کد خبر: ۴۱۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹
ارسال به دوستان
ذخیره
رسول موسوي، دستيار وزير امور خارجه و مديركل آسياي جنوبي وزارت امور خارجه پنجشنبه شب در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما حضور يافت و به تشريح تحولات كنوني افغانستان و برگزاري نشست گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني با حضور نمايندگان دولت افغانستان و هيات سياسي طالبان پرداخت.

رسول موسوي، دستيار وزير امور خارجه و مديركل آسياي جنوبي وزارت امور خارجه پنجشنبه شب در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما حضور يافت و به تشريح تحولات كنوني افغانستان و برگزاري نشست گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني با حضور نمايندگان دولت افغانستان و هيات سياسي طالبان پرداخت.

شكست 50 كشور در افغانستان
به گزارش فارس، رسول موسوي با اشاره به توافقي كه در «دوحه» با طالبان صورت گرفت، گفت: اين توافق چهار محور اساسي دارد كه قرار بود دو به دو انجام شود، مبارزه ضدتروريستي در مقابل خروج نيرو‌هاي امريكايي‌ها، يعني يك طرف تعهد امريكا و يك‌طرف تعهد طالبان است كه امريكا نيروهاي خودش را خارج كند و در مقابل تعهد طالبان اين بود كه ارتباطات خودش را با القاعده و ديگر شبكه‌هاي تروريستي قطع كند. در فاز دوم قرار بود آزادي زنداني‌هاي سياسي در مقابل گفت‌وگو‌هاي بين‌الافغاني انجام شود. اگر بخواهيم اين مجموعه را بررسي كنيم شاهديم امريكا در مرحله‌اي همه‌ چيز را رها كرد. من هميشه تاكيد داشتم و بحث خروج مسوولانه را مطرح مي‌كرديم و مي‌گفتيم كشور اشغالگر وقتي مي‌خواهد از يك كشور خارج شود بايد ساختارهاي امنيتي آن كشور به گونه‌اي باشد كه ناگهان كشور فرو نريزد، شاهديم در اين صحنه امريكا فرار غيرمسوولانه و همه ‌چيز را رها كرد براي اينكه نيرو‌هاي خود را خارج كند و اين اوج شكست آنهاست. فرار شبانه از پايگاه بگرام كه بزرگ‌ترين و مجهزترين پايگاه بود، نشانگر اوج شكست امريكاست و مهم‌ترين بخش قضيه كه بايد گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني به جايي مي‌رسيد و بالاخره به يك تعهد تبديل مي‌شد اما نه تنها امريكا بلكه متحدان امريكا اين كشور را رها كردند.
۵۰ كشور در افغانستان در جبهه امريكا عليه طالبان و مردم افغانستان در حال جنگ بودند و به بدترين شكل موجود شكست خوردند.

مذاكره با طالبان به درخواست دولت افغانستان
رسول موسوي در پاسخ به اين سوال كه چرا با طالبان مذاكره كرديم و به تهران آمدند، گفت: در دوراني كه آقاي اتمر كه امروز وزير خارجه افغانستان است مشاور امنيت ملي افغانستان بود، آن زمان در ارتباطي كه با آقاي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ما داشت نوعي درخواست صورت گرفت كه ما بين دولت و طالبان براي مذاكرات صلح، ارتباط برقرار كنيم. در اولين مذاكره‌اي كه استانكزي با عراقچي داشت، چنين بحثي آغاز شد و ايران آمادگي خود را براي ميانجيگري بين طالبان و دولت اعلام كرد و طالبان هم پذيرفت و درخواست‌هاي طالبان آن زمان محدود بود و تلاش‌شان اين بود كه جنگ را تمام كنند. با اينكه اين درخواست توسط دولت افغانستان انجام شده بود، وقتي آقاي شمخاني به كابل رفت و پيام را منتقل كرد و گفت كه طالبان آمادگي دارند مذاكرات را انجام دهند، متاسفانه به دليل اعمال نفوذ امريكايي‌ها، دولت افغانستان آن زمان وارد مذاكره نشد و با اينكه گفتند بررسي مي‌كنيم، ولي عملا نيامدند. در حالي كه اگر آن زمان اجازه داده مي‌شد ايران نقش مثبت خود را ايفا كند شاهد خيلي از اتفاقاتي كه امروز رخ داد، نبوديم. طرحي كه جمهوري اسلامي ايران در آن زمان داشت مذاكره طالبان و دولت و نيروهاي ملي بود. همان مذاكرات بين‌الافغاني كه روز پنجشنبه شاهد بيانيه آن بوديد، چهار سال پيش نيز همين بود. متاسفانه امريكايي‌ها به جاي اينكه مذاكرات بين‌الافغاني را شروع و دو طرف را به‌هم نزديك كنند، به سمت يك طرف رفتند و در حالي كه با دولت افغانستان پيمان استراتژيك و امنيتي داشتند، با اپوزيسيون مسلح آن كشور مذاكره كردند.

تجهيز گروه‌هاي غيرمسوول، خلاف امنيت ملي ايران است
دستيار وزير خارجه در پاسخ به اين سوال كه گفته مي‌شود ايران به طالبان يا گروه‌هاي ديگر كمك نظامي مي‌كند، افزود: آنچه ما دنبال آن هستيم و الان هم بسيار خطرناك مي‌دانيم، اين است كه معتقديم بايد جلوي جنگ داخلي گرفته شود. افغانستان در آستانه جنگ داخلي است و هنوز اين جنگ در آنجا اتفاق نيفتاده است، البته خشونت بسيار بالاست. افغانستان و مردمش بايد تلاش كنند كه جنگ داخلي رخ ندهد، جنگ داخلي عليه مردم افغانستان و همسايگان است و هر تلاشي كه انجام شود معتقديم بايد جلوي جنگ داخلي گرفته شود و هيچ دليلي ندارد تجهيزات و سلاحي به كسي بدهيم. ما هميشه از ساختار رسمي و دولتي افغانستان حمايت كرديم و معتقديم اين ساختار بايد حفظ شود و تا زماني ساختار حفظ مي‌شود در ذيل آن امكان مذاكره و حتي جابه‌جايي قدرت وجود دارد. هرگونه بي‌نظمي و سلاح دادن به گروه‌هاي غيرمسوول عليه امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران است.

خطر داعش را جدي بگيريم
مديركل آسياي جنوبي وزارت امور خارجه درباره حضور «داعش» در افغانستان گفت: داعش يك حركت افراطي است كه دنبال جغرافيا مي‌گردد و هر جا خلأ قدرت وجود داشته باشد تلاش مي‌كند مكاني را پيدا كند. متاسفانه داعش در افغانستان هم به علت خلأ قدرت، خود را نشان داده است و يكي از توافق‌هاي مذاكرات اين بود كه بين دولت افغانستان و طالبان، خلأ شكل نگيرد. طالبان هم در مناطقي با داعش در حال جنگ است و دولت نيز حركت‌هايي عليه داعش دارد. اگر خداي نكرده اين روند فعلي ادامه يابد و توافقي بين دولت، جمهوريت و طالبان شكل نگيرد و آرامش در افغانستان پيدا نشود، داعش، جغرافياي گسترده‌اي را در افغانستان دراختيار خواهد گرفت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)