کد خبر: ۴۱۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
ارسال به دوستان
ذخیره
فعال سیاسی اصلاح‌طلب:
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تماس رئیس جمهور منتخب با منتقدان و فعالین سیاسی امری پسندیده است اما این که از نقطه نظرات آنان تا چه حد استفاده کند در چینش کابینه به خوبی نمایان می‌شود.

تماس دفتر رئیسی و اژه ای با اصلاح طلبان نشانه چیست؟/ حاکمیت خودش دست به اصلاحات اساسی می‌زند؟

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تماس رئیس جمهور منتخب با منتقدان و فعالین سیاسی امری پسندیده است اما این که از نقطه نظرات آنان تا چه حد استفاده کند در چینش کابینه به خوبی نمایان می‌شود. 

به گزارش ایلنا، جلال میرزایی، درباره تماس دفتر رئیس‌جمهور منتخب با فعالان سیاسی از جریان مقابلش و نظرخواهی از آنان برای تشکیل دولت و اداره کشور گفت: نفس تماس آقای رئیسی با برخی از منتقدان حاکمیت و جریان اصولگرایی بسیار معنادار است.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تماس دفتر رئیس‌جمهور منتخب با منتقدان و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب از دو حالت خارج نیست یا از باب مشورت است یا انجام اصلاحات.
وی با بیان این که این کار قابل قبول و حرکت جالبی است، عنوان کرد: این که جریان پیروز انتخابات بیاید از برخی منتقدان و اشخاص در خصوص قوه مجریه و رویکرد‌ها نظر بخواهد در نوع خودش قابل تحسین است حال اینکه تا چه اندازه این نقطه‌نظرات استفاده شود بحث جدایی است، اما این امر خودش به تنهایی حرکت جالبی است.
وی یادآورد شد: به خاطر ندارم پیش از این دیگران این کار را کرده باشند، یعنی ما در دوره‌های قبل مشاهده نکردیم که روسای‌جمهور پیروز و منتخب قدمی بردارند و از مخالفین، منتقدان و یا رقبای خود نظرات و مشورت‌هایی را دریافت کنند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: این‌که بعضی‌ها عنوان می‌کنند این کار یک راهبرد است یعنی اینکه یک حرکت تاکتیکی است باید صبر کنیم، زیرا این استراتژی، در نحوه چیدمان کابینه خودش را نشان می‌دهد چرا که مشخص می‌شود کدام قسمت از نقطه نظرات مخالفین مورد توجه قرار گرفته است مخصوصا در رویکردها، سیاست خارجی و مسائل اقتصادی و آن موقع است که می‌توانیم داوری کنیم آیا این حرکت نمایشی بوده است یا نشان از یک رویکرد جدید است.
وی گفت: من حتی یک مرحله بالاتر را می‌خواهم عنوان کنم، اینکه آیا جریان حاکمیت با این کار‌ها خودش می‌خواهد دست به اصلاحات بزند؟ یعنی کار‌هایی که جناح اصلاح‌طلب نتوانست با توجه به موانعی که داشت انجام دهد.
میرزایی بیان کرد: این‌که آیا امروز حاکمیت که اتفاقا قدرت در آن یکدست شده است خودش می‌خواهد دست به یک سری اصلاحات اساسی در کشور بزند و برخی از انتقادات را پاسخ دهد باید صبر کنیم، زیرا طی یک الی دو ماه آینده به قرائن و شواهدی دست خواهیم یافت و پس از آن می‌توانیم قضاوت دقیق‌تری داشته باشیم.
وی با اشاره به تماس رئیس قوه قضائیه با برخی از وکلا و منتقدان گفت: معتقدم آقایان اژه‌ای و رئیسی جفتشان منتسب به حاکمیت هستند و طی تاریخ معاصر ایران هم موارد زیادی را مشاهده کرده‌ایم که خود حاکمیت دست به اصلاحات زده است.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر تنها رئیسی بود که با مخالفین خود صحبت می‌کرد، می‌گفتیم از باب مشورت این کار را کرده است، اما اینکه آقای محسنی اژه‌ای که اتفاقا فرد مقتدری در دستگاه قضا است، این کار را می‌کند، می‌تواند نشانه این باشد که خود حاکمیت دست به اصلاحات زده است.
وی در پاسخ به این‌که برخی از فعالان سیاسی و کارشناسان مطرح می‌کنند یک دست شدن حاکمیت منجر به حذف برخی از جناح‌های سیاسی از جمله اصلاح‌طلبان می‌شود این یکدستی چقدر می‌تواند به ضرر این جریان باشد، گفت: اگر یکدست شدن قدرت منجر به یک سری از اصلاحات شود من این را مضر نمی‌دانم چرا که می‌تواند به نفع جامعه تمام شود.
میرزایی تاکید کرد: صحبت‌هایی که آقای محسنی‌اژه‌ای در مراسم معارفه خودشان انجام دادند و از حقوق شهروندی صحبت کردند و تماس‌هایی که با برخی از وکلای منتقد دستگاه قضایی گرفتند و نقطه نظرات آن‌ها را جویا شدند و همینطور کار‌هایی که آقای رئیسی در در این راستا انجام داده است می‌تواند منجر به اصطلاح حاکمیت شود.
وی خاطرنشان کرد: جریان اصلاحات به رای و خواسته مردم وابسته است، این جریان بدون پایگاه اجتماعی مردم حیات آنچنانی ندارد، به هر حال اگر حاکمیت دست به اصلاحات اساسی بزند، می‌تواند جریان سیاسی اصلاح‌طلب را تضعیف کند و پایگاه اجتماعی این جریان به سمت اصلاح‌طلبانی که از همین حال می‌توان گفت منتسب به حاکمیت هستند، بروند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)