کد خبر: ۴۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
وزیر بهداشت گفت: در کمال بی نیازی توانستیم آماده صادرات اقلام پزشکی به بیرون از مرزها نیز شویم. این موفقیت جز با تلاش تولیدگران داخلی، جز با تسهیلات ویژه ای که در دانشگاه ها درنظر گرفته شد و جز با راهکارهای سازمان غذا و دارو برای صدور محوزهای موردنیاز میسر نمی شد. امروز با کمال افتخار می توانم بگویم که یکی از کشورهایی هستیم که در زمینه همه اقلام موردنیاز مقابله با کرونا، بی نیاز هستیم.

سعید نمکی روز شنبه در همایش معاونین غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: در ابتدا می خواهم به چند سیاست اصلی که بعد از ورودم به وزارت بهداشت با کمک شما عزیزان ساماندهی کردیم، اشاره کنم. یکی از این ابعاد مهم، پاکیزه کردن و مبارزه با فسادی است که در آن مجموعه شکل گرفته بود.

وی افزود:‌ تلاش زیادی کردیم تا با تکیه بر تولید داخلی و جلوگیری از واردات بی رویه و لگدمال کردن تولید داخل توسط واردات، کمک ویژه ای به تولید داخلی کنیم و در این راستا، سیاست ما این بود که سالیانه حداقل ۲۵ درصد ارزبری را در حوزه واردات کاهش دهیم. اما این حرکت بسیار بزرگ با طوفانی از تخریب علیه همه ما مواجه شد. اما همه ما ایستادیم و ثابت کردیم که می شود در طول یک سال با وجود فشارهایی نظیر سیلاب های گسترده، مدیریت زائرین اربعین، آنفلوانزا و کووید ۱۹، حداقل یک و نیم میلیارد دلار ارزبری در زمینه واردات دارو و تجهیزات پزشکی را کم کرد و به افزایش تولید داخلی تبدیل کرد.

بی نیازی از سایر کشورها در عرصه تامین همه اقلام مقابله با کرونا

نمکی ضمن قدردانی از تلاشگران عرصه دارو و تجهیزات پزشکی که به افزایش تولید داخلی کمک کردند، گفت: در روزهای نخست شیوع کرونا مجبور بودیم ماسک و تجهیزات پزشکی را از بیرون از مرزها با خواهش و تمنا بیاوریم، اما با کمک شما در عرض کمتر از دو ماه به تولید داخلی همه اقلام رسیدیم و حتی در کمال بی نیازی توانستیم آماده صادرات اقلام پزشکی به بیرون از مرزها نیز شویم. این موفقیت جز با تلاش تولیدگران داخلی، جز با تسهیلات ویژه ای که در دانشگاه ها درنظر گرفته شد و جز با راهکارهای سازمان غذا و دارو برای صدور محوزهای موردنیاز میسر نمی شد. امروز با کمال افتخار می توانم بگویم که یکی از کشورهایی هستیم که در زمینه همه اقلام موردنیاز مقابله با کرونا، بی نیاز هستیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: همکاران داروساز ما توانستند داروهایی مانند فاویپراویر و رمدسیویر که واردات آنها برای ما حسرت بود را در کمتر از دو ماه تولید کنند؛ این موضوع یکی از افتخارات بی نظیر جمهوری اسلامی ایران است. این داروها حتی به مرحله صادارت نیز رسید. ما امروز، صادرکننده دستگاه های کمک تنفسی در جهان هستیم. بنابراین از تلاشگران عرصه دارو و تجهیزات پزشکی تشکر می کنم که اجازه ندادند نسخه ای در دست بیماران سرگردان بماند. (بجز نسخه هایی که خارج از نرم و فارماکوپه ما بود و برخی همکاران پزشک ما تجویز می کردند و مردم را به داروخانه ها گسیل داشته و آنها را سرگردان می کردند.)

بازار دارویی کشور در ایام کرونا به خوبی مدیریت شد

وی ادامه داد: اگر می خواستیم مانند بسیاری از اقلام دیگری که در این ایام وابسته به ارز بود و برای مردم مشکل ایجاد کرد، با دارو نیز همانگونه رفتار کنیم، مسلما قرص استامینوفن هم جزو نایاب های بازار دارویی کشور می شد، اما شما نه تنها این داروها، بلکه داروی بیماران خاص را نیز به خوبی مدیریت کردید.

همواره باید برای کرونا آماده باشیم

وی درخصوص بیماری کرونا تصریح کرد: نکته مهم این است که همواره باید برای کرونا آماده باشیم. به عنوان کسی که کرونا را هر لحظه رصد می کند، تمام دغدغه ام این است که رفتار آینده ویروس چگونه است و قرار است کدام استان ها درگیر ویروس و پیک شوند؟ درحال حاضر گرفتار ویروس هندی و آفریقای جنوبی هستیم. تمام تلاش همکاران ما معطوف به عبور و مرور مردم از مرزهاست. افغانستان با توجه به فشار طالبان، مهاجرینی را به کشور ما گسیل داشته که همه اینها ممکن است که عوارض و مسائل خاص برای ما داشته باشند، چراکه از پاکستان عبور می کنند و آنجا نیز با بیماری هایی نظیر کووید، التور و مالاریا درگیر است.

