کد خبر: ۴۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
ارسال به دوستان
ذخیره
شاید باورش سخت باشد، اما برخی شهروندان در جنوب کرمان تصور می‌کنند گرمای هوا مانع سرایت کرونا می‌شود؛ حال آنکه استفاده از کولر‌های گازی نیز خود عاملی در تشدید همه گیری این ویروس است.

گرمای خرماپزان جنوب کرمان حریف کرونا نیست

شاید باورش سخت باشد، اما برخی شهروندان در جنوب کرمان تصور می‌کنند گرمای هوا مانع سرایت کرونا می‌شود؛ حال آنکه استفاده از کولر‌های گازی نیز خود عاملی در تشدید همه گیری این ویروس است.
به گزارش ایرنا در حالی در استان کرمان بویژه جنوب این استان شاهد تشدید همه گیری کرونا آن هم در بیشتر موارد از نوع دلتای هندی هستیم که مسئولان خطاب به شهروندان هشدار می‌دهند که گرمای هوا مانع سرایت کرونا نمی‌شود.
شاید بتوان علت برخی سهل انگاری‌ها و عادی انگاری‌ها در حوزه انجام مراقبت‌های بهداشتی را هم همین انگاره و باوری دانست که برخی معتقدند گرمای خرماپزان آن هم در جنوب استان کرمان که با هرمزگان و سیستان و بلوچستان هم مرز است سبب می‌شود که ویروس کرونا سرایت نکند.
اما آمار‌ها چیز دیگری می‌گوید؛ همه شهرستان‌های جنوب استان به اضافه شمار دیگری از شهر‌های استان شامل ۱۶ شهرستان استان در مجموع اینک در شرایط قرمز کرونایی قرار دارند و آنطور که آمار‌ها گواهی می‌دهند احتمال کمبود تخت بیمارستانی نیز در جنوب و شرق استان کرمان وجود دارد.
گرمای زیاد هوا سبب می‌شود که شهروندان به سامانه‌های سرمایشی مانند کولرگازی پناه ببرند غافل از آنکه برای استفاده از این کولر‌ها هم بویژه در مراکز پرریسک اصولی را رعایت و ماسک بزنند؛ علت آن هم ساده است، کولرگازی همان هوای محیط اتاق را دوباره داخل محیط پمپاژ می‌کند لذا اگر هوا حاوی ویروس باشد سرایت آن را تشدید می‌کند.
به گزارش ایرنا تعداد شهرستان‌های قرمز کرونا در کرمان که ۹ مورد بود اینک (در زمان تهیه گزارش) به ۱۶ شهرستان افزایش یافته است؛ شهرستان‌های کرمان، رفسنجان، سیرجان، بم، ریگان، نرماشیر، فهرج، رابر، اُرزوئیه، جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبارجنوب، کهنوج، منوجان و قلعه گنج اینک قرمز هستند.
خاطیان به دستگاه قضا معرفی می‌شوند
استاندار کرمان چندی پیش در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونای این استان به وضعیت شیوع کرونا و بستری بیش از یکهزار نفر در بیمارستان‌های استان کرمان اشاره کرد و گفت: افرادی که مراسم ختم و عروسی برگزار می‌کنند، بدون استثنا باید به دستگاه قضایی معرفی شوند.
علی زینی‌وند افزود: به عنوان حاکمیت نمی‌توانیم اجازه دهیم مردم گرفتار این ویروس شوند، اما در جا‌هایی که آنان به فکر جانشان نیستند، نمی‌توانیم که به خانه‌ها ورود کنیم.
عادی انگاری و سوش جدید
رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز در این زمینه، عادی انگاری مردم، سوش جدید ویروس، بی توجهی به استفاده از ماسک در گرمای هوا و سیستم سرمایشی را علت شیوع بیشتر کرونا اعلام کرد.
