کد خبر: ۴۱۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، مشکلات توافق نهایی برای احیا برجام را متوجه آمریکا کرد و گفت: قدرت‌های جهانی و در راس آن‌ها آمریکا حاضر نیستند برای پایداری برجام تعهدی دهند.
موسویان: مشکلات توافق نهایی برای احیا برجام به آمریکا بر می‌گردد
عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، مشکلات توافق نهایی برای احیا برجام را متوجه آمریکا کرد و گفت: قدرت‌های جهانی و در راس آن‌ها آمریکا حاضر نیستند برای پایداری برجام تعهدی دهند.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، «سید حسین موسویان» دیپلمات ارشد کشورمان در گفتگو با اعضاء کمیته شورای روابط خارجی بوستون آمریکا به توضیح مسائل هسته‌ای ایران پرداخت. عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای در ابتدا سخنان خود خلاصه‌ای از موضوع هسته ایران ارائه کرد.
رییس سابق کمیته سیاست خارجی شورای‌عالی امنیت ملی ادامه داد: علت عدم حصول توافق هسته‌ای در طول ۱۰ سال مذاکرات هسته‌ای از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ (۸۲ تا ۹۲) این بود که آمریکا حاضر نبود حق قانونی و مشروع ایران درقالب معاهده عدم اشاعه هسته‌ای را بپذیرد. علت اینکه مذاکرات از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ (۹۲ تا ۹۴) به نتیجه رسید هم این بود که آمریکا حق غنی سازی ایران را پذیرفت.
موسویان خاطرنشان کرد: کل برجام هم در دو تعهد مقابل دو تعهد خلاصه می‌شود: قدرت‌های جهانی حقوق هسته‌ای ایران از جمله غنی سازی را پذیرفته و متعهد به رفع تحریم‌ها شدند. ایران هم حداکثر شفافیت را پذیرفت و برای یک دوره محدود هم محدودیت‌هایی مثل غنی سازی زیر ۵ درصد را پذیرفت.
وی افزود: این توافق درقالب برجام نهایی شد و طی قطعنامه شورای امنیت به تصویب رسید. در عمل هم ثابت شد که ایران به تعهداتش کامل عمل کرد و آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی هم به تعهداتشان عمل نکردند. ایران درقالب برجام شفافیت حداکثری در چارچوب مقررات بین المللی را پذیرفته و این تعهدات تا زمانی که قدرت‌های جهانی به برجام متعهد باشند، ادامه خواهد یافت ولاغیر.
موسویان ادعا‌های رژیم صهیونیستی درمورد مقاصد نظامی برنامه هسته‌ای ایران را غیر واقعی عنوان کرد و گفت: تعهد ایران به عدم ساخت بمب هسته‌ای نه تنها بخاطر معاهده «ان پی تی» و «برجام» است، بلکه فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی درمورد حرمت سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی است و سایر مراجع مذهبی شیعه هم همین نظر را دارند.
رییس سابق کمیته سیاست خارجی شورای‌عالی امنیت ملی تصریح کرد: اگر ایران از «ان پی تی» و برجام خارج شود، به دلیل فتوای مذهبی، بمب هسته‌ای نخواهد ساخت و اگر می‌خواست بسازد تاکنون ساخته بود همانطور که به غنی سازی دست یافت به‌رغم اینکه آمریکا و قدرت‌های جهانی مخالف بودند.
موسویان با بیان اینکه مجلس ایران معاهده عدم اشاعه بمب هسته‌ای (ان پی تی) را تصویب و به قانون تبدیل کرده است، گفت: این قانون به معنی تعهد دائمی ایران به نداشتن بمب هسته‌ای است. ایران درقالب برجام پروتکل الحاقی و مقررات ترتیبات اجرایی کد ۳.۱ را پذیرفت در حالی که ۸۰ کشور جهان نپذیرفتند.
وی یادآور شد: اسراییل تنها کشور دارنده ده‌ها بمب هسته‌ای درخاورمیانه است که معاهده ان پی تی را نپذیرفته و اجازه بازرسی به آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی‌دهد، اما این مجرم هسته‌ای، ایران را متهم به داشتن بمب هسته‌ای می‌کند در حالی که ایران معاهده ان پی تی را پذیرفته و بیشترین دسترسی‌های تاریخ آژانس را هم داده است.
این دیپلمات سابق کشورمان ادعا‌های آمریکا درباره مخالفت با بمب هسته‌ای را غیر واقعی خواند و گفت: اسراییل، پاکستان و هند معاهده «ان پی تی» را نپذیرفتند و بمب هسته‌ای هم ساختند و آمریکا هم با آن‌ها دارای رابطه استراتژیک است.
