کد خبر: ۴۲۲۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
ارسال به دوستان
ذخیره
عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت:
بنده چندان به این مسائل واقف نیستم اما در لیستی که منتشر شده ۹ نفر از آنها از مدیران و وزرای دولت احمدی‌نژاد هستند البته عیناً در آن جایگاهی که قبلاً بودند نیستند اما در لیست حضور دارندد بقیه افرادی که در لیست هستند شناخت چندانی نسبت به آنها وجود ندارد و افراد صاحب نامی نیستند یعنی کسانی نیستند که یا در کشور معروف باشند یا تجربه عملیاتی یا سیاسی داشته باشند.

 محقق نشدن شعارهای انتخاباتی رئیسی و حتی سخنان چندی قبل وی در مراسم تنفیذ و تحلیف مبنی بر لحاظ کردن دو شاخص«فراجناحی بودن» و همچنین «شایسته سالاری» در انتخاب اعضای کابینه، مورد انتقاد بسیاری از سیاسیون حتی از اصولگرایان هم شده است. در واقع اصولگرایان که تا پیش از انتخابات و معرفی لیست کابینه به مجلس، این نوید را می دادند که رئیسی از همه طیف ها و گروه‌ها در کابینه‌اش استفاده خواهد کرد و مفهوم فراجناحی بودن را به معنای واقعی تحقق می‌بخشد با مشاهده لیست کابینه دچار شگفتی شدند.
به گزارش گفتارنو به نقل از جماران محمد هاشمی رفسنجانی چهره سیاسی اصلاح طلب و از اعضای پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با جماران بر این باور است که فراجناحی بودن به مفهوم حضور همه نحله‌های اصولگرایی محقق نشده است و به نظر نمی رسد همه نحله ها در این کابینه نامزدی داشته باشند.

او می‌گوید ابراهیم رییسی در میان سخنانش، هرگونه فشار از سوی گروه‌ها و افراد را رد کرده است به بیان دیگر اگر به سخنان وی استناد کنیم ایشان نباید تحت فشار هیچ کس قرار گیرد حال اگر سخنانش ملاک نباشد و در حد واقعیت عینی نبوده باشد آن زمان ممکن است هر اتفاق دیگری رخ دهد.

آقای هاشمی! بسیاری از چهره های سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب و حتی شخص آقای رییسی اعلام می کردند که کابینه آقای رییسی کابینه ای فراجناحی است اما این گونه نشد و به نظر می رسد اصولگرایان در اظهارات خود اعتنایی به این ویژگی کابینه ندارند، ارزیابی شما در این باره چیست؟ علت را چه می دانید؟
بنده چندان به این مسائل واقف نیستم اما در لیستی که منتشر شده ۹ نفر از آنها از مدیران و وزرای دولت احمدی‌نژاد هستند البته عیناً در آن جایگاهی که قبلاً بودند نیستند اما در لیست حضور دارندد بقیه افرادی که در لیست هستند شناخت چندانی نسبت به آنها وجود ندارد و افراد صاحب نامی نیستند یعنی کسانی نیستند که یا در کشور معروف باشند یا تجربه عملیاتی یا سیاسی داشته باشند.
بنابراین کمتر کسی این افراد را می شناسد حتی یکی از نمایندگان مجلس که سخنگوی یکی از کمیسیون ها بود گفته بود حتی ما نام برخی از وزرایی که آقای رییسی به مجلس معرفی کردند را نمی دانیم. بنابراین‌ حضور وزرا و مدیران دولت احمدی نژاد که جزو اصولگرایان آن زمان بودند، حضور افرادی که چندان شناخته شده نیستند و عدم حضور چهره های شناخته شده ای از اصلاح طلبان یا دولت آقای روحانی در لیست کابینه رییسی بیانگر این است که آن وعده ها و حرف های که در زمان انتخابات و حتی بعد از رأی آوردن در مراسم تنفیذ و تحلیف حکم مطرح شده هیچ کدام از آنها واقعیت ندارد و خلاف آن اظهارات مطرح شده است.
اگر این گونه باشد قاعدتا آن تعهداتی که باید در اجرای برنامه ها وجود داشته باشد نیست. البته هنوز قضاوت زود است ولی بعد از اینکه مجلس رای بدهد و به هر حال در کشور بدین گونه نیست که تجارب یا شخصیت ها شناخته نشوند چراکه بسیار زود جناحشان زودتر شناخته خواهند شد و نوع تفکرشان ، میزان تجارب و کارآمدی‌شان بسیار زود آشکار می شود.‌
به هر حال الان طلیعه، طلیعه خوبی نیست در واقع توقعاتی وجود داشت فرض کنید تعدادی هم از گروه های دیگر اعم از اصلاح طلبان یا اعتدالگرایان، دانشمندان و افراد متخصص و مجرب دانشگاه و حوزه های اجرایی انتخاب می شدند در حال حاضر به نظر می رسد این گونه نیست و این فراجناحی بودن به مفهوم حضور همه نحله‌های اصولگرایی محقق نشده است و به نظر نمی رسد همه نحله ها در این کابینه نامزدی داشته باشند.

