کد خبر: ۴۲۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون دانشگاه علوم پزشکی گفت: اصلا توصیه نمی شود کسانی که واکسن زده اند ماسک را کنار بگذارند زیرا بحث عادی انگاری است و دیگران نمی دانند برای چه این افراد ماسک نمی زنند لذا همه باید از ماسک استفاده کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گوی رسانه ای درباره برگزاری مراسم عزاداری ایام ماه محرم اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی نقش اساسی را در برگزاری مراسم محرم دارد و نخستین بحث این است مراسم با نظارت سازمان تبلیغات باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین صافی زاده ۱۹ مردادماه افزود: فضای برگزاری مراسم عزاداری حتما باید مناسب، متناسب با جمعیت و تهویه و یکسری پروتکل های بهداشتی در مکان رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه تاکید بر برگزاری مراسم در فضای باز با یک سوم ظرفیت و در یک زمان مشخص(حداکثر و ساعت) است، تصریح کرد: در جاهایی که شاید محدودیت فضا باشد، اگر فضای مسقف با ارتفاع شش متر باشد، با یک چهارم ظرفیت امکان برگزاری مراسم وجود دارد و ترجیح این است حتی الامکان در فضای باز مراسم برگزار شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: همه کسانی که در مراسم عزاداری ایام ماه محرم حضور پیدا می کنند باید از ابتدا تا پایان مراسم از ماسک استفاده کنند و به هیچ وجه توزیع مواد خوراکی و آشامیدنی در مراسم صورت نگیرد و انشاءالله با مدیریتی که می شود، می توان مراسم به صورت مناسب برگزار شود.

وی افزود: هیئت های مذهبی نباید خیابان گردی و رفتن شهر به شهر و روستا به روستا داشته باشند و صرفا در همان محله خود می توانند برنامه داشته باشند تا مراسم معنوی برگزار و سلامت شهروندان نیز حفظ شود.

صافی زاده تصریح کرد: توصیه می کنم حتی الامکان افراد دارای بیماری زمینه ای و سالمندان در مراسم ماه محرم حضور نیابند و تراکم جمعیت در مراسم نباشد و باید فاصله حفظ شود.

وی بیان کرد: افرادی که به نحوی علامت دار و یا مشخص است کرونا دارند، نباید از منزل و قرنطینه خارج و در مراسم حاضر شوند زیرا برای خودشان و انتقال بیماری به دیگران وجود دارد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: از وقتی ویروس کرونا وارد بدن می شود تا زمان علامت دار شدن، دوره نهفتگی بیماری است که یک تا سه چهار روز طول می کشد. لذا در این بازه فرد علامت ندارد اما امکان انتقال به دیگران دارد و به دلیل اینکه نمی دانیم کدامیک از ماها این وضعیت را داریم، حتما باید از ماسک استفاده کنیم.

وی افزود: عده ای از افراد ممکن است ابتلای خفیف داشته و احساس نکنند بیمار شدند و اگر ماسک نداشته باشند، برای دیگران خطرناک است.

صافی زاده با تاکید بر استفاده صحیح و مناسب از ماسک تصریح کرد: هیئت های مذهبی حتما ماسک اضافه داشته باشند تا اگر مشکلی بود در اختیار عزاداران قرار بدهند و به هیچ وجه نباید مردم ماسک را کنار بگذارند.

وی درباره عدم استفاده از ماسک توسط کسانی که واکسن زده اند، بیان کرد: هیچ کدام از واکسن هایی که در دنیا تولید شده، قادر نیستند ۱۰۰ درصد از ابتلا به کرونا ممانعت کند و با زدن واکسن درصد ابتلا شاید خفیف باشد و واکسن از موارد شدید بیماری و مرگ و میر جلوگیری می کند و این از خصوصیات بسیار مهم واکسن هاست.

صافی زاده ادامه داد: اصلا توصیه نمی شود کسانی که واکسن زده اند ماسک را کنار بگذارند زیرا بحث عادی انگاری است و دیگران نمی دانند برای چه این افراد ماسک نمی زنند لذا همه باید از ماسک استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره توزیع نذورات در ماه محرم گفت: نذورات به هیچ وجه نباید در هیئت ها و موکب ها توزیع شود و فعالیت موکب ها به صورت صوتی و یا کارهای فرهنگی است و توصیه بر این است نذورات به صورت مواد غذایی خشک و توزیع درب منازل افراد نیازمند باشد.

وی افزود: بعضا با توزیع نذورات ازدحام صورت می گیرد و رعایت شرایط بهداشتی به حداقل می رسد در نتیجه توزیع نذورات منع شده و باید در قالب کمک های مومنانه و با برنامه ریزی هیئت ها صورت بگیرد.

صافی زاده با اشاره به اینکه پخت و پز نذورات در ماه محرم نیز باید با نظارت همکاران بهداشت صورت بگیرد، تصریح کرد: ویروس به شدت مسری است و با کاهش پروتکل ها به شدت با بیماری درگیر می شویم و باید مدیریت کنیم که کمترین امکان انتقال بیماری باشد و مردم آسب نبینند.

وی در پایان درباره مطالب منتشر شده در فضای مجازی درباره کاهش سن واکسیناسیون کرونا بیان کرد: واکسیناسیون در هیچ استانی به دهه ۶۰ نرسیده و کرمان جزو استان هایی است که سنین ۴۳ سال به بالا واکسن دریافت می کنند و با تغییر عدد سن واجدین شرایط، حتما اطلاع رسانی می کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)