دکتر اصغر مکارم از احتمال کمبود تخت‌های بیمارستانی برای مداوای بیماران کرونایی در صورت ادامه دار بودن روند افزایش مبتلایان هشدار داد و گفت: در این ایام به دلیل اینکه مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی توجهی نشان داده و عادی انگاری کردند این بیماری رشد صعودی را در پیش گرفته و اگر همچنان این بی توجهی‌ها ادامه داشته باشد دیگر بیمارستان‌های جنوب پاسخگوی بیماران نخواهد بود.
وی افزود: متاسفانه در حال حاضر شرایط رعایت پروتکل‌ها خوب نیست و وضعیت مناسبی از لحاظ کووید ۱۹ در منطقه جنوب استان وجود ندارد.
مکارم به آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در منطقه جنوب کرمان در زمان تهیه این گزارش اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر از ۲۵۰ بیمار بستری در جنوب کرمان بیش از ۱۵۰ نفر موارد مثبت کووید۱۹ هستند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت وضعیت منطقه جنوب کرمان را در زمینه کرونا قرمز اعلام کرد و افزود: اگر روند افزایشی تعداد مبتلایان به کرونا در جنوب کرمان ادامه پیدا کند احتمال مواجه شدن با کمبود تخت در این منطقه دور از انتظار نیست.
وی به اقدامات انجام شده در راستای آمادگی کامل مراکز درمانی جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: همواره تلاش کردیم تا تمامی امکانات لازم فراهم شود که مردم دچار مشکل بیماری و مرگ نشوند.
مکارم مبارزه با کرونا را نیازمند مشارکت مردم دانست و افزود: اگر مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند زحمات کادر بهداشت و درمان در زمینه مقابله با کرونا بی فایده خواهد بود لذا همه در این زمینه مشارکت کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیشترین میزان مصرف دارویی کرونا را در منطقه جنوب کرمان داروی رمدسیویر اعلام کرد و گفت: این دارو نسبت به دارو‌های دیگر تأثیرگذاری بیشتری بر بیماری کرونا داشته است.
وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ و نیم میلیارد تومان مصرف این دارو را در راستای حفظ جان مردم در جنوب کرمان داشته ایم.
مکارم ادامه داد: تاکنون مشکل دارویی و خدماتی به عنوان یک مشکل حاد برای بیماران نداشته ایم و با تجمیع امکانات حتی تعداد تخت‌ها افزوده شده است.
وی گفت: به مردم توصیه می‌کنم که مراقب سلامتی خودشان باشند، زیرا تنها کاری که از ما بر می‌آید این است که بیمارستان‌ها را از لحاظ امکاناتی که داشتیم تجهیز کنیم، اما اگر این شرایط بخواهد همچنان ادامه داشته باشد و به سمت صعودی برود امکانات جنوب پاسخگو نخواهد بود.
هشدار نسبت به ویروس نوع هندی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز نسبت به شیوع ویروس کرونای هندی در جنوب کرمان هشدار داد و گفت: استان‌های همجوار جنوب کرمان بشدت درگیر سوش جدید ویروس کرونا هستند و اکثر شهرستان‌های آن‌ها در وضعیت قرمز قرار دارند از این رو با توجه به تردد‌های بین این استان‌ها این سرایت به شهرستان‌های جنوب کرمان رخ داده است.
دکتر علی اصغر خیرخواه افزود: مردم دستورالعمل‌های بهداشتی بویژه فاصله اجتماعی و استفاده مداوم از ماسک را جدی بگیرند تا درگیر سوش جدید ویروس کرونا نشوند.
وی ادامه داد: با توجه به اخطار‌های مکرر دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و حوزه سلامت مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اما متاسفانه جنوب کرمان همچنان در پیک کرونا قرار دارد.
خیرخواه اظهار داشت: شهروندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی و دوری از تجمع سعی کنند در صورت امکان از تردد‌های غیرضرور بپرهیزند، زیرا امکانات مجموعه بهداشت و درمان محدود است.
