کد خبر: ۴۱۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
ارسال به دوستان
ذخیره
سید‌محمود دعایی:
سید‌محمود دعایی، از پیشگامان انقلاب اسلامی درباره حیات سیاسی محتشمی‌پور گفت: آقای محتشمی‌پور همیشه آنچه را ایمان داشت، می‌گفت و جزء اولین کسانی بود که برابر برخی رویکردهای شورای نگهبان انتقاد می‌کرد.بعدها شرایطی پیش آمد که آقای محتشمی‌پور احساس می‌کرد دیگر توان حضور در عرصه سیاسی را ندارد و البته اقامتگاه امام در نجف هم تجدید بنا شده بود و ضرورت داشت که آقای محتشمی‌پور به‌عنوان متصدی به نجف برود و در کنار یادگار امام، سید‌علی آقای خمینی قرار گرفت.

محتشمی پور گروه حزب‌الله لبنان را ایجاد کرد/ آقای محتشمی‌پور همیشه آنچه را ایمان داشت، می‌گفت/  هميشه کارهای حساس به او سپرده می‌شد

سید‌محمود دعایی، از پیشگامان انقلاب اسلامی درباره حیات سیاسی محتشمی‌پور به «شرق» گفت: «مرحوم آقای محتشمی‌پور که یکی از یاران امام بود که در مدرسه آقای مجتهدی ابتدا در تهران و سپس در قم تحصیل می‌کرد که با عزیمت امام به عراق به دلیل عشق وافری که به ایشان داشت، به نجف رفت و تبدیل به یکی از حواریون و سربازان فداکار ایشان شد. او همواره در مواقع حساس فعالیت‌های چشمگیری داشت و به دلیل اعتمادی که به آقای محتشمی‌پور وجود داشت، همواره کارهای حساس به او سپرده می‌شد. مثلا وقتی بنا بود امام از عراق هجرت کند، مشخص نبود که به کجا بروند. سوریه یکی از گزینه‌ها بود که به محض مطرح‌شدن این کشور آقای محتشمی‌پور به سوریه رفت تا با آقای حافظ‌ اسد گفت‌وگو کند تا فضایی برای اقامت حضرت امام فراهم شود. پس از آنکه تصمیم بر آن شد که امام به فرانسه برود، هم جزء نخستین نفراتی بود که به ایشان ملحق شد و دوستانی که خاطرات نوفل‌لوشاتو را در ذهن دارند، حتما زنگ صدای گرم مرحوم آقای محتشمی‌پور در ذهنشان هست».
او ادامه داد: «بعد از پیروزی انقلاب به دلیل حساسیت فلسطین و لبنان آقای محتشمی‌پور به‌عنوان سفیر ایران در سوریه تعیین شد. او در آن دوره توانست گروه حزب‌الله لبنان را ایجاد کند و محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی را شکل بدهد که به همین دلایل صهیونیست‌ها در یک اقدام تروریستی بمبی در دفتر او منفجر کردند که منجر به آسیب‌دیدن چشم او و قطع‌شدن یکی از دست‌هایش از مچ شد. او با کمک فعالان حاضر در سوریه برای مداوا به اروپا فرستاده شد. در همان زمان امام به‌شدت نگران حال آقای محتشمی‌پور بود؛ به‌همین‌دلیل او خطاب به امام پیامی بسیار زیبا فرستاد و گفت که تا زنده هستم در کنار شما هستم و راه شما را ادامه می‌دهم که این نشانگر اوج وفاداری‌اش بود. وقتی مأموریت او در سوریه تمام شد، به ایران بازگشت و نماینده سومین دوره مجلس شورای اسلامی شد. حضور او در مجلس هم تعیین‌کننده بود. بعد هم وزیر کشور دولت آقای مهندس موسوی شد. آقای محتشمی‌پور همیشه آنچه را ایمان داشت، می‌گفت و جزء اولین کسانی بود که برابر برخی رویکردهای شورای نگهبان انتقاد می‌کرد. بعد از امام مقام معظم رهبری هم به او بسیار لطف داشتند و حتی گاهی مقام معظم رهبری که به دیدار خانواده شهدا می‌رفتند، آقای محتشمی‌پور را با خود می‌بردند؛ زیرا او امین رهبر انقلاب هم بود».
دعایی همچنین بیان کرد: «بعدها شرایطی پیش آمد که آقای محتشمی‌پور احساس می‌کرد دیگر توان حضور در عرصه سیاسی را ندارد و البته اقامتگاه امام در نجف هم تجدید بنا شده بود و ضرورت داشت که آقای محتشمی‌پور به‌عنوان متصدی به نجف برود و در کنار یادگار امام، سید‌علی آقای خمینی قرار گرفت. حضور آقای محتشمی‌پور در محل سکونت امام در نجف بسیار پرمعنا بود. البته در تهران هم حسینیه‌ای برپا کرده بود و شب‌های احیا و مناسبت‌های دیگر مذهبی در حسینیه‌اش جاری بود. فقدان آقای محتشمی‌پور جبران نمی‌شود و فقط امیدوارم راه او راه ادامه دهیم».

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)