کد خبر: ۴۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
کمبود برخی داروها و تجهیزات در استان کرمان همانند سایر نقاط کشور این روزها خود به دردی دیگر برای بیماران و خانواده‌ها و البته دغدغه متولیان تبدیل شده است.

کرونا در کرمان و کمبودها

کمبود برخی داروها و تجهیزات در استان کرمان همانند سایر نقاط کشور این روزها خود به دردی دیگر برای بیماران و خانواده‌ها و البته دغدغه متولیان تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا وقتی در بیمارستان ها و پای صحبت بیماران می نشینیم، از کمبود برخی اقلام دارویی و تجهیزات گلایه دارند و این گلایه ها درحالی است که وقتی به سراغ مسئولان متولی حوزه بهداشت و درمان هم می رویم، ضمن تایید برخی کمبودها در بعضی اقلام دارویی و تجهیزات، به سیل جمعیت فزآینده و چندبرابر ظرفیت زیرساخت های موجود اشاره می کنند و می گویند که همه تلاش ها و ظرفیت هایشان را به کار بسته اند تا به بهترین شکل ممکن - البته باتوجه به شرایط بحرانی کرونا- خدمات رسانی کنند.
این معادله کمبودها و تلاش شبانه روزی مسئولان متولی برای تامین نیازها دوشادوش یکدیگر به گونه ای تنگاتنگ مطرح می شوند که تنها با کاهش مراجعه و سیل مبتلایان به کرونا به شکل پایدار قابل حل خواهد بود و آن هم تا افزایش واکسیناسیون سراسری و نیز پرهیز از عادی انگاری و رعایت شیوه نامه ها توسط همه مردم قابل تحقق نیست.
البته این برداشت و زاویه دید که همه مسئولان متولی و کادر درمان دست روی دست گذاشته اند و کاری نمی کنند لذا کمبودها رخ داده همانقدر نمی تواند درست و منصفانه باشد که بعضی توجیه ها، کم کاری و اشکال ها در بعضی مراکز درمانی در پاسخگویی نامناسب به بیماران، توزیع نامناسب تجهیزات و داروها و کارشکنی یا بدسلیقگی در خدمات رسانی به بیماران درست و بجا نخواهد بود.
مردم می گویند که شرایط و کمبودها را درک می کنند اما توقع دارند در همه مراکز دولتی یا خصوصی اگر کمبودی هست برای همگان به صورت یکسان باشد و اینطور نباشد که خدمات رسانی به شکل نامناسب و غیرعادلانه باشد.
کرمان از نگاه آمار
اما صرفنظر از گلایه ها و پاسخ های مسئولان متولی، واقعیت عینی و پیش روی همه ما اینکه این روزها که موج سیاه کرونا دیوانه وار، سر بر صخره های بی تدبیری و عادی انگاری ها می کوبد، بیشتر خانواده ها درگیر این بیماری منحوس شده اند، بیماری‌ای که تاکنون جان چهار هزار و ۱۲۶ نفر از اهالی این استان را گرفته و از اسفند سال گذشته ۳۴ هزار و ۵۸۳ نفر را در بیمارستان های این استان بستری کرد.
هر چند ۶۴۷ هزار و ۳۷۲ نفر در استان کرمان دز اول واکسن کرونا و ۲۳۰ هزار و ۹۰۳ نفر دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند اما هنوز آمار بستری جدید  کرمان در روز گذشته ۲۷۸ مورد و تعداد فوتی ها به طور متوسط ۲۲ نفر بوده که تا مرز ۳۷ نفر نیز افزایش یافته است.   
طبیعی است این روند رشد بیماری نیاز به دارو و تجهیزات بویژه تخت بیمارستانی را در استان کرمان با توجه به همجواری شهرستان های جنوبی و شرقی کرمان با سیستان و بلوچستان و هرمزگان و درگیری بیشتر با  سویه دلتای کرونا در این مناطق، بیش از پیش اشکار کرده است.
هرچند مسئولان استان کرمان می گویند تاکنون با تخلیه سایر بخش های غیرکرونایی واختصاص آنها برای کرونایی ها و ایجاد ظرفیت های دائمی یا موقت توانسته اند بحران کمبود تخت را مدیریت کنند اما موضوع تامین سایر تجهیزات بویژه برخی اقلام دارویی همچنان دغدغه شهروندان است و گزارش های رسیده از شهرستان های استان کرمان نیز از برخی کمبودها حکایت دارد.
طی روزهای اخیر البته کمبود برخی موارد در سراسر کشور خبرساز بوده مانند سرم یا بعضی داروهایی که برای درمان کرونا بیشتر استفاده می شود.