اختصاص ۲۲ درصد تخت‌ها به کرونا
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هم از اختصاص ۲۲ درصد تخت‌های بیمارستانی منطقه جنوب کرمان به کرونا خبر داد.
دکتر شبیر رستمی گفت: قبل از شیوع کرونا تعداد تخت‌های بیمارستانی منطقه جنوب کرمان ۷۴۴ عدد بود که با پیگیری‌های انجام شده این عدد به ۸۳۵ تخت اضافه شده است.
وی افزود: تمامی زیرساخت‌های درمانی بویژه اکسیژن در بیمارستان‌های منطقه جنوب کرمان برای بخش‌های کرونایی برنامه ریزی شد.
رستمی اظهار داشت: تمامی امکانات دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بسیج شده تا مردم از کمبود‌های درمانی رنج نبرند، ولی امکانات محدود است لذا مردم با پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری کنند.
ظرفیت تخت‌ها در کهنوج تکمیل شد
رییس بیمارستان ۱۲ فروردین شهرستان کهنوج از تکمیل ظرفیت تخت‌های بستری بخش کرونای این بیمارستان خبر داد و خواستار رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم شد.
دکتر بیانی مقدم افزود: اکنون ظرفیت تخت‌های بستری بخش‌های کرونایی در بیمارستان ۱۲ فروردین تکمیل شده است لذا اگر شهروندان به توصیه‌های بهداشتی توجه نکنند عمق این مشکل بیشتر خواهد شد.
وی تصریح کرد:جشن ها، مراسم، مهمانی‌ها، مسافرت‌ها و دورهمی‌ها موجب بروز موج بزرگ ابتلای به کرونا و ایجاد وضعیت‌های رنگی شده که باعث شده همچنان شاهد جان باختن تعدادی از همشهری‌های خود بر اثر کرونا باشیم.
ممنوعیت فعالیت تالار‌های جیرفت
رییس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت نیز از ممنوعیت فعالیت تالار‌ها بر اساس مصوبه ستاد کرونا خبر داد.
فرزانه برخوری گفت: هرگونه فعالیتی در تالار‌ها تا زمان عادی شدن وضعیت بیماری کرونا ممنوع است لذا با توجه به روند صعودی آمار مبتلایان در شهرستان و بر اساس مصوبه ستاد کرونا برگزاری هرگونه تجمع اعم از جشن و عزا در مکان‌های سربسته در شهرستان ممنوع شده است.
وی افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه فعالیت منجر به تجمع از قبیل برگزاری مراسم عزاداری و جشن در فضای بسته به پلیس ۱۱۰ یا شماره تماس ۰۳۴۲۱۸۳۳۱۱۵ گزارش کنند.
رییس مرکز بهداشت جیرفت همچنین از تعطیلی ۲ دفتر کارگزاری بورس در این شهرستان طی روز‌های اخیر خبر داد و گفت: این دفاتر به دلیل ازدحام جمعیت و رعایت نکردن فاصله اجتماعی اعمال قانون شدند.
وی افزود: با توجه به ازدحام جمعیت و رعایت نکردن فاصله اجتماعی در اوج کرونا این مراکز با هماهنگی دستگاه قضایی تعطیل شدند.
برخوری از برخورد قانونی با نقض کنندگان مصوبات ستاد کرونا خبر داد و بر ارایه خدمات به صورت غیرحضور تایید کرد.
به گزارش ایرنا، آمار روز افزون موارد ابتلا به کووید۱۹ در منطقه جنوب کرمان ناشی از رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد کرونا بویژه از طریق حضور در تجمع و تردد بین استانی است از این رو تنها راه کنترل و پیشگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و حضور نیافتن در تجمع‌ها اعلام شده است.
انتظار می‌رود مردم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بویژه در فصل گرما از سرایت بیشتر چرخه ویروس کرونا جلوگیری کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)