کد خبر: ۴۱۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس ستاد انتخابات کشور گفت: از ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار واجد شرایط رای دادن در انتخابات ۲۸ خرداد، یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ رای اولی هستند.
بیش از ۵۹ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند/تمهیدات لازم برای برگزاری دور دوم هم پیش‌بینی شده است
رییس ستاد انتخابات کشور گفت: از ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار واجد شرایط رای دادن در انتخابات ۲۸ خرداد، یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ رای اولی هستند.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، جمال عرف روز دوشنبه در نشست خبری با تبریک دهه کرامت گفت: در حوزه ریاست جمهوری بیش از ۶۷ هزار صندوق رای را آماده و با ناظر نهایی کردیم. در حوزه شورا‌ها هم ۷۵ هزار صندوق پیش بینی شدهاست.
رییس ستاد انتخابات از مشارکت یک و نیم میلیون نفر عوامل اجرایی نظارتی و بارزسی در انتخابات خبر داد و افزود: در نمایندگی‌های ایران در سراسر جهان۴۵۰ صندوق برای اخذ رای در نظر گرفته شده است.
عرف درباره واجدین شرایط گفت: در این دوره یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ رای اولی در این دوره خواهیم داشت که ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر مرد و بقیه زن هستند.
وی همچنین از ارسالکلیه اقلام انتخاباتی اعم از صندوق الکترونیکی و غیرالکترونیک و احراز هویت به حوزه‌ها خبر داد و گفت: واکسیناسیون ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از عوامل اجرایی انجام شده است. ضمن اینکه با همکاری وزارت بهداشت قرار شد با استفاده از واکسن ایرانی واکسیناسیون انجام شود و امروز قول دادند در کمیته اخلاق موضوع مطرح شود.
معاون سیاسی وزارت کشور درباره اقدامات ستاد انتخابات برای برگزاری انتخابات پرشور و تمهیدات پروتکل بهداشتی، گفت: از مهرماه سال گذشته تمهیدات این انتخابات آغاز شد و ۱۲ جلسه شخصا به صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی با همه روسای ستاد انتخابات داشتم که یکی از بحث‌های اصلی، مشارکت حداکثری بود.
عرف با اشاره به نشست‌های خود با نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی اظهار کرد: در این مدت ۶ جلسه با احزاب و گروه‌های سیاسی برگزار کردم. وزیر هم با استانداران و هم با فعالان سیاسی جلسه داشت و همه تلاش وزارت کشور این بود گروه‌های مرجع فعال شوند تا انتخابات پرشور داشته باشیم.
وی درباره چگونگی رسیدگی تخلفات انتخاباتی، اظهار کرد: عناوین تخلفات انتخاباتی از زمان تبلیغات و روز رای گیری براساس قانون تصریح شده و بازرسی وزارت کشور و پیشگیری قوه قضاییه فعال هستند و از مجاری قانونی همه این مسائل دنبال می‌شود. یکی از ستاد‌ها اصرار داشت در نقطه‌ای از شهر تجمع شود و فرمانداری و ستاد تامین برای رعایت مسایل بهداشتی گفتند که تجمع را به استادیوم انتقال دهند و این به معنای ممنوعیت نبود.
عرف ادامه داد: یکی از مفروضات وزارت کشور احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم است که در این زمینه تعرفه‌های لازم چاپ و اگر دور دوم کشیده شد جمعه بعد دور دوم برگزار می‌شود.
رییس ستاد انتخابات وزارت کشور در پاسخ به پرسش ایرنا درباره تایید صلاحیت نامزد‌های انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا گفت: براساس آمار نهایی ۸۵ درصد ثبت نام کنندگان در انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و ۹۲.۵ درصد ثبت نام کنندگان شورا‌های اسلامی روستا تایید نهایی شده اند.
وی ادامه داد: ۴۳.۴۴ درصد ثبت نام کنندگان مجلس شورای اسلامی و ۲۶.۱ درصد ثبت نام کنندگان مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت نهایی شده اند.
