کد خبر: ۴۱۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره
محتشمي‌پور كه ۷۵ ساله بود، اگرچه از چهره‌هاي مشهور جريان اصلاحات و از جمله اعضاي ارشد مجمع روحانيون مبارز بود و جز نخست‌وزيري دولت ميرحسين موسوي و نمايندگي در مجلس سوم، با آغاز به كار دولت اصلاحات، به عنوان مشاور اجتماعي سيدمحمد خاتمي انتخاب شد و پس از آنكه در انتخابات مجلس ششم، بار ديگر به عنوان نماينده مردم تهران راهي پارلمان شد، رياست فراكسيون اكثريت (جبهه دوم خرداد) را بر عهده داشت. او در سال 84 رييس ستاد انتخاباتي مهدي كروبي بود و 4 سال بعد رییس ستاد صيانت از آراي ميرحسين بود.

سوگنامه ای برای محتشم اصلاحات ایران

سيدعلي‌اكبر محتشمي‌پور، وزير كشور دولت ميرحسين موسوي و از بنيانگذاران حزب‌الله لبنان درگذشت
شامگاه پنجشنبه‌اي كه گذشت، انتشار يك فايل صوتي نام دو چهره انقلابي را كه هر دو از نزديك‌ترين ياران بنيانگذار جمهوري اسلامي بودند، بار ديگر به هشتگ‌هاي داغ توييتري و موضوع بحث كاربران ديگر شبكه‌هاي اجتماعي تبديل كرد. آن ‌هم در حالي كه فايل صوتي، شرح گفت‌وگويي بود كه در آن يكي از اين دو، از حصر خانگي جوياي احوال و سلامت آن‌ ديگري بود كه در بستر بيماري به‌ سر مي‌برد و به همين دليل، نفر نخست كه از قضا نخست‌وزير امام بود، از طريق فرزند ارشد انقلابي دوم با رفيق ديرينش گفت‌وگو مي‌كرد و از فرزند رفيقش مي‌خواست كه سلامش را به او برساند.  رفيقي كه وزير كشور نخست‌وزير امام بود؛ سيدعلي‌اكبر محتشمي‌پور وزير كشور دولتي كه ميرحسين موسوي، نخست‌وزيرش بود.

به گزارش شرق، حالا يك هفته‌اي پس از آن روز، اگرچه انقلابي نخست همچنان در همان حال و روزي است كه بود اما آن‌ ديگري، ديگر در قيد حيات نيست و بستر بيماري كه همان روز نيز مانع از آن شد كه شخصا با رفيق ديرينش به گفت‌وگو بنشيند، حالا پذيراي پيكرش نيست؛ چه آنكه او حالا جان به جان‌آفرين تسليم كرده است. سيدعلي‌اكبر محتشمي‌پور كه سال ۱۳۲۵ در تهران به دنيا آمد، پس از تكميل تحصيلات ابتدايي خود در مدرسه علوي، سال ۱۳۴۰ براي فراگيري دروس حوزوي راهي حوزه‌هاي علميه تهران، قم و نجف شد و در محضر علمايي چون آيات امام خميني(ره)، سيدابوالقاسم خويي، سيدحسن بجنوردي و ميرزا باقر زنجاني كسب علم كرد و از همان نوجواني با درك محضر امام به جمع نهضت انقلاب پيوست و سال 41 در حالي كه تنها ۱۶ سال داشت، براي اولين‌بار زندان رژيم پهلوي را تجربه كرد. در سال 45، در حالي كه امام به تركيه و سپس به نجف تبعيد شده بود، محتشمي‌پور هم راهي نجف شد و به ادامه تحصيل دروس حوزوي در حوزه علميه اين شهر پرداخت. دوراني كه البته مانع از تحركات سياسي او نبود و او در عراق نيز چندين‌بار توسط رژيم بعث عراق دستگير شد و آخرين بار چند روز پيش از سفر امام به پاريس، هنگامي كه براي فراهم كردن مقدمات اقامت امام و همراها‌ن‌شان در سوريه مامور شده بود، در فرودگاه بغداد دستگير و براي هميشه از عراق اخراج شد. هرچند باتوجه به خروج امام از عراق، او نيز ديگر كاري در اين كشور همسايه نداشت و براي آنكه مي‌خواست همراه امام باشد، در پاريس به امام پيوست و مسوول ارتباطات دفتر امام در نوفل‌لوشاتو شد و از همانجا، همراه امام مبارزات انقلابي‌اش را دنبال كرد تا بهمن 57 و پيروزي انقلاب اسلامي كه به ايران بازگشت و تا سال59 به عنوان يكي از اعضاي دفاتر امام در تهران و قم به فعاليت پرداخت و همان سال از سوي بنيانگذار انقلاب اسلامي به عنوان عضو هيات منتخب ايشان براي بررسي وضعيت بنياد مستضعفان و نماينده ايشان و همچنين عضو شوراي سرپرستي سازمان صداوسيما و مدير صداي اين سازمان انتخاب شد. سيدعلي‌اكبر محتشمي‌پور از السابقون انقلاب و جمهوري اسلامي است اما آنچه او را نسبت به بسياري از همقطارانش متمايز كرده، تداوم مسير مبارزه انقلابي براي استيلاي حق و حقوق مسلمانان و دفاع از مظلوماني است كه نه فقط در محدوده مرزهاي جغرافيايي ايران، بلكه فراتر از اين مرزهاي سياسي، به‌خصوص در فلسطين اشغالي و لبنان، سال‌هاست كه تحت‌حكومت جور و تحت انقياد رژيم صهيونيستي و اشغالگر قدس شريف، همچنان از آرمان فلسطين دست نشسته و كماكان در حال مبارزه با متجاوزانند. مسيري كه محتشمي‌پور در تمامي اين سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب، همواره كمابيش رهرو و بلكه پيش‌رويش بود اما عمرش را يك‌سر در راه اعتلاي اسلام و انقلاب، آزادي قدس شريف و دفاع از مظلومان وقف كرد و به عنوان يكي از بنيانگذاران حزب‌الله لبنان، در اين راه از اهداي جسم و جان خويش هيچ‌گاه دريغ نكرد؛ آنچنانكه در انفجار تروريستي سال ١٣۶٢ به عامليت نيروهاي رژيم اشغالگر قدس تا مرز شهادت پيش رفت و به همين دليل نيز همواره مغضوب مستكبران سفاك و محبوب مظلومان و مومنان قرار داشت. نقش محتشمي‌پور در تاسيس و فعاليت حزب‌الله لبنان غيرقابل‌ انكار است. محتشمي‌پور كه سال 60 به عنوان سفير جمهوري اسلامي ايران، راهي سوريه شد و تا 4 سال بعد نيز در همين مقام به فعاليت خود ادامه داد.