موسویان در مورد مشکلات برجامی در مذاکرات وین گفت: مشکلات توافق نهایی برای احیاء برجام به آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی برمی‌گردد. زیرا آمریکا تضمینی برای حفظ برجام نمی‌دهد. سایر قدرت‌های جهانی هم نشان دادند وقتی که «دونالد ترامپ» از برجام خارج شد، آن‌ها هم بخاطر ترس از تحریم‌های آمریکا، تعهدات برجامی خود را اجراء نکردند؛ لذا قدرت‌های جهانی و در راس آن‌ها آمریکا حاضر نیستند تعهد بدهند که برجام توافقی پایدار خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: مشکل دوم هم گره زدن آینده برجام به بحران‌های منطقه‌ای است. آمریکا و اروپا در دولت «محموداحمدی نژاد» حاضر نشدند پیشنهاد ایران درمورد گفتگو راجع به موضوع هسته‌ای و سایر مسائل منطقه‌ای را بپذیرند و اصرار بر این داشتند که صرفا در مورد هسته‌ای مذاکره می‌کنند؛ لذا این آمریکا و اروپا هستند که اکنون دبه کرده و مسائل منطقه را پیش کشیده اند.
موسویان درپاسخ به این ادعا که ایران ۱۰ درصد ذخائر انرژی فسیلی نفت را دارد و نیازی به انرژی هسته‌ای ندارد، گفت: باید این سئوال را از آمریکایی‌ها بپرسید، چون آمریکا و غرب زمان شاه تصمیم گرفتند ایران هسته‌ای بوجود آورند و بنا داشتند ظرف ۲۰ سال، ۲۰ نیروگاه هسته‌ای در ایران بسازند، آمریکا راکتور تهران را در ۱۹۶۷ میلادی ساخت و آلمانی‌ها نیروگاه بوشهر را ساختند. بعد از انقلاب درحالی که ایران پروژه‌های هسته‌ای شاه را لغو کردند، آمریکا و غرب حاضر به تامین سوخت نیروگاه تهران و تکمیل بوشهر نشدند. این سیاست زورگویانه غرب، ایران را مجبور کرد که سوخت را در داخل تهیه کند.
وی یادآور شد: کشوری مثل امارات با یک میلیون جمعیت بومی با ذخائر نفت کلان، چهار نیروگاه ساخته و ایران با ۸۵ میلیون جمعیت یک نیروگاه هسته‌ای دارد. عربستان هم قرارداد‌های گسترده هسته‌ای با آمریکا و روسیه و چین و اروپا امضاء کرده در حالی که میزان ذخائر نفت آن بیشتر از ایران است. آمریکا و روسیه هم بیشترین ذخائر نفت و گاز دنیا را دارند و بیشترین پروژه‌های هسته‌ای و بمب‌های هسته‌ای جهان را دارند.
عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران تاکید کرد: اگر قدرت‌های جهانی به دنبال توافق با ایران هستند، باید دست از استاندارد‌های دوگانه و تبعیض علیه ایران بردارند. کشور‌هایی هستند که تسلیم زورگویی آمریکا می‌شوند، اما ایرانی‌ها با هزاران سال سابقه تمدن و تاریخ، زیر با زورگویی و قلدری آمریکا نخواهند رفت.
موسویان درپاسخ به پرسشی درباره مشارکت حداقلی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و احتمال شورش داخلی بخاطر تحریم‌ها و اوضاع اقتصادی گفت: انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران با مشارکت ۴۸درصد انجام شد که مشارکت نسبت به انتخابات قبلی کمتر بود. من طرفدار حذف سایر نامزد‌ها نیستم، اما رییسی در انتخابات ۹۶، حدود ۱۶ میلیون رای آورد و در انتخابات اخیر حدود ۱۹ میلیون. تظاهرات بخاطر مشکلات اقتصادی درگذشته هم بوده و در آینده هم ممکن است باشد، اما این به معنی فروپاشی کشور نیست، زیرا ایران در طول ۴۰ سال با سیاست تحریم و فشار و تغییر رژیم آمریکا دست و پنجه نرم کرده و آمریکا هم در اهدافش شکست خورده است. آمریکا ۴۰ سال دنبال انزوای ایران بوده، اما اکنون می‌گوید چرا ایران بیشترین نفوذ در منطقه را دارد، پس مشکل از سیاست آمریکاست و نه مقاومت ایران.
