کد خبر: ۴۱۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: وقتی تکثیر ویروس از یک حدی بیشتر شود، جهش اتفاق می افتد و برخی از جهش ها خطرناک است و دلتا چهارمین جهش کرونا و از نوع خطرناک است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بار ویروس دلتا در بدن زیاد است و به همین دلیل آسیب پذیری کودکان در این نوع بیشتر است و متاسفانه می بینیم خانم های باردار نیز به ویروس دلتا مبتلا شده و بعضا جان خود را از دست می دهند لذا درخواست داریم خانم های باردار تا شهریورماه محدودیت ایجاد کرده و به غیر از افرادی که با آنها زیر یک سقف هستند، با کس دیگری ارتباط نداشته و بنا را بر این بگذارند که افراد بیرون از خانه همه کرونا دارند.

دکتر نوذر نخعی امروز ۲۳ تیرماه در گفت و گوی رسانه ای درباره ویروس دلتا با اشاره به اینکه شیوع کرونای دلتا چند ماهی از هندوستان آغاز شده، اظهار کرد: وقتی تکثیر ویروس از یک حدی بیشتر شود، جهش اتفاق می افتد و برخی از جهش ها خطرناک است و دلتا چهارمین جهش کرونا و از نوع خطرناک است.

وی با بیان اینکه جهش اول ویروس کرونا از انگلیس آغاز شد، تصریح کرد: ویروس دلتا از سه نوع قبلی حتی نوع اصلی به مراتب خطرناک تر است.

نخعی علائم ویروس دلتا را همانند علائم کووید۱۹ دانست و بیان کرد: سرماخوردگی، آبریزش بینی، سردرد، سرفه و علاوه بر آن بدن درد، بیحالی و خستگی از عوامل این بیماری است و برخی جدا از سرماخوردگی، علائمی شبیه اسهال و درد شکمی را نیز تجربه می کنند.

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: در این سری از بیماری جهش یافته کووید ۱۹ برخی علائم آن نسبت به جهش های قبلی کمتر است به طور مثال اکنون از دست دادن حس بویایی و چشایی کمتر مشاهده شده اما آبریزش بینی خیلی زیاد است.

حتی با یک علامت بنا را بر کرونا بگذارید

وی با بیان اینکه با دیدین کوچکترین علائم، آن را کرونا فرض کنید و از تماس با دیگران خودداری کنید، افزود: با مشاهده هرگونه علائم حتی اگر یک گلودرد و یا سرفه ای که جدیدا رخ داده و یا بیحالی، باید بنا را بر کرونا بگذاریم.

نخعی قدرت سرایت پذیری کرونای دلتا را دو تا دو و نیم برابر سویه های قبل اعلام کرد و افزود: بار ویروس دلتا در بدن زیاد است و به همین دلیل آسیب پذیری کودکان در این نوع بیشتر است و متاسفانه می بینیم خانم های باردار نیز به ویروس دلتا مبتلا شده و بعضا جان خود را از دست می دهند لذا درخواست داریم خانم های باردار تا شهریورماه محدودیت ایجاد کرده و به غیر از افرادی که با آنها زیر یک سقف هستند، با کس دیگری ارتباط نداشته و بنا را بر این بگذارند که افراد بیرون از خانه همه کرونا دارند.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی کرمان افزود: خانم های بارداری که دیابت و فشارخون دارند، باید به پزشک مراجعه کنند اما بقیه خانم های باردار نیاز نیست ماهیانه چند بار برای چک به پزشک مراجعه کنند، چراکه بارداری یک پدیده فیزیولوژیک است.

وی در ادامه سخنانش درباره واکسیناسیون کرونا گفت: برنامه ای برای واکسیناسیون کرونا برای افراد زیر ۱۸ سال فعلا وجود ندارد و حداقل تا پایان تابستان چنین برنامه ای نیست.

بعد از تزریق واکسن ترشیجات و لبنیات نخورید

نخعی در زمینه رژیم غذایی افرادی که واکسین تزریق می کنند، گفت: در منابع علمی طب نوین هیچ محدودیت رژیم غذایی بعد از تزریق واکسن کرونا گذاشته نشده اما طب سنتی می گوید از خوردن ترشیجات و لبنیات پرهیز شود.

