کد خبر: ۴۲۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
ارسال به دوستان
ذخیره
نماینده مخالف: با وظایف وزارت صمت آشنا هستید؟/۱۹۴ نماینده در موافقت ثبت ‎نام کردند
نشست بررسی صلاحیت سیدرضا فاطمی امین ، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در حالی برگزار شد که برخی از نمایندگان مجلس به استقبال عجیب و غریب همراهانشان از سخنان وزرای پیشنهادی انتقاد داشتند .

قول‌ مهم وزیر پیشنهادی صمت درباره خودروسازی‎ها/فاطمی‌امین چه گفت؟

نشست بررسی صلاحیت سیدرضا فاطمی امین ، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در حالی برگزار شد که برخی از نمایندگان مجلس به استقبال عجیب و غریب همراهانشان از سخنان وزرای پیشنهادی انتقاد داشتند .
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این نشست نیز شمار موافقان بیش از شمار مخالفان بود و موافقان توافق می‌کردند بخشی از فرصت خود را در اختیار سایر نمایندگان قرار دهند؛ از این رو شمار کسانی که در موافقت با وزیر پیشنهادی صحبت می‎کردند پرشمارتر از مخالفان بود.
در جریان بررسی برنامه‎‌های ارائه شده از سوی سیدرضا فاطمی امین، دو نماینده در قامت مخالف صحبت کردند و چهار نماینده نیز در موافقت با برنامه‌های پیشنهادی وی سخن گفتند.
مخالفان چه گفتند؟
اردشیر مطهری، نماینده مردم گرمسار در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صمت مردی ستادی است و نه میدانی، گفت: برنامه‌های فاطمی امین انشایی است نه اجرایی.
وی گفت: رشد اقتصادی کشور طی ۲۰ سال اخیر، تقریبا صفر بوده و بیشترین تورم بعد از چند کشور در سال ۲۰۲۱ متعلق به ایران است؛ عبور از تورم ۵۰ درصدی را در حالی تجربه می‌کنیم که متوسط نرخ تورم جهانی کمتر از ۴ درصد است.
نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم ادامه داد: در برنامه‌های شما اشاره شده در صورت اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های نیمه تمام صنعتی، ۲ الی ۳ میلیون شغل ایجاد می‌شود که این رقم چند برابر بودجه کشور است. اصلا شغلی چند حساب کرده‌اید؟ بسیاری از این پروژه‌ها صرفه اقتصادی ندارند و برای سال‌های گذشته است. یادتان باشد برنامه ریزی و سرمایه گذاری صنعتی باید براساس سیاست‌های توسعه صنعتی کشور باشد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، قیمت‌گذاری دستوری را راه حل مناسبی ندانست و تاکید کرد در برنامه هایش به این موضوع نمی‌پردازد، اما شما قیمت‌گذاری در طول زنجیره ارزش را مورد تاکید قرار داده‌اید که شائبه قیمت گذاری دستوری دارد.
نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم بیان کرد: صحبت از تولید ۳ میلیون خودرو در سال و صادرات یک میلیون خودرو در برنامه‌هایتان شده است که نشان می‌دهد مسئله خودروسازی داخلی را درک نکرده اید و این برنامه موهوم است. آلمان ۸۰۰ هزار خودرو در سال صادر کرده است، لذا شما می‌دانید تولید داخلی ما چقدر است؟ این وعده‌ها شبیه وعده‌های وزرای روحانی است نه دولت انقلابی. همچنین هیچ راهکاری برای افزایش کیفیت خودرو‌ها که مطالبه مردم است ارائه نداده‌اید.
احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی صمت موضوعات مختلفی را در برنامه‌هایشان اعلام کرده‌اند گفت: آیا این برنامه‌ها مبتنی بر واقعیت‌ها تهیه شده یا صرفا یک ایده خام است.
او گفت: امروز افکار عمومی با دقت و حساسیت دنبال می‌کنند که مجلسی که با اعتماد آقا تشکیل شده چه خواهد کرد و مشخص می‌شود که آیا شعار‌هایی که نمایندگان از ابتدای مجلس انقلابی مبنی بر پاسخگو کردن وزرا داده اند فقط برای دلخوشی مردم بوده است یا مرد عمل هم هستیم.