دیپلمات ارشد سابق کشورمان درپاسخ به سئوالی درمورد اینکه سایر کشور‌ها دنبال صدور ایدئولوژی نیستند، اما ایران دنبال صدور ایدئولوژی است، گفت: گزارش‌های آمریکایی نشان می‌دهد عربستان در چهل سال گذشته، ۱۱۰ میلیارد دلار برای صدور ایدئولوژی وهابیت هزینه کرده که منشاء پیدایش گرو‌های تروریستی مثل القاعده و داعش است و در عین حال متحد آمریکا هم هست. اساس مشکلات منطقه بخاطر جنگ‌هایی است که درچند دهه گذشته توسط آمریکا، غرب و برخی از کشور‌های عربی درمنطقه رخ داده است. حمله نظامی به ایران، کویت، عراق، افغانستان، لیبی و یمن همه توسط کشور‌های غربی و عربی بود و ایران حمله نظامی به هیچ کشوری نداشته است. آمریکا ۱۸ سال افغانستان را اشغال کرد و نتیجه سلطه طالبان به بخش اعظم این کشور و گسترش تروریسم شد؛ لذا مقصر این اوضاع، آمریکا و متحدان غربی و عربی اش هستند و نه ایران.
موسویان در مورد حمایت ایران از حوثی‌ها در جنگ یمن، گفت:حوثی‌ها نه مزدور ایران هستند و نه از سوی ایران ایجاد شده اند. حوثی‌ها و زیدی‌ها هزار سال بر یمن حکومت کردند تا درسال ۱۹۶۲ که مصر به یمن تجاوز نظامی کرد و آن‌ها را از قدرت برکنار کرد. بعد برای چندین دهه، زیدی‌ها و حوثی‌ها متحد عربستان بودند بطوریکه رییس جمهوری یمن از صدام در جنگ علیه ایران حمایت کرد. اوضاع به این دلیل تغییر کرد که عربستان در ۶ سال پیش به یمن حمله نظامی کرد و بدترین بحران انسانی تاریخ معاصر را باحمایت نظامی آمریکا درجنگ علیه یمن بوجود آورد. دراین شرایط بود که ایران از حوثی‌ها حمایت کرد؛ لذا مشکل یمن، تجاوز نظامی عربستان با حمایت آمریکاست و نه ایران.
معاونت پیشین امور بین‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک درمورد توافق امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: ایران بر خلاف امارات کشوری بنام اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسد. ایران و امارات دارای حاکمیت مستقل هستند و می‌توانند درمورد روابط با سایر کشور‌ها تصمیم‌های مستقل اتخاذ کنند.
موسویان در مورد ادعای اسراییل مبنی برقصد ایران برای نابودی این کشور گفت: در ایران هم صدا‌های مختلف در مورد اسراییل شنیده می‌شود، اما اسراییل از ابتدای انقلاب دنبال فروپاشی، اعمال تحریم‌ها و حمله نظامی از سوی آمریکا به ایران بوده و جمهوری اسلامی هم پاسخ خصومت را با خصومت می‌دهد، اما در سیاست خارجی، رهبر عالی ایران مثل رییس جمهور آمریکا، تصمیم گیرنده نهایی است. ایشان در مورد بحران فلسطین درحضور مقامات عالیرتبه ۱۲۰ کشور غیرمتعهد جهان گفت که راه حل مساله فلسطین، انتخابات آزاد توسط مسلمانان و یهودیان و مسیحیان برای تعیین سرنوشت خود است و ایران به رای آن‌ها احترام خواهد گذاشت. ازنظرمن این فرمول درستی است و سیاست اصلی ایران هم همین است.
دیپلمات سابق کشورمان درپاسخ به مکانیسم حل بحران‌های منطقه خلیج فارس گفت: ایجاد سازمان همکاری و امنیت جمعی درخلیج فارس بهترین مکانیسم برای تبدیل تقابلات به همکاری‌های منطقه‌ای بین ایران و عربستان و سایر کشور‌های حاشیه خلیج فارس است. این راه حلی است که من در ده سال گذشته مرتب گفته ام و اخیرا هم کتابی دراین مورد منتشر کردم. مسائل منطقه باید توسط خود کشور‌های منطقه گفتگو شود. اعضاء دائم شورای امنیت هم طبق قطعنامه ۵۹۸ و منشور سازمان ملل، می‌توانند نظارت داشته باشند. درقالب این سیستم می‌توان منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی بوجود آورد و اصول برجام را منطقه‌ای کرد تا هیچ کشوری نتواند بمب بسازد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)