کد خبر: ۴۱۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید تضمین‌هایی بدهند که اتقاقات دوران ترامپ تکرار نمی‌شود، تاکید کرد: در مذاکرات وین، برخی از ظرایف فنی، حقوقی، اجرایی و... باقی مانده است که این ظرایف به اندازه موضوعات اصلی مهم هستند.
خطیب‌زاده: آمریکا باید ضمانت بدهد اتفاقات دوران ترامپ تکرار نمی‌شود
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید تضمین‌هایی بدهند که اتقاقات دوران ترامپ تکرار نمی‌شود، تاکید کرد: در مذاکرات وین، برخی از ظرایف فنی، حقوقی، اجرایی و... باقی مانده است که این ظرایف به اندازه موضوعات اصلی مهم هستند.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «سعید خطیب‌زاده» صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: این انتخابات بسیار مهم است و سرنوشت ایران را در عرصه مدیریت کلان کشور رقم می‌زند. مردم ایران در بزنگاه‌های تاریخی خوش درخشیدند و حضور موثری داشتند و کلام آخر را زدند. تمام تغییرات در قدرت و در جمهوری اسلامی از طریق صندوق‌های رای بوده و اراده مردم را به منصه ظهور رساند.
وی با بیان اینکه امیدوارم همه افراد، چه کسانی که برای شرکت در انتخابات تصمیم گرفته‌اند و چه کسانی تردید دارند، روز جمعه را به یک روز ملی دیگر در تاریخ ایران تبدیل کنند، اظهار داشت: ایران و ایرانی به دنبال منافع ملی است و روز جمعه نیز این مسئله رقم خواهد خورد.
رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با ارائه گزارشی در مورد اقدامات دستگاه دیپلماسی در مورد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: براساس قوانین، تمام ایرانیان باید برای رای دادن دسترسی داشته باشند. در همین چارچوب، انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر ایران، در تمامی دنیا برگزار شده و مسئول برگزاری انتخابات در خارج از کشور براساس قانون، وزارت امور خارجه است.
سه و نیم میلیون واجد شرایط رای دادن در خارج از کشور داریم
خطیب‌زاده با اشاره به تشکیل ستاد انتخاباتی در معاونت کنسولی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: این فرایند از شش ماه قبل آغاز شد و در آذر ماه گذشته، به کلیه نمایندگی‌ها طی نامه‌ای دستورالعملی صادر کردیم و از آن‌ها خواستیم تمامی واجدین شرایط را برای اخذ رای احصا کرده و به مرکز اعلام کنند. براساس برآورد‌های غیررسمی، سه میلیون و نیم نفر واجد شرایط در خارج از کشور داریم.
وی ادامه داد: در ماه فروردین تمامی اقلامی و ملزومات احصا و برای تامین‌آن تلاش شد و تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار برگه تعرفه به نمایندگی‌ها ارسال شده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه با امضای وزیر امور خارجه به عنوان رییس ستاد انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور تعیین شده است، ابراز داشت: به غیر از هیات‌های اجرایی در کلیه صندوق‌های رای، بیش از ۲۰۰ نفر به عنوان ناظر شورای نگهبان با هماهنگی این شورا تعیین و به نمایندگی‌ها معرفی شدند. در ۱۳۳ نمایندگی ایران، ۲۳۴ شبعه اخذ رای در خارج از کشور کار اخذ رای را انجام می‌دهند.
امکان برگزاری انتخابات در کانادا را نداریم
خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه تحقیقا در تمامی کشور‌ها صندوق رای داریم، عنوان کرد: در سه کشور این مسئله میسر نشده است که مهمترین آن، کانادا است. این کشور در دوره قبل نیز همکاری لازم را نداشت. با وجود اینکه نمایندگی ایران در نیویورک با همتای خود در این رابطه رایزنی کرده و نامه رسمی نیز داده شده است، ولی دولت کانادا از همکاری امتناع کرده است بنابراین امکان برگزاری انتخابات در کانادا را نداریم.
وی با انتقاد از رویکرد دولت کانادا یادآور شد: این مسئله نشان می‌دهد دولت کانادا نه تنها مسئله انتخابات و... همکاری نداشته و نگاه دوگانه‌ای دارد بلکه در راه حقوق شهروندان ایرانی نیز سنگ‌اندازی می‌کند.
این دیپلمات ارشد با بیان اینکه در ۲۴ ایالت آمریکا صندوق رای تعبیه شده است، عنوان کرد: دولت ایران تلاش کرده که زمینه رای دادن ایرانیان مقیم کانادا را فراهم کند لذا در نقاط مرزی تلاش شده صندوق‌های رای قطعی شود.
