کد خبر: ۴۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱
ارسال به دوستان
ذخیره
تجربه موفق کشورهایی که در چند ماه اخیر توانسته‌اند با پوشش بالای واکسیناسیون، اپیدمی کرونا را در کشور خود تا حد زیادی به کنترل درآورند باید سرلوحه تمام کشورهایی باشد که هنوز با این بلای خانمانسوز دست و پنجه نرم می‌کنند.

لطمه و صدماتی که پخش ویدئوهای کذب و خلاف واقع به اعتماد مردم به نظام سلامت و ابزار استراتژیک واکسن وارد می‌کند آنقدر جدی است که انتظار است تمهیداتی اندیشیده شود که برخوردی قاطع، سریع و متناسب با تولیدکنندگان و ترویج دهندگان چنین مستنداتی صورت گیرد که اگر چنین نشود باید هزینه‌های سنگینی را در آینده برای این اعتماد از دست رفته مردم پرداخت کنیم.

در ادامه یادداشت ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ روزنامه ایران به قلم احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست انستیتو پاستور ایران می خوانیم: خوشبختانه متعاقب پاندمی کووید ۱۹ در دنیا و مشکلات عدیده‌ای که به‌دنبال این اپیدمی جامعه جهانی را درگیر کرد پیشرفت قابل توجهی در حوزه تولید واکسن اتفاق افتاد که نتیجه آن دسترسی به واکسن‌های مطمئن، اثربخش و کم خطر در کمترین زمان ممکن بود. این واکسن‌ها گرچه که زیرساخت‌های مختلفی را برای تولید خود نظیر پروتئین نوترکیب، ‌ام ار ان ای و.. دنبال می‌کنند اما همگی کارایی و اثربخشی خود را در پیشگیری از اشکال علامت‌دار و بخصوص فرم‌های شدید و مرگ ناشی از کرونا نشان داده‌اند. تجربه موفق کشورهایی که در چند ماه اخیر توانسته‌اند با پوشش بالای واکسیناسیون، اپیدمی کرونا را در کشور خود تا حد زیادی به کنترل درآورند باید سرلوحه تمام کشورهایی باشد که هنوز با این بلای خانمانسوز دست و پنجه نرم می‌کنند.

قطعاً نظام سلامت و بهداشت ایران و سایر کشورهای دنیا علاج مؤثرتری از واکسن برای کنترل شرایط حال حاضر نمی‌شناسد؛ اما با کمال تأسف در کنار فرصت تولید و عرضه واکسن با هجمه افرادی ناآگاه و ضد علم در ماه‌های اخیر مواجه شده‌ایم که به انحا و اقسام مختلف و با ترفندهای متفاوت اهدافی را دنبال می‌کنند که نتیجه تبعیت از آن، چیزی جز ادامه مشکلات ناشی از کرونا نخواهد بود.

قطعاً اگر بخواهیم زودتر بر چالش موجود فائق شویم باید به‌صورت هدفمند و سختگیرانه با هجمه واکسن گریزی که راه افتاده است مقابله کنیم و کمیته‌های علمی و تخصصی را برای آموزش صحیح مردم و روشنگری در این رابطه که فواید استفاده از واکسن در مقایسه با مضرات و عوارض جانبی آن به هیچ وجه قابل مقایسه نیست، تشکیل دهیم و این مطالبه گری را به‌صورت جدی دنبال کنیم که افراد و گروه‌هایی که تبلیغات ضد واکسن را دنبال کرده و ترویج می‌دهند باید توسط مراجع ذیصلاح مورد پیگرد جدی قضایی و حقوقی قرار گیرند تا مقوله‌ای نظیر کرونا دستاویز ندانم کاری عده‌ای قلیل نادان نشود.

قطعاً اگر اعتماد عموم مردم یا حتی اعتماد کسری از جامعه در برابر واکسن خدشه دار شود صدمات آن به مقوله سلامت نه تنها در مورد کرونا بلکه درباره سایر بیماری‌های واگیر نیز در درازمدت ادامه خواهد داشت؛ چرا که قسمتی از آنچه این روزها در کشور با اپیدمی‌های پراکنده سرخک شاهد آن هستیم علاوه بر اثرات کرونا، ناشی از موج واکسن گریزی است که ترویج شده است. لازم به ذکر است که پرداختن به عوارض جانبی احتمالی و اثربخشی واکسن‌های موجود نظیر هر نوع دارو و واکسن دیگر باید در کمیته‌های تخصصی و توسط افراد حرفه‌ای مورد بررسی و پایش قرار بگیرند و این صحبت‌ها، نافی لزوم بررسی مستمر اثرات و عوارض احتمالی واکسن نیست.

گروه‌های ضد واکسن خاص کشور ما و خاص کرونا نیستند اما اهمیت مقابله با این گروه‌ها در اپیدمی‌هایی نظیر کرونا که به شکل‌های مختلف تمام ساختارهای بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی جامعه را به خود معطوف کرده بیش از پیش است. اینکه نیت پخش کنندگان چنین اخبار مجعولی چه چیزی است و پشت پرده این افکار و این مستندات چه گروه‌هایی مخفی شده‌اند نیاز به واکاوی و بررسی دارد.

انتظار است متولیان حوزه سلامت کشور نسبت به معرفی این گروه‌ها به مراجع ذیصلاح قضایی اقدام کرده و همزمان آموزش‌هایی متناسب را جهت ترویج روزافزون لزوم استفاده از واکسن فراهم کنند. دور از ذهن نیست در صورت تداوم شرایط موجود و عدم برخورد مناسب، در آینده‌ای نه چندان دور با وجود در دسترس بودن واکسن مناسب و کافی با چالش استقبال مردم از واکسیناسیون رایگان، که نفع آن هم برای خود فرد و هم برای جامعه است، مواجه شویم. قطعاً ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون حاصل نخواهد شد مگر آنکه درصد قابل توجهی از جامعه واکسن را تزریق و استفاده کرده باشند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)