اوج اين دوران اما زماني بود كه او به ‌همراه حسين شيخ‌الاسلام، معاون پيشين وزارت خارجه كه از قضا چندي پيش بر اثر ابتلا به كرونا درگذشت و 3 فرمانده سپاه پاسداران يعني حسين دهقان، احمد وحيدي و فريدون وردي‌نژاد، پنج‌ضلعي گروهي از مقام‌هاي ايراني را تشكيل مي‌دادند كه همان سال‌ها حزب‌الله لبنان را تاسيس كردند.

محتشمي‌پور و اصلاحات
محتشمي‌پور كه ۷۵ ساله بود، اگرچه از چهره‌هاي مشهور جريان اصلاحات و از جمله اعضاي ارشد مجمع روحانيون مبارز بود و جز نخست‌وزيري دولت ميرحسين موسوي و نمايندگي در مجلس سوم، با آغاز به كار دولت اصلاحات، به عنوان مشاور اجتماعي سيدمحمد خاتمي انتخاب شد و پس از آنكه در انتخابات مجلس ششم، بار ديگر به عنوان نماينده مردم تهران راهي پارلمان شد، رياست فراكسيون اكثريت (جبهه دوم خرداد) را بر عهده داشت اما بيش از آنكه خود را به‌ معناي دقيق كلمه «اصلاح‌طلب» بداند، خود را از همان نيروهاي خط ‌امامي مي‌دانست كه اصلاح‌طلبان از آن ريشه گرفته‌اند. گرايشي كه احتمالا از دلايل نزديكي او به ميرحسين موسوي بود؛ تفكرات برگرفته از ديدگاه‌هاي چپ‌گرا و مشخصا ضدامريكايي و ضدامپرياليستي كه البته اغلب اصلاح‌طلبان نيز با آن همراهي داشته و دارند اما دست‌كم بعضي از چهره‌هاي اين جريان سياسي در برخي مسائل اقتصادي، ديدگاهي را دنبال مي‌كنند كه به‌ نحوي با اين نگره متفاوت نيست. اين ويژگي انديشگاني محتشمي‌پور البته الزاما مانع همراهي تشكيلاتي او با اصلاح‌طلبان نبود و او علاوه بر رياست فراكسيون جبهه دوم خرداد مجلس ششم، در دو انتخابات رياست‌جمهوري پياپي، جايگاهي كليدي را در دو ستاد انتخاباتي اصلاح‌طلبان در اختيار داشت؛ چنانكه در انتخابات رياست‌جمهوري نهم در سال 84 رييس ستاد انتخاباتي مهدي كروبي بود و 4 سال بعد، وقتي بالاخره ميرحسين موسوي درپي اصرار اصلاح‌طلبان، حاضر به ورود به صحنه شد و اعلام كانديداتوري كرد، اين محتشمي‌پور بود كه رياست ستاد صيانت از آراي ميرحسين را پذيرفت.

