کد خبر: ۴۱۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴
ارسال به دوستان
ذخیره
سازمان جهانی بهداشت (WHO) فاصله هشت تا ۱۲ هفته را میان تزریق دوز اول و دوم واکسن آسترانزاکا توصیه می کند اما این مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه آکسفورد در انگلیس انجام شده است، اطمینان می دهد که تزریق دوز دوم این واکسن حتی پس فاصله ای تا ۴۵ هفته بسیار موثر است.

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که تزریق دوز دوم واکسن کرونای «آکسفورد-آسترازنکا» نه تنها واکنش ایمنی بدن فرد را به مخاطره نمی اندازد بلکه به ایجاد واکنش ایمنی افزایش یافته منجر می‌شود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی pakobserver، نتایج این مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می دهد که تزریق دوز دوم واکسن کرونا آسترازنکا با فاصله تا ۴۵ هفته در واقع منجر به ایجاد واکنش ایمنی قوی تر در مقایسه با تزریق دوز دوم این واکسن در فاصله زمانی توصیه شده می شود.

همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، عوارض جانبی تزریق دوز دوم و سوم واکسن آسترازنکا نسبت به دوز اول کمتر بود و تزریق یک دوز تقویتی واکسن آسترازنکا بیش از ٦ ماه پس از تزریق دوز دوم این واکسن، ایمنی بدن را از جمله در برابر انواع موجود ویروس کرونا تقویت می کند.

کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط مانند «بنگلادش»، با شیوع مجدد موارد ابتلا به کووید-۱۹ روبرو هستند، این در حالی است که منابع واکسن آنها به شدت محدود است.

در این کشورها ذخایر ضعیف واکسن کرونا منجر به ایجاد فاصله بیشتر از حد توصیه شده میان تزریق دوزهای اول و دوم این واکسن ها شده که نگرانی در مورد ایجاد واکنش های ایمنی ناکافی را افزایش داده است.

 سازمان جهانی بهداشت (WHO) فاصله هشت تا ۱۲ هفته را میان تزریق دوز اول و دوم واکسن آسترانزاکا توصیه می کند اما این مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه آکسفورد در انگلیس انجام شده است، اطمینان می دهد که تزریق دوز دوم این واکسن حتی پس فاصله ای تا ۴۵ هفته بسیار موثر است .

نتایج این مطالعه نشان داد که واکنش ایمنی داوطلبان پس از یک وقفه طولانی تر در تزریق دوز دوم واکسن آسترازنکا در واقع بهتر از واکنش ایمنی ایجاد شده پس از تزریق دوز دوم این واکسن در فاصله توصیه شده سازمان بهداشت جهانی بود.  

این تحقیق نشان داد که تأخیر طولانی در تزریق دوز دوم واکسن آسترازنکا مفید باشد و به تولید آنتی بادی بیشتری نسبت به SARS-CoV-۲ - ویروسی که باعث ابتلا به کووید-۱۹ می شود - و ایجاد واکنش ایمنی سلولی افزایش یافته منجر می شود.

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

علاوه بر این کشورهای زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند. در حال حاضر در بسیاری از کشورها واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در حال انجام است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)