امیدوارم گرفتار پیک های بعدی نشویم

وزیر بهداشت تصریح کرد: از همکاران داروساز می خواهم که فراموش نکنند که ماه هاست که با کرونا درگیریم و خود را برای ذخایر دارویی برای ماه های آینده آماده کنند. امیدوارم گرفتار پیک های بعدی نشویم، اما نباید مطمئن باشیم که پیک دیگری رخ نخواهد داد. لذا باید مراقب باشیم و داروهای ضدویروس کافی در اختیار داشته باشیم. بارها گفته ام که اگر بتوانیم داروی ضدویروس را در اولین فاز درگیری بیمار به او بدهیم، فاز دوم که فاز التهابی و درگیری ریوی است را در بیمار کاهش خواهیم داد، از این رو خواهشم این است که دپوی خود را برای درمان سرپایی برای درمانگاه های سرپایی و بستری موقت، حفظ کنید.

وی تاکید کرد: برای ویروس هندی و آفریقای جنوبی که ویروس چموش تری است، حتما ذخایر خود را برای دارو و تجهیزات پزشکی آماده کنید. از دکتر شانه ساز می خواهم که این موضوع را حتما پیگیری کنند.

پیگیری مانده بدهی سازمان های بیمه گر به شرکت های پخش

وی ضمن تاکید بر پیگیری مانده بدهی سازمان های بیمه گر به سازمان غذا و دارو برای تامین داروهای ضدویروس، بیان کرد: در این مدت داروهای ضدویروس به موقع برای بیماران تامین شد که اگر مصرف سرپایی به موقع انجام نمی شد، بیماران حداقل هفت تا ۱۰ روز در بیمارستان بستری شده و هزینه های بیشتری برای سازمان های بیمه گر می تراشیدند، متاسفانه پول درمان های سرپایی با تاخیر پرداخت می شود که فردا در جلسه شورای عالی بیمه این موضوع را مطرح می کنم تا این پول به پخش ها پرداخت شده و پخش ها نیز دارو را به شما بدهند و ذخیره دارویی افزایش یابد.

نمکی افزود: از طرفی با شرکت های سازنده در تماس باشید که وسط این گرفتاری بدون دارو نمانیم. تاکنون بیماری را به گونه ای مدیریت کردیم که هیچ بیماری پشت درب بیمارستان ها معطل نماند و هیچ بیماری به دلیل سن، مذهب و وضعیت مالی نامناسب و ...، از درمان بازنماند و دیگر بیماران برآنها ارجحیت نداشتند. ما به همه بیماران خدمت رسانی کردیم که نشان افتخاری برای نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران است.

وی درخصوص نظارت بر دارو گفت: سامانه هایی برای نظارت بر دارو راه اندازی شده است. سامانه تی تک امروز با تی تکی که ما تحویل گرفتیم تفاوت های زیادی دارد و تی تک فعلی، گرچه به دلایلی به تاخیر افتاد، اما با تغییرات خوبی در امر نظارت همراه است.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه نظارت ها باید افزایش پیدا کند، گفت: سامانه های جدیدی که اعلام می کنیم، با وسواس دنبال شود تا مبحث نظارت از دستمان خارج نشود.

وی درخصوص نظارت بر داروخانه ها نیز عنوان کرد: نظارت بر داروخانه ها، کار شماست. برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران تعرفه حق فنی را در قانون نشاندیم، اما این دلیل نمی شود که داروساز نظارت نکند. دستور ما این است که نظارت ها را افزایش دهید و داروخانه ها بیشتر نظارت شوند. در برخی شهرها متاسفانه دکتر داروساز نقش نظارتی بر داروخانه اش ندارد.

نمکی درخصوص واکسن کووید ۱۹ خاطرنشان کرد: روز گذشته افتخار بزرگ ملی نصیب شد و واکسن ملی کووید ۱۹ به مقام معظم رهبری تزریق شد و این موضوع یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

وی ادامه داد: ما از روز نخست هم واردات و هم تولید واکسن را پیگیری کردیم. از روز نخست اعتقاد داشتم در آینده کشوری مدیریت کرونا را به خوبی انجام خواهد داد که بتواند تمام ابعادش را در درون مرزها مدیریت کند. این ویروس هنوز ناشناخته های زیادی دارد که باید همواره مراقبش باشیم. عدم شناخت پیچیدگی های ویروس، دانشمندان دنیا را هم به اشتباه گرفتار کرده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز یکی از تولیدکنندگان موفق واکسن کووید ۱۹ در جهان هستیم، خاطرنشان کرد: از معاونین غذا و دارو خواهش می کنم امر نظارت بر توزیع و تزریق واکسن را جدی بگیرند. همواره تاکید کرده ام که حتما یک نفر از همکاران معاونت غذا و دارو در کنار تیم واکسن قرار گیرد.

وی گفت: از دکتر شانه ساز و همکارانشان نیز برای تسهیل در اخذ مجوزهای لازم برای انجام فازهای آزمایشات بالینی واکسن کووید ۱۹ تشکر می کنم.

نمکی تصریح کرد: در ماه های آینده به تدریج از واکسن های خارجی بی نیاز می شویم و حتی این امکان هست که در پاییز و زمستان واکسن ایرانی ضمن ثبت در who، به دنیا صادر شود.

قدردانی از تلاش ها و کمک های بخش خصوصی واردات دارو

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در پایان عنوان کرد: در ایام سخت کرونا صنعت دارو به شدت جوانمردی کرد و بخش خصوصی واردات دارو نیز مردانگی به خرج داد. معتقدم بخش خصوصی اصیل، نجیب و پاکیزه ای در داخل کشور داریم که در ایام سخت در کنار مردم بودند و برخی از آنها با حداقل اسناد، دارو وارد کردند و هنوز ارز آن را دریافت نکرده اند، این عزیزان در ایام سخت در کنار ما بودند و زمانیکه تولید داخلی کافی نبود، مایحتاج مردم را وارد و تامین کردند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)