کرونا در کرمان و کمبودها

از وضعیت در شهرستان ها چه خبر
گزارش ارسالی خبرنگار ایرنا از بردسیر حاکی از کمبود سرم و برخی داروها در سطح این شهرستان است.
یکی از شهروندان در بردسیر به خبرنگار ایرنا گفت که بعضی داروها مانند فایور پرایور را فقط در داروخانه بیمارستان ها عرضه می کنند.
این درحالی است که بعضی شهروندان مدعی هستند برخی داروهای بیماران کرونایی از جمله رمدسیور با سهمیه بندی و به صورت کاملاً جیره‌بندی در اختیار داروخانه‌ها قرار داده شده که جوابگوی نیاز بیماران نیست.
گزارش خبرنگار ایرنا از اوج گرفتن بیماری کرونا در بردسیر با تشدید همه گیری در پیک پنجم و اشغال بیشتر تخت های بستری بخش بیماران کرونایی بیمارستان قائم حکایت دارد و مسئولان بهداشت و درمان شهرستان برای تامین تخت سایر بخش های غیرکرونایی را به بیماران کرونایی اختصاص داده اند.
گزارش های مردمی خبرنگار ایرنا در بردسیر درحالی است که رئیس شبکه بهداشت بردسیر ضمن تشریح تلاش های شبانه روزی کادر بهداشت ودرمان این شهرستان برای پاسخگویی به نیازها مدعی است که کمبود مستمر و دائمی در زمینه تخت های بستری، دارو و سرم در این شهرستان وجود ندارد.
"حبیب الله برهانی" می گوید اگر کمبودی در زمینه تامین داروی بیماران کرونایی در این شهرستان پیش بیاید از طریق دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی بلافاصله در اختیار بیمارستان قرار می گیرد.
وضعیت شرق استان
خبرها از شرق استان کرمان نیز حاکیست که ظرفیت های بهداشت و درمان تکمیل شده و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بم نیز با بیان اینکه در پیک پنجم کرونا قرار داریم و تعداد بیماران در حال افزایش است، گفت: فعلا با تمهیدات لازم از جمله راه اندازی بیمارستان کانکسی با کمبود تخت بیمارستانی مواجه نیستیم اما اگر روند مبتلایان رو افزایش باشد با کمبود هم مواجه خواهیم شد.
محمدعلی رئیسی بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر ظرفیت تخت های بستری بیمارستان پاستور برای بیماران کرونایی اختصاص یافته و با افتتاح بیمارستان کانکسی نیز تعدادی تخت به این تعداد اضافه شده است فعلا کمبود تخت برای بستری بیماران کرونایی در شهرستان بم نداریم.
به گفته وی برای درمان بیماران کرونایی فقط تخت کافی نیست بلکه باید در کنار تامین تخت های بستری، تجهیزات درمانی، دارو و پرستار را نیز به تعداد کافی داشته باشیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بم تاکید کرد: ظرفیت تجهیزات درمانی و غیردرمانی برای بیماران کرونایی بستگی به روند افزایش مبتلایان دارد بدین صورت که با افزایش بیماران، میزان این تجهیزات نیز کاهش خواهد یافت.
وی درباره روند پیشگیری از ویروس کرونا گفت: لازم است مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا شرایط سخت‌تر نشود.
توان رسیدگی کادر درمان کاهش یافته است 
یکی از پرستاران بخش اورژانس کرونا در شهرستان بم می گوید، با توجه به افزایش بیماران بستری در بیمارستان پاستور بم توان رسیدگی کادر درمان به بیماران با توجه به کمبود نیرو کاهش یافته است.
وی با اشاره به افزایش روند بستری های کرونا در بیمارستان پاستور بم بیان کرد: گاهی در زمینه تامین تخت و برانکارد و در برخی مواقع برای انتقال بیمار هم مشکل داریم و باید از بخش های دیگر تخت بیاوریم.
این پرستار درباره کمبود دارویی نیز در هنگام مصاحبه(چندروز پیش) اظهارداشت: سرم half saline( نیمه نمکی) در بیمارستان با کمبود مواجه شده و در برخی مواقع که با هجوم بیشتر بیماران مواجه هستیم داروهای مخصوص بیماران کرونایی مانند داروی tem ziva (اکتمرا) نیز با کمبود همراه می شود. 
این مدافع سلامت افزود: بیشتر بخش‌های بیمارستان پاستور را خالی کرده‌ایم و در حال حاضر ۲ بخش آی سی یو و ۲ بخش داخلی کرونا، بخش داخلی زایمان و اورژانس در اختیار بیماران کرونایی قرار داده ایم و یک بخش نیز برای بیماران کرونایی بستری موقت در نظر گرفته شده است.
این مدافع سلامت بیان کرد: وقتی تعداد بیماران افزایش پیدا کند بیماران در راهرو بیمارستان بستری می شوند تا جای خالی در بخش ها برای بیمار پیدا کنیم.
به گفته وی چندروز پیش بیمارستان کانکسی با ۴۴ تخت در شهرستان بم افتتاح شد اما همزمان با راه اندازی آن و از همان زمان مورد بهره برداری و استفاده قرار نگرفت که پذیرش داشته باشد.

