کد خبر: ۴۱۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره
اعضای ستاد استانی تبلیغاتی ابراهیم رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری مشخص شدند.در این گزارش ترکیب اعضا بررسی شده تا نشان دهد کابینه احتمالی رئیسی با چه رویکردی بسته خواهد شد. این گزارش را بخوانید تا بدانید از مرداد ۱۴۰۰ با چه دولتیی سر و کار دارید.
ترکیب ستاد‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی در استان‌ها/ مرداد ۱۴۰۰ با چه دولتی سروکار داریم؟
اعضای ستاد استانی تبلیغاتی ابراهیم رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری مشخص شدند.در این گزارش ترکیب اعضا بررسی شده تا نشان دهد کابینه احتمالی رئیسی با چه رویکردی بسته خواهد شد. این گزارش را بخوانید تا بدانید از مرداد ۱۴۰۰ با چه دولتیی سر و کار دارید.
به گزارش رویداد۲۴ رئیسان ستاد ابراهیم رئیسی در استان‌های ایران مشخص شدند. این افراد عموما چهره‌هایی گمنام هستند که چه بسا شاکله اصلی دولت جوان انقلابی ایران از سال ۱۴۰۰ به بعد را بر عهده داشته باشند؛ لذا بررسی خط و گرایش و سابقه این افراد، می‌تواند در شناسایی آینده سیاسی ایران و دولت ابراهیم رئیسی، بسیار موثر باشد. در این گزارش به هفت رویکرد اصلی ستاد ابراهیم رئیسی در انتخاب این افراد پرداخته‌ایم:
نقش پررنگ روحانیت!
تقریبا نیمی از رئیسان ستاد ابراهیم رئیسی در استان‌های مختلف، روحانی هستند. ابراهیم رئیسی به خاطر ارتباطات خانوادگی، ارتباط خوبی با اهالی خراسان جنوبی و شمال استان سیستان و بلوچستان دارد و از قضا در هر دوی این استان‌ها، امام جمعه موقت آن‌ها رئیس ستاد رئیسی در تبلیغات انتخابات ۱۴۰۰ شده است.
رئیسی در بسیای استان‌های دیگر مثل کرمان، گلستان، خوزستان، بوشهر، قزوین و... نیز از روحانیون سرشناس محلی برای ریاست ستاد خود بهره برده است. حضور این تعداد از روحانیون، می‌تواند طلیعه انتشار عقاید آنان در آینده نزدیک باشد. مثلا در حوزه ضرورت توجه به حجاب بسیاری از این افراد سخنران مدعو مراسم‌ها و برنامه‌های دولتی بودند و حالا فرصت خواهند داشت عقاید خود را به شکل جدی‌تری به اجرا برسانند.
یاران قدیمی آستان قدس
در بعضی استان‌های مهم و استراتژیک، ریاست ستاد ابراهیم رئیسی، به دست افرادی سپرده شده که در دوران حضور رئیسی در آستان قدس، در مسئولیت‌های کلیدی قرار داشتند. مثلا در استان آذربایجان شرقی، ریاست ستاد به محمد یوسف شاکری سپرده شده که مدیر دفتر آستان قدس در آذربایجان شرقی و فرمانده سابق سپاه شهدای آذربایجان غربی بوده است و احتمالا در دولت آینده در مسئولیت مهمتری فعالیت خواهد کرد.
در اصفهان هم این مسئولیت به سید رضا مرتضوی، مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان اصفهان واگذار شده. در خراسان رضوی هم مجتبی بذرافشان مقدم، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس‌رضوی به عنوان رئیس ستاد ابراهیم رئیسی منصوب شده است. سال ۹۶ منتقدان رئیسی معتقد بودند حضور رئیسی در آستان قدس موجب سواستفاده او به نفع انتخابات شده است. به هر حال این نقد درست یا غلط، اما بدون شک قسمتی از کابینه رئیسی از آستان قدس می‌آید.
حزب فقط جبهه پایداری
ابراهیم رئیسی، بعضی چهره‌های موثر جریان نزدیک به جبهه پایداری را در ستاد خود استفاده کرده است. احمدرضا نوزانی رئیس ستاد جلیلی در استان مرکزی، محسن ابوترابی عضو شورای شهر یزد و رئیس ائتلاف یاران احمدی نژاد در انتخابات شورای شهر یزد سال ۸۵، در کنار چهره‌هایی مثل نبویان و جراره (نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی) ترکیب سیاسی نیرو‌های وفادار به جبهه پایداری را در مقابل جریان‌های دیگر اصولگرا تقویت کرده است. مهمترین جای خالی این فهرست، غیبت یاران قالیباف در مجلس است که سهم زیادی از ستاد رئیسی ندارند.
نقش برجسته نظامیان
چند چهره سابقا نظامی هم در میان رئیسان ستاد رئیسی حضور دارند. از همه مهمتر، محمدیوسف شاکری فرمانده سابق سپاه شهدای آذربایجان غربی است که در استان آذربایجان شرقی ریاست ستاد رئیسی را بر عهده گرفته است.
در آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، قزوین و سمنان نیز از چهره‌های سیاسی- نظامی، برای فرماندهی ستاد انتخاباتی دعوت شده است.
چهره‌های منتقد دولت
بعضی چهره‌های حاضر در ستاد رئیسی، از افرادی هستند که به حمله به دولت روحانی مشهورند. از جمله این افراد می‌توان به حجت الاسلام عبدالرسول الله وردی در استان کرمان اشاره کرد که رهبری اعتراضات ضد دولت روحانی را در کرمان بر عهده داشت. مثلا او بعد از تصویب برجام در کرمان سخنرانی کرد تا مانع تصویب برجام در مجلس شود.
صفرعلی براتلو معاون سابق امنیتی استانداری تهران بعد از حواشی ایجاد شده در حمله به سفارت عربستان از مسئولیت خود برکنار شد. هنوز مشخص نیست براتلو تا چه اندازه با حمله‌کنندگان به سفارت همکاری داشته، اما این موضوع، بهانه برای طرح انتقاداتی علیه ستاد‌های رئیسی و قالیباف در جریان مناظرات سال ۹۶ شد.
نمایندگان مجلس
با وجود حمایت ۲۲۰ نماینده مجلس از ابراهیم رئیسی، ریاست قوه قضائیه سعی کرده برای حضور در ریاست قوه مجریه، از نیرو‌های قوه مقننه، کمتر استفاده کند. البته ریاست ستاد او بر عهده علی نیکزاد نایب رئیس مجلس است و دیگر نایب رئیس مجلس هم گزینه پوششی دفاعی رئیسی است، اما در استان‌ها این اتفاق به خاطر ملاحظات محلی رخ نداده است. تنها در استان مازندران، نبویان نماینده تهران به عنوان رئیس ستاد رئیسی فعالیت خواهد کرد. البته چند نماینده سابق در میان یاران رئیسی دیده می‌شوند. ابوالقاسم جراره (هرمزگان) سید علی طاهری (گرگان) نمایندگان مجلس نهم از جمله این افراد هستند.
جای خالی زنان
هیچکدام از اعضای ستاد ابراهیم رئیسی در استان‌ها از میان زنان انتخاب نشده اند تا رویکرد مردسالارانه فعالان سیاسی در ایران حفظ شود. همینطور چهره‌های دانشگاهی در این فهرست انگشت شمار هستند. (در کرمانشاه یک رئیس دانشگاه و در فارس و کردستان، دو پزشک به عنوان رئیس ستاد انتخاب شده‌اند)
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)