وی درباره نگرانی برخی سالمندانِ دارای بیماری زمینه بابت تزریق واکسن تصریح کرد: کسانی که دارای بیماری زمینه ای هستند دلیل موجه تری برای تزریق سریع تر واکسیناسیون دارند و با توجه به آغاز واکسیناسیون ۶۵ ساله ها که جمعیت قابل توجهی هستند، توصیه می کنیم در زمان مراجعه برای دریافت واکسن، دو ماسک داشته و در صف توقف نکنند و رعایت فاصله را داشته باشند تا در این ازدحام ها دچار مشکل نشوند.

نخعی بیان کرد: افراد واجد شرایطی که در سامانه Salamat.gov.ir ثبت نام کرده اند برای تزریق واکسن منتظر دریافت پیامک باشند و این پیامک از تهران ارسال می شود و براساس لیست، دو برابر ظرفیت اعلام می شود تا زودتر واکسیناسیون انجام شود و از تزریق واکسن به افرادی که برای آنها پیامک ارسال نشده، معذوریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: احتمال ابتلای مجدد کسانی که به کرونا مبتلا شده اند نسبت به دیگران کمتر است و کسانی که واکسن می زنند و بیمار شدند، خیالشان راحت تر است اما نباید کاملا بیخیال باشند چراکه ممکن است در ابتلای دفعه بعد بیماری شدیدتر باشد.

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: واکسن کنونی که تزریق می شود، سینوفارم است و برای کسانی که حساسیت غذایی یا مشخصا به تخم مرغ حساسیت دارند، منعی ندارد و در کل می گویند کسانی که واکسن می زنند، نیم ساعتی در مرکز واکسیناسیون بمانند و بعد خارج شوند و خوشخبتانه تاکنون موردی از حساسیت بعد از تزریق واکسن در استان کرمان گزارش نشده است.

وی به آمار کسانی که واکسن کرونا دریافت کرده اند، اشاره و عنوان کرد: بیش از ۷۰ درصد افراد بالای ۷۰ سال در استان کرمان واکسن کرونا دریافت کرده اند.

نخعی بر لزوم تزریق واکسن کرونا تاکید کرد و ادامه داد: احتمال ابتلا به کرونای دلتا خیلی جدی است و باید حتما واکسن را بزنیم و درخواست داریم کسانی که واجد شرایط بوده و هنوز نزده اند، حتما برای تزریق مراجعه کنند.

وی افزود: کسی که واکسن زده، ۲۸ روز بعد دوز بعدی را دریافت می کند و دو هفته بعد از دریافت دوز دوم ایمن می شود و در مجموع ایمنی یک و نیم ماه طول می کشد و باید در این زمان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و در جاهای شلوغ حضور نیابند.

نخعی اظهار کرد: واکسن پاستور مشخص نیست چه زمانی در دسترس مردم قرار بگیرد. همه منابع علمی می گویند در هر جای دنیا، هر فردی باید سعی کند هر واکسنی که نزدیک تر و در دسترس تر بود، تزریق کند.

وی درباره واکسیناسیون مادران باردار بیان کرد: مادران باردار خطری نسبت به سالمندان در آن حد ندارند و اکنون اولویت اول واکسن به کسانی داده می شود که خطر بیشتری در قبال ابتلا به کرونا دارند، لذا خانم های باردار ترس زیاد نداشته باشند.

با رعایت فاصله و ماسک مبتلا نمی شوید

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید برآنکه با رعایت فاصله و ماسک مطمئن باشند مبتلا نخواهید شد، تصریح کرد: میزان سرایت کرونای دلتا بسیار زیاد است و طبق مطالعاتی که در استرالیا انجام شده افراد اگر بدون ماسک از فاصله کم از کنار هم عبور کنند مبتلا می شوند اما با ماسک، ویروس منتقل نمی شود.

وی تصریح کرد: اگر کسی علامت دارد باید بنا را بر بیماری بگذارد و نباید ملاک ما جواب تست کرونا باشد. در شرایط اپیدمی فقط علامت را باید ملاک قرار بدهند و در برخی موارد بدون نیاز به معاینه می توان کرونا را تشخیص داد.

نخعی تاکید کرد: کرونا درمان قطعی ندارد و کسانی که مبتلا می شوند اگر علائمشان شدید شد تعلل نکنند و به بیمارستان مراجعه کنند چراکه نیاز به اکسیژن با فشار زیاد پیدا می کنند که در منزل این مسئله ممکن نیست و اگر هم در منزل انجام شود، هزینه زیادی به آن تحمیل می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)