 آیا ناشناخته بودن افراد دلیل بر این است که در چینش کابینه رییسی سهم خواهی صورت نگرفته است؟
در این باره نمی توان اظهارنظر دقیقی ارائه داد نکته ای که این روزها بحث می شد این بود که گاهی من حدود ۲۵۰ نفر اسم در قالب لیست های مختلف دیدم که این افراد برای تاییدصلاحیت به نهادهای امنیتی داده شده که آنها تایید کنند.
از بین همان ۲۵۰ نفر، افرادی از طیف های مختلف هم بودند اما می بینیم در این لیستی که داده شده هیچ کدام از آنها حضور ندارند و این بدین معناست که نهادهای امنیتی آنها را تایید نکردند و یا شخص آقای رییس جمهور یا حلقه نزدیک به ایشان آنها را انتخاب نکردند. بنابراین اینها سوالاتی است که برای همه وجود دارد و پاسخش را هم خودشان می دانند و یک زمانی به افکار عمومی در این باره توضیح دهند.‌

 احتمال دارد برخی گروه ها و اشخاص فشارهایی را به آقای رییسی برای بستن لیست وارد کرده باشند؟ با توجه به اینکه برخی چهره های اصولگرا از جمله سلیمی نمین هم این موضوع را تا حدودی تایید کردند..
در این باره اطلاعی ندارم البته آقای ابراهیم رییسی در میان سخنانش، هرگونه فشار از سوی گروه‌ها و افراد را رد کرده است به بیان دیگر اگر به سخنان وی استناد کنیم ایشان نباید تحت فشار هیچ کس قرار گیرد حال اگر سخنانش ملاک نباشد و در حد واقعیت عینی نبوده باشد آن زمان ممکن است هر اتفاق دیگری رخ دهد.

غیرجناحی بودن وزرای کابینه رییسی را نکته مثبت می دانید یا نظر دیگری دارید؟
مبنای ترکیب دولت یا افرادی که انتخاب می شوند این بود که براساس شایسته سالاری باشد و فراجناحی بودن. این دو خصیصه و ویژگی که آقای ابراهیم رییسی ادعا می کردند و در تبلیغاتشان می گفتند مبنی بر اینکه دولت مردمی چنین ویژگی های را دارد در این مرحله قابل اثبات نیست در واقع افرادی هم که شناخته شده هستند تجربه ای ندارند در واقع آنهایی که در دولت آقای احمدی نژاد بودند عملکردشان مشخص است و عملکرد آقای احمدی نژاد هم مشخص است.
بنابراین فاصله زیادی با شایسته سالاری داشتند چراکه عملکرد دولت آقای احمدی نژاد کشور را به سمت و سوی بدی برد و کشور را متزلزل کرده است حال آنهایی که در آن زمان بودند و آن عملکرد را داشتند باید پرسید در حال حاضر چه اتفاقی رخ داده است که می توانند بر مبنای شایسته سالاری عمل کنند این موضوع جای سوال است.
افرادی که هم تجاربشان چندان مشخص نیست و کسی از آنها حمایت و دفاع نمی کند الان وضعیتشان معلوم نیست بنابراین در مجموع یک ابهام بزرگ جلوی عملکرد آقای رییسی در آینده قرار دارد که با این انتخاب و این تیم چگونه می‌توانند مشکلات و معضلاتی کشور را حل کنند به هر حال با مردم عهد و پیمان بستند و در این حال قول و وعده دادند چراکه اینها هم نوشته شده و هم در ذهن و خاطر مردم ضبط شده است یعنی این گونه نیست که بتوان فراموش کرد.
متاسفانه این مسئله خوبی نیست که مردم به دولتشان اعتماد نداشته باشند و این فاصله بین مردم و دولت برای کشور زیان آور است و هر چه فاصله کمتر باشد مردم به دولت بیشتر اعتماد داشته باشند و دولت در ارتباط با مردم ، به حرف و قولی که داده بهتر بتواند عمل کند نکات مثبتی برای کابینه و در نتیجه کوتاه کردن فاصله بین دولت و مردم می شود. در مقابل اگر اینها عملی نشود یقینا فاصله بین دولت و مردم افزایش می یابد.