کرونا در کرمان و کمبودهاکمی هم درددل کادر درمان
در ادامه یکی از پزشکان اینترن حاضر در بخش کووید ۱۹ نیز گفت: ما در وضعیت بحرانی شیوع کووید ۱۹ در بخش های کرونا در حال ارایه خدمات هستیم و بیشترین فشار کاری را متحمل می شویم اما مبلغی به عنوان حق کووید برخلاف برخی نقاط دیگر به ما اینترن ها داده نمی شود؛ حق ما نیز نباید نادیده گرفته شود.
شرایط در جنوب استان 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز درباره آخرین وضعیت کرونا در جنوب استان کرمان گفت: در زمینه تخت نسبت به مقدار استاندارد پایین هستیم اما از حداکثر ظرفیت مجموعه بیمارستان ها برای ایجاد تخت های بیمارستانی استفاده کرده ایم.
اصغر مکارم افزود: در شرایط کرونایی ۲۰۰ تخت به مجموع تخت های بیمارستانی جنوب اضافه شده اما نسبت به جمعیت تحت پوشش هفت شهرستان جنوبی استان کرمان با کمبود تخت مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: جنوب کرمان در زمینه داروهای داخلی مشکلی ندارد اما در بخش داروهای وارداتی مانند اکتمرا با کمبود مواجه هستیم و در زمینه داروی رمدسیویر نیز فعلا کمبودی نداریم.
سیرجان نیازمند پرستار، دارو و تجهیزات
معاون درمان دانشکده علوم پزشکی سیرجان نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: آمار ابتلا و بستری کرونا در موج پنجم کرونا در شهرستان سیرجان روز به روز رو به افزایش است و بخش درمان در مرز شکنندگی قرار دارد به همین دلیل بیمارستان امام رضا (ع) تنها بیمارستان دولتی وزارت بهداشت در سیرجان است که برای خدمات دهی به بیماران، نیاز فوری به پرستار، داروی مورد نیاز و تجهیزات دارد.
غلامرضا جهانشاهی افزود: علاوه بر کمبود بیش از ۱۰۰ پرستار، ۲۰ میلیارد تومان بابت تجهیزات خریداری شده قبل، بدهی بیمارستان امام رضا (ع) سیرجان را داریم و مبلغ  ۲۰ میلیارد تومان هم برای خرید تجهیزات بیمارستانی مورد نیاز است.
وی این تجهیزات موردرنیاز را شامل یک دستگاه سی تی اسکن، تیوب سی تی اسکن توشیبا، رادیولوژی پرتابل، برونکوسکوپ، ۲۰ تخت برقی icu ، الایزا فول اتوماتیک، دستگاه کشت خون و مایعات، دستگاه امحای زباله، پنج دستگاه الکتروشوک، ۱۵ دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی، پنج الکتروکاردیوگراف، ۱۰ ساکشن، ۳۰ تشک مواج، لارنگوسکوپ فایبر اپتیک، پنج دستگاه بای پپ، انکوباتور پرتابل، ۱۵ پمپ انفوزیون، ۲ دستگاه ABG ، و یک رگ یاب اعلام کرد.
جهانشاهی اظهار داشت: سیرجان طی یک ماه گذشته وارد موج پنجم کرونا و بالاتر وضعیت همه گیری بیماری کووید ۱۹ شد و اکنون تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های این شهرستان به ۲۷۰ نفر رسیده است.
به گفته معاون درمان دانشکده علوم پزشکی سیرجان در موج جدید شیوع ویروس کرونا با گونه جهش یافته دلتا مواجه هستیم که موجب سیر سریع بیماری شده و پرستاران و کادر درمان با ازخود گذشتگی در این حوزه فعالیت مضاعف دارند.
وی اذعان کرد: بیماران کرونایی در فهرست انتظار قرار گرفته‌اند و افرادی که ریه آنها کمتر درگیر شده در منزل مورد مداوا قرار می گیرند و گاهی به صورت موقت در راهرو بیمارستان‌ به این بیماران خدمت رسانی می شود.
فرماندار سیرجان نیز از کمبود نیروی کادر درمان در این شهرستان می گوید.
سهراب بهاءالدینی افزود: سیرجان از جمله مناطق پرخطر استان کرمان است و تعداد بیماران کرونایی نیازمند به بستری در سیرجان در حال افزایش و در شروع خیز بستری‌ بیماران کرونایی در این شهرستان صعودی است.
وی اظهار داشت: تمام امکانات در اختیار بخش درمان قرار دارد حتی نیروهای جهادی و مردمی هم به کمک کادر درمان آمده اند و اکسیژن مورد نیاز بیمارستان ها توسط برخی شرکت های صنعتی و معدنی گل گهرتامین شده است.
به گفته بهاءالدینی، بیمارستان ولایت در مرکز نیروی دریایی این شهر با ظرفیت ۳۰ تخت در اختیار بخش درمان قرار دارد و در صورت نیاز نیروی دریای زیرساخت های نقاهتگاهی را پیش بینی کرده است.
وی تاکید کرد: اگر مردم رعایت نکنند وضعیت از این بدتر می شود و قطعا مشکلات بیشتری خواهیم داشت.
کمبود دارو و سرم در سیرجان 
مدیر بیمارستان شهید غرضی سیرجان وابسته به سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: این بیمارستان ۱۳۸ تخت بستری دارد که از ظرفیت های خالی هم استفاده شده و اکنون ۱۷۵ تخت بستری کرونا دارد.
