کد خبر: ۴۱۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
ارسال به دوستان
ذخیره
فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید که شورای نگهبان با رد صلاحیت داوطلبان شاخص، نهاد انتخابات را قربانی و مفهوم انتخابات را با چالش جدی روبه‌رو کرد.
حق‌شناس:شورای نگهبان نهاد انتخابات را قربانی کرد/ پیروزی رئیسی به پایش نوشته نمی‌شود
فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید که شورای نگهبان با رد صلاحیت داوطلبان شاخص، نهاد انتخابات را قربانی و مفهوم انتخابات را با چالش جدی روبه‌رو کرد.
به گزارش رویداد۲۴ زینب غبیشاوی:از آملی لاریجانی تا ابراهیم رئیسی و روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی اصولگرا، همگی نسبت به تصمیم شورای نگهبان در اعلام نامزد‌های نهایی انتخابات ریاست جمهوری معترضند. هفت نامزد نهایی انتخابات ۱۴۰۰ را در حالی اصولگرایان تشکیل می‌دهند که افرادی، چون علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری ردصلاحیت شدند و کشور، می‌رود تا شاهد یک انتخابات با نتیجه از پیش، قابل پیش بینی باشند، با این حساب فضای سرد انتخاباتی همچنان ادامه خواهد یافت و آنچه روشن است کاهش میزان مشارکت در انتخابات است. عضو شورای شهر تهران می‌گوید که شورای نگهبان با رد صلاحیت علی لاریجانی و باقی گذاشتن چند اصولگرا در عرصه انتخابات، نه تنها به خود بلکه به ابراهیم رئیسی نیز ضربه وارد کرده است.
محمد جواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران و فعال اصلاح طلب در گفتگو با رویداد‌۲۴ در واکنش به نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، گفت: اتفاق بدی رخ داد، شورای نگهبان با این نحوه بررسی صلاحیت‌ها و تصمیم‌گیری نهایی همزمان چند کار باهم انجام داد: نخست اینکه نهاد انتخابات را قربانی کرد و اساسا مفهوم انتخابات را با چالش جدی روبه رو کرد که از این بابت باید به آن‌ها مدال داد. نکته دوم اینکه خود نهاد شورای نگهبان را بی اعتبار کرد و بعید است دیگر این نهاد بتواند سرپا شود.
وی افزود: در نهایت شورای نگهبان با این نوع تصمیم‌گیری و رد صلاحیت نامزد‌های شاخص ضربه اساسی را به خود ابراهیم رئیسی زد. رئیسی اگر موفقیتی هم در انتخابات داشته باشد دیگر هیچ بخشی از آن مربوط به شخصِ رئیسی نیست و به پای او نوشته نمی‌شود و در این صورت وی گزینه تحمیل شده به مردم محسوب می‌شود. شورای نگهبان گزینه‌هایی مانند لاریجانی، جهانگیری یا تاجزاده را که می‌توانستند در انتخابات نقش آفرینی کنند را قربانی کرد.
روز تلخ جمهوری اسلامی و دموکراسی
وی با بیان اینکه امروز روز بسیار تلخی در تاریخ جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی و دموکراسی مردم بود، تاکید کرد: کسانی که در انقلاب ۵۷ شرکت کردند، هیچ‌گاه فکر نمی‌کردند که چنین روزی را ببینند.
حق شناس در ادامه گفت: محسن رضایی برای آن‌ها نماد یک گزینه نظامی است. ۸ سال فرمانده سپاه در جنگ بوده است و بعد از آن نیز در سمت‌های مختلفی حضور داشته است و در انتخابات دوره‌های گذشته نیز حضور داشت و تجربه خود را پس داده است و اگر بنا داشتند یک گزینه نظامی را در میان گزینه‌های موجود جا دهند، محسن رضایی برایشان بهترین گزینه ممکن بود و انتخاب اصلحی برایشان بود. جریان نظامی کشور هم توقع داشت که یک گزینه از نظامیان حضور داشته باشد و شورای نگهبان نیز نمی‌توانست به همه آن‌ها دست رد بزند.
وی درباره گزینه‌های پوششی جریان اصولگرا حاضر در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: نقش قاضی‌زاده و زاکانی بیشتر برای مراقبت از ابراهیم رئیسی است و حضور خودشان موضوعیتی ندارد. به دنبال آن هستند که در مناظرات بخشی از آن‌ها صرفا از دولت نقد کنند و اگر کاندیدایی بخواهد از رئیسی نقدی داشته باشد، آن‌ها به عنوان ضربه‌گیر عمل کنند و خود رئیسی به صورت مستقیم چنین کاری را انجام ندهد. از میان افرادی مانند زاکانی، جلیلی، قاضی زاده هاشمی و رئیسی، یک نفر در انتخابات حضور خواهد داشت و آقایان مهرعلیزاده، همتی و محسن رضایی نیز تا آخر در انتخابات حضور خواهند داشت.
نقش عبدالناصر همتی در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری
وی با اشاره به اینکه حضور همتی صرفا برای کسانی است که حامی دولت هستند و می‌خواهند به دولت رای بدهند، گفت: همتی چهره‌ای است که نسبت به بقیه نامزد‌ها به دولت و کارگزاران نزدیک‌تر است. او در مناظرات نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد و فقط برای این است که دیگر گزینه‌ها انتقاد از وضع موجود را از او داشته باشند. زاکانی هم در باکس رئیسی هستند.
حق شناس گفت: مهرعلیزاده تنها چهره‌ای است که از دولت خاتمی تایید شده است و به نظرم دو ویژگی دارد. او در گذشته نیز کاندیدای انتخابات شده بود و در برخی از استان‌ها مانند اردبیل و آذربایجان غربی و شرقی رای اول راآورده بود. او حداقل همین وضعیت را در اختیار دارد و به نظر می‌رسد در نبود سایر چهره‌های اصلاح طلب، نسبت به سال ۸۴ از موقعیت بهتری برخورداراست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)