بیش از ۱۶۰ ویزای خبرنگاری برای پوشش انتخابات صادر شده است
خطیب‌زاده با بیان اینکه یکی از پرتلاش‌ترین دوره‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور در این دوره بوده است، گفت: بیش از ۱۶۰ ویزای خبرنگاری با هماهنگی وزارت ارشاد صادر شده است. ستاد اطلاع‌رسانی در وزارت امور خارجه نیز شکل گرفته است. همه مقدمات فراهم شده و امیدواریم انتخابات پرشوری نیز شاهد باشیم.
وی با اشاره به تحولات حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور در یک هفته گذشته اظهار داشت: چهارشنبه دو هفته گذشته کمیسیون مشترک برجام برگزار شد و هیات‌ها به کشور بازگشتند. در این مدت نیز وزرای امور خارجه ایران و انگلیس به صورت تلفنی رایزنی کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همچنین نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان به تهران آمده و با وزیر امور خارجه و نماینده ایران دیدار کردند. همان روز نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در تهران با وزیر و مقامات وزارت امور خارجه رایزنی کرد.
موضع همیشگی ایران احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور‌ها است
خطیب‌زاده با اشاره به سفر هفته گذشته خود به عراق تصریح کرد: در این سفر علاوه بر دیدار با مقامات رسمی و غیررسمی عراقی، با مقامات و شخصیت‌های فرهنگی و غیردولتی نیز دیدار کردم تا زمینه مردمی، فرهنگی، رسانه‌ای برای روابط چند لایه دو کشور فراهم شود.
وی با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین خاطرنشان کرد: این هفته همچنین علی اصغر خاجی دستیار وزیر امور خارجه در عمان دیدار‌هایی انجام می‌دهد.
رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ بعه سوالی درباره ادامه حضور نظامی ترکیه در شمال عراق ابراز داشت: موضع همیشگی ما احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور‌ها است. دولت عراق در این باره نظرات خود را به صراحت بیان کرده و تمام توان لازم را برای رفع تهدیدات را دارد. البته نگرانی‌های دولت ترکیه نیز باید رفع شود. ما با بغداد و آنکارا در رایزنی‌های مفصلی هستیم. این مسئله دارای ظرایف فراوانی است و نگرانی‌های دو کشور باید در یک بسته رفع شود.
سیاست‌های رژیم اشغالگر قدس با رفتن افراد تفاوت نمی‌کند
خطیب‌زاده درباره بیانیه گروه هفت درباره توان موشکی ایران بیان کرد: تفاسیری که از قطعنامه ۲۲۳۱ می‌شود، هم خیلی بعید است و هم بسیار نادرست. هیچ کجای این قطعنامه برنامه‌های موشکی ایران را محدود نکرده است. این تفاسیر به کسر اعتبار مدعیان منجر می‌شود. بهتر است سران این کشور‌ها به تعهدات زمین مانده خود عمل کرده و به دخالت‌های خود در امور کشور‌ها پایان دهند.
وی در مورد کنار رفتن نتانیاهو پس از ترامپ یادآور شد: برجام‌ستیزان به این یکی، دو نفر منفور نظام بین‌الملل محدود نمی‌شوند. فکر نمی‌کنم سیاست‌های رژیم اشغالگر قدس با رفتن این و آن تفاوت کند. تمامی بدخواهان ایران رفته و ایران سرافزار می‌ایستد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین مذکرات وین عنوان کرد: آنچه در وین در حال انجام است، کمیسیون فصلی برجام برای بازگشت آمریکا به تعهداتش است. آنچه در وین در حال انجام است، به بن بست نرسیده و گفتگو‌ها درباره برخی ظرایف فنی، سیاسی و اجرایی در حال انجام است. من فکر می‌کنم زود است برای نتایج آن‌ها گفتگو کنیم.
آمریکا باید تضمین‌های لازم را برای عدم تکرار اتفاقات دوران ترامپ بدهد
خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه این دور بعید است دور آخر باشد، گفت: آمریکا باید تصمیم خود را بگیرد و بداند در موضع برابر میان ایران و گروه ۱+۴ وجود ندارد. آن‌ها بدانند طرف خاطی و نقض‌کننده برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. باید تضمین‌های لازم را برای عدم تکرار اتفاقات دوران ترامپ بدهد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا طرف‌های مذاکره‌کننده در وین منتظر نتایج انتخابات هستند، اظهار داشت: آنچه در وین در حال انجام است، ربطی به انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد. گفتگو‌ها نیز فرسایشی نشده و فکر می‌کنم زمان برای موضوعات باقی مانده کم است. باید در مورد این موضوعات تصمیم سیاسی در پایتخت‌ها گرفته شود، که اگر گرفته شود، بازگشت به برجام ممکن است.
