کد خبر: ۴۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
ارسال به دوستان
ذخیره
دولت بایدن از وجود یک نقشه آمریکایی برای خروج از خلیج فارس، یا سوریه و عراق، خبر نداده است. مکنزی پیش از این اعلام کرده بود که ایالات متحده از تعداد نیروهای خود در عراق کم نمی کند، بلکه بر این تعداد می افزاید.
آیا آمریکا واقعا قصد دارد از خاورمیانه خارج شود؟
دولت بایدن از وجود یک نقشه آمریکایی برای خروج از خلیج فارس، یا سوریه و عراق، خبر نداده است. مکنزی پیش از این اعلام کرده بود که ایالات متحده از تعداد نیروهای خود در عراق کم نمی کند، بلکه بر این تعداد می افزاید.
المیادین در مطلبی به قلم لیلى نقولا نوشت: هشدار‌هایی که مسئولان آمریکایی می‌دهند، احتمالا بخشی از اظهاراتی است که بسیاری اوقات در رقابت‌های داخلی این کشور مطرح می‌شود.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: تعدادی از تحلیلگران و کارشناسان مسائل خاورمیانه با دقت سفر ژنرال مکنزی به خاورمیانه و صحبت‌های او در جریان آن را پیگیری می‌کنند. در این میان، این هشدار مکنزی جالب توجه بود: «به احتمال زیاد، در صورتی که ایالات متحده نیرو‌های خود را از منطقه خارج کند، چین و روسیه به دنبال توسعه نفوذ خود در خاورمیانه هستند و تلاش می‌کنند از خلأ ایجاد شده استفاده کنند.»
به گفته مکنزی، روسیه به دنبال آن است سامانه‌های دفاع هوایی خود را به هر دولتی که بخواهد بفروشد، در حالی که هدف طولانی مدت چین، توسعه قدرت اقتصادی و ایجاد پایگاه‌های نظامی در خاورمیانه است.
این اظهارات مکنزی تا حدی درست است، چرا که در هر جای دنیا که خلأ ایجاد می‌شود، دولت‌های دیگر سعی در پر کردن آن به نفع خود می‌کنند و تلاش می‌کنند تا فرصت را غنیمت بشمارند و نفوذ خود را گسترش دهند. می‌توان گفت روسیه و چین می‌خواهند با فروش سلاح و عقد قرارداد‌های سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف، بعنوان وسیله‌ای برای جلب تایید در منطقه استفاده کنند.
علاوه بر این، حتی در سایه عقب نشینی ارتش آمریکا از افغانستان، نادیده گرفتن نفوذ ایالات متحده در منطقه یا از بین رفتن کامل آن، آسان به نظر نمی‌رسد. در اینجا می‌توان به این مساله اشاره کرد که اظهارات مسئولان آمریکایی از جمله مکنزی، واقعیت میدانی و سیاسی رایج را منعکس نمی‌کند، بلکه می‌تواند بخشی از درگیری‌ها در داخل این کشور باشد که البته پیچیدگی زیادی دارد.
به طور کلی استراتژی‌های سیاست خارجی در روابط بین المللی مبتنی بر دو الگوست:
الگوی اول، که شامل استراتژی واضح و اهداف طولانی مدت، کوتاه و میان مدت است، تا بتواند نقش یک فانوس دریایی را در هدایت تمام عملیات خارجی ایفا کند. الگوی «فانوس دریایی» از سوی چین در سیاست گذاری خارجی اش تبعیت می‌شود.
الگوی دوم، که در آن استراتژی سیاست خارجی متکی بر تعدد منافع و گروه‌های فشار، بخش خصوصی و موسسات دولتی است و هر یک از آن‌ها اهداف و منافعی دارد که برای تاثیرگذاری بر سیاست خارجی و تصمیمات، با یکدیگر رقابت می‌کنند، این استراتژی در واقع آینه‌ای برای منافع متعدد است.
این الگو در ایالات متحده مورد تبعیت قرار می‌گیرد، به این ترتیب که لابی‌ها و گروه‌های دارای منافع برای تاثیرگذاری در سیاست خارجی با یکدیگر رقابت می‌کنند. شکی نیست که اصولی در سیاست خارجی آمریکا وجود دارند که حاشیه وسیعی را برای ذینفع‌ها حفظ می‌کند.
طبق آنچه گذشت، می‌توان گفت نکته‌ای که از سوی مکنزی در مورد عقب نشینی نظامی آمریکا از خاورمیانه مطرح شد، منعکس کننده دیدگاه جناح‌هایی در آمریکاست و می‌تواند پیامی برای سیاستگذاران دیگر برای غلبه دیدگاه پنتاگون بر دیدگاه‌هایی که حامی عقب نشینی نظامی آمریکا از خاورمیانه هستند، باشد. توضیح اینکه نفوذ آمریکا در خاورمیانه به تعداد سربازان مستقر در منطقه مربوط نیست، بنابراین، جنگ‌های جدید دیگر متکی بر ابزار‌های نظامی نیست، بلکه می‌تواند با تکیه بر تکنولوژی و پهپادها، ابزار‌های سیاسی و تکنولوژیکی و اقتصادی باشد و به این وسیله بر جوامع مدنی تاثیر بگذارد.
امروز، ایالات متحده در جنگ‌های سنتی در حال مبارزه نیست و هیچ وقت وارد درگیری نظامی که نیازمند ورود تعداد زیادی از نیرو‌های نظامی اش به این درگیری باشد، نمی‌شود.
افزون بر این، دولت بایدن از وجود یک نقشه آمریکایی برای خروج از خلیج فارس، یا سوریه و عراق، خبر نداده است. خود مکنزی پیش از این اعلام کرده بود که ایالات متحده از تعداد نیرو‌های خود در عراق کم نمی‌کند، بلکه بر این تعداد می‌افزاید.
به هر صورت و با صرفنظر از عقب نشینی نظامی محدودی که ایالات متحده انجام خواهد داد، به نظر می‌رسد جو بایدن امروز نقشه واضحی برای آرام کردن اوضاع در خاورمیانه و بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، همراه با حفظ منافع آمریکا دارد، تا برای ورود به سه جبهه مهمتر فراغتی داشته باشد، یعنی تقویت داخلی و بازگرداندن قدرتمند آمریکا به بازار رقابت جهانی، مهار نفوذ چین در جهان و برتری اقتصادی و تکنولوژیکی این کشور، به اضافه کنترل نفوذ روسیه و مهار بازار سلاح روس‌ها که از سال ۲۰۰۸ تا امروز، شاهد جهش بزرگی بوده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)