عرف درباره برگزاری گردهمایی‌های انتخاباتی و رعایت نشدن پروتکل‌ها در همایش انتخاباتی اهواز، گفت: پروتکل‌ها همه چیز را مشخص کرده است. مثلاً به آن‌ها گفته شده است که ۳۰ درصد ظرفیت محل برگزاری یا فواصل شرکت کنندگان رعایت و همچنین از فضای باز و ماسک استفاده شود. روسای ستاد انتخابات می‌توانند این تعادل را برقرار و همایش‌ها را برگزار کنند.
رییس ستاد انتخابات کشور افزود: ستاد انتخابات، روسای ستادها، سپاه، بسیج و ناجا به موارد پروتکل‌های بهداشتی رسیدگی می‌کنند و اگر لازم باشد به بازرسی می‌رود.
وی با بیان اینکه نباید برگزاری همایش‌ها را تعطیل کنیم، اظهار کرد: تعطیل کردن همایش‌ها و میتینگ‌ها مشارکت حداکثری را زیر سوال می‌برد بنابراین از اعضای ستاد انتخابات می‌خواهم تا آن دستورالعملی که ۸ خرداد به آن‌ها ابلاغ کرده‌ایم را به استان‌ها و شهرستان‌ها ابلاغ کنند و گردهمایی‌ها و همایش‌ها با رعایت پروتکل‌ها برگزار شود.
عرف درباره برگزاری در خارج کشور گفت: در حدود ۱۰۱ کشور و ۱۳۳ نمایندگی انتخابات برگزار می‌شود و ۲۳۴ شعبه و ۴۵۰ صندوق برای این امر در نظر گرفته شده است.
عرف ادامه داد: دولت کانادا متاسفانه به‌رغم تعهدات بین‌المللی نپذیرفته است که نمایندگی ما در آنجا شعبه و صندوق ایجاد کندو قرار شد در نزدیکترین شهر مرزی به کانادا شعبه ایجاد شود تا ایرانیان علاقه‌مند به رای دادن در کانادا، به آن شهر و شعبه مراجعه کنند.
معاون وزارت کشور درباره میزان مشارکت در انتخابات گفت: میزان مشارکت در یک نظرسنجی ۳۷ و در نظرسنجی دیگر ۴۸ درصد عنوان شده است که البته بخشی از نظرسنجی‌ها در فضای مجازی در اختیار همه است.
وی افزود: فاصله ۱۰ درصدی در نظرسنجی‌ها وجود دارد. با دعوت از دستگاه‌های نظرسنجی، درباره این اختلاف سوال کرده‌ایم و با آن‌ها مجددا جلسه داریم تا ستاد انتخابات به عدد دقیق‌تری از میزان مشارکت و احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم برسد.
عرف درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز اخذ رای تصریح کرد: زمان اخذ رای را افزایش داده ایم و یک ساعت زودتر یعنی ۷ صبح روز جمعه انتخابات آغاز می‌شود و دو ساعت پس از ساعت ۲۴ اگر لازم شد انتخابات ادامه می‌یابد.
وی افزود: مطلبی را یکی از اعضای شورای نگهبان درباره تمدید ساعت رای گیری مطرح کرد و تماس تلفنی با او داشته و موضوع را توضیح دادم و گفت که منظورش این بود به لحاظ قانونی ساعت ۲۴ یک روز تمام می‌شود.
رییس ستاد انتخابات کشور گفت: پیشتر سر ساعت ۲۴ سیستم‌های رای گیری قطع می‌شد، اما در این دوره از انتخابات اگر افرادی می‌خواهند رای بدهند تا ساعت ۲ بامداد سیستم‌ها قطع نمی‌شود.
عرف با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز رای گیری ادامه داد: نرم افزار شعبه در اختیار همه مردم قرار دارد و شعبه‌ها ضدعفونی می‌شود و همه از ماسک استفاده خواهند کرد. فاصله اجتماعی رعایت می‌شود. اگر در شعبه‌ای پروتکل‌ها رعایت نشد، رییس شعبه تذکر می‌دهد. هلال احمر در همه شعبه‌ها ناظر بهداشتی دارد و یک شعبه سیار برای بیماران کرونایی خواهیم داشت که با همکاری هلال احمر انجام می‌شود. آمار بیماران را از وزارت بهداشت می‌گیریم و اگر بیماری مایل به رای دادن بود، شعبه به بیمار مراجعه می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)