کد خبر: ۴۱۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس کل دادگستری کرمان
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: بستر لازم به منظور رفع دغدغه های زیست محیطی براساس کار مشترک سه جانبه بین دستگاه قضایی، اداره کل حفاظت از محیط زیست و سازمان های مردم نهاد فراهم است.
زمینه رفع دغدغه های زیست محیطی در کرمان فراهم شد
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: بستر لازم به منظور رفع دغدغه‌های زیست محیطی براساس کار مشترک سه جانبه بین دستگاه قضایی، اداره کل حفاظت از محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد فراهم است.
به گزارش ایرنا، یدالله موحد روز شنبه با اعلام اینمطلب به رسانه‌ها افزود: مدیریت و کارکنان حفاظت از محیط زیست کار مجاهدانه، دشوار و بی شائبه‌ای را بر دوش دارند.
وی تاکید کرد: دغدغه‌های مشترک بین دستگاه قضایی به عنوان متولی صیانت از حقوق عامه، سازمان محیط زیست به عنوان یک دستگاه متولی و سازمان‌های مردم نهاد به عنوان بخشی از سرمایه‌های اجتماعی که با انگیزه مقدس حفظ محیط زیست وارد میدان شده اند، وجود دارد که بر مبنای کار مشترک می‌توان این دغدغه‌ها را برطرف کرد.
نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان تصریح کرد: بستر لازم برای حل دغدغه‌های مشترک بر اساس کار مشارکتی و بهره گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود وجود دارد و در این رابطه باید توجه داشت که بخشی از این مسائل در گذشته مورد غفلت قرار گرفته و آسیب‌های ناشی از آن در حال حاضر قابل مشاهده است.
موحد با اشاره به این مطلب که مشارکت مردمی در امور خیریه در فرهنگ ملی و مذهبی ما سابقه دیرینه‌ای دارد، ادامه داد: به کارگیری این مشارکت‌ها در حوزه حفظ محیط زیست و بر مبنای دانش و تخصص افراد در حل بسیاری از معضلات زیست محیطی راهگشا خواهد بود.
وی با اشاره به این مطلب که همزمان با رشد جوامع، دغدغه‌های زیست محیطی نیز فزونی گرفته و دغدغه بشر از به خطر افتادن محیط زندگی خود افزایش یافته است، تاکید کرد: بر مبنای این نگرانی و نگاه عمومی، اهمیت صیانت از مسائل زیست محیطی به مبحثی به روز و قابل توجه تبدیل شده است.
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: درک صحیح درباره اینکه در مسیر توسعه باید به مسائل زیست محیطی توجه جدی داشته باشیم، نیاز به استدلال ندارد و موضوعی روشن است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به صورت مستمر در سیاست‌های کلی محیط زیست برآن تاکید کرده اند و این تاکیدات نشان دهنده آن است که نظام حاکمیتی ما این دغدغه را به صورت جدی دنبال می‌کند.
موحد با تاکید بر این مطلب که توسعه باید پیوست زیست محیطی داشته باشد، گفت: سه مولفه توسعه، محیط زیست و مشارکت مردمی باید همواره مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: اگر حاکمیت در برنامه‌های توسعه‌ای خود با مشارکت مردم و نهاد‌های مردمی بتوانند هم مساله مهم توسعه را دنبال کند و هم مسائل زیست محیطی را مورد توجه قرار دهد، کشور، توسعه فراگیر و جامعی را تجربه خواهد کرد.
رییس کل دادگستری استان کرمان به وقوع تنش آبی در کشور و استان کرمان نیز اشاره و بیان کرد: تنش آبی خطر و بحرانی جدی کشور به شمار می‌رود و نخستین بخش آسیب پذیر در برابر آن، محیط زیست، گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است.
موحد ادامه داد: متاسفانه هم اکنون با بحران مدیریت منابع آبی مواجه شده ایم، زیرا با یک بی توجهی، منابع آبی زیرزمینی را در سطح گسترده و وسیع برداشت و تبدیل به کالا‌های بعضا صادراتی و استراتژیک کردیم و باید بررسی کرد که چه سرمایه‌هایی را از دست داده ایم و چه چیز‌هایی رابه دست آورده ایم.
وی یادآور شد: ضمن حمایت از تولید، صنعت، معدن و فرآوری معادن باید نگاه حمایتی از محیط زیست استان را داشته باشیم، زیرا بزه دیدگان در حوزه جرائم زیست محیطی تنها انسان‌ها نیستند و موجودات زنده دیگری را نیز شامل می‌شود و موجودات بی جان دیگری مانند آب و خاک نیز آسیب می‌بینند و قوه قضاییه تمامی این موارد را تحت عنوان حقوق عامه باید مورد توجه قراردهد.
رییس کل دادگستری استان کرمان به موضوع فساد فی الارض نیز اشاره و بیان کرد: فساد فی الارض در حوزه محیط زیست این است که با یکسری اقدامات نسنجیده و نادرست قابلیت زندگی در یک محل از دست برود.
موحد با اشاره به این مطلب که این کره خاکی مختص یک فرد یا یک نسل نیست، عنوان کرد: باید برای نسل‌های بعدی حفظ شود و ما حق نداریم همه منابع و نعمت‌های خدادادی را برای رفاه و آسایش خود استفاده کرده و حقی برای نسل‌های آینده قائل نباشیم.
وی نبود دانش، تخصص و آگاهی لازم را از یکی از آفت‌های سازمان‌های مردم نهاد برشمرد و گفت: لازم است که با جلب همکاری افراد متخصص و آگاه زمینه‌ای فراهم کرد که مطالبات این حوزه به شکلی منطقی‌تر مطرح و دنبال شود.
عالی‌ترین مقام قضایی استان کرمان با اشاره به این مطلب که یکی دیگر از مشکلات جدی سازمان‌های مردم نهاد در کشور نداشتن پشتوانه مالی است، تاکید کرد: سازمان‌های مردم نهاد تا جایی می‌تواند از سرمایه‌های خود برای پیگیری برنامه‌های مورد نظر استفاده کنند، اما این موضوع جوابگوی تمام نیاز‌ها نخواهد بود و باید به تامین پشتوانه‌های مالی برای سازمان‌های مردم نهاد درحوزه محیط زیست توجه لازم صورت گیرد، زیرا در صورت عدم حمایت مالی از سازمان‌های مردم نهاد، این سمن‌ها به مرور از عرصه کاری خارج خواهند شد.
موحد تاکید کرد: برنامه‌های سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست باید براساس برنامه ریزی و آینده پژوهشی و حرکت ساختارمند دنبال شود، زیرا پیگیری‌های مقطعی اثرگذاری لازم را به دنبال نخواهد داشت و ابتر باقی خواهد ماند.
وی ضمن تاکید بر حمایت همه جانبه از مطالبات قانونی فعالان محیط زیست، عنوان کرد: در این مسیر اجازه هیچگونه سوء استفاده‌ای را به افراد فرصت طلب نخواهیم داد، زیرا افرادی هستند که به منظور حفظ منافع خود با طرح دغدغه‌های غیرواقعی درباره محیط زیست تلاش می‌کنند که مانع اجرای برخی پروژه‌ها شوند.
موحد بر همکاری مشترک دادستان‌های سراسر استان برای حل مشکلات موجود در حوزه محیط زیست تاکید کرد و گفت: گستردگی و وضعیت اقلیمی استان کرمان کار در حوزه محیط زیست را با دشواری‌های متعددی روبرو کرده است و در این راستا حامی فعالیت‌های قانونی مدیران اجرایی مربوطه و اعضای سازمان‌های مردم نهاد خواهیم بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)