پايان مبارز آرمانخواه
محتشمي‌پور كه ديروز بر اثر ابتلا به كرونا درگذشت، اگرچه از همان روزهاي نوجواني با تمام توان درگير سياست و فعاليت انقلابي بود اما اين يك دهه پاياني عمر را به‌ گونه‌اي ديگر گذراند.
او آن‌طور كه در اطلاعيه‌اي كه روز گذشته دفترش منتشر كرد، آمده در جوار بارگاه اميرالمومنين علي بن ابي‌طالب(ع) روزگار مي‌گذراند؛ چنانكه از اين پس نيز ميهمان وجود مقدس ائمه معصومين عليهم‌السلام خواهد بود.

وداع با محتشمي‌پور
درپي درگذشت علي‌اكبر محتشمي‌پور اما جز رهبر انقلاب، بسياري از مسوولان ارشد و چهره‌هاي سياسي، مذهبي و فرهنگي در پيام‌هاي جداگانه تسليت گفتند. همچنين درحالي كه سيدمحمد خاتمي، رييس دولت اصلاحات، «رحلت حاج سيد علي اكبر محتشمي‌پور را خسارتي بزرگ براي ايران و انقلاب و اسلام» خواند، رييس‌جمهوري در پيام تسليت خود اظهار كرد: «اين روحاني مجاهد و عالم وارسته كه جزو پيشگامان و همراهان پرتلاش و دلسوز نهضت امام خميني (ره) بود، همه عمر خويش را صرف ترويج نهضت اسلامي و تحقق آرمان بلند انقلاب و نظام اسلامي كرد.» همزمان سيدابراهيم رييسي، رييس قوه قضاييه و يكي از 7 كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري پيش‌رو در پيامي درگذشت محتشمي‌پور به عنوان يكي از ياران قديمي نهضت امام بزرگوار را موجب تاسف و تاثر خواند و محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه نيز در پيامي نوشت: «مرحوم محتشمي‌پور از چهره‌هاي برجسته و مبارز خستگي‌ناپذير در جريان نهضت و انقلاب اسلامي بود كه افتخار شاگردي و همراهي با حضرت امام خميني (ره) بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي را داشت و رنج زندان و تبعيد از سوي رژيم ستمشاهي از ايران عزيز را به جان خريد و همچنين نقش برجسته‌اي در شكل‌گيري شجره طيبه مقاومت اسلامي در لبنان و حمايت از آرمان مقدس فلسطين و قدس شريف داشت. حضور فعال و بي‌بديل ايشان در عرصه ديپلماسي كشور به خصوص در جبهه مقاومت و مبارزه عليه رژيم غاصب صهيونيستي ماندگار است كه در اين راه تا مرز شهادت از سوي تروريست‌هاي صهيونيست پيش رفت و به مقام جانبازي نايل آمد.»
همزمان برخي از مراجع و روحانيون برجسته نيز به اين واقعه واكنش نشان داده و در پيام‌هايي جداگانه تسليت گفتند. چنانكه آيت‌الله سيدمحمد موسوي بجنوردي در پيامي اظهار كرد: «خبر دردناك فقدانِ عدالتخواه بزرگ و مجاهد نستوه و يار امام مرحوم حضرت حجت‌الاسلام محتشمي‌ِ نازنين آكنده از سوز است و هرچند ديدگان گريان و كام همه آزاديخواهان از اين فراق و جدايي تلخ است اما به يقين روح آن آزاده با تقوي در كنار مرادش بر خوان رحمت اهل بيت و در جوار فضل ربوبي است. اينجانب رحلت اين عالم‌مجاهد و ‌با تقوا را به همه ياران و اصحاب حضرت امام خميني (ره) و به‌ويژه سلاله خلفِ صالح ايشان حضرت آيت‌الله آقاي حاج سيدحسن خميني و خانواده صبور آن مرحوم تسليت عرض مي‌كنم و علو‌ درجات در جنت‌المأوي براي آن عزيز خواستارم.» اين درحالي بود كه علاوه بر آيت‌الله بيات زنجاني، بيت‌الله مرحوم صانعي نيز اين واقعه را تسليت گفت. همچنين آيت‌الله موسوي خوئيني، اسحاق جهانگيري، الياس حضرتي، محمدرضا عارف، محسن هاشمي‌رفسنجاني، حبيب‌الله بيطرف، مجيد انصاري، عبدالرضا رحماني‌فضلي، حسين جابري انصاري، سيدهادي خامنه‌اي، علي يونسي و محمود صادقي به اين مناسبت در پيام‌هايي تسليت گفتند. اين در حالي بود كه حزب‌الله لبنان و مجمع روحانيون مبارز نيز در پيام‌هايي جداگانه نسبت به اين واقعه تلخ واكنش نشان دادند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)