کد خبر: ۴۱۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: ویروس‌های جهش‌یافته در کشور کاملا رصد می‌شوند ‌ ۳ مرکز آزمایشگاه مرجع کشوری کووید۱۹ در انستیتو پاستور، آزمایشگاه ملی آنفلوآنزا در دانشگاه تهران و آزمایشگاه ژنتیک دانشگاه علوم توانبخشی در کشور داریم که مسئول اصلی شناسایی جهش‌ها هستند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: در موج چهارم کرونا همه شاهد بودیم که با سایر موج‌ها از نظر ارتفاع تفاوت داشت و این موج بعد از یک تغییرات ژنتیکی که در ویروس اتفاق افتاده بود و با دیدن دیدن چنین رخدادی احتمال بروز موج‌های شدیدتر هم وجود دارد و باید خود را برای موج‌های شدیدتر هم آماده کنیم. عدم توفیق در قطع زنجیره ویروس باعث چنین پدیده ای می‌شود. برای ما آزمایشگاهی‌ها مهم بود که پاسخ متناسب به این موضوع بدهیم و این موضوع به این برمی‌گشت که چقدر ذخیره راهبردی و آمادگی داریم و درسی که از موج چهارم گرفتیم چه بود و چطور می‌خواهد در فعالیت‌های ما موثر باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر سیامک سمیعی_مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت در نشست خبری با خبرنگاران افزود: فعالیت چند ماه وزارت بهداشت بویژه حوزه هماهنگی بین المللی و سازمان جهانی بهداشت سبب شد ما بتوانیم در ماه‌های گذشته ظرفیت آزمایشگاهی کشور را افزایش دهیم و از ۲۵ هزار تست در روز به ۵۸ هزار تست در روز رسیدیم. بنابراین ظرفیت اسمی خیلی خوبی است و در این برنامه وابسته به گنجینه نیروی انسانی وابسته هستیم. چیزی که در مواقع بحران ما را با سختی مواجه می‌کند تامین زیرساخت است و تامین دستگاه‌ها در این میان با توجه به شرایط تحریم سخت است و در حال تجربه نبرد و جنگ هستیم. ما باید نیروی انسانی کافی داشته باشیم تا در موج‌ها فعال باشیم، همکاران آزمایشگاهی بار سنگینی در موج چهارم به دوش کشیدند و از آنها ممنونیم که در چنین شرایط سختی همچنان به استانداردها متعهد هستند و نمی‌گذارند کیفیت خدمات کاهش یابد.

وی افزود: ما در استفاده از آزمایش آنتی ژن ویروس عامل کرونا موفق تر از قبل بودیم و تولید کنندگان کیفیت را افزایش داده و تولیدات را افزایش دادند. هرچند در این موج در تامین مراکزی که از تست آنتی ژن استفاده می‌کردند مشکل داشتیم اما این مسئله حل شد. همکاران ما در قالب برنامه طرح شهید سلیمانی در ۵ مرحله بر موضوعات خاصی تمرکز کردند و آزمایش هوشمند هدف اصلی آنان بود . همکاران من در حوزه توسعه مدیریت شبکه تیم‌های متعدد مراقبت در منزل و ردیابی تماس داشتند و ما در شرایطی قرار گرفتیم که در فاز آخر تعداد تست‌هایمان از ۱۱۰ هزارتست در روز فراتر رفت و در برخی مراکز بیش از ۶۰ درصد تست‌ها، تست سریع بود و این هم نقطه اوج خوبی بود و برنامه ریزی شده تا از این تست در نقاط زیادی استفاده شود، اما چون رفت و آمد مردم در مدیربت بیماری باید تحت ضوابط خاصی باشد معذوراتی داریم.

سمیعی گفت: در مورد آزمایش تشخیص مولکولی و آنتی ژن کووید۱۹ و توسعه آن بسیار خوشبین هستم و میتوانیم خود را برای فازهای بعدی و مثلا اگر برنامه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها وجود داشته باشد، آماده کنیم و مانند مراکز گسترده واکسیناسیون، مراکز آزمایش وسیع در کشور ایجاد کنیم و حتی کسانی که علائم بیماری ندارند و بیمار نیستند را تحت پوشش آزمایش‌هایی قرار دهیم که خیلی گران نیستند تا مردم با اطمینان به فعالیت روزمره بازگردند.

وی افزود: آزمایش دیگری که در این مدت به آزمایش‌های ما اضافه شد، آزمایش تعیین تغییرات ژنتیکی ویروس است. ویروس‌های جهش‌یافته در کشور کاملا رصد می‌شوند ‌ ۳ مرکز آزمایشگاه مرجع کشوری کووید۱۹ در انستیتو پاستور، آزمایشگاه ملی آنفلوآنزا در دانشگاه تهران و آزمایشگاه ژنتیک دانشگاه علوم توانبخشی در کشور داریم که مسئول اصلی شناسایی جهش‌ها هستند. فراخوانی در چند روز گذشته صادر شد و از دانشگاه‌ها خواسته شده تا اگر امکان همکاری با این پروژه را برای شناسایی تغییرات ژنتیکی ویروس دارند اعلام کنند تا بتوانیم اطلاعات بیشتری از تغییرات ویروس داشته باشیم‌. آنچه که باعث تغییر در ژنوم ویروس می‌شود، زنجیره انتقال است. در حقیقت این بستری است که ویروس در آن تغییر می‌کند و این تغییرات می‌تواند باعث تغییر بالینی ویروس هم شود.

وی ادامه داد: اگر موجی از بیماری رخ دهد این امکان وجود دارد که پس از آن با تغییر ژنتیکی ویروس روبرو شویم و تیم‌های فنی ما وظیفه دارند این تغییرات را رصد کنند تا اثر تهدیدات را کاهش دهند.

سمیعی گفت: تغییرات ژنتیکی حتی می‌تواند در تشخیص ویروس هم تغییر ایجاد کند. خوشبختانه تمام کیت‌هایی که در ایران استفاده می‌شود برای بیش از یک ناحیه مشخص از ویروس ساخته شدند ‌و امکان ارتقا کیت وجود دارد.

وی با اشاره به همزمانی موج چهارم با آغاز واکسیناسیون کرونا، اظهار کرد: اگر زنجیره انتقال قطع نشود در حین انجام واکسیناسیون ممکن است شاهد شرایط خاصی باشیم که واکسن‌ها در مقابل موتاسیون‌ها پاسخگو نباشند و ایمنی با واکسن پاسخگو نباشد. کشوری مانند انگلستان که واکسیناسیون را زود آغاز کرد همچنان با ورود تغییرات جدید نگران واکسیناسیون هستند. تا این لحظه واکسن‌های کرونا با توجه به جهش‌های جدید با شکست مواجه نشده است و این یک نقطه قوت است بنابراین به همین علت است که توصیه می‌شود اولین واکسنی که در اختیارتان قرار گرفت را مصرف کنید زیرا باعث کاهش مرگ و میر خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)