علی فاخر افزود: در محوطه بیرون بیمارستان نیز سوله ای ایجاد شده که بیماران در این سوله پذیرش و موقت بستری می شوند و خیلی ها هم دارو مورد نیاز را دریافت می کنند و در منزل به درمان می پردازند.
وی نیز به کمبود دارو و سرم در این بخش درمانی مهم سیرجان اذعان کرد و گفت: کمبود نیروی پرستار و خدماتی هم روند کار را دچار مشکل کرده و حتی اگر نیروهای مردمی و جهادی به یاری این بیمارستان می آمدند مشکلات مان در این زمینه کمتر می شد.
بیشتر بستری ها سالمندانی که واکسن نزدند
اوضاع در شمال استان از جمله رفسنجان نیز تقریبا همانند سایر نقاط گزارش شده و رئیس بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) رفسنجان می‌گوید تعداد قابل ملاحظه‌ای از بستری های کرونا در بخش مراقبت های ویژه سالمندانی هستند که واکسینه نشده اند.
علی موسوی به خبرنگار ایرنا از مردم خواست در زمان مشخص شده برای رده های سنی خود حتما علیه کرونا واکسینه شوند.
وی تاکید کرد: در این پیک همه گیری غیر از سالمندان شاهد درگیری جوانان و کودکان هم هستیم که مدافعان سلامت را خسته کرده و درخواست داریم مردم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به فکر سلامت خود و دیگران باشند.
موسوی افزود: شعارهایی مانند در خانه بمانیم، کرونا را شکست می‌دهیم و بسیاری از شعارهای این روزها هنوز برای خیلی‌ها جدی نیست؛ درست است در خانه ماندن برای بسیاری خسته کننده شده امّا مردم به وضعیت کادر درمان و مدافعان سلامت که از خود و خانواده شان گذشتند هم کمی فکر کنند که برای ارائه خدمات به بیماران مجبور به پوشیدن لباس های طاقت فرسا هستند و به طور مستقیم در معرض خطر قرار دارند.
رئیس بیمارستان دولتی علی بن ابیطاب رفسنجان در خانه ماندن را بهترین روش قطع زنجیره بیماری کرونا دانست و افزود: رعایت فاصله  ، استفاده از ماسک و دیگر پروتکل های بهداشتی تا زمان واکسینه شدن عمومی بسیار موثر است.
بخش عمده کمبودها برطرف شده
وی گفت: اگرچه بخش عمده کمبودها برطرف و خدمات رسانی به بیماران در حال جریان است اما این وضعیت با تلاش بسیار از جمله تخلیه هشت بخش بیمارستان از جمله بخش های جراحی مردان و زنان و تبدیل آنها برای بیماران کرونایی فراهم شده است.
موسوی جمعیت مبتلایان به کرونا و مراجعان به بیمارستان ها و مراکز درمانی را بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: با تلاش های بسیار تاکنون توانسته ایم خدمات رسانی به بیماران را ساماندهی کنیم.
به گفته وی کمبود اکسیژن، بخش های مراقبت ویژه، تخت های آی سی یو و ... از مشکلات حوزه بهداشت و درمان در  بیمارستان علی ابن ابطالب (ع) رفسنجان بود که خدمات دهی را کند کرده بود.
موسوی افزود: با گذشت مدّتی این بیمارستان با اجرای تصمیم های مدیریتی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب توانسته است شیب افزایشی مبتلایان و مرگ و میر را تا حدودی  کنترل کُند و تعداد بهبودیافتگان قابل قبولی را داشته باشد.
ذخیره دارویی کرمان به ۱۰ تا ۲۰ روز کاهش یافته  
درباره وضعیت بیماران در مرکز استان کرمان نیز خبرها گوناگون و فراوان است زیرا تعداد مراجعان دراین کلانشهر بیشتر است؛ شهروندان در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا از برخی کمبودها مانند سرم یا بعضی داروهای مسکن که برای کرونا استفاده می شود گفته اند.
خبرنگار ایرنا به سراغ مسئولان بهداشت و درمان رفته تا آخرین وضعیت را جویا شود؛ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه ذخیره دارویی کاهش یافته درعین حال معتقد است که کمبود دایمی و مستمر دارو در این استان وجود ندارد. وی درعین حال به برخی کمبودهای دارویی که به گفته وی در سطح کشوری به صورت مقطعی رخ داده نیز اشاره می کند و می گوید: قبلا برای چهار ماه ذخیره دارویی داشتیم در حالی که اکنون با توجه به شیوع بیماری کرونا و افزایش آمار بیماران برای ۱۰ تا ۲۰ روز ذخیره دارویی داریم.
علی اسدی با اشاره به کمبود مقطعی سرم در بیمارستان های استان کرمان و رفع این مشکل اظهار داشت: خط تولید یک کارخانه سرم سازی در تبریز دچار مشکل شده بود که بعد از رفع مشکل این کارخانه، کمبود سرم در این استان نیز برطرف شد.

