کد خبر: ۴۱۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
ارسال به دوستان
ذخیره
بار دیگر جامعه بین الملل از توافق هسته‌ای حمایت و برای نجات آن تلاش کرد، اما ایالات متحده هنوز تمایلی برای رفع تحریم‌هایایران ندارد و همین امر، میلیون‌ها ایرانی را به سمت فقر سوق داده است. ایالات متحده حتی طی شیوع کرونا بر تحریم‌ها علیه ایران افزود و دولت بایدن که شش ماه از شروع به کار آن می‌گذرد، هنوز تحریم‌های ایران را برطرف نکرد و این همان نقطه‌ای است که آمریکا و جامعه بین الملل با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

سیاست جدید آمریکا؛ پایان جنگ‌های نظامی و باقی ماندن تحریم‌ها؟

عربی پست نوشت: این روز‌ها «پایان دادن به جنگ‌های ابدی» یکی از اصطلاحاتی است که سیاستمداران دموکرات و جمهوری خواه آمریکا آن را تکرار می‌کنند، اما هیچ یک از آن‌ها در مورد تحریم‌ها یا جنگ اقتصادی که تاثیر ویران کننده تری دارد، صحبتی نمی‌کند.
به گزارش انتخاب در ادامه این مطلب آمده است: منظور از جنگ‌های ابدی، حمله آمریکا به افغانستان است که وارد سال بیستم خود شد و قرار است به شکلی که جو بایدن برنامه ریزی کرده، نیرو‌های آمریکایی تا پایان آگوست آینده از افغانستان خارج شوند. اما حضور نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه نیز ذیل اصطلاح جنگ‌های ابدی جای می‌گیرد، این در حالی است که دولت بایدن به دنبال پایان دادن به مأموریت خود در عراق است.
پایان جنگ‌های ایالات متحده در سراسر جهان و بازگرداندن نیرو‌های آن به داخل کشور، در برنامه‌های انتخاباتی ترامپ از اولویت برخوردار نبود و در شرایطی که بایدن شعار بازگشت آمریکا به رهبری جهان را سر می‌دهد، به نظر می‌رسد امر مشترک بین این دو دولت، تمرکزشان روی جنبه نظامی ان جنگ هاست.

تحریم‌های اقتصادی کوبا
جمهوری خواهان و دموکرات‌ها به یک اندازه شعار پایان دادن به جنگ‌ها را سر می‌دهند، تا از مردم خود که آرزوی پایان جنگ‌ها و ماجراجویی‌های حکومت خود را دارند، دلجویی کنند.
در این میان، چه بسا یکی از مهمترین عواقب نادیده گرفتن جنگ اقتصادی، شرایطی است که اخیرا در کوبا شاهد آن هستیم، چرا که این کشور درگیر تحریم‌های آمریکاست و همین مساله باعث شده در شرایط شیوع کرونا، کوبا بدترین بحران کمبود غذایی در طی ۲۵ سال گذشته را به خود ببیند.
در واقع، کارشناسان سازمان ملل معتقدند که تحریم‌های آمریکا منافی حقوق بشر و اصول رفتار بین المللی است، علاوه بر اینکه این سیاست‌ها نتوانسته است اهداف مورد نظر آمریکا که همان بر هم خوردن آرامش کشورهاست را محقق کند.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران چه دستاوردی داشته؟
طبیعی است که به دلیل ناکارآمد بودن سیاست تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا، در مورد باقی ماندن این سیاست، تردید‌هایی ایجاد شود؛ و از آنجا که تحریم‌ها و جنگ شانه به شانه یکدیگر حرکت می‌کنند، شکست سیاست تحریم می‌تواند به دعوت‌هایی برای دخالت نظامی منجر شود، همانطور که در جریان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ شاهد این مهم بودیم.
نکته جالب توجه آنکه برخی سیاستمداران آمریکایی پیشنهاد حمله هوایی به کوبا را نیز مطرح می‌کنند. در این میان، ایران نیز چند دهه است که در معرض تحریم‌های آمریکا قرار دارد و میلیون‌ها نفر از مردم عادی از نتایج این تحریم‌ها رنج می‌برند.
با اینکه در سال ۲۰۱۵ ایران پای میز مذاکره با ایالات متحده نشست، با روی کار آمدن ترامپ، ایالات متحده به سرعت به استراتژی فشار حداکثری روی آورده و به صورت یک جانبه از توافق هسته‌ای خارج شد.
این سیاست بار دیگر منجر به افزایش تنش‌ها شده و ایالات متحده را به پرتگاه جنگ با ایران سوق داد و با اینکه جو بایدن منتقد سرسخت سیاست ترامپ در قبال ایران بوده و در دوره نامزدی خود متعهد شد به توافق هسته‌ای بازگردد، هنوز دولت وی گام‌های ملموسی در راستای بازگشت به توافق یا رفع تحریم‌ها برنداشته است.
با وجود بازگشت ایران و آمریکا به میز مذاکرات به صورت غیر مستقیم، احیای دوباره توافق نزدیک به نظر نمی‌رسد، که دلیل آن، تمایل ایرانی‌ها برای به تاخیر انداختن این اقدام تا روی کار آمدن رئیسی است.

چرا جنگ اقتصادی ویران کننده‌تر است؟
به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، سیاست‌های آمریکا باعث روی کار آمدن دولتی در تهران شده که کمترین تمایل را برای ارتباط با ایالات متحده دارد. بار دیگر جامعه بین الملل از توافق هسته‌ای حمایت و برای نجات آن تلاش کرد، اما ایالات متحده هنوز تمایلی برای رفع تحریم‌های ایران ندارد و همین امر، میلیون‌ها ایرانی را به سمت فقر سوق داده است. ایالات متحده حتی طی شیوع کرونا بر تحریم‌ها علیه ایران افزود و دولت بایدن که شش ماه از شروع به کار آن می‌گذرد، هنوز تحریم‌های ایران را برطرف نکرد و این همان نقطه‌ای است که آمریکا و جامعه بین الملل با یکدیگر اختلاف نظر دارند.
فکر تشکیل جامعه بین الملل پس از جنگ جهانی دوم بود که هدف اصلی از تشکیل آن، حل درگیری‌ها و جلوگیری از وقوع جنگ‌ها بود. به همین ترتیب، پایان دادن به جنگ‌های ابدی، یک طرح جهانی است که ایالات متحده نقش مهمی را در آن ایفا می‌کند، از این رو باید بداند محال است بتواند به جنگ‌های ابدی در سراسر جهان پایان داده و در عین حال جنگ اقتصادی که تاثیراتی به مراتب مخرب‌تر دارد را نادیده بگیرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)