موافقان چه گفتند؟
موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درموافقت با وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: وزیر پیشنهادی صمت در حوزه خودرو، معادن، فلزات و سایر موضوعات مرتبط با کالا‌های اساسی و معیشت مردم توجه ویژه‌ای خواهد داشت، مردم در شرایط شیوع ویروس منحوس کرونا گرفتار شده اند و بسیاری از واحد‌های تولیدی راکد شده است که وزیر پیشنهادی برای این شرایط برنامه‌هایی ارائه کرده است.
این نماینده در دفاع از فاطمی امین به روایاتی دینی استناد کرد که با انتقاد همراه شد. موسوی نماینده موافق فاطمی امین وزیر پیشنهادی صمت گفت: وزیر پیشنهادی فاطمی امین بهترین گزینه برای این وزارتخانه است. دختران حضرت شعیب به پدرشان گفتند از حضرت موسی استفاده کن. ۲ شاخصه دارد. قوی و امین است. دختران شعیب اگر میگفتند «فانه فاطمی الامین»، همه اش تمام شده بود!
احمد راستینه نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت او را بهترین گزینه برای شرایط فعلی بازار خواند و گفت که با کابینه جوان دولت رئیسی به مصاف جنگ اقتصادی دشمن رویم.
وی با بیان این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش مهمی در تنظیم بازار و ثبات آن دارد، اضافه کرد: تنظیم بازار از اولویت‌های کوتاه مدت برنامه فاطمی امین است که از جمله آن می‌توان به تکمیل سامانه تجارت و تامین مواد اولیه اشاره کرد. همچنین او برای استان‌ها و شهرستان‌ها هم به دنبال مشارکت نمایندگان بوده و می‌خواهد با همکاری با وزارت امور خارجه موضوع تعاملات بین‌المللی و توسعه صادرات را پیگیری کند.
خلیل بهروزی فر، نماینده مردم فومن و شفت در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی صمت دارای روحیه جهادی و فسادستیز است و در مقابل کسانی که در شبکه فساد حضور پیدا کردند، می‌ایستد.
وی با اشاره به برنامه‌های اشاره شده از سوی وزیر پیشنهادی صمت مطرح کرد: ساختار و محتوای برنامه ارائه شده ناشی از مشکلات اصلی صنعت، معدن و تجارت است و با اسناد بالادستی مطابقت دارد. برنامه وی جامعیت دارد.
محمد حسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی وزارت صمت علاوه بر قدرت و توان ایده پردازی، روحیه تحول گرایی و مهارت ادراکی، توانایی اجرای پیشبرد اهداف در حوزه‌های مختلف صنعت را نیز دارد.
ایشان یک نموداری از برنامه‌های خود به کمیسیون‌ها ارائه کرد که دارای برنامه‌های زمان بندی شده با اعداد و ارقام است و کاملا مشخص شده که تا پایان ۱۴۰۰ چه اقدامی قرار است صورت بگیرد و همچنین برای افق سال‌های آینده نیز چه برنامه‌هایی مدنظر دارد. از طرفی درخصوص تامین نیاز‌های ضروری نیز مقرر شده با همکاری آقای ساداتی نژاد اقلام ضروری را به دست مردم برسانند. با تشکر از ۱۹۴ نفر از نمایندگانی که برای موافقت با وزیر پیشنهادی صمت ثبت نام کردند.
فاطمی امین چه وعده‌هایی داد؟
سیدرضا فاطمی امین در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: در سال ۱۴۰۰ باید به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فرهنگی در سطح آسیای جنوب غربی با تکیه بر تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی و ارتقاء نسبی سطح درآمد دست یابیم که این موضوع سبب تحقق چشم انداز کشورمان خواهد شد.
این عضو پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: با تقویت بازار‌های داخلی و توجه به بازار‌های خارجی، تجمیع تقاضاها، هم افزایی بین بنگاه‌های کسب وکار تلاش خواهیم کرد عملکرد خوبی را ارائه دهیم و در این راستا هر ۳ ماه یکبار گزارش عملکرد مطلوب به نمایندگان ارائه خواهیم کرد.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: همچنین سامانه قواعد و مجوز‌ها تا پایان سال اجرایی خواهد شد که این امر از بروز اتخاذ تصمیمات خلق الساعه جلوگیری می‌کند و امضا‌های طلایی را از بین می‌برد. قطعا بسیاری از مجوز‌ها باید نظارت پسینی شوند.