کابینه آقای رییسی از نگاه شما به کابینه دولت احمدی نژاد شباهت دارد یا .....؟
به هر حال ۹ نفر که از دولت احمدی نژاد هستند بقیه هم که از آنها شناختی ندارم هیچ تجربه عینی در جامعه نداشتند بنابراین هنوز نمی توان قضاوت کرد.

گزینه وزارت امور خارجه کابینه آقای رییسی(امیرعبداللهیان) را چگونه می بینید؟ با توجه به اینکه ایران درگیر احیا برجام و مذاکرات با غرب است...
مسند وزارت امور خارجه از دو جهت قابل بررسی است نخست اینکه ما وزیر خارجه را فقط مجری بدانیم و استراتژی و سیاست در جای دیگر تعیین شود که در اواخر دولت آقای روحانی به طور رسمی این اظهارات مطرح شد که وزارت خارجه در حد مجری است و تصمیم گیری نیست.
حال اگر این نگاه همچنان وجود داشته باشد باید ببینیم بزرگواران چه تصمیمی می گیرند که دولت و وزارت خارجه اجرا کند اگر وزارت خارجه خودش تصمیم گیر و سیاست گذار باشد بدین گونه که سیاست را تعیین کند بعد آن را اجرا کند و حتی بعضی از وزارتخانه های دیگر تابع نظر وزارت خارجه باشند مثلا در بحث اقتصاد، داشتن تعامل اقتصادی با کشورهای مختلف بسیار مهم است این مسئله می تواند یک استراتژی باشد که وزارت خارجه در پیش گیرد.
اما وزارت صمت، بازرگانی و ... در اجرا آن گونه عمل کنند یا مثلا در مسائل فرهنگی یا سیاسی، احتماعی، گردشگری، مواردی در روابط بین الملل وجود دارد که نیازمند یک سیاستگذاری و هدف گذاری اسا اگر این سیاست و هدف را بزرگان نظام تعیین کنند وزارت خارجه یک مجری است که برایش حدی تعیین می کنند و به آن می گویند فلان سخنان را بیان کن.
اما اگر به وزارت خارجه بگویند که استراتژی روابط خارجی نه فقط سیاست خارجی را تعیین کند چراکه روابط خارجی با سیاست خارجی متفاوت است روابط خارجی شامل همه عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و نظامی و اطلاعاتی می شود که این مسائل الان مبهم است اما در دولت آقای روحانی در مورد بخشی از این مسائل گفته شد که وزارت خارجه درباره آنها تصمیم گیر نبود بلکه مجری نبود در یک بخش هایی خوب عمل کرد و در بخش های دیگر ممکن است خوب عمل نکرده باشد. اینکه می خواهند برجام باشد به نفع ما است یا به زیان ما است و باید چگونه باشد الان مشخص نیست در این باره وزیر خارجه می تواند تصمیم بگیرد یا اینکه در جای دیگر تصمیم گرفته می شود و به وزیر خارجه مأموریت داده می شود که خودش و یا با تیمش برود مذاکره کند و برخی هم ناظر باشند در مجموع از آن مسائلی که در گذشته هم بوده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)