کرونا در کرمان و کمبودها

مردم نگران دارو نباشند
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه مردم نگران کمبود دارو در این استان نباشند تصریح کرد: رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی تنها راه شکست کروناست.
وی با اشاره به اینکه داروی رمدسیور در بیمارستان های کرمان به مقدار زیاد وجود دارد به طوری که قیمت این دارو از یک میلیون به ۷۰۰ و به ۵۵۰ تومان رسیده است گفت: داروی اکتمرا مقداری کم است که البته برای برخی از بیماران تجویز می شود و کمبود این دارو، کشوری است.
اسدی در عین حال به برخی دلایل افزایش تقاضا برای بعضی داروها اشاره می کند و توضیح می دهد: برخی پزشکان بخش خصوصی برخی از اقلام دارویی را که برای بیماران سرپایی نیاز نیست نسخه می کنند و این موجب سردرگمی مردم و احساس کمبود دارو در جامعه می شود.
به گزارش ایرنا باتوجه به شرایط همه گیری و روند بالای آن از یک سو و ظرفیت های مشخص مراکز بهداشتی و درمانی از سوی دیگر، در شرایط کنونی که هنوز واکسیناسیون به شکل کامل محقق نشده، راه دیگری غیر از رعایت اصول بهداشتی برای کاهش میزان ابتلا وجود ندارد و همه باید خود را مقید و موظف به رعایت اصول بهداشتی بدانند تا با کاهش میزان ابتلا و مراجعه به مراکز درمان، بیماران خدمات مطلوب تری نیز دریافت کنند.

برچسب ها: کرونا ، کرمان ، گفتار نو
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

صدور هشدار نارنجی با فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از استان کرمان

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: بی‌انگیزگی پزشکان متخصص برای حضور در شهرستان‌ها به دلیل کمبود زیرساخت‌های درمانی

کمبود شدید تمامی گروه‌های خونی در بم / درخواست از شهروندان برای اهدای خون

تیراندازی با اسلحه در درگیری خانوادگی در منوجان 4 مصدوم بر جای گذاشت

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

بارش‌ها در کشور 16 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین افت بارش‌ها در کرمان

کارت شرکت در نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ از دوشنبه منتشر می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)