وی گفت: در این راستا در سال آینده بسته‌های سرمایه گذاری پیش بینی خواهد شد تا سرمایه گذار‌ها بتوانند به راحتی موضوع فعالیت خود را انتخاب کنند و نیازی حتی به اخذ مجوز هم نداشته باشند.
فاطمی امین تصریح کرد: بیمه تامین اجتماعی، مالیات و مسئله تامین مالی ۸۰ درصد دغدغه فعالان اقتصادی است که بسیاری از آن‌ها مرتبط با وزارت صمت نیست، اما ما پیگیر آن‌ها خواهیم بود؛ به عبارتی باید پنجره واحدی باشیم تا وقتی واحد صنفی، تولیدی و ... مراجعه می‌کند این وزارتخانه در دولت پیگیر آن باشد.
وی گفت: اگر ان شالله وزیر بشوم، وظیفه ام این است که تمامی مسائل حوزه خودم را خودم پیگیری کنم و کار را به دیگران نسپارم و فرافکنی نکنم.
فاطمی امین با اشاره به موضوع خودرو تاکید کرد: خورو دغدغه همه ما است، در حوزه خودرو یک برنامه ۶ ماهه گذاشته ایم و در اختیار همه قرار گرفته است. یک برنامه دو ساله گذاشته ایم و ان شاءالله با اجرای این برنامه ۲ ساله تا ۳ الی ۴ سال دیگر صنعت خودرو، افتخار ملی خواهد بود. در حوزه خودرو مشکل فنی نداریم مشکلات ما سه موضوع است. یک عدم رقابتی بودن این صنعت، دوم تولید پایین که حدود ۴۰ یا ۱۰۰ هزار تولید است و هیچ کس کار اقتصادی نمی‌کند و هزینه‌های آن تامین نمی‌شود. این موضوع تولید ۳ میلیون خودرو به هم پیوسته است، اگر بخواهیم کاهش قیمت بدهیم و افزایش کیفیت باید قیمت تمام شده تولید خودرو را پایین بیاوریم و هزینه‌ها را کاهش دهیم.
وزیر پیشنهادی صمت ادامه داد: اصلاح ساختار‌های مدیریتی و اقتصادی از اولویت‌ها است، دولت نباید بنگاه داری کند. اگر وزیر صنعت بشوم اصلا مایل نیستم مدیرعاملان شرکت‌های خودروسازی را تعیین کنم. در یک دوره گذار آن‌ها را به سهامداران واگذار خواهم کرد. همین امسال سبد خودرو‌های تولیدی مصرف سوخت آن‌ها را به کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهیم رساند و در سال ۱۴۰۴ ان شاءالله به قله صنعت خودروسازی خواهیم رسید. معضل بیکاری و اشتغال ما بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است و با کار‌های تولیدی ساده و کار‌های معدنی و کار‌های تجاری می‌توانیم فارغ التحصیلان را مشغول کنیم. باید برویم به سمت پیشران‌های اقتصادی و به سمت صنایع الکترونیکی و الکتریکی و ماشین آلات صنعتی.
وزیر پیشنهادی صمت در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین راهبردها، برنامه‌ها و دغدغه‌های اصلی توسعه متوازن است، ما با توزیع عادلانه منابع و فرصت‌ها شرایط توسعه موازن را برای همه مردم فراهم خواهیم کرد و تا پایان سال جاری برای ۴۵۰ شهرستان متناسب با شرایط هر منطقه و با همراهی نمایندگان برنامه عملیاتی را ترسیم خواهیم کرد که تمامی اهداف و اقدامات وزارت صمت و دولت را مشخص می‌کند. این برنامه مبنای عملکرد مشترک ما خواهد بود و مدیران را براساس آن انتخاب خواهیم کرد و هر ۳ ماه درباره پیشرفت برنامه گزارشی ارائه می‌کنم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)