کد خبر: ۴۱۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
وزیر ارتباطات گفت: سازمان فضایی به دنبال ایجاد منظومه ماهواره‌ای بوده و سند آن را استخراج کرده است. مذاکرات بین‌المللی در حال انجام است تا ما نیز به کشورهای دارای منظومه ماهواره‌ای بپیوندیم. ما نباید از اینترنت ماهواره‌ای بترسیم و باید خودمان را برای فراگیری این فناوری آماده کنیم. اینترنت ماهواره‌ای قطعاً برای ما تهدید نیست و ما از فرصت‌هایی که به دست می‌آید استفاده می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ما برای استفاده از فناوری‌های ماهواره‌ای مقررات سرزمینی داریم و هر شرکتی بخواهد فعال شود باید از ما مجوز بگیرد، البته اگر حقوق بین‌الملل را رعایت کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «محمدجواد آذری جهرمی» پس از امضای تفاهم‌نامه «پویش ملی ارتقا آگاهی حقوقی جامعه» با قوه قضاییه، در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره این تفاهم‌نامه گفت: این تفاهم صرفاً ارسال پیامک‌های آگاه‌سازی برای مردم نیست و از ابزارهای دیگر نیز کمک گرفته خواهد شد، فرآیند اطلاع‌رسانی محتوایی به مردم از همین امروز آغاز می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اختلالات تلفن همراه نیز افزود: دو ماه قبل قطعی برق شبکه اپراتورها را متأثر کرده بود که همان زمان در این باره اطلاع‌رسانی کردیم. اختلال روز گذشته نیز به دلیل برگزاری کنکور بود که علی‌رغم تمهیداتی که ما برای عدم اختلال در شبکه داشتیم، متأسفانه شاهد بروز مشکلاتی بودیم.

جهرمی تصریح کرد: بسیاری از داوطلبان کنکور هرسال به دلیل لورفتن سؤالات امتحان و تقلباتی که صورت می‌گرفت امنیت روانی نداشتند. سازمان سنجش و وزارت علوم نیز روی این مسئله حساس هستند و حساسیت به جایی دارند به همین دلیل درخواست شد اینترنت 4g و 3g در بخش‌هایی که کنکور در آن برگزار می‌شود، غیرفعال باشد. غیرفعال‌کردن شبکه در آن نقاط، روی مناطقی که در همسایگی آن‌ها بودند نیز تأثیر گذاشت و شبکه را با مشکل مواجه کرد.

وی گفت: سال گذشته نیز به آن‌ها پیشنهاد دادیم به‌جای قطع شبکه از راه‌های دیگری مانند نصب jammer (مسدودکننده امواج) استفاده کنند اما ظاهراً برای تأمین هزینه خرید این دستگاه مشکلاتی داشتند. اما باید بگویم زیانی که به‌واسطه این اختلال ایجاد می‌شود از هزینه تهیه jammer (مسدودکننده امواج) بیشتر است. ان‌شاءالله برای سال آینده به این شکل نباشد و اختلال‌هایی که در دور روز گذشته مشاهده شده به این دلیل است.

امریکا خوی سلطه‌جویی دارد

جهرمی درباره اینترنت ماهواره‌ای افزود: باید بپذیریم اینترنت ماهواره‌ای پدیده‌ای است که تمام کشورهای دنیا با آن مواجه خواهند شد. هدف اصلی منظومه‌های ماهواره‌ای این است که بستر استفاده از اینترنت اشیا را در سراسر دنیا را فراهم کنند. بسیاری از مناطق دورافتاده نه از طریق شبکه موبایل نه شبکه ثابت قابلیت پوشش‌دهی ندارند و اینترنت ماهواره‌ای برای کمک به چنین مشکلاتی راه‌اندازی شده است. اتفاقاتی که متأسفانه امروزه در زاگرس و پارک ملی گلستان شاهد هستیم را می‌توان به کمک اینترنت اشیا حل کرد.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: امریکا به دلیل خوی سلطه‌جویی در تمام عرصه‌ها نه‌تنها در برابر ایران بلکه در برابر بسیاری از کشور دارد، می‌خواهد پلتفرم‌های خود را توسعه بدهد و اقتصاد حوزه دیجیتال را به‌صورت ۱۰۰ درصدی برای شرکت‌های خودش مطالبه کند.

امریکا از مدت‌ها قبل برنامه بسط سلطه خودش بر کشورها را داشته است. ما نیز باید در این شرایط خود را آماده کنیم. برخی از سخت‌گیری‌هایی که داخل کشور صورت می‌پذیرد، باید اصلاح یا مدیریت شوند. ما مقررات سرزمینی برای استفاده از فناوری‌های ماهواره‌ای داریم و هر شرکتی که بخواهد فعال شود باید از ما مجوز بگیرد، البته اگر حقوق بین‌الملل را رعایت کنند.

وی افزود: سازمان فضایی به دنبال ایجاد منظومه ماهواره‌ای بوده و سند آن را استخراج کرده است. مذاکرات بین‌المللی در حال انجام است تا ما نیز به کشورهای دارای منظومه ماهواره‌ای بپیوندیم. ما نباید از اینترنت ماهواره‌ای بترسیم و باید خودمان را برای فراگیری این فناوری آماده کنیم. اینترنت ماهواره‌ای قطعاً برای ما تهدید نیست و ما از فرصت‌هایی که به دست می‌آید استفاده می‌کنیم.

همان‌طور که با وجود تمام تحریم‌هایی که علیه ایران تصویب شد، اقتصاد دیجیتال ما توانست رشد خوبی داشته باشد قطعاً در آینده نیز در مقابل اینترنت ماهواره‌ای رشد خواهیم کرد.

فیشینگ تنها در پیام‌رسان‌های خارجی رخ نمی‌دهد

وزیر ارتباطات درباره طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های بومی و تأثیر آن در پیشگیری از جرم گفت: فرض این‌که فیشینگ تنها در پیام‌رسان‌‎های خارجی اتفاق می‌افتد فرض اشتباهی است. فیشینگ امروز در پیامک که ۱۰۰ درصد بر بستر اپراتورهای داخلی است نیز رخ می‌دهد.

وی درباره پیام‌رسان‌های داخلی گفت: ما مطابق با سند معماری شبکه ملی اطلاعات که از سوی شورای‌عالی فضای مجازی به تصویب رسیده، مرکز داده را برای پیام‌رسان‌های داخلی برپا کردیم و مصوباتی برای اتصال متقابل را به تصویب رساندیم. حجم استفاده به‌ویژه در زمان آموزش مجازی با شیوع کرونا استفاده از پیام‌رسان‌های ایرانی افزایش قابل‌توجهی پیدا کرد.

همچنان موانعی وجود دارد که برای اطمینان‌بخشی به فعالین رسانه‌ای داخلی این مسائل حل شود که آن‌ها بتوانند در فضای داخلی فعالیت کنند. امکانات فنی برای رشد پیام‌رسان‌ها وجود دارد. درباره جستجوگر نیز باید بگویم هم ایرانسل و همراه اول دو پلتفرم خود را رونمایی کرده‌اند که امیدواریم رشد کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)