این دیپلمات ارشد درخصوص مذاکرات وین و توافق ایران و آژانس تصریح کرد: توافق ما فنی است و از زمان اجرایی شدن مصوبه مجلس، دسترسی فراپادمانی به آن‌ها ندادیم. اینکه در یک ماه به نتیجه برسیم، بدبین نیستم. اگر هم نرسیدیم، ادامه شرایط و پاک کردن یا نکردن دوربین‌ها تصمیم داخلی است. البته نباید قضاوت کرد. ان‌شاالله گفتگو‌ها با تضمین منافع ایران به نتیجه برسد.
درباره رفع بخشی از تمامی تحریم‌ها توافق شده است
خطیب‌زاده در مورد مذاکرات ایران و عربستان هم خاطرنشان کرد: همواره از گفتگو با همسایگان استقبال کردیم و عربستان نیز از این امر مستثنی نیست. در سال‌های گذشته که ریاض علاقه‌ای برای گفتگو نداشت، تکرار می‌کردیم بهترین راه برای حل و فصل موضوعات گفتگو است. در موضوعات دوجانبه، منطقه و بین‌المللی در سطح قابل توجهی موضوعات را جلو بردیم.
خبرنگاری پرسید که آیا تحریم‌های نفتی از مسائل باقی مانده در برجام است که رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه پاسخ داد: درباره رفع بخشی از تمامی تحریم‌ها توافق شده است.
وی در مورد سفرش به عراق و گسترش همکاری‌های رسانه‌ای و دیپلماتیک ابراز داشت: در گفتگو‌های من و دوستان در عراق، درخصوص مسائل مختلفی صحبت شد. در مورد مسائل مورد پیگیری مانند راه‌آهن بصره و شلمچه، روادید و... گفتگو‌های خوبی انجام شد. در مورد مراودات مردمی همکاری‌های خوبی انجام شده، ولی جای گسترش بیشتری وجود دارد.
بخشی از سهم خود را از بازار نفت پس گرفتیم
خطیب‌زاده با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های روابط ایران و عراق، درهم‌تنیدگی مراودات مردمی است، عنوان کرد: در مورد تبادلات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای نیازمند کاری بیشتری هستیم و امیدواریم با سفر وزیر فرهنگ عراق به ایران و ... در مورد آن‌ها توافقات بیشتری داشته باشیم. مانعی برای گسترش روابط نمی‌بینیم، ولی باید ترغیب‌ها هم ایجاد شود.
وی درباره فرایند فروش نفت ایران پس از رفع تحریم‌ها یادآور شد: در دوران تحریم‌های حداکثری شکست‌خورده آمریکا هدف اصلی صنعت نفت بازپس‌گیری سهم ایران در بازار نفت بود. طی همین یک سال اخیر، بخشی از این سهم پس گرفتیم. گفتگو‌ها همواره در لایه‌های مختلف انجام شده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره توییت رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بیان کرد: دولت آمریکا مسبب مرگ بسیاری از بیماران در ایران بوده است. دولت متبوع ایشان شریک جنایت‌های ترامپ علیه ملت ایران با ادامه تحریم‌ها بوده است. آن‌ها بجای اشک تمساح به رکورد بسیار تاریخی که در روابط خارجی به جای گذاشتند توجه کنند. هیچ کشوری بعید است به تعهدات و امضای آمریکا اعتماد کند چراکه آن‌ها نشان دادند نقض‌کننده تعهدات‌شان هستنند.
فروش نفت‌های راهزنی‌شده توسط آمریکا غیرقانونی است
خبرنگاری پرسید که آیا آتش‌سوزی‌های اخیر در ایران توسط اسرائیل انجام شده است که خطیب‌زاده پاسخ داد: منابع امنیتی باید به این سوال پاسخ دهند.
وی در مورد راهزنی دریایی آمریکا گفت: دولت آمریکا مانند راهزن دریایی در چند مورد نفت‌هایی که حتی برای ایران نبوده، را فروخته است که غیرقانونی است. راهزنی، راهزنی است و فرق نمی‌کند آن نفت برای چه کسی است. این مسئله را باید لیست شرمندگی‌های دولت واشنگتن اضافه کرد.
رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین اظهار داشت: مهمترین ملاک ما سیاست‌های اعلام شده از سوی رهبر انقلاب و دستورالعمل‌های ابلاغ شده شورای عالی امینت ملی است. سنجه ما همان برجام است و برجام بیشتر و کمتر را نمی‌پذیریم. اگر توافقی شود، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و مانند توافقات دیگر کمیسیون مشترک برجام است.
