کد خبر: ۴۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
ارسال به دوستان
ذخیره
محمود صادقی:
محمود صادقی از چهره های سیاسی اصلاح طلب بر این باور است که اصل این مناظره نشان داد که با حذف بسیاری از کاندیداهای اصلی و چینش این صحنه که پنج نفر در مقابل دو نفر به شکلی نابرابر تنظیم کردند، نمی توانست خروجی بهتر از این داشته باشد.

حملات رضایی و زاکانی به همتی، او را در وضعیت نابرابر قرار داد/ شاید رئیسی بخواهد این بار برای جلیلی جبران کند

محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در ارزیابی اولین مناظره انتخابات ۱۴۰۰، گفت:به نظر من مشکلی که در ساختار برنامه صدا و سیما وجود دارد زمان‌بندی و تنظیم قسمت‌های مختلف مناظره است؛ صدا و سیما، فرصت‌های بسیار کوتاه می‌دهد و افراد فرصت ندارند درست صحبت کنند و به همین دلیل دچار شتاب زدگی می شوند و به انحراف و حاشیه ها می پردازند.

وی گفت: از این رو می‌توان به جای اختصاص زمان‌های ۳، ۴ دقیقه‌ای به هر کاندیدایی، حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه وقت می دادند تا سر فرصت حرفهایشان را بزنند. این یک مشکلی است که دیده می شود و امیدوارم هستیم که در مناظره های بعدی این مشکل را حل کنند چراکه این شیوه برگزاری مناظره ها خیلی سخت است. نکته دیگر این است که سطح مناظرات نشان داد که احراز کنندگان صلاحیت‌ها، چه ظلم و جفایی در حق مردم کردند و متاسفانه سطح مناظره‌ها بسیار پایین بود و این نشان می دهد که در این انتخابات رقابت واقعی شکل نگرفته است؛ پنج کاندیدا یک طرف و دو کاندیدا که آن هم کاندیدای اصلی جبهه اصلاحات نبودند هم یک طرف!

این فعال اصلاح طلب تاکید کرد: این مناظره نشان می دهد که انتخابات رقابتی، که رقابت بین رویکردها و بین برنامه ها باشد شکل نگرفته است و من فکر نمی کنم این مناظره ها برخلاف انتظاری که می رفت که بتواند بخشی از آن کسانی که تا پیش از مناظره ها می گفتند ما شرکت نمی‌کنیم را برای شرکت در انتخابات متقاعد کند(البته باید نظرسنجی شود).

غیرمنصفانه نقش تحریم و کرونا در مشکلات را نادیده می گیرند
این نماینده سابق مجلس درباره دست فرمان حمله به دولت از سوی کاندیداها، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات معیشتی که وجود دارد، بسیاری از کاندیداها رقیب اصلی خودشان را دولت روحانی می‌دانند و به نظر من به صورت بسیار غیر منصفانه و بدون اینکه به دلایل مشکلات جاری اشاره کنند از جمله تحریم‌های ظالمانه امریکا، مساله کرونا و سایر مشکلاتی که وجود دارد، به هرحال همه را نادیده گرفتند.

صادقی ادامه داد: در ارتباط با بحث اصلی، کاندیداها هم به نظر من مسائل اصلی را به بحث نگذاشتند یعنی بحث خود تحریمها را اگرچه آقای همتی بسیار مختصر مطرح کرد ولی اساسا کاندیداها به خصوص درباره تاثیر سیاست خارجی بر اقتصاد هیچ اشاره ای نکردند و کسی هم نبود که از دولت دفاعی کند، هرچند دفاع از دولت روحانی کار سختی است اما حداقل انتظار می رفت یکی از کاندیداهایی که به نوعی به نزدیکی با دولت متهم می‌شوند، حداقل بیان می کرد که دولت روحانی تا سال ۹۶ ، ۹۷ یعنی تا قبل از تحریمها، میانگین رشد منفی ۵ درصد را به رشد ۵ درصد رسانده بود و تورم بیش از چهل درصد را به زیر ۱۰ درصد رسانده بود و بسیاری از مشکلات بعد از تحریم ها به وجود آمد اگرچه نمی‌توان ضعف دولت روحانی را هم انکار کرد اما به این عامل اصلی متاسفانه اشاره ای نکردند.

عضو جبهه اصلاحات ایران در ارزیابی سوالات مناظره ها نیز گفت:به نظر من سؤالها، سؤالهای دقیق و تخصصی بود و در مقایسه با سؤالهای گذشته فکر می کنم سطح سؤالها تخصصی تر بود، منتهی چون کاندیداها احساس می کردند که فرصت کافی برای بیان صحبتهای خودشان را ندارند به جای پاسخ به سؤالها، به حواشی می پرداختند.

حملات محسن رضایی و زاکانی به همتی، او را در وضعیت نابرابر قرار داد
وی درباره حملات پی درپی کاندیداها به همتی گفت: آن هجمه ای که آقای رضایی شروع کرد و بعد آقای زاکانی بعضا انجام می داد آقای همتی را به سمتی سوق داد که احساس می کرد که صحنه مناظره، حالت نابرابری به خود گرفته است. بنابراین سعی می کرد این نابرابری صحنه مناظره را نشان دهد. 

با حذف چهره‌های شاخص، خروجی مناظره بهتر از این نیست
صادقی تاکید کرد:‌اصل این مناظره نشان داد که با حذف بسیاری از کاندیداهای اصلی و چینش این صحنه که پنج نفر در مقابل دو نفر به شکلی نابرابر تنظیم کردند، نمی توانست خروجی بهتر از این داشته باشد.

شاید رئیسی بخواهد این بار برای جلیلی جبران کند
این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره نقش کاندیداهای پوششی نیز گفت: پوششی بودن را باید در ادامه دید. همانطور که آقای همتی گفتند ما تا آخر رقابتها انشالله زنده هستیم و می بینیم! چون آقای جلیلی که در دوره قبلی کاملا پوششی عمل کرد و خیلی مشخص بود اما اینکه این بار آقای جلیلی پوشش آقای رئیسی است یا برعکس، هنوز مشخص نیست(شاید بخواهد دوره قبل را جبران کند).

وی گفت: ولی اینکه همه از یک موضع به دولت حمله می کردند و سعی می کردند به خصوص آقای همتی را نماینده دولت تلقی کنند و به سمت او هجمه کنند، به تعبیر رهبری نشان گر ظلم و جفایی است که در بحث احراز و عدم احراز شد و نهایتا دود آن در چشم مردم می رود، یعنی مردم حق داشتند که در اینجا کاندیداهای دیگری داشته باشند که یک رقابت واقعی شکل گیرد و بتواند امید را در دل مردم ایجاد کند به جای اینکه این صحنه غیر رقابتی ایجاد شود. چیزی که اخیرا رهبری روی آن تکیه کردند این بود که برای حضور مردم در صحنه انتخابات تبلیغ شود، تبلیغ که نمی تواند به صورت بخش نامه ای صورت گیرد، در واقع چیزی می تواند مردم را به صحنه انتخابات ترغیب کند که از دل رقابت بیرون آید. وقتی رقابت واقعی شکل نمی گیرد طبیعتا فضای انتخابات گرم نمی شود که حالا باید نتیجه آن را ببینیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)