کد خبر: ۴۱۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
ارسال به دوستان
ذخیره
مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تاکید بر اینکه اقدام آمریکا برای خروج از برجام غیرقانونی و خلاف مقررات بین المللی بوده است، ارائه تضمین از سوی آمریکا را اصلی بدیهی و ضروری دانست.
تخت روانچی: برجام مثل یک در نیست که کسی هر وقت خواست وارد شود و هر وقت خواست بیرون برود / باید به ما تضمن داده شود که خروج آمریکا از برجام دیگر تکرار نمی‌شود
مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تاکید بر اینکه اقدام آمریکا برای خروج از برجام غیرقانونی و خلاف مقررات بین المللی بوده است، ارائه تضمین از سوی آمریکا را اصلی بدیهی و ضروری دانست.
به گزارش «انتخاب»، مجید تخت روانچی پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره بررسی یازدهمین گزارش دبیر کل این سازمان در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در گفت و گویی با ایرنا و صداوسیما افزود: لزوم ارائه تضمین از سوی آمریکا را یک اصل بدیهی بوده که در این سالها مورد تاکید ما بوده است.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با یادآوری خروج آمریکا از برجام اظهار داشت این تجربه ای است که ما و بقیه اعضای شورای امنیت از خروج غیرقانونی و غیرمتعارف آمریکا از برجام دیده ایم.
سفیر ایران در سازمان ملل گفت: برجام مثل یک در نیست که هر کسی هر وقت خواست وارد شود و هر وقت خواست بیرون برود. آمریکا بدون دلیل، غیرقانونی و غیر منطقی از برجام خارج شده است .
تخت روانچی تاکید کرد: تمام اعضای شورای امنیت واقف هستند که این کار غیرقانونی بوده ، سال گذشته شما مشاهده کردید که تلاش دولت ترامپ برای اینکه تحریم ها را برگرداند و می خواست از دست برجام خلاص شود، با شکست مفتضحانه ای در شورای امنیت مواجه شد.
وی افزود: این نشاندهنده این است که کشورهای مختلف عضو شورای امنیت نیز بر این امر واقفند که تلاش آمریکا، غلط، زشت و خلاف مقررات بین المللی بوده است.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد اکنون که ما صحبت از بازگشت به برجام می کنیم این حق طبیعی ماست که باید اطمینان و تضمن به ما داده شود که چنین چیزی دیگر تکرار نمی شود. چون تکرار این موضوع ، یک بعدش از نظر صدمات اقتصادی و حوزه انسانی و بعد دیگرش، این است که روابط بین الملل را دچار مشکل می کند.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: یعنی این نوع رفتار آمریکا روابط و هنجارهای بین المللی را دچار مشکل می کند؛ لذا حرفی که ما می زنیم حرف مسموعی است که کشورها می فهمند وقتی می گوییم آمریکا باید تضمین دهد با چه هدف و منظوری است که روی آن تاکید خواهیم کرد.
تحریم ها و نبود دارو موجب گرفتاری های زیادی برای مردم ما شده است
تخت روانچی درباره نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ نیز گفت: در شورای امنیت در جلسه ای که هر شش ماه یکبار برای بررسی قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار می شود، فرصت خوبی بود که ما در مورد آخرین وضعیت برجام و مذاکرات و اینکه در طول چند سال گذشته چه اتفاقی افتاده، صحبت کنیم .
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: در صحبت هایی که داشتیم تاکید کردیم برجام را نمی شود صرفا از این دید نگاه کرد که الان در چه وضعیتی است. ما نمی توانیم بدون اینکه این چند سال گذشته ، چه اتفاقی افتاده بگوییم همه طرفها به برجام آنهم بصورت نصفه و نیمه به آن بازگردند.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: من در سخنانم تاریخچه ای از زمان تصویب برجام تا الان که چه اتفاقی افتاده، بویژه از زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شد و شروع به تخریب برجام کرد تا سال ۲۰۱۸ که از آن خارج شد، ارائه کردم.
وی تصریح کرد رویکرد کشورهای اروپایی را در طول این چند سال گذشته توضیح دادیم که در مقابل نقض فاحش برجام چه اقداماتی کردند.
تخت روانچی گفت: در طول این چند سال، مردم ما به دلیل تحریم های ظالمانه ای که اعمال شده بود و در زمان ترامپ تشدید شد، صدمات زیادی دیدند و مشکلات زیادی برای آنها به وجود آمد از جمله در حوزه دارو و تاکید کردیم که ادعا می کردند دارو و مواد غذایی از حیطه تحریم ها خارج است ولی در عمل ادعای نادرستی است که به صراحت در جلسه شورای امنیت بیان کردیم.
نماینده ایران در سازمان ملل اظهار داشت: در طول این چند سال مردم ما صدمات مادی و جانی دیدند. تحریم ها و نبود برخی داروها موجب گرفتاری های زیادی برای مردم ما شده است. همچنین صدمات اقتصادی که ما در طول این چند سال دیدیدم. اینها ضربه هایی بوده که نمی توانیم به هیچ وجه فراموش کنیم.
تخت روانچی افزود: جان های عزیزی که به دلیل تحریم ها از بین رفتند قابل جایگزین نیستند حتی یک نفر هم برای ما بسیار عزیز است و نیز کسانی که تحت رنج کمبود دارو و لوازم پزشکی قرار گرفتند. اینها مواردی نیست که فراموش شود و موارد انسانی است.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اضافه کرد همچنین مساله فشارهای اقتصادی که به مردم ما در سالهای مختلف وارد شد، به هیچ وجه قابل اغماض نیست و در جلسه شورای امنیت بر همه این موارد تاکید کردم که هم از بعد انسان نمی توانیم فراموش کنیم و هم از بعد اقتصادی و صدماتی که مردم و کشور ما دیده اند و اینها جزو مطالبات ما خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)