ظرایفی باقی مانده در مذاکرات به اندازه موضوعات اصلی مهم هستند
خطیب‌زاده در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه مشکل مذاکرات وین کجاست و چه چیزی موجب عدم توافق تا این لحظه شده است، تصریح کرد: مذاکرات در فضای عمومی پیگیری نمی‌شود. در مذاکرات وین، برخی از موضوعات ظرایف فنی، حقوقی، اجرایی و... باقی مانده است که این ظرایف به اندازه موضوعات اصلی مهم هستند. البته در مورد چند موضوع اصلی گفتگو‌ها هم در جریان است.
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید تضمین‌هایی بدهند که اتقاقات دوران ترامپ تکرار نمی‌شود، خاطرنشان کرد: چگونگی اجرای تعهدات آمریکا و چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران در گفتگو‌ها در جریان است. هیچ بن‌بستی وجود ندارد. گفتگو‌ها در مسیر خود جلو می‌رود و طرف‌ها با جدیت در حال رایزنی هستند. با همین روند می‌توان به یک متن رسید. هیات‌ها به پایتحت‌ها برمی‌گردند و آنگاه می‌توان گفت دور بعد می‌تواند دور پایانی باشد یا خیر.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد ادعا‌های یوسی کوهن رییس سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی ابراز داشت: رژیم اشغالگر قدس منبع ناآرامی و تروریسم در منطقه است. آن‌ها ریشه گرفتاری‌های ۷۰ سال غرب آسیا هستند. آن‌ها به نقطه‌ای از موجودیت نامشروع‌شان رسیده‌اند که با گردن‌کشی اعلام می‌کنند ترور انجام داده و بمبگذاری می‌کنند.
لغو روادید با عراق مشروط به اقدام متقابل از سوی بغداد است
خطیب‌زاده افزود: می‌دانیم چه حجمی از اقدامات در داخل ایران از سوی کشور‌ها از جمله رژیم اشغالگر قدس انجام می‌شود، ولی این مسئله حرکت پویای علمی و فناوری ایران را در عرصه هسته‌ای، موشکی، دفاعی و... متوقف نکرده است. هرکجا هم لازم بوده، پاسخش را قاطع داده‌ایم و کسی که این پاسخ را دریافت کرده خودش می‌داند چه دردی داشته است.
خبرنگاری پرسید به غیر از کانادا، در چه کشور‌های دیگری انتخابات ریاست جمهوری برگزار نمی‌شود، که این دیپلمات ارشد عنوان کرد: به غیر از کانادا، یک کشور سنگاپور است که با وجود داشتن سفیر ترددی به خاطر مقررات کرونایی این انتخابات برگزار نمی‌شود و دیگری یمن است.
وی در مورد لغو روادید ایران و عراق هم یادآور شد: مصوبه هیات دولت لغو روادید تا سقف ۴۵ روز و به صورت مشروط است. مشروط بر این است که عمل متقابل از سوی دولت عراق انجام شود. دوستان عراقی نیز علاقه‌مند به این کار هستند، اما این مسئله نیازمند مصوبه پارلمان عراق است. ما آماده لغو روادید به صورت متقابل هستیم. این لغو روادید نیز محدود به اربعین نخواهد بود.
هیچ دولت انحصارگرا آینده افغانستان نیست
خطیب‌زاده در مورد اقدامات وزارت امور خارجه در مورد واکسن کرونا نیز بیان کرد: وزارت امور خارجه با تمام قوا تلاش کرده است تا واکسن وارد کشور شود. در تامین واکسن‌های وارد شده، وزارت امور خارجه براساس دستورالعمل‌ها تلاش کرده است. وزارت امور خارجه در مورد واکسن مشترک با کوبا و واکسن‌های وارداتی از چین، روسیه و هند با افتخار نقش معرفی‌کننده، تسهیل‌کننده و مذاکره‌کننده را در کنار وزارت بهداشت داشته است.
به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، واردات واکسن خارجی در کنار ساخت واکسن‌های غرورآفرین ملی ادامه خواهد داشت. احتمالا خبر‌های خوبی نیز در مورد واردات واکسن طی روز‌های آینده خواهید شنید.
وی در مورد تحولات افغانستان گفت: تحولات افغانستان را از نزدیک رصد می‌کنیم. تحولات عمده‌ای در جریان است. موج جدیدی از خشونت و تروریسم در افغانستان افزایش یافته است. فجایعی که در این کشور در حال رخ دادن است - به خصوص علیه هزاره‌ها که قربانی تروریسم کور شده‌اند - را محکوم می‌کنیم.
خطیب‌زاده با اشاره به تلاش‌های ایران عنوان کرد: تنها راه انجام گفتگو‌های بین‌الافغانی با حضور تمام گروه‌های افغانستانی است. ایران تلاش کرده این گفتگو‌ها را با حضور تمام گروه‌ها تسهیل کند. هیچ دولت انحصارگری آینده افغانستان نیست بلکه یک دولت فراگیر ملی باید دولت افغانستان باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)