است و نوبت دهی می‌شود و تلاش بر این است دسترسی مناسب و ساده برای گروه‌های هدف فراهم شود و به همین منظور در همه شهرستان‌ها مراکز تجمعی در نظر گرفته شده و در شهر کرمان چهار مرکز راه اندازی و به شهروندان اطلاع رسانی شده که مرکز "سعادت" حدفاصل میدان فابیرک و خواجو، مرکز ۲۲ بهمن واقع در بلوار ۲۲ بهمن، مرکز شهید سام نژاد در خیابان نماز ۲۰ متری بهار خیابان عرفان (که اخیرا راه اندازی شده) و مرکز مهارت در بلوار شهید صدوقی است که فنی و حرفه‌ای این مرکز را در اختیار ما قرار داده است.
در استان کرمان استقبال خوبی از واکسیناسیون کرونا شده است
وی با اشاره به اینکه به طور کلی در استان کرمان استقبال خوبی از واکسیناسیون کرونا شده، افزود: بیش از ۷۰ درصد افراد بالای ۸۰ سال واکسن دریافت کرده اند.
صافی زاده با اشاره به تبلیغات علیه واکسن کرونا عنوان کرد: در یکی از شهرستان‌ها با توجه به پیام‌های منتقل شده که نامناسب بوده، استقبالی از واکسن صورت نگرفته در حالی که واکسن یکی از اولویت‌های مقابله با کووید ۱۹ است و متاسفانه عمده افرادی که سر از آی سی یو در می‌آورند و مرگ و میر در آن‌ها اتفاق می‌افتد سالمندان هستند و به همین جهت این گروه‌های سنی ولویت اول واکسن انتخاب شدند.
وی بیان کرد: واقعیت این است واکسن‌ها مورد تائید وزارت بهداشت هستند و تاکنون مورد خاصی در پی واکسیناسیون اتفاق نیفتاده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره عوارض واکسن‌ها اظهار کرد: واکسن ماده بیولوژیک است و ممکن است عوارضی از جمله تب، درد در محل تزریق و ... رخ بدهد که مسئله عجیبی نیست و تاکنون مسئله حادی نداشتیم که موجب نگرانی باشد.
واکسن‌ها موجب کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا شده اند
وی افزود: این نوید را می‌دهم که واکسن‌ها در جلوگیری از موارد شدید ابتلا به کووید۱۹ موثر بوده اند و موجب کاهش مرگ و میر شده و افراد را از ابتلا به موارد شدید بیماری حفاظت می‌کند و انتظار داریم همه استقبال کنند و برای حفاظت از سلامت خود و اطرافیانشان واکسن بزنند تا بتوانیم جمعیت بالایی را پوشش بدهیم.
صافی زاده بیان کرد: عوارض واکسن گذرا است و توصیه می‌شود در صورت بروز علائم از مُسکن ساده از جمله استامینوفن استفاده و در صورت طولانی شدن با پزشک مشورت کنند و در مجموع این علائم تا ۴۸ ساعت رفع می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در سهمیه واکسن سالمندان مشکل و کمبودی وجود ندارد، تصریح کرد: برای جلوگیری از ازدحام درخواست داریم سالمندان اجازه بدهند فراخوان شوند و نگران از دست رفتن واکسن نباشند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: واکسیناسیون خودروئی در استان کرمان هنوز اجرایی نشده و مراکز پاسخگو هستند و در صدد هستیم در صورت فراهم شدن شرایط سایت خودروئی نیز فعال شود.
وی افزود: در شهرستان‌های استان کرمان توزیع یکسان واکسن اتفاق افتاده و همه واکسن‌هایی که توزیع می‌شود از کانال‌های رسمی کشور وارد شده و مورد تائید وزارت بهداشت است و نگرانی وجود ندارد.
صافی زاده گفت: آنچه برای ما مسلم شده این است از زمان واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان مورد مشکل دار بیماری در بین همکاران ندیدیم و ابتلاء، بستری و از کار باز ماندن و مرگ و میر به شکل قبل در همکاران دیده نشده است.
واکسن صد درصد مانع ابتلا به کرونا نیست
وی تصریح کرد: واکسن صد درصد مانع از ابتلا به کرونا نیست، اما موجب جلوگیری از موارد سخت بیماری و مرگ و میر است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: واکسیناسیون تابع دستورالعمل وزارت بهداشت است و هر گروهی که شامل بشود فراخوان می‌شوند و سهمیه تخصیص یافته تزریق می‌شود.
وی درباره واکسیناسیون کسانی که در امر برگزاری انتخابات دخیل هستند، اظهار کرد: راهکار این موضوع در ستاد ملی کرونا اتخاذ شده و افرادی که مشمول واکسن هستند طبق دستورالعمل به ما معرفی می‌شوند و واکسن دریافت می‌کنند که این مسئله در اختیار ما نیست و باید با مصوبه ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت ابلاغ شود و گروه‌های هدف معرفی شوند که ما ما اقدام می‌کنیم.
صافی زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه برخی ادارات دورکاری را اعمال نمی‌کنند و این مسئله باید توسط بازرسی استانداری پیگیری شود، گفت: رعایت پروتکل‌ها از نظر فاصله، تهویه و ماسک زدن که رفتار شخصی کارکنان است در برخی ادارات رعایت نمی‌شود و عملا این گلایه وجود دارد و تهدیدی برای کسانی است که در آن محیط کار می‌کنند لذا باید مسئولان ادارات مختلف به این مسئله توجه و زمینه را برای حفظ سلامت افراد فراهم کنند.
وی بیان کرد: در صورتی که موردی برای عدم رعایت دورکاری وجود دارد شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ و یا تماس با مراکز بهداشت شهرستان‌ها اطلاع رسانی کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)